Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295309 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ries

Citaat van: Zynex op zo 12 jan 2014 - 21:52
Sjezus wat is deze winter ontzettend slecht, nog geen een sneeuwvlok gezien hier in Heiloo..

Hier ook niet, was vorige winter wel anders. En geen goeie lente/zomer zonder goeie winter (maar dat zal wel onzin zijn), gezond voor mens en natuur is dat normaliter wel maar niet als het zoals 2011 pas in februari nog keihard gaat dooien. Wat is er toen in de tuin en op het land veel doodgevroren wat toen door de warme dec/jan al dacht dat het lente zou worden!

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op zo 12 jan 2014 - 16:55
jerryL. Zeker weten doe ik (we) niks. ;)
Ik praat alleen voor mijzelf   8) Vijftiger dus wel enigszins ervaren in mijn weerhobby.
Ik baal ook als een stekker van deze winter maar het moest er toch weer eens van komen denk ik dan.
We zijn de laatste vijf winters best wel verwend, met name de vele sneeuwsituaties.
Qua temperatuur was het als je naar het aantal Hellmannen kijkt, niet echt bijzonder. Wél dus na de winterloze
winters van hiervoor vanaf 1988 met als uitzondering 1997. (korte maar hevige winterkou)
Tsja:"Ik verwacht(te) niets bijzonders deze winter (echte winterkou dan ;)) Misschien nog wel een situatie
met wat koudere dagen, vooral eind februari, begin maart als het algehele stromingspatroon wat minder te maken
gaat krijgen met grote tegenstellingen tussen zuid en noord, lagere NAO maar de hoop op een situatie als februari 2012...
Nee, de situatie ligt nu veel ongunstiger met de koude stratosferische koude.
Amerika en canada hebben weer eens geluk deze winter, vooral canada die een serie 'warme'winters achter de rug heeft
valt nu met de neus in de (harde) boter.

Ik heb - in dit geval helaas - geen reden aan je ervaring en hieruit voortvloeiende deskundigheid te twijfelen. Hoe frustrerend om na zo een relatief mooie (veelste warme) zomer zo een rot winter te krijgen. En natuurlijk, dat gaat mij nog veel meer irriteren, de GroenLinksers die allemaal worden afgestoft om ongenuanceerd te komen roeptoeteren dat wij deze winter geheel aan ons zelf te wijten hebben door klimaatverandering e.d.. Alleen die energierekening zoals ik eerder zei, die zal wel een glimlachje op mijn gezicht (en bankrekening) weten te toveren.

stratocumulus

Goedemorgen!

Interessant aan de weersituatie van nu is, dat de modellen niet weten hoe en wat, lijkt het. Ze zwabberen heen en weer, mijn ervaring is dat als ze na een lange tijd zacht weer gaan zwabberen, er wel degelijk (opeens) verandering komt... we shall see :)

Anyhoo... Run ECMWF van vannacht. en GFS, om de verschillen alvast aan te geven, wederom interessant:
Hoe zal dat laag gaan lopen?? Leuk om te kijken hoe de runs van vanochtend eruit komen te zien :)

Hector Pascal

Citaat van: mbouman op zo 12 jan 2014 - 22:55
Zoals ik op pagina 8 al beschreven had, gaat de laatste week van Januari de boel om... Vanaf dat moment krijgen we wel met een aardig vorst patroon te maken. Ook sneeuw is dan goed mogelijk gezien de drukgebieden langzaam een betere koers aan gaan nemen, heb een gifje gemaakt van de modellen vanaf 2 december tot aan nu. Je ziet de gehele boel langzaam richting Europa schuiven... echt apart om te zien. Dus ik ben geheel voor echte winter eind deze maand.  :) Opzich wel erg langzame start voor onze winter, maar met dit patroon zou het zomaar eens heel raar uit kunnen gaan pakken deze winter.... begint laat, en duurt langer dan normaal.... Het voorjaar zal een stuk kouder gaan verlopen als dat we gewend zijn.

Ik kom hierop nog terug!!!

Leuk stukje, maar grote onzin natuurlijk.
Nul bestaat niet.

MamaAs

Waar kan ik zien of het vanochtend geonweerd heeft? Ik dacht tussen 5 en 6 uur wakker te worden van onweer  :o

Jenkie

Citaat van: JerryL op ma 13 jan 2014 - 08:45
Ik heb - in dit geval helaas - geen reden aan je ervaring en hieruit voortvloeiende deskundigheid te twijfelen. Hoe frustrerend om na zo een relatief mooie (veelste warme) zomer zo een rot winter te krijgen. En natuurlijk, dat gaat mij nog veel meer irriteren, de GroenLinksers die allemaal worden afgestoft om ongenuanceerd te komen roeptoeteren dat wij deze winter geheel aan ons zelf te wijten hebben door klimaatverandering e.d.. Alleen die energierekening zoals ik eerder zei, die zal wel een glimlachje op mijn gezicht (en bankrekening) weten te toveren.

En als er 1x een extreem koude winter tussenzit beginnen meteen al die rechtse PVV-ers te roeptoeteren?  ;)  :-\

Jenkie

Citaat van: Jenkie op ma 13 jan 2014 - 09:34
En als er 1x een extreem koude winter tussenzit beginnen meteen al die rechtse PVV-ers te roeptoeteren?  ;)  :-\

Of was dat ook net zo ongenuanceerd?  :D

Cdtj3

Citaat van: MamaAs op ma 13 jan 2014 - 09:24
Waar kan ik zien of het vanochtend geonweerd heeft? Ik dacht tussen 5 en 6 uur wakker te worden van onweer  :o

A.u.b: http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/onweer/

Alleen nog geen onweer op deze kaart te zien omdat het niet verder gaat dan gister. Wordt met de dag geupload.
En ik weet even geen andere site, miss iemand anders?
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

klimascepie

Ik ben PVVer maar dat wil niet zeggen dat ik de waarheid niet vertel.
Het geval turkey Turney (die pas vast zat in het ijs) heeft en leuke doordenker op geleverd.
Je bent pas klimaat ontkenner als je schip vast komt te zitten in ijs waar van je in de eerste plaats ontkende dat het er zou zijn.

Ja natuurlijk de aarde warmt op dus meer ijs en sneeuw en koude. Wie deze bullshit gelooft(sorry) moet zich na laten kijken. Dit is namelijk fysiek onmogelijk. Er zijn andere veel simpelere manieren om aan te tonen dat het bullshit is maar daar kun je zelf achter komen.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

MamaAs

Citaat van: Cdtj3 op ma 13 jan 2014 - 09:43
A.u.b: http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/onweer/

Allee geen nog geen onweer op deze kaart te zien omdat het niet verder gaat dan gister. Wordt met de dag geupload.
En ik weet even geen andere site, miss iemand anders?

Thanks, ik zal even zoeken.
Had ook al op bliksemdetectie gekeken, maar zag niets staan.
Raar, want mijn man hoorde het ook en heb vanochtend meerdere ouders gesproken die het ook hoorde.
Maar misschien was het een vliegtuig?

mauriceb

Mensen, Laten we het gewoon bij de winter houden. PVV en wel of geen global warming doet er hier in dit topic niet toe lijkt me.

DSDLimburg

pluim midden, zuidoost en noordoost,
seizoen 2018/2019

JerryL

Citaat van: Jenkie op ma 13 jan 2014 - 09:35
Of was dat ook net zo ongenuanceerd?  :D
Inderdaad ook wat ongenuanceerd.  Enfin. Je snap volgens mij wel wat ik bedoel.

Er komen weer leuke kaarten voorbij, als er nu eens wat van uit zou komen!!

Maar ja, als het hier straks -30 zou zijn is ook iedereen weer ontevreden, want dat is velen weer te koud...... Nederlanders hebben altijd wel iets te klagen. Dat zit in onze natuur.

Wertha

Citaat van: JerryL op ma 13 jan 2014 - 11:01
Inderdaad ook wat ongenuanceerd.  Enfin. Je snap volgens mij wel wat ik bedoel.

Er komen weer leuke kaarten voorbij, als er nu eens wat van uit zou komen!!

Maar ja, als het hier straks -30 zou zijn is ook iedereen weer ontevreden, want dat is velen weer te koud...... Nederlanders hebben altijd wel iets te klagen. Dat zit in onze natuur.

Ik heb niks te klagen. Ik vind de 'winter' heerlijk zo.  8)
Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

arjanbruggink

Gelukkig komen we zo elke dag weer een stukje dichterbij de zomer.......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Ijsbloem

@ Stratocomulus.
Nieuw weerforumwoord,  'Zwabberwinter    :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Edwin

Het is niet eens een "zwabberwinter" want het is hier al tijden hetzelfde met temperaturen veelal tussen de 5 en 10 graden met enige regelmaat regen en wind. Iedere keer verkondigen mensen dat het om zal slaan dan en dan....puur iets naar wat men wil ;) heb hier gelezen dat het begin januari om zou slaan en de winter zou komen, dat is te merken inderdaad :P en nu weer roepen mensen dat voor begin februari...gevalletje dat zien we dan wel weer. leuk om zo ver weg te kijken naar de kaarten en over de fantaseren maar er valt niks zinnigs over te zeggen.
Never Stop Exploring

Ijsbloem

@ Cimasceppie,
Als je cijfermatig maar ook visueel de weermachinerie op onze aardkloot bekijkt kun je er wat mij betreft
niet onderuit dat het klimaat wereldwijd warmer wordt.
Kou(de records ) komen wereldwijd voor maar Warmterecords des te meer.
Meer warmte , lucht kan meer vocht bevatten...bij voldoende kou dus sneeuw.
Misschien ben jij ook wat op het verkeerde been gezet de afgelopen winters door de vele sneeuw(dagen)
maar zoals ik al vertelde was het qua koude productie nu niet zo erg byzonder allemaal.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Bacci

Geen slechte pluim, nog kansen genoeg.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal