Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247006 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cdtj3

Citaat van: Frankieboy001 op vr 27 dec 2013 - 16:19
Ja en nee,

Het is inderdaad even windkracht 9 geweest op Vlieland, dus ja er heeft stormkracht gewoed.
Nee, want hij gaat niet de boeken in als storm, omdat het daarvoor te kort windkracht 9 geweest. Volgens de boeken wordt dit dus een stormachtige wind (windkracht 8)

Ah oke weten we dat ook weer ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Romigo

Citaat van: Remy op vr 27 dec 2013 - 15:03
Dat je in ons land er sowieso al winterbanden onder doet,doe gewoon geoptimaliseerde 24/7/365 dagen banden onder je auto,kom je echt de oprit naar een viaduct wel mee op! Zomers ook ;)

Ga over een paar weken naar Oostenrijk, dus laat ze lekker onder. Was een beetje cynisme... ;)

Joep

Citaat van: Marsel op vr 27 dec 2013 - 13:12
Niet alleen GFS is vrij uitzichtloos voor hen die van kou houden. Ook EC laat weinig aanknopingspunten zien voor een omslag binnen 10 dagen.
Ja, de 10 graden grens lijken we dan langzaam kwijt te raken...maar een overgang naar standvastig te koud winterweer met een geblokkeerde oceaan of invloeden van een sterke Russische beer lijken mij voorlopig weinig kans van slagen te hebben.

Kansen op wat kouder weer worden echter wel iets groter (dat is ook te zien in de EPS data), als straks begin januari de meeste kracht uit de WC verdwenen lijkt te zijn. Maar dan nog, een onvervalste winterinval? Nee, voorlopig niet.

Gisteren was iedereen nog zo enthousiast :) Draait wel weer bij komende dagen.

Romigo

Het Groenland hoog heeft een eerste date met het Azoren hoog... ;)

Romigo

En hier lijkt er een "klik" te zijn tussen beide hogedruk gebieden.

TaL

GFS geeft een prachtige run op de helaas onbetrouwbare termijn , scandihoog  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

aloa

Nog minder betrouwbaar, maar CFS komt ook met mooie kaarten voor halverwege januari.


Dennis

Citaat van: aloa op vr 27 dec 2013 - 19:43
Nog minder betrouwbaar, maar CFS komt ook met mooie kaarten voor halverwege januari.



dat komt gewoon :) gewoon alleen al om deze zachte lucht en WC eens af te straffen

Erik V

Het zit ons winterliefhebberts niet mee dit jaar zeg... We hebben nog ff te gaan gelukkig. Ff hoppen naar zomerverwachtingTopic..;-)

Joep

Er zijn grote tekenen voor patroonveranderingen voor NW Europa volgens ECWMF.
Winter is onderweg voor NW europa.

Joe Bastardi


hoffies

Voor wat het waard is, volgens onze Amerikaanse vriend, Joe Bastardi
Twitter: @hoffnar2911

Joep

Volgens de KNMI lange termijn guidance geldt al enige dagen de verhouding koude blokkade 30% - aanhoudend vrij zacht zonaal 70%.
En die kansen zijn er vandaag niet beter op geworden.
Met een weinig inspirerend GFS ens en ook EC oper 12z zegt genoeg: komt er al afzakkende hogedruk vanaf de Pool richting Scandinavie, dan zal deze uiteindelijk geen tegenkracht kunnen bieden aan te sterke zonale impulsen vanuit het westen, veroorzaakt door de permanent krachtig en aangesloten poolwervel boven en ten westen van Groenland, dé motor van alle Oceanische depressie-activiteit.
Dan gaat januari dus gewoon door op de vrij zachte, wisselvallige en periodiek ook winderige weer van deze december.
En dreigt inderdaad een horror-winter..... >:(

ronald de wildt

aloa

Citaat van: Joep op vr 27 dec 2013 - 20:51
Er zijn grote tekenen voor patroonveranderingen voor NW Europa volgens ECWMF.
Winter is onderweg voor NW europa.

Joe Bastardi
Joe Bastardi  :) Grote kans dat het dan uit gaat komen!!

Joep

Nieuwste AO index

d. de wild



NB: lagere AO index = grotere kans op koud winterweer.

snowsquall

Citaat van: aloa op vr 27 dec 2013 - 21:17
Joe Bastardi  :) Grote kans dat het dan uit gaat komen!!

Maar wij zijn toch niet echt Noordwest Europa?? Dat zou dan meer betrekking hebben op Scandinavië denk ik :(

Extremissimorum

Citaat van: snowsquall op vr 27 dec 2013 - 21:27
Maar wij zijn toch niet echt Noordwest Europa?? Dat zou dan meer betrekking hebben op Scandinavië denk ik :(

Als je niet denkt dat we Noord-West Europa zijn vrees ik dat je de windrichtingen niet goed in de smiezen hebt.

Benelux en GB en Ierland is NW Europa, Scandinavië Noord.

Ja hoor, wij zijn Noord-West Europa! Ik begin er ook meer vertrouwen in te krijgen! Hopen dat het nog wat overtuigender wordt, ook voor Noord-West Nederland..........

Joep

zeg het maar kan vriezen kan dooien


Barto

Maar uhh geweldige winter liefhebbers....voordat die toeslaat krijgen we eerst oud op nieuw. Is t niet leuk voor de vuurwerk gekken om dagelijks een regen kaartje of weer updatje er tussen door te gooien? Gewoon omdat ik jullie heel lief vind en jullie dat graag voor de rest willen doen haha

Joep

Oper was vanmorgen toch de warmste, nu is het een van de koudste

Extremissimorum

Citaat van: Joep op vr 27 dec 2013 - 21:46
zeg het maar kan vriezen kan dooien

... of stormen! Ik zie nu stormpjes ontwikkelen op LT (4,5,6 januari). Nadelig voor de winter toch? Zit te denken aan dat wc verhaal.

Powered by EzPortal