Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295275 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Bacci heeft zijn winterslaap snel achter de rug ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jeroen22

dat is pas volgende week en laast zeiden dat het ook op een maandag zou gaan sneeuwen en dat is ook niet gebeurt. :'(

Ben benieuwd of deze zaterdag/zondag nog op de kaarten staan dan kom ik ook rustig uit de slaap :P

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 jan 2014 - 21:05
Bacci heeft zijn winterslaap snel achter de rug ;)


Ha had het net op je twitter gezien JAn wou het hier al vermelden hopelijk gaan er meer leden mee. GFS run weer iets kouder met 2 leden die wat voor meer winter gaan met temp overdag +-2 graden en in de nacht 0 graden. Wel grote spreiding tussen leden op vooral lange termijn ongeveer 65% / 35%. die 35% is temp rond +-2 graden overdag.

Marsel

Citaat van: Maxim op di 14 jan 2014 - 20:42
Die kaarten van amerika zijn voor een week verder, als wij goede winter kaarten krijgen zeggen we hier.... Het is nog een week weg. Waarom geloven jullie dat voor amerika dan wel? :)
Betreft een andere schaal.
Je kunt ook stellen dat noord Europa ijzig koud is of juist warmer wordt. Op degelijke schaal forecasten is vrij gemakkelijk en aan de hand van synoptische patroon herkenning kun je kou of warmte goed verwachten.
Ga je dan vervolgens downscalen naar bijvoorbeeld een stukje zo groot als Nederland worden kleine verschuivingen van druksystemen (en dus ook de onzekerheid) van  groter belang voor het uiteindelijke temperatuurverloop.

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 jan 2014 - 21:05
Bacci heeft zijn winterslaap snel achter de rug ;)

Haha! ja nu maar hopen dat ik wakker kan blijven.

DSDLimburg

Kijken of we de wind eens uit een ander hoekje gaan krijgen op LT!
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: Bacci op di 14 jan 2014 - 21:16
Haha! ja nu maar hopen dat ik wakker kan blijven.

well, je mag nog eens slapen, misschien beteren de kaarten nog dan?(a)

Bacci

Ik weet het niet hoor, gemiddelde iets kouder .... meer leden kouder maar als die morgenochtend nog steeds hetzelfde blijft meld ik me morgen ziek.

Energizer85

Laten we m dit keer eens omdraaien  ;D het begin is er, nu de komende dagen meer leden voor kou, #hetkanookandersommensen  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op di 14 jan 2014 - 21:50
Ik weet het niet hoor, gemiddelde iets kouder .... meer leden kouder maar als die morgenochtend nog steeds hetzelfde blijft meld ik me morgen ziek.

Zo begint het altijd. Eerst een paar leden en dan de rest(geldt natuurlijk niet altijd).
Kan tevens ook met een verzachting, zoals we vorige week in de pluimen zagen. Telkens een knabbeltje leden voor zacht weer erbij, uitstel van kou en boem, zacht weer.
Misschien nu andersom...? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Farid_A

Citaat van: DSDLimburg op di 14 jan 2014 - 22:00
pluim midden,

Dat is nog de oude

Dit is de nieuwe:


Meer leden voor koud weer, spreiding is een stuk groter geworden. Het wordt weer spannend.

DSDLimburg

Citaat van: Farid_A op di 14 jan 2014 - 22:01
Dat is nog de oude

Dit is de nieuwe:

je hebt inderdaad gelijk, zal zo even veranderen :)
seizoen 2018/2019

Romigo

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 jan 2014 - 21:05
Bacci heeft zijn winterslaap snel achter de rug ;)

Als deze sneeuw volgende week maandag ook nog in de kaarten staat, dan geloof ik er in. We zijn te vaak in het ooitje genomen door mooie kaarten en pluimen. Eerst zien en dan geloof ik het ook.

arjanbruggink

Citaat van: Danny op di 14 jan 2014 - 19:35
Als ik de 2 grote modellen naast elkaar leg (operer runs) zie je duidelijk overeenkomsten. De winter staat bij GFS nu zelf nog wat beter op de kaart als bij ECMWF het geval ik. Het is en blijft nog steeds spannend tot zeker aan het weekend maar voorlopig gaan de modellen steeds meer voor de overwinning van Hoge druk boven Scandinaviƫ.
Toch zijn we er nog lang niet en moet er nog veel verbeterd worden aan de kaarten voor de winter echt kan en zal gaan beginnen.
Vind beide kaarten niet best. Lagedruk moet verder richting de Middellandse Zee om een goede motor te zijn voor de kou. Nu is het brongebied toch te ver in de ZO hoek.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Serge

Ik zie dit meer als -naar stroomhalmen grijpen-, die sneeuw op de langere termijn kun je nu echt nog geen waarde aan hechten.....
Mijn idee is nog steeds zolang die pv boven america blijft hangen blokkeerde deze om een scandihoog te ontwikkelen....
Waar is mijn cape

ron12

Citaat van: winter op di 14 jan 2014 - 21:01
Nederland heeft gewoon domme pech door de warme zeestroming richting ons gebied als het water uit de noordpool nu naar de noordzee stroomde was het al gemiddeld een paar graden kouder geweest een winter.
Het is nu zo eenmaal dat Nederland geen super strenge winters heeft waarbij de gemiddelde temperatuur rond -5 ligt.
Maar vraag je klopt het dat we erg veel warme winters t.o.v. de 20ste eeuw nu al gehad hebben. Want de laatste 4 waren geloof ik gewoon normaal.
en dit is ons probleem en ook de lucht temperatuur
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Laatste beelden(rechts) hier van zien er goed uit http://www.stormsurfing.com/cgi/display_alt.cgi?a=glob_250 Wordt hier niet een blokkade op gebouwd  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

@ Winter.
Vooral tijdens de zgn. temperatuursprong in 1988 hebben we een rits winters gehad die de naam 'winter,
eigenlijk niet waard zijn. Zoals al beschreven hierboven de horrorwinters van 88-89/ 89-90/ en 92-93
93-94/ 95-96  /97-98/ 98-99/ 2000-2001/ 2001-2002/ 2003-2004/ 2004-2005/ 2006-2007 en 2007-2008.

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Unknown-user1778

Zien en dan geloven. De zomer was bedroevend en vind dat die winter zich maar blijft uitstellen. Enige hoop geeft het gebeuren dat Johann schetste. Die rossbygolven gebeuren etc.

Ben benieuwd. Maar we zitten nu al bijna eind januari met de voorspellingen ^^

Powered by EzPortal