Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246959 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tyshane


Tjeerd

Hallo ik ben hier nieuw en heb mij al even voorgesteld in daarvoor bestemde topic.

Het wil nog niet slagen met het winterweer.  Ook de komende dagen nog niet, maar als ik de bewegingen van ganzen zie dan is er hoop.
Na even wat rustiger te zijn geweest zijn de ganzen weer actiever en zijn weer aan het trekken. Dat geeft wel aan dat er veranderingen gaan komen. Zou het dan toch eindelijk een winterse kant op gaan. Als wij de pluim bekijken zie ik toch wel wat temperatuur daling aan het einde na de kerstdagen. Ook door anderen al aangegeven de sneeuwsignalen. Een mooie winterse januari zou mooi zijn.

Tyshane

Citaat van: Tjeerd op wo 18 dec 2013 - 13:12
Hallo ik ben hier nieuw en heb mij al even voorgesteld in daarvoor bestemde topic.

Het wil nog niet slagen met het winterweer.  Ook de komende dagen nog niet, maar als ik de bewegingen van ganzen zie dan is er hoop.
Na even wat rustiger te zijn geweest zijn de ganzen weer actiever en zijn weer aan het trekken. Dat geeft wel aan dat er veranderingen gaan komen. Zou het dan toch eindelijk een winterse kant op gaan. Als wij de pluim bekijken zie ik toch wel wat temperatuur daling aan het einde na de kerstdagen. Ook door anderen al aangegeven de sneeuwsignalen. Een mooie winterse januari zou mooi zijn.

Hoi welkom Tjeerd! Ja de ganzen kunnen een hoop aangeven, altijd goed en leuk om flora en fauna te betrekken bij weersverwachtingen. Ik hoop van ganzen (lol) harte dat we dan in januari idd nog een mooi wintertje krijgen, wie weet.  ;)

Henk1976

Citaat van: Tjeerd op wo 18 dec 2013 - 13:12
Hallo ik ben hier nieuw en heb mij al even voorgesteld in daarvoor bestemde topic.

Het wil nog niet slagen met het winterweer.  Ook de komende dagen nog niet, maar als ik de bewegingen van ganzen zie dan is er hoop.
Na even wat rustiger te zijn geweest zijn de ganzen weer actiever en zijn weer aan het trekken. Dat geeft wel aan dat er veranderingen gaan komen. Zou het dan toch eindelijk een winterse kant op gaan. Als wij de pluim bekijken zie ik toch wel wat temperatuur daling aan het einde na de kerstdagen. Ook door anderen al aangegeven de sneeuwsignalen. Een mooie winterse januari zou mooi zijn.

Welkom Tjeerd. Klopt, werd vanochtend wakker van het geluid van veel ganzen. Wij wonen vlakbij het Fochteloër Veen dus daar zal het nu een drukte van belang zijn. Reinier van de Berg zegt dat overtrekkende ganzen niets zeggen, maar daar geloof ik niet in.


Lucas

De oostkust van de VS dient het einde van de winter zich aan. Zo is New York city nog mooi wit vandaag met momenteel 27 F (-3C)
Voor het weekeinde staan er temps van +15 C in de verwachtingen met bakken regen...

Het begin van het doorschuiven van de hoogtestromingen?...
Aanhoudende sneeuwval

Nopie

Citaat van: Lucas op wo 18 dec 2013 - 13:51
De oostkust van de VS dient het einde van de winter zich aan. Zo is New York city nog mooi wit vandaag met momenteel 27 F (-3C)
Voor het weekeinde staan er temps van +15 C in de verwachtingen met bakken regen...

Het begin van het doorschuiven van de hoogtestromingen?...

Goed nieuws (voor ons dan) kan betekenen dat er bij ons meer kans op winter weer is, toch?

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 18 dec 2013 - 09:50
Nee, in principe is een koud Scandinavië geen voorwaarde voor een Scandihoog.

Meeste hogen in die omgeving, althans de meest significante die in staat zijn om het complete stromingspatroon te blokkeren of om te gooien, worden gevormd door de bekende vinger aan de voorzijde van diepe depressies (door WAA bouwt zich een hoogterug op met oost van de as convergentie in de bovenlucht en dus stijgers aan de grond).

Die hogere geopotentiële waarden in de hoogterug (de vinger) kunnen heel subtiel zijn en hoeven dus niet een bepaalde vaste grens te overschrijden. Belangrijkste is dus de correct gepositioneerde WAA in het beginstadium. Wanneer ijzige lucht onderin al aanwezig is, juist op het moment dat een vinger op de juiste positie wordt uitgerold, werken beide factoren uiteraard mee aan een al dan niet standvastig hoog.

Groenland is een bijzonder ijzig en homogeen gebied op grote hoogte gelegen, Scandinavie is dat minder. Thermische hogen zijn daardoor minder voorkomend en uitgesproken in die omgeving. Al zal onder rustige omstandigheden in arctische lucht de stabiliserende werking wel optreden natuurlijk. Dat zien we wanneer de kou prominent aanwezig is ook regelmatig gebeuren.
Toch zijn dergelijke thermische hogen vaak (uitzonderingen daargelaten uiteraard) niet opgewassen tegen een familie opstomende oceaan depressies.

Trekruggetje Jan, wordt platgewalst of passeert ons waarna depressies weer vrij spel krijgen ;).

Bedankt voor de uitleg Marsel. :) Weer wat weerkennis rijker :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Hector Pascal

Citaat van: Bacci op wo 18 dec 2013 - 12:18
Na kerst zie ik toch steeds signalen voor sneeuw, weinig (5-10%) maar wel consistent.
Dat betekent dus ook consistent 90-95% kans op geen sneeuw...
Nul bestaat niet.

Ramon Oost

Komende nacht langs de kust kans op zware windstoten tot (ruim) 75 km/h.



Tyshane

Citaat van: Hector Pascal op wo 18 dec 2013 - 15:05
Dat betekent dus ook consistent 90-95% kans op geen sneeuw...

Scherp en waar!

jens

wow de nieuwe gfs is keigoed :)
hogedrukblokkade boven groenland en later doorschuivend richting scandinavie met dus een noordstroming en winterse buien
jan en johann gaan gelijk krijgen ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Extremissimorum

Citaat van: jens op wo 18 dec 2013 - 17:59
wow de nieuwe gfs is keigoed :)
hogedrukblokkade boven groenland en later doorschuivend richting scandinavie met dus een noordstroming en winterse buien
jan en johann gaan gelijk krijgen ;)

Waar vind je die? Op wetter3? Ik zie namelijk niet iets van wat jij zegt. Kan aan mij liggen, maar afbeeldingen erbij zouden fijn zijn

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jens

wacht ik heb de beste kaart er nog niet opgezet hier is hij
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Tjeerd

Ja die laatste is een mooie Jens !
Er komt verandering aan dat kan niet missen. Die omslag komt en dat zou mooi zijn in de nog komende wintermaanden januari en februari !
Dat zijn toch wel de wintermaanden waar het moet gebeuren.

Trouwens vandaag ook schitterend weer gehad hier. Begonnen matig met bewolking, maar vanmiddag was het super. 

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: jens op wo 18 dec 2013 - 18:14
wacht ik heb de beste kaart er nog niet opgezet hier is hij

Ah bedankt. Inderdaad interessante kaarten! We zijn er nog niet én het is nog LT, maar we zijn wel goed op weg!

Maar eerst: kerststorm op 26 december? Derde zware storm in 2 maanden?!  :o

Natuurlijk ook nog LT, maar er zijn steeds vaker aanwijzingen voor een storm. ECMWF komt zelfs met windstoten van 45 m/s voor Noord-Westen van Nederland! Afwachten maar!

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op wo 18 dec 2013 - 18:51
Engeland bereid zich al voor op een kerst storm http://www.express.co.uk/news/uk/449099/Deadly-100mph-storms-to-hit-Britain-on-Christmast-day En die storm gaat Emily heten. ;)

Dat wij ons nu al bezighouden met potentiële stormen en winteruitbraken is waar dit topic op draait en is goed. Maar die Engelsen en die Nederlandse krant die ik verder niet zal noemen moeten ophouden met nu al mensen gek te maken met zulke horrorverhalen... Pas over een paar dagen mogen ze met verwachtingen komen...

Romigo

Citaat van: jens op wo 18 dec 2013 - 18:14
op wetterzentrale.de
hier nog wat kaartjes ;)

Deze kaarten krijgen wel meer lading, doordat Jan zijn gevoelens daar ook over heeft uitgesproken. Het is nu een kwestie van in de gaten houden en afwachten. De kerststorm, waar ik zo op hoopte, is ook al als sneeuw voor de zon verdwenen.  :( :(

Powered by EzPortal