Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295662 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Johannes96

Ik heb het weer nog niet zo lang als hobby, dus ik weet er nog niet zoveel van. Kan iemand mij uitleggen waarom opwarming van de stratosfeer kan leiden tot zeer koud weer?


Johannes96

Zo hé, wat een stuk. Goede uitleg Johann, i get it. En danku voor de link shadow!

pascal

Citaat van: winter op wo 15 jan 2014 - 13:52
Jan heb je het niet opgemerkt dat GFS nu al 2 dagen met runs komt die aan het einde van de maand een enorme opwarming zien in de stratosfeer? Zou tot een zeer koude februari kunnen leiden :P


Voor dat je het merkt bij ons leefnivo dus zijn ongeveer 2 weken om, dus 15 februari pas merkbaar.

winter

Citaat van: pascal op wo 15 jan 2014 - 16:45
Voor dat je het merkt bij ons leefnivo dus zijn ongeveer 2 weken om, dus 15 februari pas merkbaar.

Hoeft niet kan ook eerder dan die 2 weken en de kou kan ook eerder komen als de drukgebieden beter komen te liggen. Nieuwe GFS begint bv al iets beter als het hoog nog iets sterker wordt en iets beter komt te liggen hebben we volgende week oosten wind. NU vooral een zuid-ooste wind voor 20 januari berekent.
Draait de wind naar het oosten/Noordoosten. Enorm kou voorraad in Polen en Rusland. Daar temperaturen van -20 dus ja kan hard gaan alleen moet het WEL gebeuren

Jelte

Ach, meestal heeft de natuur wel de neiging om grote afwijkingen te nivelleren. Het zou dus zomaar kunnen dat we in februari, of wellicht maart nog even fiks de kou in duiken.
Vanwege hooikoorts zou dat mij wel prima uitkomen (dan vriezen alle inmiddels al met de bloei startende bomen dood). Maar het weer van de afgelopen dagen doet je toch inmiddels wel weer naar het voorjaar verlangen.

Vandaag nat en erg koud op Terschelling. Zeker vanmiddag echt vies weer.

winter

Bijna de serieuze kou maar weer lijkt er een sterke druk van de Atlantische oceaan terrein proberen te winnen. Waardoor het net weer niet lijkt te gaan lukken op midden lange termijn (begin volgende week).

jones

Tegenover januari valt de berekende temepratuur voor februari door CFSv2 nog best mee, alhoewel deze nog steeds geen te koude maand voorziet :(

Trouwens hier een leuke link met het huidige, globale windpatroon! je kan de aardbol 'ronddraaien' en erop inzoomen: http://earth.nullschool.net/

winter

Probleem lijkt hem nu gedeeltelijk ook in de JETSTREAM TE LIGGEN is erg zwak maar gaat van VS --) Nederland.
Als deze nu naar spanje gaat dan is de kans op winter nog een paar procent groter.

Romigo

Ik vind dit wel een mooi kaartje, nu hopen dat deze kaart ook over enkele dagen nog actueel is. Mag van mij.

ron12

Vandaag hebben we wel de laagste maximum temperaturen van januari (5.2 graden) te pakken, tenminste tot nu toe dan. Zal vanavond wel weer gaan stijgen :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Ramon Oost

Citaat van: Romigo op wo 15 jan 2014 - 17:24
Ik vind dit wel een mooi kaartje, nu hopen dat deze kaart ook over enkele dagen nog actueel is. Mag van mij.

Ik mag hopen van niet! 'Gewoon' zuidwestenwind te zien op de afbeeldingen die je bijvoegt met dag temperaturen van gemiddeld een graad of 5/6. De dagen erna wint de zuidwestenwind steeds meer terrein en lopen de temperaturen nog verder op. Aldus deze berekening. ;)

Remy

Het lijkt goed te gaan,dacht het vanmiddag al te zien maar volgens mij gaat de kern van dat laag nu richting zuid Frankrijk,het lag een poosje te draaien en nu zie ik voor mijn gevoel duidelijk beweging die kant op :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Citaat van: DSDLimburg op wo 15 jan 2014 - 17:56
Dit ziet er beter uit :) http://earth.nullschool.net/#2014/01/20/0600Z/wind/isobaric/1000hPa/orthographic=3.93,55.83,1030
Date | 2014-01-20 07:00 Local ? UTC
Data | Wind @ 1000 hPa
kijk ook eens op 500 hpa een heel ander verhaal  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

Citaat van: ron12 op wo 15 jan 2014 - 18:30
kijk ook eens op 500 hpa een heel ander verhaal  ;)
Dat klopt ;) Komt goed op LT tenminste dat hoop ik dan maar ::). Maar dat kaartje had ik geloof ik ook al geplaats, ;)
seizoen 2018/2019

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op wo 15 jan 2014 - 17:58
Ik mag hopen van niet! 'Gewoon' zuidwestenwind te zien op de afbeeldingen die je bijvoegt met dag temperaturen van gemiddeld een graad of 5/6. De dagen erna wint de zuidwestenwind steeds meer terrein en lopen de temperaturen nog verder op. Aldus deze berekening. ;)

Dat klopt, maar ik zie wel minder tegenwerking van het laag. Maar goed, je pakt elk sprankje hoop op kouder weer. Ik hoop nog wel op 6 Hellmannetjes deze maand.  :-\

Remy

Momenteel blijf ik naar de radar kijken en zie echt hoge druk winnen,Het is wel live maar drukt dat hoog het laag nu niet al goed weg dan? Lijkt mij er wel op.misschien zelfs richting Spanje :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Joep

Commentaar woensdag 15 januari, 20 uur: Afgezien van een enkele bescheiden koude nacht, komt de operationele uitvoer van het ECMWF goed overeen met de vorige run. Overdag zakt het kwik na het weekeinde enigszins in.

Jan Visser

Joep

Als ik zo de EC oper 12z zie, met op +144 toch weer een iets andere ontwikkeling als GFS/UKMO en op +168 uur wel opdringende lagedruk maar tevens sterk afkoelende bovenluchten.

Dan trek ik de conclusie dat het t/m zaterdag nog zacht weer zal zijn, vanaf zondag flink kouder, en volgende week komt het echt zachte weer in ieder geval niet terug, de kansen op winter zijn klein maar moeten desondanks nog niet geheel opzij worden geschoven.

Mvg, Ronal de Wildt


Powered by EzPortal