Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246984 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Romigo

Citaat van: jonkheer op ma 23 dec 2013 - 09:40
Volgens mij is het toch de komende nacht? De nacht van maandag op dinsdag......

Daar heb je gelijk in, want kerstnacht is woensdagnacht... :P

Lucifer

Hallo, Een nieuw lid meldt zich aan op jullie forum...  ;)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen een vraagje.  Ik lees al een tijd mee op dit forum en heb me de volgende bemerking al enkele keren gemaakt:

Als we spreken - bijvoorbeeld in bovenstaand geval -  over de nacht van maandag naar dinsdag, noemen we dit dan maandagnacht, of dinsdagnacht?

Er lijkt mij hieromtrent door verschillende mensen andere opvattingen over te zijn. Is hierover een uniforme regel gemaakt, want de ene zegt zus, en de andere dan weer zo...

Thx!

Marsel

Citaat van: Lucifer op ma 23 dec 2013 - 10:40
Hallo, Een nieuw lid meldt zich aan op jullie forum...  ;)
Om maar meteen met de deur in huis te vallen een vraagje.  Ik lees al een tijd mee op dit forum en heb me de volgende bemerking al enkele keren gemaakt:
Als we spreken - bijvoorbeeld in bovenstaand geval -  over de nacht van maandag naar dinsdag, noemen we dit dan maandagnacht, of dinsdagnacht?
Er lijkt mij hieromtrent door verschillende mensen andere opvattingen over te zijn. Is hierover een uniforme regel gemaakt, want de ene zegt zus, en de andere dan weer zo...

Thx!

Welkom,

Dinsdagnacht is de nacht van maandag op dinsdag. Donderdagnacht is de nacht van woensdag op donderdag. Zondagnacht is de nacht van zaterdag op zondag, enzovoort.
In principe heeft elke dag van de week maar één nacht. Immers, na 00:00 begint de volgende dag.

Ik wens je veel plezier hier op het forum! En schroom niet om te vragen, daar zitten we voor  ;).

Lucifer

Citaat van: Marsel op ma 23 dec 2013 - 10:42
Welkom,

Dinsdagnacht is de nacht van maandag op dinsdag. Donderdagnacht is de nacht van woensdag op donderdag. Zondagnacht is de nacht van zaterdag op zondag, enzovoort.
In principe heeft elke dag van de week maar één nacht. Immers, na 00:00 begint de volgende dag.

Ik wens je veel plezier hier op het forum! En schroom niet om te vragen, daar zitten we voor  ;).


Ik had er ondertussen al eens op gegoogled. Volgens de verschillende bronnen die daar te vinden zijn, zou het dan wel weer andersom zijn, haha. Nu goed, dan maar de term 'in de nacht van maandag op dinsdag gebruiken' zeker? :P

Marsel

Citaat van: Lucifer op ma 23 dec 2013 - 10:54

Ik had er ondertussen al eens op gegoogled. Volgens de verschillende bronnen die daar te vinden zijn, zou het dan wel weer andersom zijn, haha. Nu goed, dan maar de term 'in de nacht van maandag op dinsdag gebruiken' zeker? :P
Hmm, ik zie het inderdaad  :o. Vreemd vind ik het wel.
Immers, in principe begint om 00:00 de volgende dag én dan pas de nacht, laten we zeggen dinsdag. Dan hebben we het dus over dinsdagnacht. Zo hanteren we het bij mij op de zaak in ieder geval. Met nachtdiensten is het nogal vervelend als er daarover misverstanden zouden ontstaan  ;D. Ik zal het eens voorleggen om het aan te passen ;).

Lucifer

Citaat van: Marsel op ma 23 dec 2013 - 11:01
Hmm, ik zie het inderdaad  :o. Vreemd vind ik het wel.
Immers, in principe begint om 00:00 de volgende dag én dan pas de nacht, laten we zeggen dinsdag. Dan hebben we het dus over dinsdagnacht. Zo hanteren we het bij mij op de zaak in ieder geval. Met nachtdiensten is het nogal vervelend als er daarover misverstanden zouden ontstaan  ;D. Ik zal het eens voorleggen om het aan te passen ;).

