Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246980 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Een aantal dagen geleden stond er nog een zware storm in de kaarten van het ECMWF voor eerste kerstdag. Hoe anders staat het er nu voor met mogelijk vrij weinig wind in het binnenland (2-4bft) op eerste kerstdag.


Weerfreak 1337

Citaat van: Reutel op do 19 dec 2013 - 12:42
Ik heb liever kou en dat jij terug je nest in gaat! ;)

Uitgaande van het feit dat de pluim op lange termijn naar het langjarig gemiddelde neigt, kan ik op basis van de laatste pluimen concluderen dat er tegen het einde van het jaar een verzachting gaat plaatsvinden. We krijgen dus een vroege lente.  :o

Wacht effe, dus jij vind het langjarige gemiddelde van de winter een lentetemperatuur?
Lol.. :P Lentetemperaturen zijn voor mijn doen in ieder geval 13/14 of hoger :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Reutel op do 19 dec 2013 - 12:42
Ik heb liever kou en dat jij terug je nest in gaat! ;)

Niet zo he  ;D. Die tijd komt heus wel weer. Wanneer het koud, donker en vies is vertrek ik weer richting mijn winterverblijf. Tot die tijd zul je nog even last van me houden.

@ Tal
Ik heb eerder vanmiddag gewoon 30 minuten in de hoek van mijn balkon uit de wind in het zonnetje gezeten. T-shirtje was voldoende.
Ja, dan zou je inderdaad bijna lente-kriebels krijgen... ;)

jones

Pfoe wat een saai weer de laatste tijd zeg :) geen winter in het vooruitzicht. Ik merk het ook aan mezelf dat ik tijdens periodes als deze minder op deze site ga neuzen en minder met het weer bezig ben, jammer!

Ik hoop toch op nog wat meer dynamiek of koude aanstaande weken :)

arjanbruggink

Ja, het is wat..... 1 schamele keer wat moeten verrichten voor Hellmann-punten-topic.....
Maar wellicht dat het nog druk gaat worden in 2014.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Hector Pascal

We zijn in ieder geval weer een jaar dichterbij de koudste winter ooit... ;)
Nul bestaat niet.

jens

de nieuwe gfs run is beter dan de 06 run en is interessanter tot nu toe,straalstroom zuidelijker en een uitzakkende trog,eens verder kijken
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Romigo

Citaat van: Hector Pascal op do 19 dec 2013 - 16:55
We zijn in ieder geval weer een jaar dichterbij de koudste winter ooit... ;)

Ik zou het eerder de kleine ijstijd noemen.. :D

glenn

Beste mensen ,

Graag even jullie mening maar in Engeland wordt momenteel sneeuwval gemeld tot op 300 m hoogte er zou daar tot hier toe al 2 cm gevallen zijn .

Nu de neerslagzone komt onze kant op en de temperaturen op 850hpa dalen vannacht naar waardes tot plaatselijk -5°c ook voor het front komen er eerst heel brede opklaringen voor en is er heel weinig wind dus het kan heel snel afkoelen wat het hier het laatste uur ook doet plaatselijk sluit ik dus vannacht winterse neerslag zeker niet uit (bv natte sneeuwval)

jens

zg glenn dat poste ik net op dat ander forum, geloof jij erin  :)
er word nu trouwens ook al sneeuw me regen gemeld op 80 m hoogte
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

glenn

Citaat van: jens op do 19 dec 2013 - 17:27
zg glenn dat poste ik net op dat ander forum, geloof jij erin  :)

haha sorry dan ....

Ja erin geloven het zou kunnen maar door de bewolking die later binnenkomt gaat de temperatuur toch gaan stijgen waarschijnlijk.

PS ondertussen trouwens op 80 m hoogte natte sneeuw gemeld !!

TaL

Citaat van: glenn op do 19 dec 2013 - 17:26
Beste mensen ,

Graag even jullie mening maar in Engeland wordt momenteel sneeuwval gemeld tot op 300 m hoogte er zou daar tot hier toe al 2 cm gevallen zijn .

Nu de neerslagzone komt onze kant op en de temperaturen op 850hpa dalen vannacht naar waardes tot plaatselijk -5°c ook voor het front komen er eerst heel brede opklaringen voor en is er heel weinig wind dus het kan heel snel afkoelen wat het hier het laatste uur ook doet plaatselijk sluit ik dus vannacht winterse neerslag zeker niet uit (bv natte sneeuwval)

GFS laat die neerslagband in serieus verzwakte vorm de Benelux bereiken, WRF komt met geen neerslag , enkel in het noordwesten van Nederland
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

het zet erna wel niet echt door jan maar wel een zeer goede run van gfs op het einde worden er weer hogen gevormd in het noorden,het geeft toch aan dat er vanaf de 27 december wat gaat veranderen door een straalstroom die naar het zuiden zakt,ik krijg steeds meer hoop in een koude januari :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

JerryL

Citaat van: Marsel op do 19 dec 2013 - 12:29
Heerlijk toch! Knalblauw hier op dit moment.
Donkerte en andere narigheid komt er nog genoeg, geloof me ;).
Ergens kan ik deze zonnige en zachte decembermaand wel waarderen. De winter duurt immers nog lang zat.

Wintersweer in december wordt over het algemeen breder gewaardeerd dan in maart.

Weerfreak 1337

Citaat van: jens op do 19 dec 2013 - 18:33
het zet erna wel niet echt door jan maar wel een zeer goede run van gfs op het einde worden er weer hogen gevormd in het noorden,het geeft toch aan dat er vanaf de 27 december wat gaat veranderen door een straalstroom die naar het zuiden zakt,ik krijg steeds meer hoop in een koude januari :)

Kijk, nu eens een echt Groenlandhoog (met die hogere diktewaarden). Zie ik dat goed Marsel? :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tjeerd

Daar komen eindelijk voor de winterliefhebbers weer leuke kaarten te voorschijn. Het zit er aan te komen en je merkt het ook gewoon buiten. Nu trouwens ook lekker fris. ben benieuwd wat Ec nu aan het smeden is. Gaan ze de GFS achterna ?

Hansle

Opwarming aan beide kanten van de polar vortex. Kaarten zijn van Gfs. Het ecmwf laat ook iets soortgelijks zien. Polar vortex komt toch onder druk te staan.
Nu is de hamvraag wat hieruit gaat onstaan? Jan, Johan?

Joep

De twee virtuele wintersituaties tot nu in dit seizoen werden beide keren niet gevoed door GFS, maar vooral door EC.
Omdat de Europeanen het vorige winter duidelijk beter in de smiezen hadden, ging ook dit keer het voordeel van de weertwijfel naar EC.
Maar beide situaties zijn de laatste weken veel beter door GFS opgepakt, die beide keren weinig vertrouwen had in een winterse setting.
Van een winterse situatie is voorlopig nog geen sprake, daarover geen twijfel. Maar de Amerikanen geven de laatste runs wel positieve signalen voor een mogelijke omstelling van het patroon meer en meer in het nieuwe jaar.
Voor de lange termijn laat dit al het gevaarlijke van lang vooruit beschouwen zien, want al rond de Kerst komt dit model met veel zuidelijkere koers lagedruk, zorgt bij ons voor een thermisch normale, wellicht zelfs iets te koude Kerst op, mn 2e Kerstdag, en dan zelfs ook kans op wat winterse neerslag. En dat terwijl de algemene mening al aan het worden was dat het een zeer winderige en ook zachte, Tmax 10 C, zou worden. Dat zachte weertype is ook nog steeds mogelijk, maar de onzekerheid lijkt groter te worden.
Voor de nog langere termijn, laatste dagen Oud en eerste dagen Nieuw, schermt EC nog met een steeds voortrazende jet ten noorden en bij ons handhaving van het vrij zachte weerbeeld.
GFS komt echter consistent met drukstijgingen ten noorden, Groenland mn, en blijvend zuidelijkere straalstroom. De kans op koudere oplossingen neemt in dit model geleidelijk toe.

Voor de ultra lange termijn vooruit lijken er vwb de stratosferische ontwikkelingen nog steeds grote gelijkenissen met vorig jaar, toen begin 1e decade januari er een -gedeeltelijke- SSW plaatsvond boven Azie. Ook nu lijkt tegen die tijd de bovenlucht daar flink te gaan opwarmen, met alle gevolgen voor poolwervel van dien. Het zou, met het oog op de verdere ontwikkelingen van deze winter, mooi zijn als de ballon met koude lucht boven de Pool uiteengerukt gaat worden.

Mvg, Ronald de Wildt


Joep


Powered by EzPortal