Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246966 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tjeerd

Ik ben er van overtuigd dat we uit een ander vaatje gaan tappen. Zoals je uit de pluim kunt lezen dat er een dalende trend is meteen na de start van het nieuwjaar. De laatste kaarten geven ook aan dat de winter zich weer gaat bemoeien met het Europese continent. Dat mag ook wel, want het heeft op vele wereld delen al winter gebracht. (Amerika en Azie)
De Alpen krijgen een mooi wit tapijtje zoals we kunnen zien op de webcams.
Het wordt de komende dagen weer leuk om de kaarten te bekijken en kijken hoe snel de kou terrein kan winnen.

Er zijn een aantal weer goeroes zoals Bastardi en Paulusma die al reeds een koud en winterse maanden januari en februari aankondigden.

Ook Jan gaf al aan dat begin januari het roer wel eens om kan gaan. Na een hele tijd geen winterweer in de kaarten te hebben gezien is die er de laatste dagen wel weer. Als je de laatste dikke maand bekijkt dan is de kans dat het nu wel eens goed zou kunnen vallen (puzzelstukjes) best groot. Ook al is er nog geen meerderheid in de pluim toch zegt dat niet altijd alles.

Gr van een positivo !  ;)

Joep


matroesjka-world

Citaat van: Joep op do 26 dec 2013 - 12:31
NW meeste kans op storm

Wordt het weer een zuiderstorm of deze keer meer uit het westen?
Geven die pijltjes de richting aan?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Hansle

De opwarming in de stratos-en troposfeer staat nog steeds in de kaarten. In de pluimen ga je hier nog niks in terugvinden omdat dit met een vertragend effect werkt op ons weer. EC32 zal één vd volgende dagen hier wel signalen van oppikken. Ik weet niet of Jan of Johan hier toegang tot hebben. Ik denk dat we de 1ste effecten vd opwarming pas half januari gaan merken. Andere indicaties tot winterweer zijn MJO en AO. Ook deze zijn positief voor winterweer in januari.

ron12

Citaat van: matroesjka-world op do 26 dec 2013 - 12:43
Wordt het weer een zuiderstorm of deze keer meer uit het westen?
Geven die pijltjes de richting aan?
zuid/zuidwest,tussen 03.00uur en 11.00 uur wordt de hoogte punt verwacht .Straks na 17.00 uur gaat de wind al toenemen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

DSDLimburg

Citaat van: matroesjka-world op do 26 dec 2013 - 12:43
Wordt het weer een zuiderstorm of deze keer meer uit het westen?
Geven die pijltjes de richting aan?
seizoen 2018/2019

matroesjka-world

Citaat van: ron12 op do 26 dec 2013 - 13:08
zuid/zuidwest,tussen 03.00uur en 11.00 uur wordt de hoogte punt verwacht

Bedankt, ik las het net ook, eerst zuid en later zuid-west.
Ben benieuwd hoe het uitpakt deze keer  ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Hier kun je mooi zien waarom het hier niet wil winteren http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/850hPa/orhographic=-357.82,55.55,1218 als je 850 hpa  invoert , en inzoomt op Europa , kun je dat mooi zien, effe op earth klikken dan 850 hpa invoeren
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: winter op do 26 dec 2013 - 10:52
Jan zei eerst week januari. Jan ben je hier nog steeds van overtuigd? Want lijkt steeds wel uitstel te komen als ik naar de pluimen kijken of kan het snel gaan bij een SSW?

Ik zie geen uitstel hoor! alleen de gemiddelde daalt gewoon niet verder dan 4 graden maar wel steeds rond 5/6 januari zijn er signalen op een overgang naar kouder weer en dan hoeft niet meteen een vorstperiode te zijn maar alles is beter dan dit weer. Vorig jaar waren de vooruitzichten slechter maar uiteindelijk ging het dan toch winteren, gewoon nog even geduld dus.

AO index gaat ook de goeie kant op  ;)


jens.

heeft iemand nog kaarten van vorig jaar dag op dag om die te vergelijken en zo mss kunnen aflijden dat het dezelfde kant opgaat als vorig jaar?

jens

wat is nu weer de AO index?de NAO index is het verschil tussen de luchtdruk bij ijsland en de azoren dacht ik maar wat is de AO index
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Extremissimorum

Citaat van: jens. op do 26 dec 2013 - 15:06
heeft iemand nog kaarten van vorig jaar dag op dag om die te vergelijken en zo mss kunnen aflijden <sic> dat het dezelfde kant opgaat als vorig jaar?

http://www.wetter3.de/Archiv/

Teruggaan naar de gewenste datum en voilà!

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op do 26 dec 2013 - 10:09
;) Gileees, deze kaart is op 324 uur !
Jij moet toch beter weten  :D Ofschoon ik jouw
grijpen naar elke strohalm goed begrijp.
We gaan het zien .

Ja sorry, ik weet het dit komt nooit zo uit ofzo. maar ik wou om uitleg vragen, of het positief is dat het aan de oostkant van de kaart opwarmt, ipv steeds in het noorden en zuiden. Mijn excuses

Joep

Sudden Stratospheric Warming


Ontwikkelingen in de stratosfeer: december 2013-januari 2014

De 'stratosferische vortex' is de laatste tijd uitzonderlijk sterk. In de poolstreken komen op grote hoogte (boven 15 kilometer) temperaturen tot beneden -80º Celsius voor. Het zenuwcentrum van de stratosferische 'draaikolk' bevindt zich dezer dagen boven Groenland.
De verwachting is dat de stratosfeer begin januari boven de VS maar vooral boven Azië duidelijk gaat opwarmen. De 'opwarming' heeft invloed op de positie van de vortex. Waarschijnlijk wordt deze meer uitgerekt (zie het kaartje onder de tekst). Vooralsnog lijkt het echter onwaarschijnlijk dat de vortex wordt afgebroken hetgeen bij een SSW (Sudden Stratospheric Warming) dikwijls wel het geval is.

Aangezien ontwikkelingen in de stratosfeer mede bepalend zijn voor het stromingspatroon in de troposfeer (0-12 kilometer hoogte), is het niet aannemelijk dat er de komende weken veel zal veranderen in de bestaande situatie in West-Europa en de VS-Canada. De Amerikaanse meteoroloog Joe Bastardi verwacht zelfs dat de koudste fase van de winter in het oosten van de VS feitelijk nog zijn beslag moet gaan krijgen.
Mogelijk dat er wel veranderingen zullen optreden tussen grofweg 15 en 30 januari. De vortex wordt dan mogelijk afgebroken waardoor de westcirculatie in de troposfeer de teugels laat vieren. Een zekerheidje is dat uiteraard niet.

Uitleg over het fenomeen SSW (Sudden Stratospheric Warming)

Het weer speelt zich voor het grootste deel af in de troposfeer, zijnde de luchtlaag die zich uitstrekt vanaf het aardoppervlak tot 10-12 kilometer hoogte. De luchtlaag boven de troposfeer, de stratosfeer, is van minder belang maar het is niet zo dat ontwikkelingen op stratosferisch niveau (10-50 kilometer hoogte), waar zich ook de kwetsbare ozonlaag bevindt, onbelangrijk zijn. Integendeel zelfs!
In de stratosfeer kan het onvoorstelbaar koud zijn. Tijdens Kerst 2012 werden door het KNMI op ruim 20 kilometer hoogte temperaturen beneden -80º geregistreerd. Soms echter voltrekt zich een bijzonder sterke opwarming waarbij de temperatuur in enkele dagen met wel 50 graden (!) kan stijgen. Zulks wordt in meteorologische kringen een 'Sudden Stratospheric Warming' (SSW) genoemd. Dit fenomeen is doorgaans het gevolg van weersystemen in de troposfeer (niet zelden grootschalige hogedrukgebieden) die de 'Polar Night Jet, een van west naar oost waaiende straalstroom die de Noordpool omcirkelt, verstoren. De Polar Jet begint dan sterk te golven en net als op het strand worden deze gebroken met als gevolg een sterke verzwakking of zelfs een omslag van de heersende 'westerlies' naar 'easterlies' in de atmosferische bovenkamer.

Ondertussen implodeert als het ware de aanwezige lucht in de stratosfeer boven de poolkap en door compressie voltrekt zich een sterke opwarming (SSW). Uiteindelijk kunnen de 'easterlies' op grote hoogte ook het weer in de troposfeer beïnvloeden met als gevolg een verzwakking van 'onze straalstroom'. Dat resulteert dikwijls in een geblokkeerd stromingspatroon waardoor oostenwinden koude continentale vrieslucht naar het westen kunnen transporteren.
Het is uiteraard geen wet van meden en perzen dat een SSW automatisch winterweer tot gevolg heeft maar een vorstperiode komt gemiddeld wel vaker voor bij zo'n gebeurtenis.

Situatie in de stratosfeer volgens ECMWF op 23 december (analyse: linkerkaartje) en de verwachting voor 2 januari (rechterkaartje). Met dank aan Matthew Hugo.

Jan Visser

Joep


Joep

Zo ver weg, maar zo leuk om te zien :)


Joep

Daar komt GFS met de blokkade kans - azoren/groenland koppeling

Dennis de Wild


DeCle

Citaat van: Joep op do 26 dec 2013 - 17:50
Zo ver weg, maar zo leuk om te zien :)

Waarom geven onderstaande kaarten andere waardes aan terwijl ze uit de dezelfde gfs 12 run komen? Kijk ik nou ergens verkeerd?

Bacci

Citaat van: DeCle op do 26 dec 2013 - 18:14
Waarom geven onderstaande kaarten andere waardes aan terwijl ze uit de dezelfde gfs 12 run komen? Kijk ik nou ergens verkeerd?

Lol, ten eerste zijn kaart komt uit de 00 run, de jouwe uit de 12 uur run. Ten tweede zijn kaart geeft de temperatuur op tijdstip 00 uur, en de jouwe om 12 uur. Ten derde geeft jouw kaart de maximum temperatuur weer en die van hem niet.

aloa

Dit ziet er ineens heel anders uit. Geen depressie activiteit meer in de buurt van Nederland. Hogedruk boven Scandinavië..


Powered by EzPortal