Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246975 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bacci


bliksems

ik snap niet waarom jullie nog twijfelen.
1e week januarie begint de winter,dat staat vast.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Frankieboy001

Citaat van: bliksems op do 19 dec 2013 - 21:59
ik snap niet waarom jullie nog twijfelen.
1e week januarie begint de winter,dat staat vast.

Waarop is dat gebasseerd? Op die paar kaarten die nu langs komen? Het duurt nog gewoon 14 dagen voordat het januari is, en alles kan dus nog veranderen. In het weer staat gewoon helemaal niets vast  ;)

bliksems

Citaat van: Frankieboy001 op do 19 dec 2013 - 22:06
Waarop is dat gebasseerd? Op die paar kaarten die nu langs komen? Het duurt nog gewoon 14 dagen voordat het januari is, en alles kan dus nog veranderen. In het weer staat gewoon helemaal niets vast  ;)

dat is gebaseerd op de verwachting van Jan!
en die komt ook DIT jaar weer uit!JAAAA!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

wimbaens

Citaat van: bliksems op do 19 dec 2013 - 22:09
dat is gebaseerd op de verwachting van Jan!
en die komt ook DIT jaar weer uit!JAAAA!

Ik zou toch nog even afwachten voor iedereen begint te schreeuwen dat er echt winterweer komt. Jan verwacht het in de eerste week van januari, betekent niet meteen de 1ste januari.

Henk1976

Citaat van: Frankieboy001 op do 19 dec 2013 - 22:06
Waarop is dat gebasseerd? Op die paar kaarten die nu langs komen? Het duurt nog gewoon 14 dagen voordat het januari is, en alles kan dus nog veranderen. In het weer staat gewoon helemaal niets vast  ;)

Op alle verwachtingen van kaarten die hier de afgelopen week hebben gestaan is dat gebaseerd. Die zie je niet in de normale pluim. Ik geloof dat ihet stuk van Ronald de Wildt al voldoende zegt. Natuurlijk kan het helemaal misgaan en blijft de straalstroom ten noorden van ons, maar er zijn genoeg aanwijzingen aanwezig dat de situatie zoals die nu is gaat veranderen

Marcel

Citaat van: bliksems op do 19 dec 2013 - 22:09
dat is gebaseerd op de verwachting van Jan!
en die komt ook DIT jaar weer uit!JAAAA!

Met dit soort reacties kun je beter een topic in de koffiehoek beginnen.
Zolang Jan niet wetenschappelijk bewezen is, mogen we het niet als bron aanschouwen.
Tenzij je met de reden (onderbouwing) komt, waarom Jan het verwacht.

Ik citeer hierbij nog even het stukje van Jan, waar jij je antwoord op hebt gebaseerd...

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 dec 2013 - 15:16
Ik ga uit van een Hoog wat zich gaat ontwikkelen in de komende week boven Scandinavië en dat de depressies zuidelijk van ons gaan. Ik weet het..... het klinkt te mooi maar dat denk ik nu

Hier kunnen wij (en jij) dus nog vrij weinig mee....

Verder zijn er wel (in vergelijking met voorgaande runs) interresante ontwikkelingen te zien op de weerkaarten en in de pluimen, de komende dagen zullen we zien hoe de toekomstige situatie steeds meer vorm zal krijgen.  :D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Edwin

Citaat van: Bacci op do 19 dec 2013 - 21:54
Zo slecht is die niet, zelfs wat kouder op middentermijn.

Kouder? Gemiddeld ligt het tussen de 5 en 10 graden, relatief vaak veel wind en regelmatig regen. Dat komt dus gewoon neer op herfst ;) De winter komt ongetwijfeld vanzelf maar duurt hier in Nederland meestal max een week of 2
Never Stop Exploring

gilleeesss

Citaat van: Marcel op do 19 dec 2013 - 23:27
Met dit soort reacties kun je beter een topic in de koffiehoek beginnen.
Zolang Jan niet wetenschappelijk bewezen is, mogen we het niet als bron aanschouwen.
Tenzij je met de reden (onderbouwing) komt, waarom Jan het verwacht.

Ik citeer hierbij nog even het stukje van Jan, waar jij je antwoord op hebt gebaseerd...

Hier kunnen wij (en jij) dus nog vrij weinig mee....

Verder zijn er wel (in vergelijking met voorgaande runs) interresante ontwikkelingen te zien op de weerkaarten en in de pluimen, de komende dagen zullen we zien hoe de toekomstige situatie steeds meer vorm zal krijgen.  :D

Wat jan ook zei dat de winter pas in januari zou beginnen :) in een ander tekstje, vind het niet meteen terug

Hansle

CFS laat jetstream ook zuidelijker zakken. Hogedrukopbouw boven Scandinavie vinden we hier ook op terug.

mauriceb

Volgens mij komt een scandihoog altijd vanuit een westelijke positie ri. Scandinavië. maar wat we nu zien is op termijn een hoog boven Rusland die misschien uitgroeit tot Scandinavië maar dit houdt vrijwel nooit echt lang stand of is zeldzaam. Ik kan het mis hebben maar misschien hebben Jan en Johann daar een antwoord op.

Hansle

Iemand een idee of dit ook effect gaat hebben op ons weer?

lindapinda

Ik denk dat we nu toch wel met een aan zekerheid grenzende verwachting mogen concluderen dat een witte kerst dit jaar niet zal plaatsvinden in Nederland.
De Jet (10km 300hPa) gaat met dik 200km/u over ons landje vanuit zuidelijke richting (dus aanvoer "tropische" lucht) Door de zuigende werking van de bocht die deze jet maakt, zuigt ie de lucht binnen deze bocht weg waardoor we de ene na de andere put ellende rond IJsland zien verschijnen.
Dit in combinatie met die ellendige H-'s boven Europa, maar veel belangrijker Azoren, hebben we te maken met continue aanvoer van warm "zeikweer"
GFS laat tot 5 januari geen één kaart zien waarin een situatie zich voordoet dat zo'n depressie verschuift naar zuid Scandinavië, dan wel een hoog dat zich verplaatst naar noord Scandinavië. Dit zou dan (vochtige) polaire lucht (=sneeuw) respectievelijk transportkou (=geen sneeuw maar wel vorst) kunnen leveren.

Het is niets anders dan duimpjes draaien en blijven hopen dat de Jet zich wat verplaatst. Helaas is het nu zo dat we net in de 1e kom zitten van zon kronkel. De jet meandert in oostelijke riching, dus hopen op een (naar een juiste positie verplaatsend) depressie is het beste. Pas als de jet weer wat verder schuift komen we écht in aanraking met polaire lucht en is er in Oost Europa vrij baan om de deuren open te zetten van de kooi, zodat die RB deze kans op kan.

lindapinda

Citaat van: Hansle op vr 20 dec 2013 - 09:11
Iemand een idee of dit ook effect gaat hebben op ons weer?

Zo in de gouwigheid bekeken is dat boven Alaska en gaat het over diepvrieskou dat hierdoor binnen 10-15 dagen centraal de Verenigde Staten in stroomt. Ongetwijfeld zal dit op den duur ook gevolgen hebben voor ons, echter hebben zij het al over 10 tot 15 dagen. Tel hier nog een maand bij op en de gevolgen zouden bij ons in de buurt liggen ;)

Joep

Noord v/d 40ste breedtegraad ligt bijna overal sneeuw, behalve... in Europa!

Bron meteoconsult

DSDLimburg

Citaat van: mauriceb op vr 20 dec 2013 - 09:06
Volgens mij komt een scandihoog altijd vanuit een westelijke positie ri. Scandinavië. maar wat we nu zien is op termijn een hoog boven Rusland die misschien uitgroeit tot Scandinavië maar dit houdt vrijwel nooit echt lang stand of is zeldzaam. Ik kan het mis hebben maar misschien hebben Jan en Johann daar een antwoord op.

Dat was mijn vraag ook inderdaad min of meer gister!
Even een vraagje aan de kenners, is wel nog zeer LT maar zou dit een beetje weer geven waarom we in de eerste of tweede week van januari wat in winterse toestanden gaan komen? een hoog druk gebied wat zich gaat op bouwen daar achter bij Rusland ( rug van hoge druk ?)
seizoen 2018/2019

grizzrh

LT is niet slecht vanaf begin Januari!
Doenrade, Limburg

mauriceb

Op termijn zie ik wel wat winterse kansen idd, maar dan meer onder een Inlvoed van een een laag met wat winterse neerslag. van een Schandihoog of Beer 'Poetin' is vooralsnog geen sprake. Maar niets veranderlijker dan het weer.

Tjeerd

Als al een groot deel ondergesneeuwd is en wij hier in europa niet. Dan is het waarschijnlijk een kwestie van tijd en krijgen wij ons portie nog wel. Dat is meestal zo als wij denken dat het niets meer wordt met de winter dan slaat de winter hard toe.  Weet nog wel dat we vorig jaar met kerst ook in de warmte zaten. veel te hoge temps en de winter was verloren volgens sommigen. Toch kwam daar in januari verandering in en werd er nog volop geschaatst. Als wij de kaarten er bij bekijken dan zijn er zo nu en dan wel lichtpuntjes. Ook zijn er bewegingen boven de poolcirkel, dus om nu al te zeggen het wordt een lauwe winter. Nee zo richting/rond/net na oud en nieuw zal er meer bekend zijn en hebben we al wat meer zicht op eerste deel januari.

Ramon Oost

In het noorden van Scandinavië helemaal geen zon in deze periode van het jaar. Zoals onder andere in Honningsvåg (Noorwegen).


Powered by EzPortal