Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295295 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: stratocumulus op wo 15 jan 2014 - 11:31
Nu maar hopen dat het niet een tijdelijk dipje is. Sommige modellen toveren wel heeele interessante kaarten uit de hoge hoed, tot een complete sneeuwdump (CFS) aan toe.. maar ook sommige modellen een volledige WC.

Mijn gevoel, op basis van die kronkels in de WC en toch steeds weer hogedruksignalen boven Scandinavie geeft wel aan dat er iets in de maak is, maar helemaal mijn vinger erop leggen en dus verder onderbouwen gaat nu nog niet lukken.

Ja tis ook zeker moeilijk nu wat er precies gaat gebeuren - houdt het wel spannend :)

Scully

Citaat van: Edwin op wo 15 jan 2014 - 11:22
Dan heb je het niet over 2013 lijkt mij? 2013 was echt niet heet! Of bedoel je dat sarcastisch ;)

Ik heb afgelopen zomer een zonnesteek gehad omdat ik moest werken bij 35 graden. Dus ik bedoel het zeker niet sarcastisch.

DSDLimburg

wind kaartje van 20-1-014, zo lijkt het wel of we de wind uit Afrika en van de oceaan gaan krijgen? bron: GFS / NCEP / US National Weather Service
seizoen 2018/2019

Johannes96

De zomer van 2013 was ook in Nederland heet hoor. Als ik me niet vergis hebben we een hittegolf gehad (of net niet). Maar goed, effe on topic, er zijn wel veranderingen in de patronen zichtbaar, maar niks is nog zeker. Ik heb het niet meer zo op voorpret nadat de vorige winterkans om zeep werd geholpen.

Bacci

Citaat van: theowl999999 op wo 15 jan 2014 - 11:13
What a shi** winter. Every time i've got hope, i've got a disappointment.  Next week i'm going to Brand, Austria, i hope that i can enjoy the snow and cold there........GFS 6z shows some snow for Friday so i hope this time will come true  ;)

Uhm I dont see any snow..
Nieuwe GFS trouwens wel beter op midden termijn (dinsdag zelfs beetje sneeuw uit het noordoosten) maar op lange termijn weer WC, rare kaarten.

Back to sleep  ;)

theowl999999

Citaat van: Bacci op wo 15 jan 2014 - 11:51
Uhm I dont see any snow..
Nieuwe GFS trouwens wel beter op midden termijn maar op lange termijn weer WC, beetje rare kaarten.
I meant in Brand, Austria  :). Sorry for the confusion

SniperEye

Citaat van: zwoof op wo 15 jan 2014 - 11:30
Heb ook een paar keer tevergeefs gekeken. Ik dacht eerst dat de oude nog in mijn cachegeheugen stond, maar dat was niet het geval. De pluim van gisteravond is bij mijn weten niet online gekomen daar.

Dat dacht ik ook. Maar na een hard refresh (ctrl + F5) kwam nog steeds de oude pluim.

Citaat van: Dennis op wo 15 jan 2014 - 11:38
Idd is niet ververst geweest - had nog een tweet naar WeerPlaza gestuurd ( sliepen al)

Same here. Ook geen reactie ontvangen ;)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 15 jan 2014 - 10:42
We zitten niet ver van de echte koude vandaan. De koude ligt ongeveer thv Denemarken, verplaatsing van drukgebieden hebben in dit soort situaties gevolgen.... in ons geval dus voor de koude. Grote verplaatsingen hoeven er zich niet voor te doen, we kunnen wel vaststellen dat de winter op de loer ligt.

Jan, die verschuivingen kunnen net zo goed plaats vinden in het voordeel van de zachte lucht (een verder terugtrekkende vorstgrens). Zolang we ons in een soort niemandsland bevinden kan het dubbeltje twee kanten op vallen.
Het barst deze dagen van de drogredenen om de winter maar virtueel Nederland in te forceren.

SniperEye

Die laatste zin kan je ook als aanval op Jan beschouwen, wat ik overigens niet van jou verwacht ;)

Romigo

Citaat van: theowl999999 op wo 15 jan 2014 - 11:13
What a shi** winter. Every time i've got hope, i've got a disappointment.  Next week i'm going to Brand, Austria, i hope that i can enjoy the snow and cold there........GFS 6z shows some snow for Friday so i hope this time will come true  ;)

I'm also close (Bürserberg) from Friday. The Dutch winter is not much, every time delay.

theowl999999

Citaat van: Romigo op wo 15 jan 2014 - 12:28
I'm also close (Bürserberg) from Friday. The Dutch winter is not much, every time delay.

hehehe nice

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op wo 15 jan 2014 - 12:17
Jan, die verschuivingen kunnen net zo goed plaats vinden in het voordeel van de zachte lucht (een verder terugtrekkende vorstgrens). Zolang we ons in een soort niemandsland bevinden kan het dubbeltje twee kanten op vallen.
Het barst deze dagen van de drogredenen om de winter maar virtueel Nederland in te forceren.

Klopt maar slechter dan dit kan niet dus daarom alles wat kouder is, is positief voor ons ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

theowl999999

anybody GFS 6z? What a ramp..............i hope 12z will be better............

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Serge

Citaat van: Marsel op wo 15 jan 2014 - 12:17
Jan, die verschuivingen kunnen net zo goed plaats vinden in het voordeel van de zachte lucht (een verder terugtrekkende vorstgrens). Zolang we ons in een soort niemandsland bevinden kan het dubbeltje twee kanten op vallen.
Het barst deze dagen van de drogredenen om de winter maar virtueel Nederland in te forceren.

dat idee heb ik ook steeds,...

rond de 26 ste staat er wel een mooi stormfrontje in de kaarten ,...maar is ook weer LT
Waar is mijn cape

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op wo 15 jan 2014 - 12:53
Sneeuw 21 januari  ;) Waarom upload ik geen plaatjes?

Zal niet lukken met de temps op hoogte
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johannes96

21 januari is nog te ver weg om te kunnen bepalen of er sneeuw valt, al staat het nu op de kaarten. Eerst moet de kou ons maar eens zien te bereiken, wat ik nu nog betwijfel. Maar goed, beter sneeuw op de kaarten dan niet, dan weet je zeker dat er niks zal vallen. Nu overigens steenkoud buiten door de wind, gevoelstemperatuur 0,0.

Romigo

Citaat van: Johannes96 op wo 15 jan 2014 - 12:59
21 januari is nog te ver weg om te kunnen bepalen of er sneeuw valt, al staat het nu op de kaarten. Eerst moet de kou ons maar eens zien te bereiken, wat ik nu nog betwijfel. Maar goed, beter sneeuw op de kaarten dan niet, dan weet je zeker dat er niks zal vallen. Nu overigens steenkoud buiten door de wind, gevoelstemperatuur 0,0.

Met nog geen enkele ijsdag voor deze winter, is een gevoelstemperatuur van 0ºC al koud te noemen.  ;)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 15 jan 2014 - 12:50
Klopt maar slechter dan dit kan niet dus daarom alles wat kouder is, is positief voor ons ;)

Absoluut waar Jan.
Hoewel....het kan altijd slechter. Een graadje of 5 erbij zou in deze tijd van het jaar voor sommige leden een hartverzakking verzorgen denk ik  ;D.

Citaat van: SniperEye op wo 15 jan 2014 - 12:28
Die laatste zin kan je ook als aanval op Jan beschouwen, wat ik overigens niet van jou verwacht ;)
Zo zou je het kunnen opvatten :P, maar dat is absoluut niet het geval.

winter

Jan heb je het niet opgemerkt dat GFS nu al 2 dagen met runs komt die aan het einde van de maand een enorme opwarming zien in de stratosfeer? Zou tot een zeer koude februari kunnen leiden :P

Powered by EzPortal