Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284578 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hoe groot is de kans op een strenge winter het komende seizoen 2014-2015 ?

Wat is de verwachting/voorspelling voor de komende winter 2014-2015 ? Krijgen we net als vorig jaar een hele zachte winter of was dit slechts een onderbreking van de trend waarin we te maken hadden met relatief koude winters. Er zijn nog steeds tekenen die wijzen in de richting van strengere winters de komende jaren. Ook de verwachting voor de komende winter 2014-2015 past in dit koude scenario.

De winter 2013-2014 was extreem zacht. Betekent dit nu ook dat de kans op een zachte winter 2014-2015 groot is of kunnen we dit als een incident beschouwen? Het laatste scenario lijkt het meest voor de hand te liggen. We bevinden ons namelijk in een tijdvak van zes jaren met maar liefst vier kouder dan normale winters. Statistisch gezien is er dan ook geen sprake van een grote kans op een aanstaande zachte winter, hetgeen ook geldt voor de komende decennia.

Nog steeds lijkt het er op dat de zachte winters van 1998 t/m 2008 - met uitzondering van 2003 - plaats hebben gemaakt voor relatief koude winters met perioden met strenge vorst en veel sneeuw. De winters van 2010 , 2011 en 2012 hadden resp. 43, 28 en 18 sneeuwdagen. Op grond van deze feiten is het bepaald niet onlogisch om te voorspellen dat de komende winter 2014-2015 best wel eens een koude winter kan gaan worden met –voor de liefhebbers – een aanzienlijke kans op flink wat sneeuw. De vraag rijst natuurlijk of er verklaringen zijn voor de veranderende weerpatronen. Die zijn er in principe wel degelijk ; we hebben namelijk de laatste jaren te maken met een versneld smeltproces van de Noordpool en er is sprake van relatief weinig zonnevlekken. Een steeds grotere groep weerkundigen is van mening dat er met name voor West- Europa een scenario op gang komt waarin koudere winters centraal staan.

Activiteit van de zon (zonnevlekken)
Op de zon vinden in meer of mindere mate explosies plaats, waarbij zeer veel magnetische straling vrijkomt. Het hart van deze plaatsen noemen we zonnevlekken. Vanaf de aarde zien deze zonnevlekken er donkerder uit dan het overige oppervlak; de temperatuur is daar dan ook minder hoog. Bij een "actieve zon"hebben we te maken met veel zonnevlekken, waarbij meer magnetische deeltjes door de dampkring van de aarde dringen. Het gevolg daarvan is dat er zich minder wolken ontwikkelen, dus meer opwarming van de aarde.
Uit statistieken blijkt dat dat het aantal zonnevlekken met een cyclusperiode van ongeveer 11 jaar steeds een maximum en een minimum bereikt. Er zijn theorieën ontwikkeld dat het weer mede bepaald wordt door de activiteit van de zon. Dus in een periode met weinig zonnevlekken zouden de temperaturen lager zijn dan in periodes met veel zonnevlekken. De afgelopen vijf jaar zaten we in een periode met weinig zonnevlekken; theoretisch zouden we hiermee de koudere winters kunnen verklaren. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is de zon in het voorjaar van 2012 weer duidelijk actiever geworden. Het maximum in de curve, dat in 2013 zal worden bereikt is echter duidelijk minder dan "normaal".

Na 2013 zal weer een dalende lijn ingezet worden tot ca. 2017. Wat daarna het verloop van de grafiek zal worden is weliswaar onzeker, maar er zijn aanwijzingen dat de zonne- activiteit voorlopig op een laag niveau zal blijven. Er zijn zelfs theorieën dat we aan het begin staan van een nieuwe "kleine ijstijd", conform de periode van globaal 1645 tot 1715, waarin de zonne- activiteit heel gering was en de de temperaturen in Europa essentieel lager waren dan normaal. Strenge winters waren toen eerder regel dan uitzondering. Wat ook een sterke aanwijzing is voor het verband tussen weinig zonne- activiteit en koude winters, is het feit dat verreweg het grootste deel van de Elfstedentochten is gehouden in perioden dat er sprake was van weinig zonnevlekken. Ook een aantal Duitse en Zwitserse onderzoekers kwam tot de conclusie dat er statistisch gezien wel degelijk gronden zijn voor de veronderstelde invloed van zonnevlekken op het weer en het klimaat.

De onderzoekers keken in de periode van de afgelopen 230 jaar naar jaren waarin het zo extreem koud was, dat de Rijn volledig dichtvroor tussen Mainz en Düsseldorf. In totaal vonden ze veertien extreem koude perioden. Vooral in de 19e en begin van de 20e eeuw vroor de Rijn regelmatig dicht. De onderzoekers ontdekten dat tijdens die perioden er meer koude lucht van het Noordpool- gebied en Scandinavië westelijk en Centraal-Europa binnenkwam. Maar liefst tien van de veertien perioden vielen samen met een periode waarin een gering aantal zonnevlekken voorkwam.

Smelten poolijs
Er zijn aanwijzingen dat het versneld smelten van het poolijs op middellange termijn gaat zorgen voor koudere winters in West- Europa. Doordat er 's zomers minder ijs als isolatiemateriaal aanwezig is, zal de warmte dieper in het water van rond de Noordpool dringen. Deze warmte zal  in najaar en winter weer opstijgen en zorgen voor een verhoogde luchtdruk, waardoor er een op West- Europa gerichte koude Arctische stroming zal ontstaan. Een dergelijke stroming zal in principe de komende decennia zorgen voor koude winters in onze regio.

Conclusie
Op grond van het feit dat in de afgelopen zes jaar vier winters kouder dan normaal waren, met als waarschijnlijke verklaring het versneld smelten van het Noorpoolijs en de geringe activiteit van de zon, is het waarschijnlijk dat de komende winter 2014-2015 een bovengemiddeld strenge winter gaat worden.


Plazilla
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jasneker

Zonnevlekken zijn er nu juist volop, index is vandaag 205.
We zitten al 2 jaar in een dubbele piek van de zonnevlek activiteit, niet zo groot als de vorige, maar ook niet het rampscenario dat was voorspeld.

Ook deze 2e dubble piek duurt nog voort tot in 2015 dus deze winter zal nog steeds als de vorige in het teken staan van meer zonnevlekken, als gelicenseerd radiozendamateur maak ik daar dan ook dankbaar gebruik van vanwege de betere propagatie op de hogere korte gof banden.

We leven in een gematigd klimaat, strenge winters als 1963 zijn een uitzondering, en het nu al proberen voorspellen van de winter is koffie dik kijken.

Onze zachte winter en de strenge winter iin het westelijk deel van de USA had meer te maken met het gedrag van de straalstroom die in Alaska en het oostelijk deel vast lag en daar veel te warm weer en droogte veroorzaakte en in het westelijk deel van de USA de kou diep liet uitzakken.
Deze veranderende straalstroom had hier ook een matigend effect.

Waardoor de straalstroom zo veranderd?  misschien de lagere dekking van het noordpool ijs, warmere zeestromen bij de USA die 4 graden C hoger in temperatuur als normaal waren.

Voordeel was dat ik 660 Eurie terug kreeg van het gas/electrisch ;)
Normaal zijn zee klimaat winters hier gematigd, en daar ga ik voor het komende seizoen ook maar van uit, strenge winters zijn uitzonderingen ook komen ze een paar maal achter elkaar voor.

Mocht de El Ninò  doorzetten dan kan het verhaal ook hier iets anders zijn.
De vraag is of er ook deze winter weer zo'n blokkade komt die de straalstroom weer blokkeert en waar die blokkade komt te liggen.
Voor de rest is het koffie dik kijken, zeker nu.

dondertje127

Pffff alsjeblieft, het is pas juli :( come on.

Nickname

Citaat van: Jasneker op vr 11 jul 2014 - 10:46
Zonnevlekken zijn er nu juist volop, index is vandaag 205.
We zitten al 2 jaar in een dubbele piek van de zonnevlek activiteit, niet zo groot als de vorige, maar ook niet het rampscenario dat was voorspeld.


Naar welke zon kijk jij eigenlijk? Index is gisteren geïndigd op 159, vanochtend stond ie op 159 en momenteel 166. Radio flux 177.
Zonnewind bereikt recordlaagtes, als je daarvan kan spreken bij 240km/s  ;D 

Jan van Ooijen

Citaat van: dondertje127 op vr 11 jul 2014 - 19:26
Pffff alsjeblieft, het is pas juli :( come on.

Omdat het juli is mogen we er niets over plaatsen wat andere schrijven??? Beetje raar
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Peter

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jul 2014 - 10:39
Omdat het juli is mogen we er niets over plaatsen wat andere schrijven??? Beetje raar
Toch kan ik die opmerking wel begrijpen. De zomervakanties zijn los, en iedereen snakt naar een mooie zomer. Wat voegen dit soort topics dan toe? Ik vermoed zo dat men er nu echt niet op zit te wachten op wat voor een winter we gaan krijgen. Actueel zijn is goed, maar is wat ander schrijven meteen reden om dit ook te gaan doen? Zou dit topic met de herfst komen is het vroeg genoeg. ;)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Jeroen22

gauw dit topic maar even niet bekijken. Ik moet nog op zomervakantie beginnen jullie al over de winter :P :P.

Duitje

Citaat van: Peter op za 12 jul 2014 - 11:22
Toch kan ik die opmerking wel begrijpen. De zomervakanties zijn los, en iedereen snakt naar een mooie zomer. Wat voegen dit soort topics dan toe? Ik vermoed zo dat men er nu echt niet op zit te wachten op wat voor een winter we gaan krijgen. Actueel zijn is goed, maar is wat ander schrijven meteen reden om dit ook te gaan doen? Zou dit topic met de herfst komen is het vroeg genoeg. ;)

Waarom zou je in de zomer geen discussie mogen voeren over de winter? Meteorologie is een wetenschap en ook in de zomer is onderzoek naar de winter goed mogelijk.

Je hoeft niet elk topic te lezen ;-)
@Kees_Zwaan

Invicta

Citaat van: Peter op za 12 jul 2014 - 11:22
De zomervakanties zijn los, en iedereen snakt naar een mooie zomer.Ik vermoed zo dat men er nu echt niet op zit te wachten op wat voor een winter we gaan krijgen.

Iedereen? Wat mij betreft kan die hitte wegblijven. Ik verlang alweer naar de winter dus ben ik zeker (ook nu al) benieuwd naar wat voor winter we evt gaan krijgen.

Misschien kun je beter voor jezelf spreken ipv in algemene termen. Niet "iedereen" zit namelijk op een hete zomer te wachten, net als niet "iedereen" op een strenge winter zit te wachten.

JMT

Maar waar zie je dan dat er gezegd werd dat men op een -hete- zomer wacht? Ik lees -mooie- zomer...

Voor mij hoeft die überhitte ook niet hoor, maar hoef ook niet constant een herfstachtige zomer met veel regen en wind... ;)

Ries

Kom maar op met die strenge winter. Hoe ik ook geniet van de warmte (overdag, 's nachts vind ik het een vloek), van mij hoeft de temp van dec-feb niet boven 0 uit te komen, en dan tegen de -20 's nachts...hmmmm....goed pak sneeuw d'r bij...hemels

arjanbruggink

#somelada of #longwinter..... hmmmm. Hard to choose.  Beide zijn goed, ieder in z'n eigen seizoen
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Invicta

Citaat van: JMT op za 12 jul 2014 - 18:29
Maar waar zie je dan dat er gezegd werd dat men op een -hete- zomer wacht? Ik lees -mooie- zomer...



Bij zomerliefhebbers gaat een mooie zomer vaak gepaard met hoge temperaturen inclusief 1 of 2 hittegolven. Vandaar dat ik het één met het ander associeeër.

JerryL

Nu het WK voorbij is moeten we het toch weer ergens over hebben. Omdat de Tour de France in Nederland (helaas toch) minder leeft, hebben we het gewoon weer over het weer. Over deze zomer valt niet veel te vertellen. Meer downs dan ups.

Ergens in december 2013 riep ik al dat het te nat zou worden. Werd erg lacherig over gedaan. Hoewel ik van het weer niet veel verstand heb, weet ik wel hoe de natuur en scheikunde wetten lopen. Die zeker ook van invloed zijn op het weer. En zie hier..... wateroverlast voor de 5de dag op rij. In de zomer! Denk dat ik toch gelijk ga krijgen met die natte zomer.

Als die natheid nou in de winter doorzet (nattigheid bij < 0 graden) dan zitten de sneeuwliefhebbers geramd en krijgen ze met rente uitbetaald wat afgelopen winter is opgespaard.

Nopie

Op deze site kan je duidelijk zien hoe het met de zon activiteit staat. We zitten nu weer in een piekje, en de activiteit zou weer langzaam aan moeten gaan afnemen. Terwijl de activiteit al een stuk lager ligt dan de voorgaande pieken.  http://www.wintergek.nl/actueel/zonneactiviteit


Shadow112

Tuurlijk mag er een discussie over gestart worden, echter met alle respect heb ik er nu nog niet zoveel zin in. Neemt niet weg dat het artikel interessante punten bevat...maar nee..Nu eerst nog maar lekker zwemmen en zonnen en over 3 maanden ga ik weer eens neuzen in dit topic  ;D.

Marsel

Citaat van: JerryL op zo 13 jul 2014 - 19:31
*knip*
Ergens in december 2013 riep ik al dat het te nat zou worden. Werd erg lacherig over gedaan. Hoewel ik van het weer niet veel verstand heb, weet ik wel hoe de natuur en scheikunde wetten lopen. Die zeker ook van invloed zijn op het weer. En zie hier..... wateroverlast voor de 5de dag op rij. In de zomer! Denk dat ik toch gelijk ga krijgen met die natte zomer.
*knip*

Logisch dat er lacherig over gedaan werd. Jij koppelde het eea aan de wat warmere Noordzee toentertijd. In de laatste dagen van de winter heb ik je nog eens een keer die uitspraak horen doen. Ook toen weer gekoppeld aan de Noordzee die toen een paar graden te warm was ivm de zachte winter.

De plensbuien en hun overlast van de afgelopen week kunnen we echter op volledig andere manieren verklaren en staan los van de ontwikkelingen van de visbak. Bovendien, de Noordzee is niet momenteel niet eens bijzonder warm tov andere jaren. Maw, ook al was de Noordzee nu een graad of twee koeler geweest hadden we de afgelopen dagen in het diepe binnenland onder dezelfde omstandigheden gewoon ook een paar zware onweersbuien gehad.

Natuurlijk zit er met een warme Noordzee -onder regime van het juiste aanlandige stromingspatroon- een mogelijkheid op meer neerslag in, maar je kunt nu niet elke zomerse onweersbui met lokale wateroverlast koppelen aan de Noordzee en aan de door jou gedane uitspraken.

snowsquall

Ik zeg winter, kom-der-maar-in :D (herhaling 2010!)

Nickname

Ik heb in het klimaatdisccusie topic een filmpje gepost wat naadloos aansluit bij het openingsbericht van Jan in dit topic. Het gaat niet eens zozeer over aanstaande winter maar een trend voor de komende jaren, zeker de moeite waard.

http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=4818.msg84761#msg84761


JerryL

Citaat van: Marsel op ma 14 jul 2014 - 08:58
Logisch dat er lacherig over gedaan werd. Jij koppelde het eea aan de wat warmere Noordzee toentertijd. In de laatste dagen van de winter heb ik je nog eens een keer die uitspraak horen doen. Ook toen weer gekoppeld aan de Noordzee die toen een paar graden te warm was ivm de zachte winter.

De plensbuien en hun overlast van de afgelopen week kunnen we echter op volledig andere manieren verklaren en staan los van de ontwikkelingen van de visbak. Bovendien, de Noordzee is niet momenteel niet eens bijzonder warm tov andere jaren. Maw, ook al was de Noordzee nu een graad of twee koeler geweest hadden we de afgelopen dagen in het diepe binnenland onder dezelfde omstandigheden gewoon ook een paar zware onweersbuien gehad.

Natuurlijk zit er met een warme Noordzee -onder regime van het juiste aanlandige stromingspatroon- een mogelijkheid op meer neerslag in, maar je kunt nu niet elke zomerse onweersbui met lokale wateroverlast koppelen aan de Noordzee en aan de door jou gedane uitspraken.

Hmzz, maar het is op zijn minst opmerkelijk nat geworden. Je geeft overigens aan dat voor de overvloedige watervallen van de afgelopen week een andere verklaring is, ik merkte al eerder op van het weer an sich weinig verstand te hebben, misschien zou je om die reden willen toelichten waar al dat water vandaan komt?

Powered by EzPortal