Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 293990 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Mooie run van EC, helaas als de kou-aanvoer kan beginnen is er geen kou meer voorradig in Europa. ;)
Jammer weer, bij zo'n mooie luchtdrukverdeling.
Even +240 afwachten...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Krijgen we soms een west/noordwest stroming http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php Dit is toch slecht voor de kou om verder west waarst op te rukken :-\ 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: Extremissimorum op vr 24 jan 2014 - 19:44
... maar verbeterd voor zondag. Jan berichtte net op twitter dat koers laagje verbeterd is voor zondag, ook voor Noord-Holland, hetgeen mij uiteraard bijzonder verheugt! :D

Waar ligt Vaassen trouwens?

Ja maar als ik naar de temperaturen kijk is de pret voor maar voor even.

Weerfreak 1337

ECMWF +240 toont een zwak IJslandhoog, met iets meer kou op 850hPa.
De "zachte" lucht die Europa instroomt komt door een verkeerd liggende hogedrukkrachtpatser in Rusland.
Aangezien de wind aflandig zal zijn en tevens zeer zwak is, zal de temperatuur zeker niet hoog zijn.
Waarschijnlijk gewoon vorst in de nachten en overdag rond het vriespunt. Niet veel veranderd ten opzichte van vanmorgen dus.
Wel iets anders uiteraard > zie het hierboven beschreven IJslandhoog. Dat geeft weer wat potentie, mits het zich versterkt, op de langere termijn. :)
Al met al lijkt het er op dat er steeds interessantere ontwikkelingen gaan plaatsvinden in de atmosfeer in positieve zin voor koud(er) winterweer. Enige waar nog even aan gesleuteld moet worden is de positie van het Russisch hoog. Liefst zie ik deze helemaal niet, maar als hij er dan toch is, liefst dan een noordelijkere positie met wat uitlopers boven Scandinavië.
Hieronder even de kaarten +240.

Edit: deze ontwikkelingen kunnen positief uitpakken voor de pluim. Ik verwacht daarom ook hogere kansen op winterweer op de langere termijn. We gaan het zien straks :)

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Vraagje voor morgen/overmorgen: is het een win-winsituatie? Dus laagje trekt zuidelijker, kouder weer door oostelijke(ere) stroming, maar ook meer neerslag, dus meer sneeuw -> meer kou door een sneeuwval? (win-win-winsituatie eigenlijk dus)

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op vr 24 jan 2014 - 20:17
Vraagje voor morgen/overmorgen: is het een win-winsituatie? Dus laagje trekt zuidelijker, kouder weer door oostelijke(ere) stroming, maar ook meer neerslag, dus meer sneeuw -> meer kou door een sneeuwval? (win-win-winsituatie eigenlijk dus)

Inderdaad, hoe zuidelijker het laagje, hoe meer plaatsen sneeuw krijgen.
Ook zullen bij deze situatie veel meer plekken ook met natte sneeuw te verwerken krijgen.
Kansen voor de westkust en het zuiden op natte sneeuw zijn in die positie van het laagje toegenomen, alleen verwacht er nog maar niet teveel van. Veel te onzeker nog.
Komt het laag uiteindelijk nog zuidelijker, dan valt er in een groot deel van het land een mooie laag sneeuw.
Indien het laagje écht heel zuidelijk langstrekt, heb je zelfs kans dat de winter daarna gewoon al invalt. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Dan gaat namelijk de hele luchtdrukverdeling in Europa zich anders gedragen. Dit word nauwelijks ondersteund door de ochtendpluim. Laten we even de avondpluim afwachten en kijken hoe het ervoor staat op korte, middel- en langetermijn :)
Komt allemaal nog wel die winter. Ik heb dit keer een beter gevoel erover dan de afgelopen tijd.

Gr. Weerfreak

Edit: onder heldere omstandigheden nu sterk afkoelend in het zuidwesten van het land :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op vr 24 jan 2014 - 20:21
Inderdaad, hoe zuidelijker het laagje, hoe meer plaatsen sneeuw krijgen.
Ook zullen bij deze situatie veel meer plekken ook met natte sneeuw te verwerken krijgen.
Kansen voor de westkust en het zuiden op natte sneeuw zijn in die positie van het laagje toegenomen, alleen verwacht er nog maar niet teveel van. Veel te onzeker nog.
Komt het laag uiteindelijk nog zuidelijker, dan valt er in een groot deel van het land een mooie laag sneeuw.
Indien het laagje écht heel zuidelijk langstrekt, heb je zelfs kans dat de winter daarna gewoon al invalt. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Dan gaat namelijk de hele luchtdrukverdeling in Europa zich anders gedragen. Dit word nauwelijks ondersteund door de ochtendpluim. Laten we even de avondpluim afwachten en kijken hoe het ervoor staat op korte, middel- en langetermijn :)
Komt allemaal nog wel die winter. Ik heb dit keer een beter gevoel erover dan de afgelopen tijd.

Gr. Weerfreak

Edit: onder heldere omstandigheden nu sterk afkoelend in het zuidwesten van het land :)

hier ook 0.8°C?

Bacci

''Nog 24 uur te gaan voor de eerste neerslagzone, 48 uur voor de tweede oftewel de gekste dingen kunnen nog gebeuren!'' zegt hij huilend.

jens

Citaat van: Bacci op vr 24 jan 2014 - 20:48
Nog 24 uur te gaan voor de eerste neerslagzone, 48 uur voor de tweede oftewel de gekste dingen kunnen nog gebeuren!
even nog de zone die nu boven engeland afwachten,gfs gaf aan dat die zou uiteenvallen maar hij ziet mij er actiever uit dan verwacht,misschien wat sneeuwvlokken in west belgie :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Bacci

Vrieslucht nadert mijn woonplaats! zou het dan toch nog voor middernacht?

Marcellang

Citaat van: Bacci op vr 24 jan 2014 - 20:53
Vrieslucht nadert mijn woonplaats! zou het dan toch nog voor middernacht?
Dat gaat wel lukken denk, wordt -1.7 uiteindelijk zal even wat naar je toe blazen  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marcellang

Komt een sneeuw gebiedje langzamerhand naar de oostgrens, zit nog zo'n 50 km van ons vandaan hopelijk sneeuwt het niet uit  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Remy

Citaat van: albalinda op vr 24 jan 2014 - 20:55
Dat gaat wel lukken denk, wordt -1.7 uiteindelijk zal even wat naar je toe blazen  ;D
De airco staat volle kracht te blazen,Helaas heb ik geen hack voor al die ventilators die ze hebben staan ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

david_meyer25


Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op vr 24 jan 2014 - 20:21
Inderdaad, hoe zuidelijker het laagje, hoe meer plaatsen sneeuw krijgen.
Ook zullen bij deze situatie veel meer plekken ook met natte sneeuw te verwerken krijgen.
Kansen voor de westkust en het zuiden op natte sneeuw zijn in die positie van het laagje toegenomen, alleen verwacht er nog maar niet teveel van. Veel te onzeker nog.
Komt het laag uiteindelijk nog zuidelijker, dan valt er in een groot deel van het land een mooie laag sneeuw.
Indien het laagje écht heel zuidelijk langstrekt, heb je zelfs kans dat de winter daarna gewoon al invalt. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Dan gaat namelijk de hele luchtdrukverdeling in Europa zich anders gedragen. Dit word nauwelijks ondersteund door de ochtendpluim. Laten we even de avondpluim afwachten en kijken hoe het ervoor staat op korte, middel- en langetermijn :)
Komt allemaal nog wel die winter. Ik heb dit keer een beter gevoel erover dan de afgelopen tijd.

Gr. Weerfreak

Edit: onder heldere omstandigheden nu sterk afkoelend in het zuidwesten van het land :)

Bedankt, Weerfreak! Jan Visser berichtte zojuist op twitter dat gemiddelde ec12 2° hoger is dan vanochtend... :-\

Joep

Nieuwste weerberekeningen beperken sneeuwzone tot Groningen en Drenthe. Elders vooral regen, N en O ook natte sneeuw. Kleine ijzelkans.

weerplaza

Joep


xzaz

Pluim is wat minder, uiteindelijk dus gewoon gemiddelde temperaturen.
De winter is nog niet eens begonnen!

Extremissimorum

Citaat van: xzaz op vr 24 jan 2014 - 21:42
Pluim is wat minder, uiteindelijk dus gewoon gemiddelde temperaturen.

Ik vrees voor de rest van die pluim... Gelukkig LT zullen we maar zeggen.. :-\

Bacci

Ja pluim is weer wat slechter. Lekker bak met regen daarna winterprikje? Ik voel me een beetje misselijk. Woensdag was eerst ook een stuk kouder, komt me bekend voor dit. Ook geen neerslag voor volgende week dus aan die vorst hebben we dan ook niets, ja tenzij het 2 weken lang gaat vriezen. Haha, nacht naar zondag zijn er 2 leden die toch anders denken!

Powered by EzPortal