Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247163 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss


Koen-IJM


DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Ijsbloem

Mijn Winterhartje begint nu ook eindelijk wat sneller te kioppen  :D

Maar ik reken mij niet rijk. Eerst even kijken naar de consistencie
van de positievere geluiden die in de lucht hangen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de Wintezeepbel uiteen spat
naarmate het  'uur nu, dichterbij komt.
Een belangrijk aandachtspunt is m.i . dan ook....
Worden de hoopgevende kaarten werkelijkheid en krijgen we wat
ons is beloofd en kan de winter ' Smoel '  krijgen of wordt het de
bekende Zachte winter-regel dat koude oplossingen uitgesteld en
uitmonden in een l...g  prikje. ?

Spannend.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Erik V

Ik vind het nog niet overtuigend allemaal. Heb nog niemand van de "weergoeroes" echt enthousiast gezien in de social media. Maar alles beter dan dit saaie weertype ..... ...

petje

zelfs amerika new york momenteel 19 graden overal is het wat anders dan normaal zou moeten zijn

Romigo

Citaat van: gilleeesss op za 21 dec 2013 - 23:27
Dit vind ik wel eventjes 'WAUW' voor de alpen

Ik vrees dat Johann ingesneeuwd raakt...

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

mm de nieuwe gfs laat toch zeer interessante tekenen zien er vormd zich echt een heel sterke hogedrukblokkade over de noordpool en groenland ,ik denk dat het een kwestie van tijd is voor de winter binnenvalt
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

ron12

Storm/orkaan onderweg naar west/noordwest Europa, windstoten tot 180 kilometer verwacht in dat gebied http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Artikel/20131222.html) Schotland krijgt de volle laag, hier wordt het niet zo erg als daar.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

alfons

Citaat van: ron12 op zo 22 dec 2013 - 12:45
Storm/orkaan onderweg naar west/noordwest Europa, windstoten tot 180 kilometer verwacht in dat gebied http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Artikel/20131222.html) Schotland krijgt de volle laag, hier wordt het niet zo erg als daar.
ziet er heftig uit

Joep

Zou het dan toch  ;)

kaart van dennis de wild

Johann

Citaat van: Romigo op zo 22 dec 2013 - 11:59
Ik vrees dat Johann ingesneeuwd raakt...

Ben tot donderdag op Rosswald (1800m) en wat dat betreft hoog genoeg voor sneeuw. Er worden al dagen extreme neerslaghoeveelheden voor mn de Alpenzuidkant berekend (lokaal 150 tot 200mm). Problematisch gaat de sneeuwvalgrens nog worden.
Deze zal gedurende de actieve neerslagfase (in de nog zachtere lucht) tussen de 1200 en 1400 meter liggen, dat betekent dat daar beneden de meeste neerslag gewoon in vloeibare vorm zal vallen. Aan Alpenzuidkant (Südstau) wrs sneeuw tot 1000 meter en door neerslagafkoeling wrs ook tot in de dalen en het aanliggende laagland.

Interessant ook de zeer sterke föhnfase pre-frontaal, wrs de sterkste föhn sinds 3 jaar (drukgradiënt noord-zuid tot 17 hPA): Dit betekent zware föhnstorm (100-140km/h) met in de bergen orkaan windkracht.

Later meer over de föhn en storm

stratocumulus

ZO,

Ben ik ook weer even.. voordat jullie denken dat ik in een permanente slaap ben gevallen, ik lees wel gezellig me hoor :):)

Het wordt qua weer de komende tijd wel zeer interessant, hier (mogelijk storm, winterse neerslag (of niet...)) en op LT wat Jan en Johann al een tijdje in de smiezen hebben ook interessante ontwikkelingen. De Alpen krijgen extreem weer (zelfs extreem voor de bergen, al zijn ze wel het eea gewend, maar dit :| ). Heerlijk genieten, dus van wat er staat te gebeuren, is het niet in ons eigen landje, dan wel redelijk dichtbij huis.

P.s: Johann, als die kaarten uitkomen voor de Alpen, doe je AUB wel voorzichtig, ik vind die kaarten er wel heftig uitzien  8)

Tjeerd

Vandaag echt weer om in huis te blijven. Veel wind/regen en waterkoude. Nee toch liever de vrieskou en met wind uit het oosten kan de boel lekker drogen. Hopelijk brengt januari ons mooi winterweer tot de jaarwisseling winderig en regen en gaande weg wordt het wat kouder, dus winterse neerslag (natte sneeuw/hagel/regen) best mogelijk. Ach als de regen op het raam tikt dan zit het met kerst ook lekker bij de kachel  ;)

Tjeerd

Wij gaan trouwens week 5 naar Flaine Frankrijk , dus laat het nu maar met bakken uit de hemel vallen die sneeuw en wind mag ook wel. Als het in week 5 maar heerlijk vertoeven is in Flaine in de sneeuw.

ron12

Volgens mij krijgen we zowel een dag voor en de dag na de kerst met veel wind te maken http://www.wetteronline.de/wettertrend/nimwegen  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

PatrickM

Net een flits en donder, had ik niet verwacht.

Hansle

MJO gaat voor januari van fase 4/5 naar fase 6 en later 7. Dit wijst op hogedrukopbouw boven scandinavie. Met de opwarming in de stratosfeer en de uppercut die de polar vortex gaat krijgen denk ik dat januari toch een maand wordt die positief gaat verlopen voor de winterliefhebbers.

Powered by EzPortal