Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 108364 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nopie

Ik las gister op accu weather dat door de kou in de USA en de lang bevroren meren daar de lente en zomer koel kunnen gaan verlopen.
http://www.accuweather.com/en/features/trend/nearly_frozen_lake_superior_ma/23439393

Wie weet voor hier juist een warme lente/zomer.

JerryL

Citaat van: Nopie op wo 19 feb 2014 - 13:05
Ik las gister op accu weather dat door de kou in de USA en de lang bevroren meren daar de lente en zomer koel kunnen gaan verlopen.
http://www.accuweather.com/en/features/trend/nearly_frozen_lake_superior_ma/23439393

Wie weet voor hier juist een warme lente/zomer.

Hmzz, in het wintertopich reageerde vrijwel niemand (slechts één tegen reactie) op mijn stelling dat een warme winter een natte zomer tot gevolg heeft. Wellicht hier iemand? Mijn stelling is dat het warme noordzee water (immers onvoldoende afgekoeld door de hete winter) eerder en meer verdamping van zeewater tot gevolg heeft. Bij een wind vanaf zee dus een grotere aanvoer van bewolking en regen. Dus een natte zomer naar mijn mening. Let wel de Noorzee is thans veel warmer dan normaal het geval is.


vossejongk

lijkt mij eerder zwaardere buien te geven, maar niet specifiek meer...

Weerfreak 1337

In het begin zal de zee met zijn 6 tot 9 graden de warmte nog eventjes "flink" temperen. Maar aangezien hij dus nu sneller op zijn normale niveau komt, betekend dat, dat ons sterke zeewindseizoen minder lang zal zijn.
Probleem is, dan moet het vanaf nu minimaal een normale lente en zomer worden, krijgen we een te koude lente en zomer, dan zal het zeewater niet voldoende opwarmen en duurt het sterke zeewindseizoen weer langer.
Als onze lente warm en zonnig word, dan heb je kans dat al vroeg de eerste "herfst"buien die veroorzaakt worden door de warme zee binnen komen drijven. Zo kan ik mij herinneren dat Marsel ooit iets vertelde over de zomer van 2006. Deze had een bloedhete (juni en?) juli en eind juli/begin augustus was de zee daardoor één grote kraamkamer voor veel onweersbuien, soms ook zwaar onweer.

Zelf hoop ik dat er nu veel te warme periodes aankomen. Dat betekend in onstabiele en warme situaties minder onderdrukking door de zee in de kustprovincies in het voorjaar en het begin van de zomer (juni). :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: Weerfreak op wo 19 feb 2014 - 15:28
In het begin zal de zee met zijn 6 tot 9 graden de warmte nog eventjes "flink" temperen. Maar aangezien hij dus nu sneller op zijn normale niveau komt, betekend dat, dat ons sterke zeewindseizoen minder lang zal zijn.
Probleem is, dan moet het vanaf nu minimaal een normale lente en zomer worden, krijgen we een te koude lente en zomer, dan zal het zeewater niet voldoende opwarmen en duurt het sterke zeewindseizoen weer langer.
Als onze lente warm en zonnig word, dan heb je kans dat al vroeg de eerste "herfst"buien die veroorzaakt worden door de warme zee binnen komen drijven. Zo kan ik mij herinneren dat Marsel ooit iets vertelde over de zomer van 2006. Deze had een bloedhete (juni en?) juli en eind juli/begin augustus was de zee daardoor één grote kraamkamer voor veel onweersbuien, soms ook zwaar onweer.

Zelf hoop ik dat er nu veel te warme periodes aankomen. Dat betekend in onstabiele en warme situaties minder onderdrukking door de zee in de kustprovincies in het voorjaar en het begin van de zomer (juni). :)

Onweer zoals de zomer van 2008, kan je dat nog herinneren? In juni/juli was er toen veel onweer. Voorafgaand aan die zomer was de winter vergelijkbaar - zelfs iets minder erg - met het prutweer van deze winter.

Weerfreak 1337

Je verwachting uitspreken over de warme periode kan al in dit topic:

Verwachting Warmtegetal

Ik ga voor een (vrij) hete zomer :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op za 22 feb 2014 - 17:55
Heerlijk

Hopelijk met een stralende zon erbij! Dan voelt het als +15 C dus zou mooi zijn.
Hopelijk veel zon! Af en toe regen zou niet erg zijn, maar hopelijk wel s'nachts! :P Zouden de boeren volgens mij ook blij zij en de mensen ook.

dondertje127

@ Leo Eikenaar,

In Arnhem (bij winkelcentrum Kronenburg) staan ook al kleine bomen zelfs al in bloei. Blaadjes zijn al uitgekomen afgelopen week net als enkele kleine struiken. Ook de narcissen beginnen nu te bloeien, waarvan de groene bladeren al langer uit de grond staken. Zelfs de krokus heb ik lokaal al volop zien bloeien, achter onze flat en nog steeds zijn op heel veel plekken madeliefjes te zien die al enkele weken bloeien.

Laat de lente dus maar beginnen. We hebben hier ter plaatse een tot nu toe sneeuwloos 2014 gehad.

@ winter, dan wel met geen wind, of hooguit een zacht briesja van kracht 1. Anders voelt het alsnog fris aan.

ron12

Zal me niet verbazen dat de lente in De Bilt meer nachten met nachtvorst op levert  dan de afgelopen winter maanden toen stond de teller op 10 nachten, nou ik ben echt benieuwd.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik las ergens "dikke jas en dikke truien in de kast laten liggen" maar dat vind ik nou ook weer overdreven. Een dikke jas misstaat echt niet, en ik draag altijd in de winter m'n fleece truien, hoewel ook enkele keren een zomertrui heb gedragen in met name februari. Maar de dikke jas, bleef en blijft nog even aan.

Kwadrant

14 Graden in de zon om 11:30 op 26-02-14. Heerlijk !! :D

Don`t feed Angry Wolves

Marsel

Bij het doorspitten van de kaarten vanmorgen maar snel naar de LT gegaan.
Daar zijn in deze tijd van het jaar namelijk vaak de eerste lichtjes aan het eind van de met modder besmeurde wintertunnel terug te vinden... (;D)

Zo ook vandaag.
Puur ter vermaak. Immers, we zitten dan alweer op +200h.
Maar dan nog. Deze kaarten doen toch elk naar voorjaar en zon hunkerend hart sneller kloppen. Dit zijn in potentie de 'warmtepompen' waar we het van moeten hebben.  Een keertje de 15 aantikken of ietsjes overschrijden zou best kunnen in deze settings (hoewel dat bij EC wat lastig is ivm positie hoog).

Ben benieuwd wat er van bewaarheid kan worden. In het geval van GFS00 ligt de oper al vrij eenzaam hoog in het ensemble, jammer genoeg.
EC volgt zodadelijk...
Wel aardig dat beide modellen voor het eerst sinds lange tijd weer met een Europees hoog en een diepe oceaan trog komen. Al had ik dit graag iets later in het seizoen gezien, mocht dit uitkomen.

arjanbruggink

Zou heerlijk zijn Marsel!! Van mij mag het.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sven

Citaat van: arjanbruggink op vr 28 feb 2014 - 17:12
Zou heerlijk zijn Marsel!! Van mij mag het.

Zou zeker heerlijk zijn, al zie ik liever spoedig die blauwe meuk helemaal van de kaarten verwijdert zien! Maar goed, verwend door de heerlijke mooie warme winter, dus zal niet op de zaken vooruit lopen. Stilaan richting de 15-18 graden toe en ik ben blij :) Eerst vanavond om 00:00 maar een pilsje drinken op het einde van de winter :D we hebben het weer overleefd!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Mike25

Zou inderdaad heerlijk zijn, van mij mag het ook! 8) en sven, goeietip  ;D

Marsel

Citaat van: Sven op vr 28 feb 2014 - 19:36
Zou zeker heerlijk zijn, al zie ik liever spoedig die blauwe meuk helemaal van de kaarten verwijdert zien! Maar goed, verwend door de heerlijke mooie warme winter, dus zal niet op de zaken vooruit lopen. Stilaan richting de 15-18 graden toe en ik ben blij :) Eerst vanavond om 00:00 maar een pilsje drinken op het einde van de winter :D we hebben het weer overleefd!

Zo voelt het voor mij ook. We hebben het weer gehad!
Snel vergeten en op naar licht en warmte.
En ook al zou het nog tot een koude periode komen, dan hebben we langzaam steeds meer rugdekking van de zon. Dat geeft rust en voelt vertrouwd.

Overigens....
Wederom laten EC en GFS in hun 12Z operationele uitvoer aardig lente-achtige kaarten toe. Met grofweg vanaf aanstaande donderdag vanuit de Azoren regio toenemende hogedrukinvloeden. Uiteindelijk, tijdens het weekend, wijzen beide modellen in de richting van een separaat hoog welke zich dan over/noordoost van de Benelux moet gaan ontwikkelen.
Dat zou dan temperaturen tussen 10 en 15 graden op kunnen leveren en perioden met zon.

Positie van het hoog zal dan uiteraard bepalend zijn voor Tx en de bewolkingsgraad (St/Sc). Daar liggen nu dan ook tot op zekere hoogte de onzekerheden.
Valt het eea gunstig uit voor ons, dus met de kern oost van de Benelux, dan zouden we wellicht een keertje die 15 ietsjes kunnen overschrijden in het zuiden. Dat is echter nog lang niet zeker, maar deze evolutie moeten we maar even in de gaten houden.

Even een paar dagen rust met af en toe zon en 10-15 graden of een fractie meer doet het voor mij begin maart al goed genoeg.

Sven

Citaat van: Marsel op vr 28 feb 2014 - 21:34
Zo voelt het voor mij ook. We hebben het weer gehad!
Snel vergeten en op naar licht en warmte.
En ook al zou het nog tot een koude periode komen, dan hebben we langzaam steeds meer rugdekking van de zon. Dat geeft rust en voelt vertrouwd.


Eindelijk is het Lente! Nu mogen we het zeggen, ons begin seizoen is aangebroken :D Een koude periode ben ik niet bang voor, de kou huist ver weg. Dat eurohoog is meer dan welkom, niet alleen gezien die temperaturen, maar ook des te meer om rust te krijgen van die depressies die ons maanden hebben bezig gehouden. Laten we het beste er van hopen!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op za 01 mrt 2014 - 00:05
Eindelijk is het Lente! Nu mogen we het zeggen, ons begin seizoen is aangebroken :D Een koude periode ben ik niet bang voor, de kou huist ver weg. Dat eurohoog is meer dan welkom, niet alleen gezien die temperaturen, maar ook des te meer om rust te krijgen van die depressies die ons maanden hebben bezig gehouden. Laten we het beste er van hopen!

Nu een half jaar geen oceaandepressies, dik eurohoog, thermische laagjes enz. enz.  ;D 8)
Droomscenario :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

juno

ik zie dit nog echt  niet gebeuren.
de lente is nog ver te zoeken.

Citaat van: Marsel op vr 28 feb 2014 - 21:34
Zo voelt het voor mij ook. We hebben het weer gehad!
Snel vergeten en op naar licht en warmte.
En ook al zou het nog tot een koude periode komen, dan hebben we langzaam steeds meer rugdekking van de zon. Dat geeft rust en voelt vertrouwd.

Overigens....
Wederom laten EC en GFS in hun 12Z operationele uitvoer aardig lente-achtige kaarten toe. Met grofweg vanaf aanstaande donderdag vanuit de Azoren regio toenemende hogedrukinvloeden. Uiteindelijk, tijdens het weekend, wijzen beide modellen in de richting van een separaat hoog welke zich dan over/noordoost van de Benelux moet gaan ontwikkelen.
Dat zou dan temperaturen tussen 10 en 15 graden op kunnen leveren en perioden met zon.

Positie van het hoog zal dan uiteraard bepalend zijn voor Tx en de bewolkingsgraad (St/Sc). Daar liggen nu dan ook tot op zekere hoogte de onzekerheden.
Valt het eea gunstig uit voor ons, dus met de kern oost van de Benelux, dan zouden we wellicht een keertje die 15 ietsjes kunnen overschrijden in het zuiden. Dat is echter nog lang niet zeker, maar deze evolutie moeten we maar even in de gaten houden.

Even een paar dagen rust met af en toe zon en 10-15 graden of een fractie meer doet het voor mij begin maart al goed genoeg.

Powered by EzPortal