Herfst discussietopic 2014

Topic gezien door 36646 bezoekers
Gestart door Johann, vr 19 sep 2014 - 17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Ook de EC00 en GFS00 uitdraai laten weinig hoop bestaan op een vervroegde kou inval vanuit het NO. Ook vanmorgen op de LT de langzaam naderende Atl hoogtetrog met afsnoering (cut-off) van een bel koude lucht (hoogtelaag) richting de Biskaje - W-Frankrijk. Dit gaat met zuidelijke winden aan de voorzijde van het systeem in eerste instantie zeer zachte lucht aanvoeren.


Johann

Citaat van: Marsel op zo 28 sep 2014 - 10:45
Heerlijk toch Johann!   ;)
EPS uitvoer van EC12 laat inderdaad langzaam afnemende onzekerheid en een uitdunnende afkoelende groep leden zien voor volgende week. Ben er persoonlijk wel blij mee. Kouder wordt het uiteindelijk langzaam toch wel en het optreden van vorst, nattigheid (al dan niet in vaste vorm) en onaangenaam weer is louter een kwestie van tijd.
'Nutteloze kou' is het in deze tijd van het jaar als dat koude scenario met aflandige winden uit zou komen. Daar winnen we letterlijk niets mee. Laten we nog heel even van het aangename weer genieten, daarna komt die winter vanzelf ;).

Geef mij maar lekker dit hogedrukweer. Perfect bergweer, geen last van sneeuw(resten) zoals in het voorjaar en vroege zomer hier in de Alpen. Die vroege kou kan mij overigens ook gestolen worden, lekker bewaren voor de wintermaanden. Mooie blauwe vriesluchten, zonnetje boven een besneeuwd landschap, perfect. Waar ik eigenlijk meer naar toe wil is het steeds weer regenererende patroon van de westelijk inkomende hoogtetrog en steeds weer die afsnoeringen richting het Iberische Schiereiland en zoals we ook vaak zagen de westelijke Middellandse Zee. Dit patroon heeft de afgelopen winter in grote delen van west Europa om zeep geholpen en leidde tot grote sneeuwarmoede en föhnige (warme)fases in de noordelijke Alpen. Veel neerslag (sneeuw) viel daarentegen in de zuidelijke Alpen. Overigens gaan de bovenstaande ontwikkelingen wanneer het zo gaat komen opnieuw erg veel neerslag in oa de zuidelijke maar ook westelijke Alpen opleveren.

Weerfreak 1337

Als je nu een mooie Scandinavisch hogedrukgebied zou krijgen, met over het algemeen koude lucht die aangevoerd word, heb je nog geen winter in oktober. De instraling van de zon is simpelweg nog te sterk en daarmee zul je niet verder komen dan een typische oktobernacht met een graadje vorst, mist en overdag een graad of 14/15. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan het tot "strengere" kou komen in oktober. Sneeuw in oktober is bijvoorbeeld net zo zeldzaam als sneeuw in April.  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op zo 28 sep 2014 - 14:37
Als je nu een mooie Scandinavisch hogedrukgebied zou krijgen, met over het algemeen koude lucht die aangevoerd word, heb je nog geen winter in oktober. De instraling van de zon is simpelweg nog te sterk en daarmee zul je niet verder komen dan een typische oktobernacht met een graadje vorst, mist en overdag een graad of 14/15. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan het tot "strengere" kou komen in oktober. Sneeuw in oktober is bijvoorbeeld net zo zeldzaam als sneeuw in April.  ;)

Nederland wel, hier niet. Zelfs in juni al wel pak sneeuw gehad  ;D
Sneeuw 15 oktober 2012  ::) :P


Weerfreak 1337

Haha, in de bergen ligt dat natuurlijk net weer ff anders!  >:(  ;D Geduld is een schone zaak in ons kikkerland. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

Ik ben vooral geïnteresseerd in wat de kaarten de komende dagen gaan maken van het afzakkende laag vanuit de omgeving Groenland. De tegendruk van de hoge druk boven het continent is nu nog zo fors dat dit laag niet echt verder komt dan Groot-Brittannië. Als de modellen de volgende runs minder tegendruk verwachten kan dit systeem misschien wel evolueren tot een eerste potentiele storm van deze herfst. Lijkt mij een interessante ontwikkeling die eventueel alles misschien weer een beetje 'los' kan maken. Voorlopig staat het op de EC kaarten er iets beter voor als bij GFS.


Weerfreak 1337

Ik zie een enorme "meridionale" stromingsontwikkeling op die kaarten! (Zeer) Sterke blokkades in de ontwikkeling volgens die kaarten. Mocht het die richting uit gaan, acht ik de kans op fikse stormen klein. Wie weet hoe het ontwikkelt! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op zo 28 sep 2014 - 15:41
Ik zie een enorme "meridionale" stromingsontwikkeling op die kaarten! (Zeer) Sterke blokkades in de ontwikkeling volgens die kaarten. Mocht het die richting uit gaan, acht ik de kans op fikse stormen klein. Wie weet hoe het ontwikkelt! :)

Voor de storm-freaks zie ik in deze ontwikkelingen ook weinig tot geen mogelijkheden. Let maar op, bekende patroon van hoogtelaag icm grondlaag dat geleidelijk verder richting het Iberische Schiereinland dan wel westelijke Middellandse Zee afzakt.
Evt andere optie die goed kansen maakt is dat het hoogtelaag Europa intrekt met uiteindelijk een situatie van "laag centraal Europa (cyclonaal oost)

lander20

oktober gaat eerder te warm dan te koud worden denk ik, sterke blokkades en cut of low wat zuidelijke aanvoer van warme lucht in stand brengt :) van mij mag de winter stilaan dichterbij kruipen vanuit het hoge noorden.

Johann

Voor in de winter afgrijselijke kaarten met steeds weer die aanhoudende Z hoogtestroming aan de voorzijde van de hoogtetrog (cut-off) welke het EC (oper) ons voorschotelt. Gelukkig is het nog maar begin oktober dus we hebben nog tijd totdat dit patroon def. de nek wordt omgedraaid en we eindelijke aan de koude kant van de golf terecht gaan komen. (hope). Een overgang naar zonaal zou misschien niet eens zo gek zijn om de boel eens flink door elkaar te schudden.

Opvallend wel dat de EC00 oper niet wordt ondersteund door de leden. Duidelijk is te zien dat die toch een neerwaartse trend vertonen (zwarte lijn = gemiddelde van de ensembles) om zelfs onder normaal uit te gaan komen (zwarte stippellijn). Daarnaast zien we ook dat de 500 hPa (gpdm) een dalende trend vertoond. 

Kaarten EC00 500hPA. T850hPa, ENS T850 en 500hPa (alleen zichtbaar voor aangemelde leden)

TaL

GFS komt zelf met een zeer actief koufront (veel regen en windstoten) met veel windschering maandagavond, een overgang naar wisselvallig herfstweer zie ik nu toch meer zitten dan het huidige weer.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Citaat van: Johann op ma 29 sep 2014 - 12:52


Opvallend wel dat de EC00 oper niet wordt ondersteund door de leden. Duidelijk is te zien dat die toch een neerwaartse trend vertonen (zwarte lijn = gemiddelde van de ensembles) om zelfs onder normaal uit te gaan komen (zwarte stippellijn). Daarnaast zien we ook dat de 500 hPa (gpdm) een dalende trend vertoond. 


Niet alleen EC komt met een dalende trend, ook GFS. Je ziet ook (gemiddelde) de invloed van lagedruk toenemen rond 6 oktober.

Edit: ik zie net dat ik de 00z heb gebruikt, maar de 06z pluimen wijken eigenlijk echt niet veel af van deze.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: TaL op ma 29 sep 2014 - 13:43
Niet alleen EC komt met een dalende trend, ook GFS. Je ziet ook (gemiddelde) de invloed van lagedruk toenemen rond 6 oktober.
Edit: ik zie net dat ik de 00z heb gebruikt, maar de 06z pluimen wijken eigenlijk echt niet veel af van deze.

Tja, lijkt er idd toch sterk op dat we het rustige en zeer zachte hogedrukweer langzaam vaarwel kunnen gaan zeggen.

Weatherman

Zou het gaan regenen vandaag ?? Hier miezert het. Terwijl vanmorgen op de radio 23 graden was voorspeld.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

Citaat van: Weatherman op ma 29 sep 2014 - 14:57
Zou het gaan regenen vandaag ?? Hier miezert het. Terwijl vanmorgen op de radio 23 graden was voorspeld.

Staat gewoon netjes in de voorspelling:
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=5289.msg87433;topicseen#msg87433

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Citaat van: Weatherman op ma 29 sep 2014 - 14:57
Zou het gaan regenen vandaag ?? Hier miezert het. Terwijl vanmorgen op de radio 23 graden was voorspeld.

Radio...foei toch  ;) :D

Weatherman

Citaat van: Johann op ma 29 sep 2014 - 16:11
Radio...foei toch  ;) :D
Sorry, die stond gewoon op vanmorgen  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

Alle opties qua 'storm' zijn nog open als je het mij vraagt. GFS wil er momenteel niks van weten en houdt het lage druk systeem ver ten noorden van ons land boven Scandinavië. EC heeft nog steeds de beste kaarten en laat het systeem nu echt naar Nederland toe komen. GFS laat wel een veel groter systeem met een lagere kerndruk zien.

Voorlopig is het nog een dikke week weg en kan er nog veel veranderen. De modellen zijn het op dit punt in ieder geval momenteel zeker niet met elkaar eens.

Weerfreak 1337

Eerst complimenten aan Johann voor z'n duidelijke update, waar ik het volledig mee eens ben. :) Een (sterke) zonale stroming zou inderdaad wel eens mooi zijn om de boel eens even flink te "verversen".  Afijn, even de avondpluimupdate hieronder. :)

EC hoofdberekening laat een sterke omslag toe. Wordt alleen (nog) niet ondersteund door de leden in de pluim.
Volgende week woensdag zelfs onstuimig, veel regen, en een maximum temperatuur van een graad of 10 (!). Wat een verschil met waar we nu mee te maken hebben. Nogmaals, het is de berekening van de oper, maar nu al een aantal dagen veel berekeningen komen met een overgang naar een (omstuimige) herfstperiode, geef ik deze opties zeker kans. Echte herfststormen hoeven we niet te verwachten door de relatief "rustige" laagjes en het meridionale stromingspatroon. Betekend niet dat het onmogelijk is, maar voor echte stormen is het eigenlijk ideaal als er zich een groot sturend laag op de oceaan bevind, met venijnige randstoringen (venijnige laagjes die om het sturende laag heen draaien en daarbij al dan niet flink uitdiepen). Dit leverde, (zie bijv. vorig jaar 28 oktober en 5 december) vrijwel altijd de meest sterke stormen op. Nogmaals: bij het stromingspatroon waar we nu in zitten is stormachtig weer zeker niet onmogelijk, maar het patroon is niet geschikt voor echte (zware) stormen. :)

Hier even de pluimen. :) (ECMWF 12z run)

Pluim 1: Temperatuur
Pluim 2: Neerslag
Pluim 3: Windstoten







Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal