Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295873 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Marcbb

Verrassend om de temps nu in nederland te zien. Meer kou in oosten en zuid oosten dan het noord oosten

Jasneker

Regen in Sneek, 25 km onder Leeuwarden bij + 1.1 C...., moet zo weg, maar ik moet al dat wit nog zien gebeuren ...

simonelgersma

Ligt een aardig monster klaar op de oceaan!

Ries

meh, pluimen weer terug naar gekwakkel. Misschien dat hier vanavond een sneeuwvlok te zien zal zijn maar weekend lijkt gewoon drijfnat en waterijsjeskoud te worden. Wat een rotwinter tot dusver, lijkt half jaar herfst te worden.

jonkheer

Hier in Leeuwarden 1,3 graden. Wel beduidend kouder dan gisteren. Maar het ziet er naar uit dat het verder blijft "doormodderen".

Danny

Ondanks de slechte kaarten & pluim is de sneeuwkansen tabel nog niet een zo heel slecht. Afwachten wat EC straks laat zien. De 00z run gaat ons echte antwoorden geven. Was 12z een misrekening of nemen de winterkansen nu echt snel af voor volgende week.

Danny

ECMWF (operer) laat in de 00z run een vergelijkend beeld zien als de 12z run. Over en uit voor de winter komende week. De WC komt vol terug en drijft het Scandi / Rus Hoog ver weg naar het oosten op termijn.

Joep

Beetje voorbarig over en uit de winter.

Ramon Oost

Vanuit het westen een storing met regen, dieper landinwaarts is ook (natte) sneeuw mogelijk.


Joep

Ik blijf optimisctisch, kijk maar naar de Operpluim.
Eind januari flink kouder, wie weet gaat die beer van een hogedruk toch nog de winter inluiden.

originele kaarje is van site jan Visser

Danny

Citaat van: Joep op do 23 jan 2014 - 09:10
Beetje voorbarig over en uit de winter.

Er zal de komende week geen winterse periode aanbreken. Dat betekend dat de maand Januari voorbij is qua winter. Alleen Februari rest nog waarin we met serieus winterweer te maken kunnen krijgen. Voorlopig krijgt Amerika weer diverse koude uitbraken te verwerken, trekt de Russische Beer weg naar Siberië en trekt de ene na de andere storing weer de Oceaan over. Ook het Azoren hoog staakt zijn poging om noordwaarts op de Oceaan te trekken komende week volgende EC kaarten.

Er zit in de operer kaarten van EC nog 1 moment van kou aanzuiging als er een lage druk systeem over Noord-Frankrijk Europa in trekt op 30 Januari. Daarom geeft de pluim straks op dat moment een dip in de temperatuur aan. Dit heeft verder niks met Hoge druk, Scandi hoog of Russiche Beer te maken.   

Kort gezegd de winter heeft Nederland heel bescheiden aangedaan deze week. Helaas is het doordrukken van de winter tot op heden niet gelukt. De kaarten bleven er in geloven maar geven zich nu ook langzaam gewonnen voor de korte termijn. Is wederom uitstel van winter volgens EC & GFS maar ik vrees meer voor afstel.
Ik hoop heel erg op een verrassing in Februari of misschien zelfs op korte termijn maar zou zo snel even nog niet weten waar die vandaan moet komen met de huidige kaarten. 

Jasneker

1.1 + C hier en alleen regen in Sneek, en onderweg naar Leeuwarden.
Zie inderdaad zoals al de hele "winter" ook deze "aanval" als een losse flodder uitenvallen.
Moet nog zien of Februari beter gaat worden, met die kou in de USA en westcirculatie die volop blijft draaien zal het moeilijk worden de komende weken om nog wat Helmannetjes bij elkaar te sprokkelen....
2/3 van de winter is bijna al voorbij en ik moet de eerste vorstdag nog zien hier, nog sterker een nachtvorstje....
Het is om depri van te worden.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Jasneker :
Het is om depri van te worden.
[/quote]
+1
seizoen 2018/2019

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

pluim midden, Noordoost en zuid oost.  :-\
seizoen 2018/2019

Johann

Berekende sneeuwdek ECMWF (EC00) op dinsdagochtend.
Hoofdmoot valt tussen zaterdagavond -dinsdagochtend



Weatherman

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 09:58
Berekende sneeuwdek ECMWF (EC00) op dinsdagochtend.
Hoofdmoot valt tussen zaterdagavond -dinsdagochtend
Het is niet veel, maar met een paar cm ben ik heel gelukkig. Beter dan die regen die we nu weer hebben.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Zo, staan we weer met beide benen op de grond allemaal?
Het wel vaker aangehaalde dubbeltje valt ook deze week, op het NO na, in het voordeel van de zachte lucht.
Gepruttel in de marge waar we voorlopig even niets mee kunnen.

Wat me al geruime tijd opvalt is de periode vanaf halverwege volgende week, zo vanaf de 29e. Zogenaamde 'duikers' tegen die tijd, zowel gesteund door EC als GFS. Niet één run maar al vele runs laten dit beeld zien. Ook vrij goed ondersteund in de ensembles van beide modellen.
Hoewel de meest serieuze kou tegen die tijd alweer veel verder naar het ONO is teruggedrongen is de algehele configuratie bemoedigend voor hen die van wat kouder weer met aflandige stroming houden.
Uiteraard nog ver weg en we zien richting de maandwissel dan ook weer alle mogelijkheden terug in de vorm van een uitwaaierende pluim.

In dat opzicht heb ik meer vertrouwen in díe evolutie dan in het gepruttel van de laatste weken/deze week.
Structurele kou zit er immers de komende 5 dagen, op een veeg in het NO wellicht na, voor het overgrote deel van de Benelux niet in.

Eerst maar eens even kijken hoe het komende weekend verloopt, er gaat immers in het ONO wel gewoon periodiek winterse neerslag vallen. Daarbij blijft het NO koud terwijl het ZW zacht blijft....

Hector Pascal

Citaat van: Weatherman op do 23 jan 2014 - 10:00
Het is niet veel, maar met een paar cm ben ik heel gelukkig. Beter dan die regen die we nu weer hebben.
Dat ligt er toch echt aan waar je woont. In mijn regio zit ik tussen de 8 en 15 cm. Grappige is dat deze kaartjes zelden uitkomen...
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal