Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295817 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

bliksems

dan denk ik bij mezelf:waar zit je verstand.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Remcoz

zo na een zomerslaap toch maar weer een keer het forum bekeken :D en om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo (heel) blij met wat ik zie :( kan het zuidwesten ook nog mee genieten met de sneeuw want als ik de kaarten zo bekijk is het kantje boord... en als er al wat valt zal dat snel weggespoeld worden door de regen

maarten89

Citaat van: Johann op wo 22 jan 2014 - 11:54
Ik zou er maar rekening mee houden en het iig goed in de gaten gaan houden (timing)
EC00 (en ook GFS)  laat een warmtefront met neerslag (eerst sneeuw) van westen uit opkomen. Dit warmtefront wordt door een snel inlopend koufront "geknepen" (vorming occlusie) en het is maar de vraag hoe dat allemaal precies zal gaan verlopen.
Hoe dan ook grote kans op problemen door gladheid tgv sneeuwval in gehele land. Er kan maandag maar zo 5 tot 15cm gaan vallen !
Thanks Johan. Dat word zeker hoe in de gaten houden. Moet om 12 uur beginnen in Apeldoorn. Normaal is het 1.5 uur rijden...

Koen-IJM

Bijzonder spannende kaarten. Het kan echt alle kanten op!

Remy

Citaat van: Koen-IJM op wo 22 jan 2014 - 12:41
Bijzonder spannende kaarten. Het kan echt alle kanten op!
Alleen zit er weinig beweging in,al dik twee etmalen is de temperatuur hier geen graad veranderd en blijft het miezerig en grauw.
Volgens mij moet je diep in de archieven spitten voor zo'n lange periode met constante temperatuur.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Citaat van: Remy op wo 22 jan 2014 - 12:54
Alleen zit er weinig beweging in,al dik twee etmalen is de temperatuur hier geen graad veranderd en blijft het miezerig en grauw.
Volgens mij moet je diep in de archieven spitten voor zo'n lange periode met constante temperatuur.
hoeft echt niet diep te spittenhttp://www.weerstatistieken.nl/2014 zit wel een leuke dalende lijn in  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

In het westen ook niet warm, zelfs kouder dan hier in het oosten!


Bacci

Trouwens we hebben het nu wel steeds over het weekend, maar in hoeverre heeft het noordoosten morgen kans op (natte) sneeuw?

xzaz

Citaat van: Johann op wo 22 jan 2014 - 11:58Of moeten we kaarten die binnen de termijn van 5  a 6 dagen liggen niet meer laten zien omdat de onzekerheid groot is ??
Ik stem voor. Zo kunnen we het in extreme doortrekken en stellen dat EC berekend dat het volgende week woensdag -11 kan gaan worden.

Is een lid, grote onzekerheid enz enz.
De winter is nog niet eens begonnen!

Fren

kom maar op met die sneeuw, nu lang genoeg gewacht ;)  8)
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jenkie

Citaat van: xzaz op wo 22 jan 2014 - 13:25
Ik stem voor. Zo kunnen we het in extreme doortrekken en stellen dat EC berekend dat het volgende week woensdag -11 kan gaan worden.

Is een lid, grote onzekerheid enz enz.

Is dat nou niet juist de bedoeling van dit forum? Kaarten bekijken en erover discussiëren? Als ik zekerheid en veiligheid wil, kan ik ook op de site van het KNMI kijken!

ron12

Citaat van: Bacci op wo 22 jan 2014 - 13:11
In het westen ook niet warm, zelfs kouder dan hier in het oosten!
gisteren was het precies anders om,
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn


xzaz

Citaat van: Jenkie op wo 22 jan 2014 - 13:27
Is dat nou niet juist de bedoeling van dit forum? Kaarten bekijken en erover discussiëren? Als ik zekerheid en veiligheid wil, kan ik ook op de site van het KNMI kijken!
Bij deze heb je de discussie ;). Het gaat er mij om dat het LT is + de onzekerheid, als alle leden het met elkaar eens waren kan je een goede schatting maken. De kans dat dit uitkomt is klein, kijk ook naar de omslag die we een paar weken geleden hebben gehad.
De winter is nog niet eens begonnen!

RicardoDimm

Wat kan ik de komende dagen precies in Enschede verwachten? Zowel Zaterdag als Maandag droge sneeuw? Of gewoon regen en wat natte flatsen?

