Winter discussietopic 2014/2015 deel 4

Topic gezien door 247391 bezoekers
Gestart door Johann, ma 22 dec 2014 - 20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jenkie

Mmm, ik snap het allemaal wel, die voorzichtigheid enzo.... Maar toch wel een heel ander verhaal dan de sneeuwbom en sneeuwjacht van Jan..... >:(

Johann

Citaat van: winter op ma 22 dec 2014 - 22:18
Hoe kan het dat Noord Frankrijk wel een flink pak sneeuw krijgt en de rest van Nederland, eigenlijk heel Nederland nauwelijks een gesloten sneeuwdek heeft op misschien 2 à 3 cm na in het zuid westen?
Ligt het aan de trekrichting van het neerslaggebied?

Als we de Noren mogen geloven voor mijn woonplaats gaan we de winter echt in met vorstdagen en snachts  -3 à -4. Denk dat ze de ECMWF oper gebruiken voor hun langetermijnverwachting.
http://www.yr.no/sted/Nederland/Nord-Brabant/Helmond/langtidsvarsel.html

Dat heeft dus alles te maken met de exacte koers van het laag! Zal tot dato nog wel een paar keer veranderen dus nog niets beslist. Onderstaand de drukkaart van het ECMWF met laagje(s) en het sneeuwdek op zondag zoals het model dat berekent.

Edwin

Sneeuw is eigenlijk alleen leuk als er genoeg valt en het ook even zal blijven liggen :)
Never Stop Exploring

Joep

Citaat van: Jenkie op ma 22 dec 2014 - 22:29
Mmm, ik snap het allemaal wel, die voorzichtigheid enzo.... Maar toch wel een heel ander verhaal dan de sneeuwbom en sneeuwjacht van Jan..... >:(

Lezen aub er staat duidelijk dat er geen garantie is dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren! ;)


Tekst Jan

Bij het zien van het Europees weermodel was het even schrikken vanmorgen. Er is op de operationele run een ware sneeuwinvasie te zien voor aanstaande zaterdag. Naast de sneeuw moeten we ook rekening gaan houden met de windstoten, we weten allemaal dat sneeuw in combinatie met windstoten sneeuwjacht betekend!!! We geven nog geen garantie dat het ook daadwerkelijk zal vallen, maar de termijn van 4 à 5 dagen geeft ons toch hoop.

Hopelijk gaan er heel veel van deze sneeuwvlokjes vallen, zie de geboorte van een sneeuwvlok  :)

http://brekend.nl/2014/12/22/de-geboorte-van-een-sneeuwvlokje/

Ijsbloem

 ;)Johann, prima bijdrage weer, zonder poespas en gedetailleerd. 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

TaL

Een serie ijsdagen voor het westen en de kust, aldus de OPER van EC
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep

GFS geeft nu ook voorzichtig signaal af voor sneeuw op zaterdag


ron12

Kleine gebiedje waar het op dit moment winter is in Europa :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Energizer85

Winterweer
Het is nu dus officieel winter, maar als je naar de huidige temperaturen kijkt, zou je eerder denken aan lente. Kijken we alleen naar het weer, is het juist nog uitermate herfstachtig met veel wind en regen. Van winterweer is momenteel nog absoluut geen sprake. Een witte Kerst kunnen we dus ook wel vergeten, al zien we vanaf dat moment wel een geleidelijke verandering optreden. Koelere lucht weet ons land vanaf dat moment te bereiken en vooral in de nachten komt het landinwaarts dan op veel plaatsen tot lichte vorst. Een spannende situatie is dan ook de zaterdag na de kerstdagen, met een storing die vanuit het westen over het land gaat trekken. Het is een kwestie van timing, maar trekt het geheel op het juiste moment over het land – in de koude nacht of ochtend –, dan zou dat zomaar eens de eerste 'echte' sneeuw van het seizoen kunnen betekenen. 

Bron: MeteoGroup

flyerke

Het valt weer eens op hoe wispelturig gfs is, weer minder goed dit weekend maar beter op lange termijn ...
EC daarentegen blijft stabiel ...


Winter is coming

Lucifer

Wel wel, wat wordt dit opgebouwd tot een echte thriller zeg...

Spannender dan dit wordt het niet...  ;D

Vincent

Citaat van: Lucifer op di 23 dec 2014 - 08:03
Wel wel, wat wordt dit opgebouwd tot een echte thriller zeg...

Spannender dan dit wordt het niet...  ;D
Met een gigantische anticlimax op het einde.  :'(

Weatherman

Citaat van: Vincent op di 23 dec 2014 - 08:05
Met een gigantische anticlimax op het einde.  :'(
Het wordt niks dus  :-[
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Weatherman

Citaat van: albalinda op di 23 dec 2014 - 08:39
Nog niks van te zeggen denk  8)
Laten we het hopen, wil niet zo'n teleurstelling als vorig jaar.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marcellang

Citaat van: Weatherman op di 23 dec 2014 - 08:48
Laten we het hopen, wil niet zo'n teleurstelling als vorig jaar.
Zo is het, ik denk vele met jou....we blijven positief :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lucifer

Citaat van: Weatherman op di 23 dec 2014 - 08:36
Het wordt niks dus  :-[


Als het van de nieuwe EC run afhangt anders wel. Heerlijke run. Ben helaas niet in de mogelijkheid bijhorende plaatjes up te loaden hier op het werk. Misschien kan iemand me helpen  :)

DSDLimburg

GFS  midden en zuidoost verschilt nog al redelijk vindt ik,
seizoen 2018/2019

jeroentje890

Het lijkt erop dat alle weermodellen gaan bij draaien naar het ec voor aankomende zaterdag nu alleen gfs nog, wat daarna komt is nu nog koffiedik kijken. ::)

Energizer85

 

Weer

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog

Geldig van donderdag 25 december tot dinsdag 06 januari

Synoptische ontwikkeling

Bij aanvang van de periode zien we een zwak meanderende westelijke bovenluchtstroming. Aan de oostzijde van Groenland vormt zich gedurende de kerstdagen een kortgolvige hoogtetrog. Het diffluente karakter van de trog zorgt ervoor dat deze een zuidoostwaartse verplaatsing ondergaat en zich geleidelijk afsnoert. Dit hoogtelaag trekt na kerst over de Britse Eilanden richting Frankrijk. Vervolgens lijkt zich een hoogterug boven ons aandachtsgebied op te bouwen. Ook aan de grond zien we geleidelijk een laag zich aftekenen welke samenhangt met de genoemde afsnoerende hoogtetrog. De koers van dit laag is na de kerst echter erg onzeker en bepalend voor ons weerbeeld.

Modelbeoordeling en onzekerheden

De onzekerheden tekenen zich duidelijk af vanaf 28 december. We zien in een 25 tal oplossingen dat het genoemde laag aan de grond via Engeland naar Scandinavië trekt. In dit scenario blijft de stroming zuidwestelijk en de aangevoerde lucht behoorlijk zacht. De andere helft van de oplossingen laat het laag naar Centraal-Europa trekken waardoor de stroming in ons aandachtsgebied aflandig wordt en de aangevoerde lucht kouder. Op de nog langere termijn (week 2) zien we dat het merendeel van de oplossingen een uitloper van een hoog boven Nederland tonen. De positionering van de rug-as is dan bepalend voor het temperatuurverloop, de meeste oplossingen tonen een rug-as ten zuiden van onze omgeving met een aanvoer van zachte lucht.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Aanhoudend wisselvallig met geleidelijk dalende temperaturen.

Samenvatting EPS-periode:

Ca. 60-70 % kans op tamelijk wisselvallig weer met temperaturen boven normaal. 30-40% op een droger weertype met temperaturen enkele graden beneden normaal.

Paraaf meteoroloog: diepevee

Uitgifte: 23/12/2014 02.25 uur L



Ik vind de guidiance echt negatief voor winterweer en ik snap dat niet als ik naar de ontwikkelingen kijk als ik eerlijk ben... wat jullie?

Powered by EzPortal