Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295884 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

martijn

Als ik die plaatjes zo zie van ens dan lijkt het zaterdag toch niet heel warm te worden.Zou dan toch denken dat zaterdag alles als sneeuw zou kunnen vallen, of komt er met dat laagje warme lucht mee waardoor de temperatuur de lift in gaat?

Johannes96

Zo hé, da's nou nog eens een mooie pluim! Ik ben er klaar voor!

Bacci

Hopelijk verbeterd de EC pluim ook vanavond, toch grappig om te zien GFS en EC altijd het niet met elkaar eens willen zijn, wordt jij kouder nou dan wordt ik warmer.

grizzrh

Zuid oost is ook niet slecht hoor  ::)
Doenrade, Limburg

Extremissimorum

Citaat van: grizzrh op di 21 jan 2014 - 15:15
Zuid oost is ook niet slecht hoor  ::)

NW Nederland wel slecht(er)... Kouder, oké, maar geen winter.. Ik ga verhuizen denk ik! :( :'( >:(

@Jan heb je ook ENS pluim voor regio NW Nederland, of nog specifieker: Hoorn of West-Friesland?

N.B.: West-Friesland is een aparte regio in Noord-Holland, niet het westen van provincie Friesland.

grizzrh

Was net even de ECMWF aan het bekijken op LT zaten er wel paar leuke plaatjes tussen.
Zoals deze;
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: grizzrh op di 21 jan 2014 - 15:28
Was net even de ECMWF aan het bekijken op LT zaten er wel paar leuke plaatjes tussen.
Zoals deze;

jup geen extreme waarden ofzo, maar kou gaat wel diep west europa in. Maar blijft LT

grizzrh

Citaat van: gilleeesss op di 21 jan 2014 - 15:30
jup geen extreme waarden ofzo, maar kou gaat wel diep west europa in. Maar blijft LT

Het blijft inderdaad LT, het kan maar niet snel genoeg komen...
Hopen dat het eind deze week EINDELIJK eens wat gaat worden met die winter!

Citaat van: Extremissimorum op di 21 jan 2014 - 15:24
NW Nederland wel slecht(er)... Kouder, oké, maar geen winter.. Ik ga verhuizen denk ik! :( :'( >:(

@Jan heb je ook ENS pluim voor regio NW Nederland, of nog specifieker: Hoorn of West-Friesland?

N.B.: West-Friesland is een aparte regio in Noord-Holland, niet het westen van provincie Friesland.

Hier speciaal voor jou de NW pluim :P
Doenrade, Limburg

Nopie

In het westen mogen we nog even wachten, alleen op LT wat eventuele ijsdagen.

Weatherman

Er komt me hier toch een zeer donkere lucht aan  :o (Reeshof)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Ramon Oost

Na het weekend (opnieuw) winters?

De recente hoofdberekeningen van zowel het ECMWF als het GFS verschillen op de lange termijn nog niet eens zo gek veel van elkaar. Uiteraard hebben de exacte posities van de drukgebieden wel grote gevolgen op de temperatuur en neerslagsoort maar in grote lijnen laten deze modellen het zelfde zien.

Vanaf zaterdag komt Nederland weer (tijdelijk) in een zuidwestelijke stroming terecht. Vanaf IJsland komt er begin volgende week een flink lagedrukgebied afzakken richting Groot-Brittannië. ECMWF en GFS laten dit lagedrukgebied doortrekken via west Frankrijk naar het Middellandse Zeegebied. Achter het lagedrukgebied draait de wind bij ons naar noordoostelijke richting en kan er koudere lucht naar ons land stromen. Een hogedrukgebied boven Scandinavië breidt zich verder westelijk uit en ontstaat er op de oceaan een blokkade waardoor west Europa met een koude noordoostelijke wind te maken krijgt.

Hieronder een kaart van het ECMWF, duidelijk de hogedrukopbouw te zien boven de oceaan en een naar zuidoost wegtrekkend lagedrukgebied. Hierdoor komt de weg vrij voor koudere lucht uit het noordoosten. Natuurlijk valt er nog niet veel te zeggen over het weer van volgende week en kan er nog veel veranderen maar het valt wel op dat zowel GFS als ECMWF in grote lijnen het met elkaar 'eens' zijn. Daartegenover staat natuurlijk wel weer dat de oper van ECMWF er vrij alleen voor staat in de pluim. Zoals Johann hier: http://alpenweer.blogspot.nl/ ook al beschreef zijn er nog veel onzekerheden.

ECMWF00


Deze tekst is geschreven op basis van ECMWF00 en GFS06.

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Voor meer updates ben ik te volgen op Twitter.

Serge

Citaat van: grizzrh op di 21 jan 2014 - 15:15
Zuid oost is ook niet slecht hoor  ::)

die voor midden: zondag, slaat ook nog wel naar beneden
Waar is mijn cape

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op di 21 jan 2014 - 15:14
Hopelijk verbeterd de EC pluim ook vanavond, toch grappig om te zien GFS en EC altijd het niet met elkaar eens willen zijn, wordt jij kouder nou dan wordt ik warmer.

Valt me op dat het deze winter wel heel erg is. Normaal komen er uiteindelijk overeenkomsten in de beide modellen, maar nu is het inderdaad echt een "jij wel - ik niet" spelletje. :o :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: grizzrh op di 21 jan 2014 - 15:32
Hier speciaal voor jou de NW pluim :P

Die bedoelde ik niet.  :-\
Da's GFS, ik wilde ENS  ;D

Jan van Ooijen

En ja hoor..... weer wat sneeuw te zien op de radar in het noorden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

GFS laat vrijdag laagje over NOORD frankrijk heen trekken als ik het goed zie met de kern.  :D
Kan iemand dit bevestigen? Donderdag wordt een lange nacht  :D haha

PatrickM

Citaat van: winter op di 21 jan 2014 - 16:55
GFS laat vrijdag laagje over NOORD frankrijk heen trekken als ik het goed zie met de kern.  :D
Kan iemand dit bevestigen? Donderdag wordt een lange nacht  :D haha

Donderdag avond recht over Nederland, trekt vrijdag via N-Frankrijk weg.




winter

GFS lijkt voor zondag ook een stuk beter alleen het lagedrukgebied is een flink stuk dieper met 945 hPa.
Hogedrukgebied ook iets sterker boven west-Rusland.

Remy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jan 2014 - 16:34
En ja hoor..... weer wat sneeuw te zien op de radar in het noorden

http://i42.tinypic.com/20iz7yg.jpg
Maak daar maar motregen van. Echt saai nevelig duf weer hier nu.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Johannes96

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jan 2014 - 16:34
En ja hoor..... weer wat sneeuw te zien op de radar in het noorden



Hier is het toch echt weer ijsregen. Geen vlok sneeuw te bekennen.

Powered by EzPortal