Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295668 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

theowl999999

Citaat van: Energizer85 op di 21 jan 2014 - 20:27
Ik baal als een stekker dat t westen niet mee mag doen :(

our time is coming  ;D

winter

NIeuwe pluim in vergelijking met vanochtend SLECHT maar terug naar waar die afgelopen dagen zat kwakkelweer en waarschijnlijk geen sneeuw in groot gedeelte van Nederland. Maar ja kan nog veranderen we zullen zien waar ECMWF mee komt.

Joep

Citaat van: Energizer85 op di 21 jan 2014 - 20:27
Ik baal als een stekker dat t westen niet mee mag doen :(

Veranderd nog vele malen  ;)

Joep

Citaat van: Bacci op di 21 jan 2014 - 20:21
Inderdaad niet slecht! en voor het noordoosten dan nog kouder he! Vooral de nachten zijn kouder geworden! alleen maandag en dinsdag overdag eventjes warmer. (Nu heb ik trouwens echt een raar gevoel, staan de kaarten er weer beter voor is het opeens stiller hier?)

bron Jan Visser

Commentaar dinsdag 21 januari, 20 uur: De operationele uitvoer van het ECMWF oogt onzeker voor wat betreft de thermische ontwikkelingen tijdens het aanstaande weekeinde. De slotfase van de maand ziet er net als tijdens de vorige run koud uit maar of het de aanzet zal zijn tot een serieus wintertje vraag ik mij af.


Borislav

Het westen zit nog redelijk goed voor Zaterdag en die dagen eromheen.   


Je moet niet westelijker dan amsterdam gaan zitten.
Borislav Lekic

Joep

Deze winter bood in de 1e decade van december nog wat mogelijkheden op kouder weer, met name de polaire inval rond Sint had nog enige allure.
Daarna trad er echter een opzienbarend krachtige –vorm van- westcirculatie op.  Opzienbarend omdat we dat de laatste jaren niet meer zo gewend waren, en zeker gezien de kracht van circulatie die, zoals uit cijfers is gebleken, historisch is.
Een van de gevolgen ervan is de frequentie van kou in de VS al maandenlang en in ons deel van de wereld juist al lange tijd zeer zacht, regionaal zelfs record zacht weer.
Niets leek eea nog te kunnen kenteren, al kwamen er de laatste weken wel wat positieve signalen uit de stratosfeer, vooral in de vorm van periodieke opwarming boven Azie.

Als gevolg hiervan kwam er boven ons deel van het Noordelijk Halfrond een dag of 10 geleden tijdelijk een kleine splitsing van de poolwervel voor. Door deze kleine opening ontstond er boven het zeegebied tussen Ijsland en Noorwegen een hoog aan de bodem, die er toen voor zorgde dat in ieder geval in grote delen van Scandinavie en Rusland de winter eindelijk vaste voeten aan de bodem kreeg.
Het hoog verplaatste zich de laatste week naar Scandinavie en werd op basis van de destijds unanieme Uitvoer geen rol van weerstand tegen weer opkomende zonaliteit toegedicht, er zou rap een –bekende- zuidoostwaarts verplaatsing plaatsvinden.
Maar het tegendeel is gebleken, het hoog ligt actueel nog steeds boven het westen van Scandinavie, en in combinatie met lagedruk boven het midden en zuiden van Europa is er in geheel Oost- en delen van Midden Europa door een ooststroming winterkou ingestroomd.

Bij onze oosterburen is inmiddels in bijna het gehele noorden en oosten de koude lucht ingestroomd. In het uiterste noordoosten vriest het nu al meer dan 5 C, uitgebreider regionaal tussen -1/-3 C.
Iets ten oosten van ons Gronings grensgebied ligt de grens met de vrieslucht, Bremen meldt minus 0.5 C met ijzel, Nieuw Beertha +0.5 C.
De grens met die kou is de laatste 24 uur nauwelijks westwaarts opgeschoven, we verkeren in een bijna stromingsloos zadelgebied en dus stagnatie van lucht.

Daarom ook vandaag weer grote verschillen met 0.8 als maximum in het uiterste noordoosten tot 7/8 C in het westen en zuidwesten.
Komende 24 uur weinig verandering in patroon en ook in weerbeeld en temperatuur. Komende nacht meest droog met kans op mist en minima tussen iets onder nul in het noordoosten tot 3 C in het zuidwesten. Morgen wel een iets aantrekkende zuidoostelijke wind en hierdoor ook in het westen en zuiden minder zacht met Tmax tussen 1-2 C in het noordoosten tot 5 C in het zuidwesten.

Als gevolg van een nieuw opkomende frontaal systeem vanuit het westen, later op de dag in het zuidwesten een toenemende kans op regen. Zie 1e kaart.

Donderdag trekt het systeem dan langzaam over ons land (zuid)oostwaarts en is er in het hele land kans op enige neerslag met maxima tussen 1-4 C.

Achter het systeem trekt de oostelijke aanvoer dan aan en dan vindt er waarschijnlijk een flinke westwaartse verplaatsing van de vorstgrens plaats. In drogere lucht met opklaringen kan het in de nacht naar vrijdag in het noordoosten plaatselijk al matig vriezen, op dat moment zal het in het noordoosten van Duitsland al onder de minus 15 C zijn.
Vrijdag overdag blijft het droog met zonnige perioden en met een zwak tot matige oostenwind maxima van enkele graden onder het vriespunt in het noordoosten tot +2 in het zuidwesten.
Dan zitten we inmiddels op de verwachtingstermijn van +72 uur, het maximale op dit moment. De Uitvoer lijkt namelijk nog steeds geen raad te weten met de uitkomst van de strijd tussen het klassieke zonale patroon met Azorenhoog en Ijslandlaag tegen het zo onverwacht hardnekkige Scandinvische hoog.

Als je al een trend uit de kaarten kan halen dan is het dat de komende 10-daagse die geschetste strijd ongewijzigd blijft, met steeds wisselende uitkomsten over de uiteindelijke winnaar binnen ieder deel van diezelfde 10-daagse.
De eerste slag, die van het passerende laag op donderdag met daarachter instromende kou, lijkt ook boven ons dele van Europa door de winter gewonnen te gaan worden.

Vrijdagmorgen is dan ook deels West Europa in handen van de winterkou. Dat is dan toch een aardig resultaat van het op zich weinig indrukwekkende hoog dat zich 10 dagen geleden vormde.

Dit in het achterhoofd hebbende denk ik dan ook nog steeds dat we de komende periode steeds verder in de echte winter zullen geraken.

Mvg, Ronald de Wildt



Energizer85

Toch moet ik zeggen dat Ronald tot nu toe t vaak bij t goede eind heeft.... Hopelijk ziet ie t nu weer goed ;-)

Joep

Pluim is prima
weekend juist kouder en sneeuw  :D

Ramon Oost

Het ECMWF laat vooral sneeuw zien voor het noorden en oosten van het land. Gezien de T850 hpa maar iets oploopt tijdens het front en tijdelijk op -1 a -2 uitkomt, verwacht ik (op basis van deze run!) dat het midden ook nog wel wat meepakt. Let wel op dat dit nog wel vaak kan veranderen aangezien de koers van het lagedrukgebied de doorslag geeft waar wel of geen sneeuw valt!




hoffies

Citaat van: Ramon Oost op di 21 jan 2014 - 21:36
Het ECMWF laat vooral sneeuw zien voor het noorden en oosten van het land. Gezien de T850 hpa maar iets oploopt tijdens het front en tijdelijk op -1 a -2 uit komt verwacht ik (op basis van deze run!) dat het midden ook nog wel wat meepakt. Let wel op dat dit nog wel vaak kan veranderen aangezien de koers van het lagedrukgebied de doorslag geeft waar wel of geen sneeuw valt!

Met een beetje geluk hebben we sneeuw in de Noordkop van Noord-Holland.. :)
Twitter: @hoffnar2911

PatrickM

Citaat van: hoffies op di 21 jan 2014 - 21:40
Met een beetje geluk hebben we sneeuw in de Noordkop van Noord-Holland.. :)

Doe maar heel Noord-Holland.. ;)

Bacci

Citaat van: Joep op di 21 jan 2014 - 21:35
Pluim is prima
weekend juist kouder en sneeuw  :D

Yes!! pluim weer terug beter op lange termijn na de tijdelijk opwarming op maandag en dinsdag. Zaterdag toch de grootste kans op sneeuw, jammer dat de temperatuur daarna tijdelijk oploopt en we waarschijnlijk regen krijgen? Toch gerustellend dat de dagen erna weer kouder zijn, hopelijk blijft dat zo dan kan de eventuele teleurstelling in het weekend nog goed gemaakt worden.

Komende dagen kouder, zaterdag misschien sneeuw daarna tijdelijke opwarming met regen, daarna weer kouder.  Beetje dubbelgevoel hierover, maarja we zijn er nog niet!

Serge

Ik hoor hele zwermen ganzen vliegen, kan alleen niet oriënteren waar ze heen gaan
Waar is mijn cape

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op di 21 jan 2014 - 20:27
Ik baal als een stekker dat t westen niet mee mag doen :(

ja ik ook :s en pluim ecmwf is verslecht vind ik :) op zondag/maandag weer warmere temps in de pluim

ik snap niet dat iedereen hem beter noemt hoor. Als het zo steeds blijft opschuiven komen we niet ver hoor..

gilleeesss

Citaat van: Joep op di 21 jan 2014 - 20:56
Veranderd nog vele malen  ;)

Qua sneeuw enzo voor zaterdag niet hoor

DSDLimburg

pluim noordoost, midden en zuidoost.
seizoen 2018/2019

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op di 21 jan 2014 - 22:02
ja ik ook :s en pluim ecmwf is verslecht vind ik :) op zondag/maandag weer warmere temps in de pluim

Ach, tis nog dinsdag, we hebben nog wel ff tijd om positief verrast te worden ;-)

PatrickM

Oper en Control doen het leuk, maar helaas als een van de weinige. :'(

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op di 21 jan 2014 - 22:04
Ach, tis nog dinsdag, we hebben nog wel ff tijd om positief verrast te worden ;-)

Heb er niet zo'n vertrouwen in :-) en al zeker niet voor mijn streek (west vl) tsjah.. dat azorenhoog met afzakkend laag is ook al naar woensdag opgeschoven ipv maandag :) zo zitte we hier in maart nog

Joep

Citaat van: gilleeesss op di 21 jan 2014 - 22:03
Qua sneeuw enzo voor zaterdag niet hoor

Misschien voor west belgie niet maar midden-west NL zou zo maar in de sneeuw terecht kunnen komen

Powered by EzPortal