Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 250356 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Ik weet niet precies waar de kern precies zal gaan, op of onder belgie, maar lijkt me+/- zelfde, details veranderen toch nog tal van keren

Deadmau5


Weerextrem




totale sneeuwsituatie, wellicht voorafgaand regen/natte sneeuw!

Borislav

Borislav Lekic

Extremissimorum

Goedenavond!  8) Wat een storm op het forum!
Nu nog een sneeuwstorm zaterdag   ::)
Dat zit er zeker in! (t.w. sneeuwstorm = sneeuw bij 8Bft)

Zeer spannende situatie! Juist voor hier in het westen ook, als we de modellen (behalve huilend kind GFS -maar dat komt goed (zie eerdere post)-) mogen geloven.

Sneeuw zou al fijn zijn. Ik wacht al 651 dagen op droge sneeuw (and still counting), en dat is te lang!
Maar dan: is er ook een reeƫle kans dat die droge sneeuw ook blijft liggen? Of moet ik me er niet zoveel van voorstellen hier in Hoorn?

Marco_Goes

Vortex split  ;D
Kan leuk worden

Bron: Twitter

Borislav

Is dat laag dat onder ons door getrokken is nu geen trekpaard voor kou ?
Borislav Lekic

Johann

Zaterdag - zondag blijft heel spannend dan wel cruciaal voor zowel de details als ook de verdere ontwikkelingen. Bij dit soort situaties en mn op de wat kortere termijn pak ik altijd graag de modellen erbij met hogere resolutie of wanneer nog niet present het UKMO model. Ook het  Duitse model GME (Offenbacht) wil met grenssituaties nog wel eens goed scoren. Wanneer we UKMO erbij pakken dan zien we dat het laag onder Nederland door zal trekken en vervolgens via of net onder de Alpen door naar midden Italie. Dit zou betekenen dat met een zuidoostelijke stroming vrij droge lucht wordt aangezogen die vooral ten noorden van de grote rivieren van het zuidoosten en later oosten tot noordoosten zal binnenstromen. Met DP van van rond de -4 tot -5 gaat de neerslag daar dan gewoon als sneeuw vallen en het zou me, mits dit zo gaat lopen natuurlijk, er zich ten NO van de grote Rivieren een sneeuwdek zal vormen. In hoeverre het ook ten zuiden van de grote rivieren zal gaan sneeuwen (natte sneeuw) is nog onzeker. Ook het GME komt met een soortgelijke ontwikkeling berekent het laagje echter via een net iets noordelijker koers. Waarschijnlijk zullen we tot in het now-casting bereik moeten wachten voordat we weten wat het uiteindelijk zal gaan worden. Het ECMWF heb ik nog niet gezien, het GFS met de noordelijke koers (oper) laat ik maar even buiten beschouwing omdat het model daarmee vrijwel alleen staat.

Bijgevoeged kaarten UKMO druk en UKMO neerslag (de sneeuw wordt aangeduid door de witte lijnen)


gilleeesss

neerslag veel noordelijker, alsook de kern dus, denk heel benelux in de sneeuw op zondag nu, met meeste intensiviteit voor nederland/oost belgie

Extremissimorum

Citaat van: Johann op di 23 dec 2014 - 19:33
(...)

Dit zou betekenen dat met een zuidoostelijke stroming vrij droge lucht wordt aangezogen die vooral ten noorden van de grote rivieren van het zuidoosten en later oosten tot noordoosten zal binnenstromen. Met DP van van rond de -4 tot -5 gaat de neerslag daar dan gewoon als sneeuw vallen en het zou me, mits dit zo gaat lopen natuurlijk, er zich ten NO van de grote Rivieren een sneeuwdek zal vormen.

(...)

Waarschijnlijk zullen we tot in het now-casting bereik moeten wachten voordat we weten wat het uiteindelijk zal gaan worden. Het ECMWF heb ik nog niet gezien, het GFS met de noordelijke koers (oper) laat ik maar even buiten beschouwing omdat het model daarmee vrijwel alleen staat.

Mooi verhaal!

Ten noordoosten van de Grote Rivieren een sneeuwdek,maar verwacht je ook ten noordwesten? (Kop van) Noord-Holland vooral dus.

Ik snap het, het wordt vooral (s)nowcasten (mijn dank aan degene die deze term bedacht heeft!

Armand

Nieuwe EC is ook goed, zou eigenlijk perfect zijn als het laagje net wat westelijker komt, dan zitten we nog in de wat koelere lucht en valt er meer plaatsen sneeuw. Toch ook een prima run!

Borislav

Helga van leur op rtl 4 .. zaterdag overdag max 4 .. nachten rond 0
Borislav Lekic

Jeroen22

Citaat van: Borislav op di 23 dec 2014 - 19:59
Helga van leur op rtl 4 .. zaterdag overdag max 4 .. nachten rond 0

en ze zei ook nog iets van 10cm ;D

Extremissimorum

Citaat van: Armand op di 23 dec 2014 - 19:58
Nieuwe EC is ook goed, zou eigenlijk perfect zijn als het laagje net wat westelijker komt, dan zitten we nog in de wat koelere lucht en valt er meer plaatsen sneeuw. Toch ook een prima run!

Dit is de oper, pluim zou zomaar wel perfect kunnen zijn!  8)

Citaat van: Jeroen22 op di 23 dec 2014 - 20:00
en ze zei ook nog iets van 10cm ;D

10cm? Waar? Wanneer?  ::)

Ik eis sneeuw in Noord-Holland!

winter67

Citaat van: Borislav op di 23 dec 2014 - 19:59
Helga van leur op rtl 4 .. zaterdag overdag max 4 .. nachten rond 0
Rtl is altijd wat voorzichtig kwa temperatuur maar ze zei wel volgens andere modellen 10 cm sneeuw

Joep

Operationele uitvoer ECMWF is consistent met de vorige runs. Er voltrekt zich een overgang naar licht winterweer.

jan visser

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 23 dec 2014 - 20:04
Rtl is altijd wat voorzichtig kwa temperatuur maar ze zei wel volgens andere modellen 10 cm sneeuw

En dan neem ik aan, sneeuw die ook blijft liggen?

winter67

Citaat van: Extremissimorum op di 23 dec 2014 - 20:09
En dan neem ik aan, sneeuw die ook blijft liggen?
Ja anders zegt ze niet 10cm ;D
Zijn er al nieuwe beelden ec?

Joep

Citaat van: Extremissimorum op di 23 dec 2014 - 20:09
En dan neem ik aan, sneeuw die ook blijft liggen?

Volgens oper temps onder of rond nul zaterdag  ;)

Lucas

Ik denk dat er wat hele mooie kaartjes aankomen zo 8)
Aanhoudende sneeuwval

Powered by EzPortal