Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295743 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

Vanacht was het best fris, toen ik in de auto zat rond 00:00 gaf hij -1 aan.
Doenrade, Limburg

xzaz

Citaat van: ron12 op ma 13 jan 2014 - 12:24
Meteo consult geeft misser toe www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/meteo-consult-zit-mis-met-voorspelling-winter-1.4173531 toch netjes  :P
Vind het niet echt een misser, het was gewoon een terechte interpretatie van de modellen. De voorspelling is gewoon niet uitgekomen.

Als je dit ziet:


Zal je toch ook zeggen dat de winter er aan kwam, twee dagen later was alles anders.
De winter is nog niet eens begonnen!

JerryL

Citaat van: arjanbruggink op ma 13 jan 2014 - 11:50
Gelukkig komen we zo elke dag weer een stukje dichterbij de zomer.......

Nou zoals ik al eerder zei: als er geen fatsoenlijke winter komt, laat die zomer dan ook maar zitten. Wordt door die warme Noordzee gewoon een kletsnatte zomer. Daar dank ik voor.

Shadow112

Er is geen enkele relatie tussen warme winters en (koude) natte zomers bij mij bekent, misschien even deze stelling toelichten?

Arend

Citaat van: Hector Pascal op ma 13 jan 2014 - 09:03
Leuk stukje, maar grote onzin natuurlijk.

Aan weerprofeten geen gebrek op het forum. Goed onderbouwde verhalen zijn daarentegen vrij schaars, maar misschien dat het nog komt.

Citaat van: arjanbruggink op ma 13 jan 2014 - 11:50
Gelukkig komen we zo elke dag weer een stukje dichterbij de zomer.......

Eerst maar eens de lente. Over lente gesproken... Het eerste wintertopic werd al vorig jaar augustus geopend (vier maanden voor aanvang van de winter). Is het dan niet logisch dat er onderhand een lente-topic geopend zou moeten zijn? Kunnen alle winterhaters daar alvast vooruitblikken op hun geliefde seizoen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Fluffje

Citaat van: Arend op ma 13 jan 2014 - 13:56
Aan weerprofeten geen gebrek op het forum. Goed onderbouwde verhalen zijn daarentegen vrij schaars, maar misschien dat het nog komt.

Eerst maar eens de lente. Over lente gesproken... Het eerste wintertopic werd al vorig jaar augustus geopend (vier maanden voor aanvang van de winter). Is het dan niet logisch dat er onderhand een lente-topic geopend zou moeten zijn? Kunnen alle winterhaters daar alvast vooruitblikken op hun geliefde seizoen.
Ik ben geen winterhater maar een winter als deze haaaat ik echt, vooruitblikken op de lente vind ik dan ook wel een optie  ;D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

grizzrh

Leuk al die negativiteit... We hebben Februari & Maart nog!
Als ik me niet vergis was het vorig jaar in MEI zelfs nog aan het vriezen....
Doenrade, Limburg

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: grizzrh op ma 13 jan 2014 - 14:16
Leuk al die negativiteit... We hebben Februari & Maart nog!
Als ik me niet vergis was het vorig jaar in MEI zelfs nog aan het vriezen....
Niet alleen afgelopen jaar,ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat er bij mijn verjaardag nog sneeuw lag :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Tam

Citaat van: Arend op ma 13 jan 2014 - 13:56
Aan weerprofeten geen gebrek op het forum. Goed onderbouwde verhalen zijn daarentegen vrij schaars, maar misschien dat het nog komt.

Eerst maar eens de lente. Over lente gesproken... Het eerste wintertopic werd al vorig jaar augustus geopend (vier maanden voor aanvang van de winter). Is het dan niet logisch dat er onderhand een lente-topic geopend zou moeten zijn? Kunnen alle winterhaters daar alvast vooruitblikken op hun geliefde seizoen.

Dacht dat ik de enige was die dat nog wist, volgende maand zomerverwachting bedoel je. Lente topic had twee maanden geleden moeten komen. Ik hoop dat we dit jaar wel een beetje lente krijgen en niet zoals vorig jaar een beetje aanmodderen tot Mei

NitroGenetics

ik denk dat de noordzee zelf warmer is dan gewoonlijk, mede omdat de orkaan zeizoen op record laagte heeft gestaan afgelopen jaar waardoor de zee weinig kon afkoelen, als gevolg dat er warmere water dan gewoonlijk de noordzee binnenkomt, in tegenstelling van het feit dat er juist veel ijs is in de noordpool, je kan het eigenlijk al best raden kou+warm in grote verschillen zorgen echter voor vele storingen en laagjes, dit is nou wat we hebben gehad de laaste 2 maanden en zie er echter weinig verandering in hoewel de tempratuur verschillen toch richting normaal gaan weer, dus ik denk dat eind februari en maart interesante maanden gaan worden voor ons hollandse winter.

ik heb hier geen grondige kaarten voor helaas mischien dat iemand met de kaartjes kan komen :) hoe dan ook weer is moeilijk voorspelbaar en moeten we het doen met de feiten dat we van het weer weten tot dusver.

ik ga weer met wat kou voor mid februari en begin maart, mits we een split hebben op de pool, anders blijf ik bij een milde winter die we regelmatig hebben gehad in het verleden :p

Danny

De Noordzee is niet veel warmer dan de laatste jaren. De temperatuur is ongeveer gelijk aan 2008, 2012 & 2013. Gemiddeld is de zeewater temperatuur in Januari rond de 6 graden. Actueel is hij tussen de 7 en 8 graden (iets warmer als normaal). In 2012 & 2013 viel de winter in Januari in en daalde de temperatuur van het water snel in 2008 gebeurde dit niet en bleef de temperatuur rond deze waarde hangen tot aan het begin van Maart.
Februari is normaal gezien de maand met de laagste water temepratuur. Gemiddeld gezien 4.5 graden.
Geeft dus aan dat met de goede windrichting en een iets warmere Noordzee de winterkansen lang niet verkeken zijn.

wimbaens

Citaat van: Danny op ma 13 jan 2014 - 16:18
De Noordzee is niet veel warmer dan de laatste jaren. De temperatuur is ongeveer gelijk aan 2008, 2012 & 2013. Gemiddeld is de zeewater temperatuur in Januari rond de 6 graden. Actueel is hij tussen de 7 en 8 graden (iets warmer als normaal). In 2012 & 2013 viel de winter in Januari in en daalde de temperatuur van het water snel in 2008 gebeurde dit niet en bleef de temperatuur rond deze waarde hangen tot aan het begin van Maart.
Februari is normaal gezien de maand met de laagste water temepratuur. Gemiddeld gezien 4.5 graden.
Geeft dus aan dat met de goede windrichting en een iets warmere Noordzee de winterkansen lang niet verkeken zijn.

Ik zie toch een hogere temperatuur, eerder tussen 7°C en 10°C. Erg warm dus, aangezien het gemiddelde 5,5°C is voor januari.

http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddelden/14-het-weer/248-gemiddelde-watertemperatuur-noordzee
http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Temperature/maps.php

winter

Nieuwe GFS biedt kansen met kans op een groenland blokkade en een scandi-hoog.
Alleen lange termijn en daarnaast liggen de gebieden nog niet genoeg met W-NW wind. ( als ik het goed zie corrigeren graag)

klimascepie

Citaat van: Ijsbloem op ma 13 jan 2014 - 12:13
@ Cimasceppie,
Als je cijfermatig maar ook visueel de weermachinerie op onze aardkloot bekijkt kun je er wat mij betreft
niet onderuit dat het klimaat wereldwijd warmer wordt.
Kou(de records ) komen wereldwijd voor maar Warmterecords des te meer.
Meer warmte , lucht kan meer vocht bevatten...bij voldoende kou dus sneeuw.
Misschien ben jij ook wat op het verkeerde been gezet de afgelopen winters door de vele sneeuw(dagen)
maar zoals ik al vertelde was het qua koude productie nu niet zo erg byzonder allemaal.

Helaas ijsbloem de wereld warmt niet op. Afhankelijk van hoe je kijkt al tussen de 17 en 35 jaar niet meer.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dat heb je helemaal goed. Van af dan ga je volledig de fout in. Er is al jaren sprake van en afname van de luchtvochtigheid.

Ik ben niet verward door de vele sneeuw de afgelopen jaren. Overigens is deze trend al jaren omhoog.
De feiten liegen er niet om, je zit volledig fout. Je mag kiezen wat je wilt. De waarheid of onwetend blijven. Wat je nu denkt dat de waarheid is is dus fout.
Daar me hou ik het hier zo voor gezien wat betreft het klimaat.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

wimbaens

Citaat van: klimascepie op ma 13 jan 2014 - 18:58
Helaas ijsbloem de wereld warmt niet op. Afhankelijk van hoe je kijkt al tussen de 17 en 35 jaar niet meer.
Warme lucht kan meer vocht bevatten dat heb je helemaal goed. Van af dan ga je volledig de fout in. Er is al jaren sprake van en afname van de luchtvochtigheid.

Ik ben niet verward door de vele sneeuw de afgelopen jaren. Overigens is deze trend al jaren omhoog.
De feiten liegen er niet om, je zit volledig fout. Je mag kiezen wat je wilt. De waarheid of onwetend blijven. Wat je nu denkt dat de waarheid is is dus fout.
Daar me hou ik het hier zo voor gezien wat betreft het klimaat.

Daarom was 2013 het 4de warmste jaar vanaf het begin van de metingen en zit zo goed als elk jaar van de afgelopen 10 jaar in de top 10  :P
Ik vraag mij af welke feiten je bedoelt, je roept het steeds maar geeft geen gefundeerde voorbeelden.
Voor mij is dit een compleet normale opwarming die voor een ijstijd volgt, de opwarming gaat een stuk sneller dan de afkoeling.

Ontopic: Hoe zijn de nieuwe kaarten van EC?

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter

ECMWF is erg goed zelfs op lange termijn OOSTE winden! ( de gfs op lange termijn ook een stuk beter zie vorige post)

Danny

Citaat van: wimbaens op ma 13 jan 2014 - 17:02
Ik zie toch een hogere temperatuur, eerder tussen 7°C en 10°C. Erg warm dus, aangezien het gemiddelde 5,5°C is voor januari.

http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddelden/14-het-weer/248-gemiddelde-watertemperatuur-noordzee
http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Temperature/maps.php

Duidelijk aan de metingen van Rijkswaterstaat af te lezen. Temperaturen aan de kust tussen de 6.8 en 7.9 graden. Verder op zee is de Noordzee dieper en zijn de temperaturen nog wat hoger momenteel. Maar hoe verder van de kust hoe minder invloed, in winterse settings met wind vanuit ZO, O of NO deze watertemperaturen hebben op de temperaturen in Nederland.

Danny

Citaat van: winter op ma 13 jan 2014 - 19:55
ECMWF is erg goed zelfs op lange termijn OOSTE winden! ( de gfs op lange termijn ook een stuk beter zie vorige post)

Belangrijk kantelpunt voor deze goede run is het aansterken van het Scandi hoog. Het gaat de komende dagen echt ontstaan en leek aanvankelijk de afgelopen dagen niet veel in te kunnen brengen tegen het Lage druk geweld op de Oceaan. Nu we aan de vooravond van het ontstaan van het Hoge druk systeem boven Scandinavië staan zien de modellen toch ineens tekenen dat het systeem wel eens meer kracht kan krijgen dan de afgelopen dagen verwacht werd.
Geen verdrijving door Lage druk naar het oosten toe maar een stevig en stabiel Hoge druk systeem wat de strijd aan gaat met de Lage druk aanvallen vanaf de Oceaan. Als er later in de run dan ook nog steun komt van het Azoren Hoge druk systeem lijkt de Lage druk trein toch te moeten gaan staken.

GFS ziet deze versterking van Hoge druk momenteel nog niet. Daar vertrekt het Scandi hoog gewoon over Rusland naar het oosten toe en blijven de Lage druk systemen vanaf de Oceaan de boventoon voeren.

We wachten wederom af maar het geeft aan dat de winterkansen zeker nog niet verkeken zijn en dat we de Hoge druk opbouw boven Scandinavië de komende dagen goed moeten volgen.

Powered by EzPortal