Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246968 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hansle

Citaat van: Ijsbloem op di 24 dec 2013 - 15:35
Zeer hoge AO index eerste helft januari.

Hallo Ijsbloem, welke bron heb jij. Heb gisteren AO nog gepost.

SniperEye

Ik mis nog steeds de beroemde/ beruchte vinger op alle kaarten die ik zie. Van enige blokkade zal dan geen sprake zijn, hooguit stralingskou.

Remy

Citaat van: Jasneker op di 24 dec 2013 - 14:54
Voorlopig zie ik nog geen winter komen.
Gasrekening....
Maar blijven hopen op een omslag dus.
Gelukkig stook ik hout,dat gas is momenteel echt enorm duur.Laat die winter maar komen,we hebben hout zat hier :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Oele

Ik heb mijn hoop gevestigd op een weersituatie als in 84-85 !

Tjeerd

Citaat van: Remy op di 24 dec 2013 - 16:06
Gelukkig stook ik hout,dat gas is momenteel echt enorm duur.Laat die winter maar komen,we hebben hout zat hier :)

Ja wat is het dan fijn dat je hout kan stoken in plaats van gas. Wij hebben het hele bedrijf op een viesmann draaien. Heb een wereld aan hout vooral pallets en ander resthout. Nu gebruiken we niet zoveel en hoeft de kachel niet de hele dag te branden. Wij redden het nu met 1x branden en vanwege de zachte buiten temp. gaat hij vrij  snel het buffervat verwarmen met overtollige warmte. Zo is het rendement wat je uit hout haalt een 96%. Als de kachel niet brand kan ik het huis en de boiler wel een 16 uren warm houden. Mooi systeem werkt super.

Hoop in januari wat meer hout te moeten branden, want dan hebben we winter  :D

Marc.S

Effe offtopic:

Ik wil iedereen hele prettige kerstdagen wensen en een gelukkig weerrijk 2014! Dat we mogen hopen op een winters vervolg ik januari en februari  ::) ::)

jorentje1997

Citaat van: Marc.S op di 24 dec 2013 - 17:39
Effe offtopic:

Ik wil iedereen hele prettige kerstdagen wensen en een gelukkig weerrijk 2014! Dat we mogen hopen op een winters vervolg ik januari en februari  ::) ::)

Hoppa! Laat die champagne maar knallen  ;D (en ik verwacht ook nog wel wat van januari,februari en maart)  8)

Extremissimorum

Hier in de kop van Noord-Holland heeft 't flink gewaaid, maar ik vond het -zeker ten opzichte van de vorige twee- meevallen.
Vrijdag de volgende? Kijken hoe dat zich ontwikkelt! KNMI zit er deze week al vaker naast. Maandag was hier opeens een een enorme onweersbui met zware windstoten, doch geen waarschuwing van KNMI. Voor gisteren geen code oranje, want de kans op windstoten van 120 km/h was niet groot genoeg. Dit is geen kritiek, maar betekent slechts dat het KNMI ook niet perfect is. Geef mij maar gfs i.c.m. ecmwf.

Verder ben ik een grote winterliefhebber, maar ik zie de kou steeds weer uitgesteld worden. Eerst 27 december, toen begin 2013, nu weer tweede week januari. Zie nog steeds geen duidelijke signalen. Laat ik maar niet beginnen over CFS. Die is wispelturiger dan een weegschaal die geen keuze kan maken... (zelfspot mag wel; ben zelf weegschaal)

Citaat van: Marc.S op di 24 dec 2013 - 17:39
Effe offtopic:

Ik wil iedereen hele prettige kerstdagen wensen en een gelukkig weerrijk 2014! Dat we mogen hopen op een winters vervolg ik januari en februari  ::) ::)

Insgelijks! :D

Hector Pascal

Grappig dat er nog niemand gereageerd heeft op de huidige GFS kaarten. Een fantastische run van 00Z vanaf 6 januari. SNEEUW!
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Citaat van: Hector Pascal op di 24 dec 2013 - 18:34
Grappig dat er nog niemand gereageerd heeft op de huidige GFS kaarten. Een fantastische run van 00Z vanaf 6 januari. SNEEUW!

Kaartje? Is deze run intussen niet verouderd? 12z is al uit toch?

ron12

Volgende storm is al weer in aantocht, aanstaande donderdag op vrijdag nacht http://www.nieuws.nl/algemeen/20131224/Vierde-storm-in-aantocht
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Hier alvast een mooi plaatje,wat zich daar op de oceaan aan het warm draaien is  nu maar afwachten 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op di 24 dec 2013 - 19:11
Volgende storm is al weer in aantocht, aanstaande donderdag op vrijdag nacht http://www.nieuws.nl/algemeen/20131224/Vierde-storm-in-aantocht
CiteerDe storm steekt donderdag of donderdagnacht op en duurt tot en met vrijdagochtend.

Dat wordt een lange storm dan volgens forumrichtlijnen!  ;)

Maar goed ff serieus: denk dat t mee zal vallen in Nederland. Minder erg dan gisteren. Denk zelfs geen storm, windkracht 7, 8. Ik baseer dit op de laatste modellen. GB krijgt wel weer de volle laag. Ben benieuwd, maar om nu al mensen gek te maken is een beetje overdreven mijns inziens...

Hector Pascal

Citaat van: Extremissimorum op di 24 dec 2013 - 19:08
Kaartje? Is deze run intussen niet verouderd? 12z is al uit toch?
Ik bedoel de 12Z, fantastisch vanaf 6 januari. Eindelijk een lichtpunt ipv lichtpuntje...
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Mmmmm interessant of weer een flop, ga snel weer verder met mijn glazen bol poetsen ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Beter gaat de pluim dit keer wat anders doen dan schommelen rond de 5 graden, wordt er depressief van!

theowl999999

GFS 12z is showing a very nice  scenario, LT, tja, but better than nothing  ;D

Bacci

Yes! Eindelijk gaat de pluim de goeie kant op!

Extremissimorum

Citaat van: Bacci op di 24 dec 2013 - 22:05
Yes! Eindelijk gaat de pluim de goeie kant op!

Voor het noordwesten (nog) niet  :-\
Storm is er nu helemaal uit... Temperatuur lijkt maar niet echt te dalen, sneeuw komt bijna niet voor in de modellen.

Nee, ben nog niet tevreden...

Weerfreak 1337

Gelukkig lijkt oud en nieuw nu weer iets rustiger te verlopen dan vorige run :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal