Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295678 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jens

Citaat van: Weerextrem op ma 20 jan 2014 - 17:23
Pas wel op met koude (inversie) onderlaag (schrijf ik dit goed Johann?)
inderdaad,het vreemde is dat aan de grond de koudste lucht in het noordoosten zit maar op hoogte ook tegelijkertijd de warmste lucht ligt(boven 0 op 850 hpa terwijl het in het zuiden -2 is op 850 hpa,dat verklaart ook de ijzel in berlijn)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: jens op ma 20 jan 2014 - 17:31
inderdaad,het vreemde is dat aan de grond de koudste lucht in het noordoosten zit maar op hoogte ook tegelijkertijd de warmste lucht ligt(boven 0 op 850 hpa terwijl het in het zuiden -2 is op 850 hpa,dat verklaart ook de ijzel in berlijn)

waar kan je kaartjes vinden over het actuele weerbeeld op 850hpa en 2m temps in heel benelux

Ramon Oost

GFS12 laat opnieuw een pak sneeuw zien bij de dooiaanval van a.s. zaterdag. Hieronder een animated gif. Let wel op dat dit nog heel vaak kan gaan veranderen!


MamaAs

Hier miezert het wat, met 1.5 graden boven nul.
Het is gelukkig niet glad :)

gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op ma 20 jan 2014 - 17:35
GFS12 laat opnieuw een pak sneeuw zien bij de dooiaanval van a.s. zaterdag. Hieronder een animated gif. Let wel op dat dit nog heel vaak kan gaan veranderen!


lijkt nog altijd mooi idd. maar vorige run liet gfs het tot in het westen komen.

Remy

Citaat van: Ramon Oost op ma 20 jan 2014 - 17:35
GFS12 laat opnieuw een pak sneeuw zien bij de dooiaanval van a.s. zaterdag. Hieronder een animated gif. Let wel op dat dit nog heel vaak kan gaan veranderen!

http://i1170.photobucket.com/albums/r521/RamonOost/GFS12utc-20januaro_zps5714b6c0.gif
Lol je praat over een dooi aanval alsof het hier al vriest :)
Had nog even een paar uurtjes gewacht dan vriest het hier waarschijnlijk ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

PatrickM

Citaat van: Ramon Oost op ma 20 jan 2014 - 17:35
GFS12 laat opnieuw een pak sneeuw zien bij de dooiaanval van a.s. zaterdag. Hieronder een animated gif. Let wel op dat dit nog heel vaak kan gaan veranderen!


'T is maar net hoe je het ziet, in de vorige run was er geen dooiaanval te bekennen, misschien alleen een mislukte poging. ;D
Hopelijk weer goede 18z en 06z runs.. 8)

jens

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 17:33
waar kan je kaartjes vinden over het actuele weerbeeld op 850hpa en 2m temps in heel benelux
de 850 hpa temps kijk ik gewoon op wetterzentrale bij gfs de actuele temps kan je hier bekijken
http://meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 20 jan 2014 - 17:30
*TEKST*

Valt me altijd op dat het voor de zuid en zuidwestelijke gebieden vaak het meest spannend is :P Altijd net wel of net niet in die gebieden.
Dat maakt het voor mij als westzuidwestelijke kustbewoner (en de rest in ons deel van het land) altijd extra spannend :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op ma 20 jan 2014 - 17:41
Valt me altijd op dat het voor de zuid en zuidwestelijke gebieden vaak het meest spannend is :P Altijd net wel of net niet in die gebieden.
Dat maakt het voor mij als westzuidwestelijke kustbewoner (en de rest in ons deel van het land) altijd extra spannend :P

en extra frustrerend voor mij, maar we hebben wel het voordeel als er noordzee buien komen :) das't enigste wel :D

Weerfreak 1337

Citaat van: jens op ma 20 jan 2014 - 17:40
de 850 hpa temps kijk ik gewoon op wetterzentrale bij gfs de actuele temps kan je hier bekijken
http://meteociel.fr/observations-meteo/temperatures.php

Even iets: vertel jij eens even hoe je de actuele temperatuur op 850hPa vlak kan meten? Zien jullie een meetpaal van 1,5km hoog?  ;D
Dat is waarschijnlijk ergens anders op gebaseerd, net zoals actuele cape en lifted-waarden in de zomer (worden ook ergens anders op gebaseerd). Dat klopte dus ook niet. :)

Gr. Weerfreak


@Gillees:

Mooiste voor zware sneeuwbuien vanaf zee is eigenlijk een zeer zwakke westelijke hoogtestroming (dus buien vanuit het westen > vaak zeer langzaam trekkend) en de onderstroom vanaf het land, waardoor de temperaturen op pijl blijven. De westelijke hoogtestroming moet echter wel heel zwak zijn, anders zal de sneeuw door de zachtere lucht snel transformeren naar ijzel of regen in een winterse periode. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

rickoa

Bijna geen vorst meer te zien op de meest recente GFS run

Winter is 15 graden vorst ??

