Supercell 20-07-2014

Topic gezien door 1699 bezoekers
Gestart door Robin, di 29 jul 2014 - 16:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin

Hallo iedereen op Meteo-service,

Al enige tijd volg ik dit forum m.b.t. onweerskansen, foto's en verslagen van iedereen.
Mijn naam is Robin (23) en ben woonachtig in Zeewolde.
Samen met een goede vriend (Edwin) zijn wij vorig jaar begonnen met het chasen van de buien die zich boven NL voor doen (ook zullen we in de toekomst naar DLD, FR of BE reizen om te chasen).
Met een fotografische achtergrond leg ik hier bij alles vast, om dit te kunnen delen via het net aan andere weerliefhebbers.

Hier bij het verslag van 20-07-2014:


Tegen de verwachtingen / voorspellingen in, was er blijkbaar toch genoeg potentie om Supercellen te laten ontstaan. Na verschillende meldingen op Twitter e.d. over Supercellen en Wallclouds, ben ik de auto ingesprongen en richting het Oosten gereden. Eenmaal bij Apeldoorn te zijn aangekomen (rond 17.00) zag vlak naast mij een bui tot ontwikkeling komen. Even gestopt om te kijken wat dit ging doen, en gelijk een goede radar check. Een cell die was ontstaan in Dld (omgeving Emmerich am Rein), zat nu ter hoogte van Doetinchem en begon verdacht pad aan te houden. Snel de auto weer in en de weg vervolgd over de A1 richting Almelo / Enschede.



Eenmaal over het Twenthekanaal heen keek ik richting het Zuiden, en plots kreeg ik een adrenaline kick van heb ik jou daar.
Ik nam een risico om de auto half in de berm en half op de vluchtstrook te zetten, om zo snel een paar foto's te schieten.

Een Wallcloud werd zichtbaar!





Snel ben ik de weg gaan vervolgen om verder voor de SC uit te komen en een locatie te vinden. Helaas was ik alleen en moest 10 dingen te gelijk doen ( zo ook een foto schieten uit het raam). Hier was ik net voorbij knooppunt Azelo op de A35 richting Almelo.



Internet verbinding was ook niet super, dus google maps i.c.m. satelliet beelden om een open veld te vinden was moeilijk. Aan wegen die doorgaand waren naar Dld was ook een gebrek (op grote wegen na). Op de gok ben ik voor de bui uit gaan rijden en kwam terecht in een redelijk bosrijk gebied, met hier en daar een boerderij er tussen.

Eindelijk (redelijk) vrij zicht (op de horizon na), ben ik hier gaan staan om zo toch foto's te kunnen maken. Wat een prachtige cell kwam er voorbij gedenderd. De rotatie was duidelijk aanwezig (zie Time-Lapse hier onder), ook de wallcloud deed zijn dansje. Ook flink onweer voor de cell uit, op dit moment boven mij. Helaas geen bliksem foto vast kunnen leggen.









Hier een korte Time-Lapse van de Supercell, helaas had ik weinig ruimte over op mijn geheugenkaart.

Bekijk de video op 1080p voor optimaal beeld:




Ik heb nog geprobeerd om verder voor de cell uit te komen, alleen ontwikkelde er omheen meerder buien dat tot een buienlijn vormde. Maar de foto's waren binnen en tevreden kon ik mijn weg naar huis beginnen, waar nog een vergeten maaltijd stond te wachten.


Enjoy,
RJ.

Giso84

Fijn stuk om te lezen.
De foto's zijn prachtig !!

Ben benieuwd als je meer tijd had wat je dan geschoten zou hebben.
Om zo alleen op pad te gaan vergt veel van een mens maar je missie is: geslaagd.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Muisje1988

spijtig dat ik dit niet eerder heb gelezen.... heb er maar 1 woord voor over  WAUW!

Powered by EzPortal