Jenkie

Citaat van: xzaz op wo 22 jan 2014 - 13:36
Bij deze heb je de discussie ;). Het gaat er mij om dat het LT is + de onzekerheid, als alle leden het met elkaar eens waren kan je een goede schatting maken. De kans dat dit uitkomt is klein, kijk ook naar de omslag die we een paar weken geleden hebben gehad.

Eigenlijk heb ik geen tijd voor een discussie  :D Maar alle kaarten zijn onzeker! Niet voor niets wordt hier vaak de term (s)nowcasten gebruikt. Een storm is toch ook vaak pas op het moment dat hij aankomt te voorspellen? Voor mij draait dit hele forum om die onzekerheid. Dat maakt het nou juist leuk! Of frusterend  ::)

Glennb

Citaat van: RicardoDimm op wo 22 jan 2014 - 13:40
Wat kan ik de komende dagen precies in Enschede verwachten? Zowel Zaterdag als Maandag droge sneeuw? Of gewoon regen en wat natte flatsen?

´precies´ verwachten kun je nooit. Als je het e.e.a. terug leest wordt je vraag wellicht beantwoord. Het is afwachten.
Groet,
Glenn

Joep

Wel of geen Sneeuw?

Het is de vraag die de weerliefhebber bezig houdt, maar ook mensen die een flinke afkeer hebben van winterweer willen wel een keer duidelijkheid over wat hen te wachten staat. Helaas, het blijft onzeker.

Trekrichting volgens GFS

Voorlopig kwakkelt het wat door, zaterdag wordt een dag om goed in de gaten te houden. Dan trekt een klein lagedrukgebiedje over ons land. Dat gebeurt precies op de grens van koude winterlucht en veel zachtere oceaanlucht. De koers van de depressie bepaald uiteindelijk de neerslagsoort. Het meest recente Amerikaanse model laat de kern in de avond over Friesland naar het oosten van Overijssel trekken. Op de kop van het lagedrukgebied (in Groningen) blijft de wind oostelijk en heerst de koudere lucht. Hier valt de neerslag in de vorm van sneeuw. Maar een groot deel van het land heeft met noordwestelijke winden te maken en met minder koude lucht. Hier regent het gewoon en merken we niet veel van de winter.

Maar er zijn ook andere modellen.

Een sneeuwek? Het kan.
Het Europese model (ECMWF) berekend een lagere kerndruk van de depressie en laat de kern over Zuid-Holland naar het noorden van Limburg trekken. Meer plaatsen hebben dan een koude oostelijke wind en de sneeuw komt verder het land in. Het zuidwesten houdt ook bij deze oplossing gewoon regen.

Dan is er nog het Engelse model (UKMO) en dat lijkt op het Amerikaanse. Een klein verschil, een nog net iets noordelijkere positie van de kern, lijken de sneeuwkansen nog wat kleiner te maken.

Als we als laatste naar de pluim kijken, dan leren we nog wat meer over de onzekerheid. De pluim van het ECMWF-model berekend 52 maal de weersverwachting, met steeds een kleine verstoring in de beginsituatie. Lopen de uitkomsten dan ver uit elkaar, dan wordt de verwachting onzeker genoemd. In dit geval laat de pluim voor het midden van het land wat

Pluim in detailwindrichting betreft goed zien waar het om draait. In de loop van zaterdag gaat de wind draaien. Eerst is de wind oost tot zuidoost, veel leden van de pluim laten de wind zondagnacht draaien naar het westen. Dit is de zachtere oplossing, met regen in het midden van het land. Maar een deel van de leden houdt de wind in een oostelijke richting. Deze oplossingen houden het er op dat het ook in het midden van het land koud blijft en er dus gerede sneeuwkansen zijn.

De conclusie is vrij simpel en op veel plaatsen toch onzeker.
Voor het zuidwesten van het land staat gewoon regen op het programma. Dat is vrij zeker. Voor het noordoosten is de kans op sneeuw, in de loop van zaterdag groot. En wat er in het midden van het land gebeurt, moeten we blijven afwachten.

weerplaza


Nizinny

Citaat van: maarten89 op wo 22 jan 2014 - 12:36
Thanks Johan. Dat word zeker hoe in de gaten houden. Moet om 12 uur beginnen in Apeldoorn. Normaal is het 1.5 uur rijden...
1,5 uur rijden? Ga je via Amsterdam?

gilleeesss

dit momenteel is gwnd e mislukte versie van een goeie scandihoog met een zuidelijk laagje??

vroeger was dit pas iets :) maar zoiets komen wij wss nooit meer tegen, de goeie winters kennen wij nie

Powered by EzPortal