Johann

Citaat van: Weerextrem op ma 20 jan 2014 - 17:23
Pas wel op met koude (inversie) onderlaag (schrijf ik dit goed Johann?)

Ja zeker iets om in de gaten te houden, had daar eerder in de updates al voor gewaarschuwd (ijzel, ijsregen).
Zie ook maar eens wat er in Dld momenteel gaande is (koude lucht onderste -zachtere lucht hogere atmosfeer)


jens

Citaat van: Weerfreak op ma 20 jan 2014 - 17:44


Even iets: vertel jij eens even hoe je de actuele temperatuur op 850hPa vlak kan meten? Zien jullie een meetpaal van 1,5km hoog?  ;D
Dat is waarschijnlijk ergens anders op gebaseerd, net zoals actuele cape en lifted-waarden in de zomer (worden ook ergens anders op gebaseerd). Dat klopte dus ook niet. :)

Gr. Weerfreak :)
dat gaat inderdaad niet,maar als je bij gfs kijkt 3 uur verder dan weet je het toch
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Remy

Citaat van: Weerfreak op ma 20 jan 2014 - 17:41
Valt me altijd op dat het voor de zuid en zuidwestelijke gebieden vaak het meest spannend is :P Altijd net wel of net niet in die gebieden.
Dat maakt het voor mij als westzuidwestelijke kustbewoner (en de rest in ons deel van het land) altijd extra spannend :P
Alsof het hier niet spannend genoeg is,vanmorgen ging de temperatuur naar nul en dat blijft heel de dag al zo hangen met motregen er bij. Moet je wel of niet de buitenkraan aftappen?Met veel paarden is dat een relevante kwestie.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marsel

Citaat van: jens op ma 20 jan 2014 - 17:31
inderdaad,het vreemde is dat aan de grond de koudste lucht in het noordoosten zit maar op hoogte ook tegelijkertijd de warmste lucht ligt(boven 0 op 850 hpa terwijl het in het zuiden -2 is op 850 hpa,dat verklaart ook de ijzel in berlijn)
Klopt Jens.
Onderstaande 12z temp van Bergen (noord Duitsland) laat mooi de toch bijzondere opbouw zien.
De koude laag onderin is relatief dun en loopt als het ware onder de warme wig op hoogte door hetgeen dus voor een sterke inversie op grofweg 700-900m hoogte zorgt.
Overigens valt de neerslag niet door een ijsdriehoek heen, zoals klassiek het geval is bij ijzel, maar wordt door coalisentie gegenereerd in een wolkenlaag welke voor een groot gedeelte onderkoeld en vloeibaar is.
Om dergelijke temps maken we ons in de luchtvaart grote zorgen aangezien icing dan vrij serieuze vormen aan kan nemen.

Rayonhoofd

Citaat van: rickoa op ma 20 jan 2014 - 17:44
Bijna geen vorst meer te zien op de meest recente gfs run.

STOP nu eens met ongenuanceerd alleen naar de operationele run te kijken. Er zijn zoveel variabelen die invloed hebben op het weer, voor het " meest waarschijnlijke" weerbeeld moet je deze allemaal in het "eindoordeel" betrekken. En dan nog kan de werkelijkheid afwijken.
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Remy

Citaat van: Rayonhoofd op ma 20 jan 2014 - 18:05
Citaat van: rickoa op ma 20 jan 2014 - 17:44
Bijna geen vorst meer te zien op de meest recente gfs run.

STOP nu eens met ongenuanceerd alleen naar de operationele run te kijken. Er zijn zoveel variabelen die invloed hebben op het weer, voor het " meest waarschijnlijke" weerbeeld moet je deze allemaal in het "eindoordeel" betrekken. En dan nog kan de werkelijkheid afwijken.
Stop sowieso naar die computers te staren.Even naar buiten stappen hier zegt mij momenteel meer dan al die dure computers.
Modellen die niet weten wat ons stukje niemandsland qua weer gaat worden daar wordt ik niet warm of koud van.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Een fameuse strijd tussen de kou en de warmte! Met beide die (serieuze) prikken uitdelen. Dan weer warmer en dan weer kouder. Hier prachtig te zien hemelsbreed nog geen 500km ( De bilt - Berlijn) naar het oosten zit de enorme kou met temp van tegen de -10.
Bij GEM redelijke run vooral vrijdag en zaterdag maar de rest minder hoeft net een beetje mooier te liggen en we hebben serieuze winterweek.

Ramon Oost

Citaat van: Remy op ma 20 jan 2014 - 17:37
Lol je praat over een dooi aanval alsof het hier al vriest :)
Had nog even een paar uurtjes gewacht dan vriest het hier waarschijnlijk ;)

Haha klopt, vrijdag en zaterdag is het ook (volgens GFS12) koud met in het noordoosten over dag rond of onder 0 en in het binnenland ook niet warmer dan 1 a 2 graden. Met uitzondering van het zuidwesten waar de temperatuur nog wat hoger uitvalt. Kleine verschuivingen hebben al grote invloed op de neerslagsoort en temperatuur dus echte details zijn nu nog niet te zeggen. 

Powered by EzPortal