Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247142 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

jens

inderdaad als je kijkt naar de gfs 00 uur run dan zie je dat de laagjes steeds zuidelijker beginnen te trekken,elke run lijkt dit wel wat zuidelijker te worden,het zou dus rapper koud kunnen worden dan de pluimen laten zien
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 19 dec 2013 - 10:25
Beetje 'eng' eigenlijk hoe constant en gefocust in een bepaalde zone deze pluim is.
Net zo verbijsterd ben ik over de consistentie tussen EC en GFS. Al is het wel zo dat GFS00Z in z'n operationele run een wat verzwakte WC weergeeft op de LT.
Maarja, dan pak je de pluim van onze Amerikaanse vrienden erbij en zie je dat binnen het ensemble de oper daar dan weer alleen in staat.
Tja, tot de jaarwisseling maar op dezelfde voet door denk ik?

Wat mij ook opvalt is dat de hoofdberekening van het GFS zelfs op lange termijn gewoon niet of op een enkele run na, zwabbert!
Erg bijzonder, en al helemaal voor GFS. Dit model laat normaal op de extreem lange termijn elke run wat anders zien.
Natuurlijk verschillen de runs wel, maar komen eigenlijk allemaal met eenzelfde soort weersituaties op de kaarten.
Bizar inderdaad hoe consistent en vrij zeker de boel is. Al moet ik er wel bij zeggen dat de pluim ietsjes onzekerder is geworden op lange termijn met iets meer kans op wat kouder weer, een kwakkelig type.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

DSDLimburg

Hmm, je zou toch zeggen met deze kaarten dat we een bak met regen krijgen rond de kerstdagen.
seizoen 2018/2019

Edwin

Rond de feestdagen blijft het ook verre van droog, zeker in de ZW/W gebieden van de Alpen niet.
Never Stop Exploring

DSDLimburg

Britse eilanden krijgen toch ook wel weer wat vandaag, terwijl ik dit aan het typen ben begint het hier in het zuiden ook flink te regenen.
seizoen 2018/2019

flyerke

de winter is nabij, mijn bruine kip is weer zwaar aan het verpluimen. Net zoals ze dat vorig jaar deed vooraleer de winter begon ;-).
Al was het vorig jaar begin december ...
Winter is coming

Edwin

Citaat van: flyerke op do 19 dec 2013 - 11:19
de winter is nabij, mijn bruine kip is weer zwaar aan het verpluimen. Net zoals ze dat vorig jaar deed vooraleer de winter begon ;-).
Al was het vorig jaar begin december ...

Gezien de kaarten en pluim is die in geen velden of wegen te bekennen, gewoon herfst volgende week :P
Never Stop Exploring

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op do 19 dec 2013 - 09:55
De dag voor kerst erg zacht met temperaturen tussen de 10 en 15 graden. Sneeuw lijkt me niet heel realistisch voor die avond, zeker niet voor Nederland.


Als EC mag geloven, is er totaal nog geen teken van winter in de voorspellingen te vinden, maar GFS laat het al een stukje kouder zijn met kerst dan de Europese pluim.

Ijsbloem

Waar zijn die ' donkere dagen voor Kerst,?
Heb totaal geen kerstgevoel bij dit zonnige lenteweer.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op do 19 dec 2013 - 12:21
Waar zijn die ' donkere dagen voor Kerst,?
Heb totaal geen kerstgevoel bij dit zonnige lenteweer.

Heerlijk toch! Knalblauw hier op dit moment.
Donkerte en andere narigheid komt er nog genoeg, geloof me ;).
Ergens kan ik deze zonnige en zachte decembermaand wel waarderen. De winter duurt immers nog lang zat.

Serge

Het ziet er ook nog niet echt naar uit dat in de eerste week van januari een complete omslag in het weer komt. Het zal wel iets koeler worden dan de aangegeven 10 graden van rond de kerst. Maar winters? neuu denk ut nie
Waar is mijn cape

TaL

Citaat van: Marsel op do 19 dec 2013 - 12:29
Heerlijk toch! Knalblauw hier op dit moment.
Donkerte en andere narigheid komt er nog genoeg, geloof me ;).
Ergens kan ik deze zonnige en zachte decembermaand wel waarderen. De winter duurt immers nog lang zat.

Precies Marsel, dit schreef ik juist op facebook

Ik moet even iets kwijt,

Afgezien het nauwelijks tot niet gewinterd heeft deze maand en dat waarschijnlijk ook niet meer zal doen is dit allesbehalve een slechte maand voor mij. Hoeveel keer hebben we al niet van aangename en zonnige dagen mogen genieten ? Ik spreek in het algemeen dus als jouw gebied nu wat minder zon kreeg kan ik niets aan doen.. Maar er zijn hier (Belgische kust) echt verschillende dagen geweest dat je zonder jas buiten kon. Ok dat hoort niet in deze maand, maar ik geniet er toch echt van  Ook vandaag, het is 6 graden , nauwelijks wind en er zijn bijna geen wolken aan de hemel. Gewoon truien weer zeg maar, normaal als het niet wilt winteren regent het veel en zien we de zon nauwelijks maar dit is dus nu in deze maand zeker niet het geval  Nee, als het in januari ook niet zou willen winteren, geef dan maar dit weer verder als compensatie.

En oja, die waterstanden en storm op 5 december ook niet te vergeten, lekker spannend was dat. Deze winter is voor mij echt zo slecht nog niet, maar je moet je sneeuw en koudegevoelens dan even opzij zetten en van andere weertypes genieten.

Actueel weer:
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Reutel

Citaat van: Marsel op do 19 dec 2013 - 12:29
Heerlijk toch! Knalblauw hier op dit moment.
Donkerte en andere narigheid komt er nog genoeg, geloof me ;).
Ergens kan ik deze zonnige en zachte decembermaand wel waarderen. De winter duurt immers nog lang zat.

Ik heb liever kou en dat jij terug je nest in gaat! ;)

Uitgaande van het feit dat de pluim op lange termijn naar het langjarig gemiddelde neigt, kan ik op basis van de laatste pluimen concluderen dat er tegen het einde van het jaar een verzachting gaat plaatsvinden. We krijgen dus een vroege lente.  :o

bliksems

Citaat van: Serge op do 19 dec 2013 - 12:30
Het ziet er ook nog niet echt naar uit dat in de eerste week van januari een complete omslag in het weer komt. Het zal wel iets koeler worden dan de aangegeven 10 graden van rond de kerst. Maar winters? neuu denk ut nie

Jan zegt dat de winter in de eerste week van Januarie begint,dus bereid je maar vast voor.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

grizzrh

Citaat van: Reutel op do 19 dec 2013 - 12:42
Ik heb liever kou en dat jij terug je nest in gaat! ;)

Uitgaande van het feit dat de pluim op lange termijn naar het langjarig gemiddelde neigt, kan ik op basis van de laatste pluimen concluderen dat er tegen het einde van het jaar een verzachting gaat plaatsvinden. We krijgen dus een vroege lente.  :o

Even in je glazenbol gekeken ?
Doenrade, Limburg

bliksems

hopelijk heeft ie het bonnetje nog zodat ie de niet naar behoren werkende bol kan retourneren.mahaa.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jorentje1997

Citaat van: TaL op do 19 dec 2013 - 12:42
Precies Marsel, dit schreef ik juist op facebook

Ik moet even iets kwijt,

Afgezien het nauwelijks tot niet gewinterd heeft deze maand en dat waarschijnlijk ook niet meer zal doen is dit allesbehalve een slechte maand voor mij. Hoeveel keer hebben we al niet van aangename en zonnige dagen mogen genieten ? Ik spreek in het algemeen dus als jouw gebied nu wat minder zon kreeg kan ik niets aan doen.. Maar er zijn hier (Belgische kust) echt verschillende dagen geweest dat je zonder jas buiten kon. Ok dat hoort niet in deze maand, maar ik geniet er toch echt van  Ook vandaag, het is 6 graden , nauwelijks wind en er zijn bijna geen wolken aan de hemel.



Van mij mag het nog net iets kouder, je kunt zonder problemen in je zomerkledij buiten en die nieuwjaarsduik hier in Oostende zal waarschijnlijk ook onder zomerse omstandigheden doorgaan. 2014, ik verwacht veel van je  8)

TaL

Er lijken wat buitjes op weg voor de kust van Belgiƫ, zat daarnet zelf onweer in , eens kijken wat het wordt :)

http://meteox.co.uk/h.aspx?r=&v=2&jaar=2013&maand=12&uur=13&minuut=00&dag=19&lightning=1
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Serge

Citaat van: bliksems op do 19 dec 2013 - 13:00
Jan zegt dat de winter in de eerste week van Januarie begint,dus bereid je maar vast voor.

Dan klopt, maar de kaarten spreken dit voor alsnog tegen
Waar is mijn cape

DSDLimburg

Even een vraagje aan de kenners, is wel nog zeer LT maar zou dit een beetje weer geven waarom we in de eerste of tweede week van januari wat in winterse toestanden gaan komen? een hoog druk gebied wat zich gaat op bouwen daar achter bij Rusland ( rug van hoge druk ?)
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal