Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247147 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis

EC is totaal anders dan GFS - en nog een heerlijke winterse run ook nog :)

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

pascal

Citaat van: TaL op do 26 dec 2013 - 19:55
Eerst pluim afwachten mensen  ;)

Ik geloof dat dit een uitbijter is !!!!!!

aloa

Citaat van: pascal op do 26 dec 2013 - 20:02
Ik geloof dat dit een uitbijter is !!!!!!
Ik hoop het niet, dit mag van mij wel uitkomen.


Ramon Oost

Citaat van: Dennis op do 26 dec 2013 - 19:53
EC is totaal anders dan GFS - en nog een heerlijke winterse run ook nog :)

"Echt" Winters wil het nog niet noemen maar het gaat in ieder geval de goede kant op. Volgens deze berekening een Scandinavisch hogedrukgebied met eerst bij ons nog lange tijd een zuidoostenwind en daar zit nou juist net niet de kou. Als de wind meer naar het oosten/noordoosten zou draaien zoals het ECMWF dat laat zien voor 5 januari kan de kou we langzaam richting ons land stromen. Komende dagen maar weer goed volgen!

ECMWF12

jens

het goeie is ook dat de temps in oost europa dan heel koud zijn kouder dan -15 op 850 hpa
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2


Jan van Ooijen

Citaat van: winter op do 26 dec 2013 - 10:52
Jan zei eerst week januari. Jan ben je hier nog steeds van overtuigd? Want lijkt steeds wel uitstel te komen als ik naar de pluimen kijken of kan het snel gaan bij een SSW?

Ik blijf bij mijn verwachting, eerste week januari. Ben niet iemand die zijn verwachting bijstelt aan de hand van kaarten. Wat ik zeg blijf ik bij ongeacht de situatie
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Eindelijk weer sneeuw op de kaarten! Echter wel ver weg nog dus garantie tot aan de deur!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op do 26 dec 2013 - 21:14
Eindelijk weer sneeuw op de kaarten! Echter wel ver weg nog dus garantie tot aan de deur!



Eindelijk ! Hopen dat het uitkomt  :)

Hansle

MJO steeds actiever (meer uitschieters uit cirkel) en gaat nog steeds voor fase 6 richting januari

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

grizzrh

Pluim, Zit een mooie daling in op langer termijn  ;D;
Doenrade, Limburg

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op do 26 dec 2013 - 21:14
Eindelijk weer sneeuw op de kaarten! Echter wel ver weg nog dus garantie tot aan de deur!

Ook de pluim geeft sneeuwkansen, hopelijk verdwijnt het niet meteen van de kaarten.

DSDLimburg

Eens kijken of die blokjes weer eens wat willen gaan groeien de komende tijd!
seizoen 2018/2019

Joep

GFS is vandaag eigenlijk wel van het pad van de hoop afgegaan. Met weinig indrukwekkende oper runs, waarin zelfs het einde 1e decade blokkade bij Groenland nu al weer wordt afgebouwd met de variant met juist een sterk Azorenhoog met weinig indrukwekkende noordelijke aspiraties. De ensembles zijn weinig interessant met nog ruim 1 week meest bovennormale temperaturen en dal slechts een geleidelijke afbouw naar waarden die vandaag het laatste deel van de 16-daagse nog meer iets onder normaal zouden komen.
De Ec oper 00z was chaotisch qua drukverdeling met wel potentie, het ensemble van de Europeanen was dan wel kouder dan GFS maar uiteindelijk zelfs op zeer lange termijn licht winters te noemen.

Maar dan komt zojuist de moeder van alle models, want zo mag je de EC oper wel noemen, en zeker nu
Want zien we onderstaand een uitdraai van de 10-daagse, dan zien we de hoop op +96 uur, 1e kaart, met in het hoge Noorden een opening in de poolwervel, waardoor het aanwezige Poolhoog zich kan uitbreiden zuidwaarts.
En dat zien we het vervolg: geleidelijk steeds lagere temperaturen vanaf Oud en Nieuw, met tegen Driekoningen de échte winter in of dichtbij ons land.

Kortom, na deze Kerst gaan we hoopvol op naar 't nieuwe jaar, en met nog meer hoop daarna richting Driekoningen.


Mvg, Ronald de wildt


Joep


Johann

Citaat van: winter op do 26 dec 2013 - 10:52
Jan zei eerst week januari. Jan ben je hier nog steeds van overtuigd? Want lijkt steeds wel uitstel te komen als ik naar de pluimen kijken of kan het snel gaan bij een SSW?

Lijkt wel of iedereen zich in een keer met de stratosfeer en SSW etc etc bezig houdt. Los van het feit dat de PV (Polar Vortex) geleidelijke aftakeling vertoont heeft dit niets met een SSW te maken. Het is eerder de wave-2 activiteit die de hele boel wat laat opwarmen zonder in het hart van de vortex veel te kunnen uitrichten. Dit is ook hetgeen ik al eerder  (ergens voor de kerst)  schreef -> amplitude, fase verandering vd  Rossbygolf, Scandihoog).  Helaas qua timing 1 a 2 weken later dan de bedoeling was :-(

ron12

Al veel wind in Engeland en Ierland http://meteoalerte.com/france/?area=uk   ;) Estofex kaartje plus verhaaltje http://www.estofex.org/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Apropos winter, afgelopen nacht en vandaag hier in Oberwallis de gehele dag gesneeuwd. Lokaal viel er 50 tot 120 cm en tot in het dal (680m) viel door de neerslag afkoeling 10cm sneeuw. Een paar foto's van vanmiddag.


Powered by EzPortal