Ik snap er ook weinig van. Ik vroeg het me al lang af.  :)

De website Taaladvies schrijft er het volgende over:

"Is maandagnacht de nacht van zondag op maandag of de nacht van maandag op dinsdag?
Met maandagnacht wordt meestal de nacht van maandag op dinsdag bedoeld.

Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts (0.00 uur). Op zondag om 12 uur 's nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot 6 uur 's ochtends duurt, maandagnacht te noemen: officieel hoort die nacht immers bij de maandag.

De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas 's ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als 'de nacht na maandag'.

Bij gister(en)nacht is de betekenis minder duidelijk: voor sommigen is dit de nacht na gisteren (= afgelopen nacht), maar voor anderen juist de nacht van eergisteren op gisteren. Uiteraard is ook vannacht dubbelzinnig, maar daarbij kunnen we uit de context of de gebruikte werkwoordstijd wel afleiden welke betekenis er bedoeld is."

:o

Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maandagnacht

Marsel

Citaat van: Lucifer op ma 23 dec 2013 - 11:09
Ik snap er ook weinig van. Ik vroeg het me al lang af.  :)

De website Taaladvies schrijft er het volgende over:
**knip**
:o
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maandagnacht

Ha, kijk daar gaat het dus 'fout'.
Er is blijkbaar een scheiding tussen hetgeen er door de jaren heen bij het grote publiek is ingeslopen en wat er voorgedefinieerd staat. Hoewel, ook in die definitie bestaan verschillen tussen enkele bronnen.  :o
Als we er heel simpel naar kijken is het na 00:00 nacht en begint de volgende dag (bijvoorbeeld dinsdag). En dus is het dinsdagnacht.
Maar goed, schiet lekker op zo haha! ;D

Leuke eerste vraag Lucifer!  ;)

Jenkie

Haha, leuke vraag inderdaad! Ik ben helemaal aan het nadenken. Maar ik zou maandagnacht inderdaad zien als de nacht van maandag op dinsdag. Maar Marsel heeft gelijk dat dat eigenlijk niet klopt. Dus voortaan maar zeggen: de nacht van zondag op maandag? Of maandagochtend heeeeel vroeg  ;)

Jenkie

En deze storm is volgens mij van dinsdag op woensdagnacht  :D Dus Kerstavond......

matroesjka-world

Citaat van: Jenkie op ma 23 dec 2013 - 11:27
En deze storm is volgens mij van dinsdag op woensdagnacht  :D Dus Kerstavond......


Nou dat dacht ik dus niet, de storm is van maandag op dinsdag, dus maandagnacht.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jenkie

Citaat van: matroesjka-world op ma 23 dec 2013 - 11:28

Nou dat dacht ik dus niet, de storm is van maandag op dinsdag, dus maandagnacht.

Pffff, dat bedoel ik..... :-[  :'(

matroesjka-world

Citaat van: Jenkie op ma 23 dec 2013 - 11:34
Pffff, dat bedoel ik..... :-[  :'(

Hahahaa, wat een gedoe zeg die dagen en nachten  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: Jenkie op ma 23 dec 2013 - 11:27
En deze storm is volgens mij van dinsdag op woensdagnacht  :D Dus Kerstavond......
Haha, nee hij staat voor vanavond en vooral komende nacht gepland. Vannacht, dus dinsdagnacht, de nacht van maandag op dinsdag ;).

De wind neemt vanaf nu langzaam verder toe om boven zee in de loop van de middag al 8-9bft te bereiken. De eerste uren van de nacht volgt dan het maximum met lokaal 10bft ver boven zee.
Door de richting (zuiderstorm) blijft het land grotendeels bespaard van de grootste 'ellende' (wrijving) en zal de steady wind niet boven 6bft uitkomen. Oppassen blijft het ook boven land voor zware windstoten van 80-90km/h.

Vooral in de kustgebieden kunnen windstoten tot rond 100km/h voorkomen en daar kan de steady wind vannacht aanzwellen tot 8bft. Alleen de wadden en de gebieden direct aan zee zullen wellicht (kleine kans) korte tijd 9bft registreren.

DSDLimburg

vandaag is maandag de dag stopt om 23:59:59. Dan begint de nieuwe dag (dinsdag)  om 00:00 dan zou je dus kunnen zeggen dat 00:00 dinsdag morgen is, of te wel maandag nacht. :P denk ik dan hahahahaha de nacht hoort immers nog bij de maandag toch? maandag nacht is dan van 00:00 tot 6:00. dinsdag nacht is dan de nacht op woensdag.
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: DSDLimburg op ma 23 dec 2013 - 11:50
vandaag is maandag de dag stopt om 23:59:59. Dan begint de nieuwe dag (dinsdag)  om 00:00 dan zou je dus kunnen zeggen dat 00:00 dinsdag morgen is, of te wel maandag nacht. :P denk ik dan hahahahaha de nacht hoort immers nog bij de maandag toch? maandag nacht is dan van 00:00 tot 6:00. dinsdag nacht is dan de nacht op woensdag.

Haha. Nee, als je er heel simpel naar kijkt begint de nieuwe dag op 00:00. Daarom vieren we op oudejaarsavond ook het begin van het nieuwe jaar om 00:00.
In het geval van vandaag is het vanavond vanaf 00:00 dus dinsdag. De nacht loopt van 00:00 tot 06:00. Dus is het komende nacht dinsdagnacht (de nacht van dinsdag).
Maar blijkbaar loopt de publieke opinie uiteen met hetgeen er zo her en der voorgeschreven staat of wat het meest logisch is.  ;D

Uhm...ontopic maar weer dan mensen?!  ;)

DSDLimburg

wel run 6h en LT, maar het gaat langzaam toch de goede kant op!
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Citaat van: Marsel op ma 23 dec 2013 - 12:07
Haha. Nee, als je er heel simpel naar kijkt begint de nieuwe dag op 00:00. Daarom vieren we op oudejaarsavond ook het begin van het nieuwe jaar om 00:00.
In het geval van vandaag is het vanavond vanaf 00:00 dus dinsdag. De nacht loopt van 00:00 tot 06:00. Dus is het komende nacht dinsdagnacht (de nacht van dinsdag).
Maar blijkbaar loopt de publieke opinie uiteen met hetgeen er zo her en der voorgeschreven staat of wat het meest logisch is.  ;D

Uhm...ontopic maar weer dan mensen?!  ;)
Ja je  zou het ook zo kunnen zeggen ja, ik zit hier met mijn vriendin ook al de hele tijd van alles op te zoeken en te discussiëren. Maar ja het klopt. Het is maar een beetje wat je je zelf hebt aangewend in de jaren denk ik.hahaha
seizoen 2018/2019

Stephanie

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 23 dec 2013 - 12:08
Ook sneeuwkansen!
Waar! Wanneer? :D

Vind dit stormpje ook wel leuk (afgezien van eventuele schade natuurlijk), zo in de donkere dagen voor kerst :D

matroesjka-world

Citaat van: Marsel op ma 23 dec 2013 - 12:07
Haha. Nee, als je er heel simpel naar kijkt begint de nieuwe dag op 00:00. Daarom vieren we op oudejaarsavond ook het begin van het nieuwe jaar om 00:00.
In het geval van vandaag is het vanavond vanaf 00:00 dus dinsdag. De nacht loopt van 00:00 tot 06:00. Dus is het komende nacht dinsdagnacht (de nacht van dinsdag).
Maar blijkbaar loopt de publieke opinie uiteen met hetgeen er zo her en der voorgeschreven staat of wat het meest logisch is.  ;D

Uhm...ontopic maar weer dan mensen?!  ;)


Nog even off-topic:

Je zegt het eigenlijk al zelf: De nacht van 31 december op 1 januari noemen we:  Oudjaarsnacht toch?? Dus waarom noemen we aankomende nacht dan nu niet maandagnacht?  Ik blijf erbij: afgelopen nacht was het zondagnacht en aankomende nacht is het maandagnacht. Het is de nacht na maandag, ook al is de dinsdag al om 00:00 uur begonnen..

Maar de meningen zullen hierover altijd anders zijn, tenzij we het voor eens en voor altijd vast leggen  8)

P.s. je moet niet naar de klok kijken, maar naar je gevoel. De dag begint toch niet met een nacht? De dag eindigt met een nacht, vandaar dat de nacht achter de dagnaam komt.
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal