Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247271 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

DSDLimburg

Citaat van: matroesjka-world op ma 23 dec 2013 - 12:14

Nog even off-topic:

Je zegt het eigenlijk al zelf: De nacht van 31 december op 1 januari noemen we:  Oudjaarsnacht toch?? Dus waarom noemen we aankomende nacht dan nu niet maandagnacht?  Ik blijf erbij: afgelopen nacht was het zondagnacht en aankomende nacht is het maandagnacht. Het is de nacht na maandag, ook al is de dinsdag al om 00:00 uur begonnen..

Maar de meningen zullen hierover altijd anders zijn, tenzij we het voor eens en voor altijd vast leggen  8)
Zo denken wij hier er dus ook over ;) haha
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: matroesjka-world op ma 23 dec 2013 - 12:14

Nog even off-topic:

Je zegt het eigenlijk al zelf: De nacht van 31 december op 1 januari noemen we:  Oudjaarsnacht toch??

P.s. je moet niet naar de klok kijken, maar naar je gevoel. De dag begint toch niet met een nacht? De dag eindigt met een nacht, vandaar dat de nacht achter de dagnaam komt.

Nou, dan ga ik ook nog even offtopic  ;D. (ach het is toch komkommertijd)

Volgens mij is het de nieuwjaarsnacht (31 dec op 1 jan) welke voorafgegaan wordt door de oudejaarsavond ;). Van een oudjaarsnacht heb ik nog nooit gehoord (of het zou de nacht van 30 op 31 dec moeten zijn), maar goed het maakt ook niet uit.
De dag begint natuurlijk weldegelijk met de nacht, immers een dag duurt 24 uur, en is niet afhankelijk van de daglichtperiode.
De publieke opinie is in dit geval bepalend en gebouwd op gevoel/traditie/wat men normaal vindt. En dus zullen die verschillen altijd aanwezig blijven.

Wat je zegt klopt, één keer goed vastleggen (niet op gevoel maar zoals gebruikelijk op cijfers, harde waarden waar je geen discussie over kunt voeren) en je bent verlost van de onduidelijkheid.

TaL

Citaat van: Marsel op ma 23 dec 2013 - 12:31
Nou, dan ga ik ook nog even offtopic  ;D. (ach het is toch komkommertijd)

Volgens mij is het de nieuwjaarsnacht (31 dec op 1 jan) welke voorafgegaan wordt door de oudejaarsavond ;). Van een oudjaarsnacht heb ik nog nooit gehoord (of het zou de nacht van 30 op 31 dec moeten zijn), maar goed het maakt ook niet uit.
De dag begint natuurlijk weldegelijk met de nacht, immers een dag duurt 24 uur, en is niet afhankelijk van de daglichtperiode.
De publieke opinie is in dit geval bepalend en gebouwd op gevoel/traditie/wat men normaal vindt. En dus zullen die verschillen altijd aanwezig blijven.

Wat je zegt klopt, één keer goed vastleggen (niet op gevoel maar zoals gebruikelijk op cijfers, harde waarden waar je geen discussie over kunt voeren) en je bent verlost van de onduidelijkheid.

Ik moet eerlijk zijn, ik hanteer de omgekeerde stelling, dus vanavond bv is het voor mij maandagnacht ;) Komt ook wss omdat ik dan nog wakker ben en pas wakker wordt om 12 uur of later en dus een groot deel van de dag mis. Ach het puberleven hé ;)

Ontopic: de winterse signalen zijn er eindelijk :D En niet te vergeten, geniet van de storm vannacht, maandag- of dinsdagnacht hahaha  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Hansle

Belangrijke wave1 en wave2 activititeit nu al bij overgang naar nieuwjaar. Zal niet zeggen welke nacht want die discussie is nog lopende zie ik :). Ook de AO maakt flinke duik in het nieuwe jaar. Volgens mij komen alle puzzelstukjes stilletjes op zijn plaats te liggen voor een blokkerend patroon waardoor de jetstream ver naar het zuiden word omgeleid. MJO '(zie post gisteren) gaat ook in die richting.

Lucifer

Ik heb zo te zien weer iets aangericht....waarvoor excuses, lol. Wel een binnenkomer van formaat!  ;)

On topic:

Dit kaartje verwacht ook boven land windstoten van meer dan 100km/h in de nacht van maandag op dinsdag. Vanwaar de verschillen tussen deze verwachting en die van Marsel en de officiële weerbureaus in BE en NE?

ron12

Aankomende nacht een dikke windkracht 7 in Gelderland mogelijk, en mogelijk code rood voor het noordwesten van het land, bron omroep Gelderland
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Lucifer op ma 23 dec 2013 - 13:05
Ik heb zo te zien weer iets aangericht....waarvoor excuses, lol. Wel een binnenkomer van formaat!  ;)
On topic:
Dit kaartje verwacht ook boven land windstoten van meer dan 100km/h in de nacht van maandag op dinsdag. Vanwaar de verschillen tussen deze verwachting en die van Marsel en de officiële weerbureaus in BE en NE?

Nu je het zegt, ik zit er precies tussenin. KNMI en andere instituten zitten iets onder mijn verwachting terwijl het kaartje wat jij laat zien (GFS?) er iets boven zit.

De data die jij toont is deterministisch, oftewel van een enkel lid, waarschijnlijk van de oper.
Wat tegenwoordig meerwaarde biedt is de mogelijkheid om EPS data te gebruiken. Daarmee kan de kans op daadwerkelijk optreden van een bepaald fenomeen bekeken worden.

Uit die EPS data blijkt duidelijk dat de kans op windstoten boven 100km/h voor het binnenland zowel binnen EC als GFS niet groter dan grofweg 40% mag worden. GFS is hierin echter wel wat enthousiaster.
De meerderheid van de leden opteert voor vannacht dus voor een uitkomst die ietsjes anders is dan op het door jou geposte plaatje. Immers, in alle oplossingen zal het laag een iets andere positie innemen of een andere kerndruk hebben.

Daarom denk ik dat het KNMI en andere instituten zich voorlopig even op de vlakte houden met landinwaarts max. 75km/h.
Ook ik heb dat in zekere zin gedaan. Maar ik heb iets toegevoegd gezien de opbouw en de enorme windtoename in de onderste 5000ft (zie progtemps). Dat zit je ook landinwaarts al snel op 80-90km/h.

jonkheer

Het is dus nog onzeker hoe zwaar de storm wordt.

F.Fredje

Vreemd, estofex geeft helemaal niets?

Marsel

Citaat van: jonkheer op ma 23 dec 2013 - 13:31
Het is dus nog onzeker hoe zwaar de storm wordt.
Mwa, valt mee hoor.
In grote lijnen liggen alle rekenbreinen op ongeveer dezelfde lijn. We hebben in dat opzicht geluk (of pech, het is maar hoe je het bekijkt) dat de windrichting een zuidelijke voorkeur heeft. Dat levert gewoon een lagere windsnelheid op.

Voorlopig zie ik geen rede om van het eerder geschreven verhaal af te wijken.
Dus steady 7-8bft met gusts tot rond 100km/h in de kustprovincies. Landinwaarts tot rond gusts 80-90km/h en steady 6bft. De opbouw van de onderste kilometers is vrij neutraal of stabiel hetgeen de verticale uitwisseling minder uitbundig maakt. En de uitschieters dus niet extreem hoog op kunnen lopen, ondanks de hoge windsnelheden die op bijvoorbeeld 3000ft bereikt worden (70kts over het westen van NL)

Joep

Noodweercentrale ?

Code rood in het gehele westen van het land in verband met harde wind vanaf vanmiddag. 

Windstoten tot 110km/u.

Joep

Opmerkelijk temperatuurverloop komende 24u in ons land.
In de nacht de hoogste temperaturen.
Dit is voor De Bilt.

Meteoconsult

Joep

Stormdepressie Dirk oogt als een tropische orkaan met oog:


Even op onderstaand http adres klikken, foto werkt niet.

http://www.meteozentral.lu/de/wetter/profiwetter/stroemungsfilm/europa.html

Wij krijgen zwiep van staartje

Helga van Leur

SnowBoots

lijkt me een originele Van Gogh..! 8)

benjamin112

Nog een vraag is er al iets meer bekend over hoe zwaar de storm gaat worden en hoe kan het dat de noodweercentrale een code rood voor het westelijke deel van nederland geeft en knmi niet meer als geel?

Joep

Code Oranje Belgie

Er worden sterke winden verwacht met windstoten die kunnen liggen tussen de 100 km/u en de 125 km/u alsook overvloedige regens die voor waterschade kunnen zorgen.


Joep

Engeland gaat het goed los!


UK hit by heavy rain and strong winds!


http://www.bbc.co.uk/news/uk-25485373


Joep

Hoogtekaart 500 hPa

Situatie maandag 23 december 2013: Een uitermate intens 500 hPa-laag heeft zich van Noordoost-Canada naar het zeegebied ten zuiden van Groenland verplaatst. De temperatuurverschillen in de atmosferische bovenkamer zijn daardoor nog verder toegenomen: ter hoogte van de 50ste breedtegraad -20, nabij de 55ste breedtegraad -44º. Dit verklaart de enorme kracht van de straalstroom (300 hPa, 9 kilometer hoogte 280 km/uur) en de 'rapid cyclogenesis' in de grenslaag.

j visser


Romigo

De wind is al aardig toegenomen het afgelopen uur.

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op ma 23 dec 2013 - 13:19
Aankomende nacht een dikke windkracht 7 in Gelderland mogelijk, en mogelijk code rood voor het noordwesten van het land, bron omroep Gelderland

Ik geloof dat de criteria voor code oranje en rood 120km/u is voor een kuststrook. Voor code oranje moet de kans op 120km/u meer zijn dan 60% en voor het Weeralarm 90%. Dat gaan we niet halen vanavond/vannacht als we het KNMI mogen geloven.

Stukje uit de wind-guidance:

Glameps geeft geen hoge kans op overschrijding van de 120 km/uur. Kans op windstoten van 100 km/uur of meer in de kuststrook 30 tot 40 %, iets meer landinwaarts komen ze niet boven de 30% uit. In zowel Hirlam als Harmonie worden geen criteria gehaald.



Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal