Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247005 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Daarop lijkt het zoeken naar "winterse" signalen in de Uitvoer op dit moment.
En dan nog eenzijdig zoeken, want ook vandaag weer wil praktisch het gehele ensemble van EC helemaal niks weten van verandering van patroon, zeker de komende 16-daagse niet, en obv van de recente maandverwachting zeker niet tot half januari.
De Amerikanen bieden ook vandaag weer iets meer hoop.
Spoorboekje voor de rest van deze maand, daarover zijn er geen verschillen in inzicht meer. Handhaving de komende 10-daagse van het periodiek wisselvallige en ook af en toe winderige weer. Veel wind en ook af en toe regen zal er dit weekend en begin volgende week zijn, met begin volgende week boterzacht weer met Tmax van 10 C gemiddeld.
Juist met Kerst rustiger, droger en ook wat kouder weer met Tmax 4-7 C en nacht naar 2e Kerstdag mogelijk een graadje vorst regionaal.
Dit omdat tijdelijk lagedruk zuidelijk uitzakt en wij in meer polaire lucht vertoeven.
Na Kerst gaat, op nadering van een nieuw actief Atlantisch laag, de luchtdruk ten zuiden weer omhoog en herstelt zich, tussen die hogedruk en actieve lagedruk ten noordwesten, de straffe zuidwester met terugkeer wisselvallige zachtheid.
GFS laat rond en na de jaarwisseling wel mogelijkheden tot verandering zien, vandaag mn door de control.
U ziet onderstaand kaarten van begin januari van dit model met de zachte variant (oper), de koudere (control) en het ensemblegemiddelde dat mooi de net niet of net wel situatie van die periode laat zien met opkomende hogedruk vanuit het noordoosten, of handhaving van overwegende hogedruk ten zuidwesten.
De kaart over de temperaturen van de stratosfeer, laat de opwarming heviger worden dan eerdere runs, en blijft ook groot parallel met precies 12 maanden geleden.

Ronaldt de Wildt

DSDLimburg

Citaat van: wimbaens op vr 20 dec 2013 - 18:18
Heerlijke bak regen met een ZW-wind  :P
Het is omdat ik wat kaartjes aan het kijken was en deze kaart tegen kwam en dacht misschien toch wat kans op wat natte sneeuw of ijzel met neerslag afkoeling of iets dergelijks.
seizoen 2018/2019

Joep


Extremissimorum

Citaat van: DSDLimburg op vr 20 dec 2013 - 21:27
Het is omdat ik wat kaartjes aan het kijken was en deze kaart tegen kwam en dacht misschien toch wat kans op wat natte sneeuw of ijzel met neerslag afkoeling of iets dergelijks.

Uiterste zuiden misschien wat sneeuw zo te zien.

Vraagje bij Modellwetter: wat houden die cirkels in? Sommige zijn helemaal wit, andere een kwart zwart etc. Wat betekent dat?

Bacci

Citaat van: Joep op vr 20 dec 2013 - 21:44
  :-\

Gaat de goeie kant op .. ;) Woensdag kan trouwens ook interessant worden ....

Cdtj3

Citaat van: Extremissimorum op vr 20 dec 2013 - 21:46
Uiterste zuiden misschien wat sneeuw zo te zien.

Vraagje bij Modellwetter: wat houden die cirkels in? Sommige zijn helemaal wit, andere een kwart zwart etc. Wat betekent dat?

Helemaal zwart is volgens mij compleet bewolkt en hoe meer wit des te groter de kans op opklaringen/zon.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

marctsm

Citaat van: Cdtj3 op vr 20 dec 2013 - 22:00
Helemaal zwart is volgens mij compleet bewolkt en hoe meer wit des te groter de kans op opklaringen/zon.
indeed, volgens de legende de bedekkingsgraad ; http://www.wetter3.de/legende.png

Bacci

Ik ga voor die ene berekening op zaterdag :P Er is altijd hoop!  ;D

Extremissimorum

Citaat van: Cdtj3 op vr 20 dec 2013 - 22:00
Helemaal zwart is volgens mij compleet bewolkt en hoe meer wit des te groter de kans op opklaringen/zon.

Citaat van: marctsm op vr 20 dec 2013 - 22:03
indeed, volgens de legende de bedekkingsgraad ; http://www.wetter3.de/legende.png

Allebei bedankt!

OT: toch wel opvallend dat de dagen voor en na kerst stormachtig zullen verlopen, maar de kerstdagen zelf bijna windstil

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Beetje kaarten bekijken blijft leuk. Nu de winter toch nog  nog even op zich laat wachten, en toch vakantie is,lol
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: DSDLimburg op vr 20 dec 2013 - 23:05
Beetje kaarten bekijken blijft leuk. Nu de winter toch nog  nog even op zich laat wachten, en toch vakantie is,lol

Heb je van de drukverdeling ook? & enerslag?

DSDLimburg

Citaat van: gilleeesss op vr 20 dec 2013 - 23:12
Heb je van de drukverdeling ook? & enerslag?
Begrijp je vraag niet zo goed! maar misschien bedoelde je dit?
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: DSDLimburg op za 21 dec 2013 - 00:05
Begrijp je vraag niet zo goed! maar misschien bedoelde je dit?

Bedoelde dit idd, danku!

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Romigo

Zodra het laag bij de Britse eilanden gaat verdwijnen, vrees ik dat het Azorenhoog weer zijn positie in gaat nemen. Ik zie kaarten voorbij komen, dat dit niet onwaarschijnlijk is.

Romigo

Was er voor een paar dagen geleden nog maar een enkel lid die voor temperaturen onder nul ging 's nachts, nu zijn er meerdere die na 31/12 voor nachtvorst gaan.

Zynex

Azoren hoog is mooi weer toch? teken ik voor!

winter

Zowel GFS en ECMWF laten dalende trend zien na nieuwjaar enkele leden zelfs bij ECMWF al met vriesdag. Hopelijk bakken met sneeuw voor een lange periode!

Powered by EzPortal