Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246973 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci


Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 dec 2013 - 15:16
Ik ga uit van een Hoog wat zich gaat ontwikkelen in de komende week boven Scandinavië en dat de depressies zuidelijk van ons gaan. Ik weet het..... het klinkt te mooi maar dat denk ik nu

Even een vraag aan Marsel/Jan/Johan:
Marsel had het van de week over een (koudbloedig)thermisch hoog bij Groenland. Deze ontstaat daar voornamelijk door de extreme kou die zich daar bevind (overheersend dalende lucht).
Nu is mijn vraag: Is een koud Scandinavië(wat het nu qua luchtsoort niet echt is) een voorwaarde voor een Scandinavisch hogedrukgebied? Of "maakt dat niet uit" en zijn het puur uitlopers van een ander hoog (bv een Vinger, Groenland of Russisch hoog) of andere omstandigheden waardoor de lucht daar kan dalen (en dus een hogedrukgebied gevormd kan worden). :)

Klinkt misschien als een ingewikkelde vraag, maar ben daar wel eens benieuwd naar. Want een Scandihoog is niet één van de alledaagse dingen. :P

Groeten, Weerfreak :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

is het dit dat je bedoelt jan :) ik weet het is een lid maar..


EDIT:
Tekst hoort bij 2de plaatje & deels 1ste. Het zijn leden, Jan, beheerders, als je echt niet meer wil dat ik met apparte ensembles werk! (quote dit en zeg het erbij (dan weet ik dat ook :d)

Dus:

Beste, ik zat even de ensembles te bekijken, en velen laten toch totaal ander weer zien naar het einde van 2013 toe/ begin 2014. Dus zoiezo de winter niet afschrijven! Het moet nog beginnen ^^. Deze kaart hieronder (ENS + LANGE TERMIJN!) is toch wel een mooie, of ben ik mis? De kans dat dit uitkomt is 1% of zelf minder :( maar hiermee krijgen we toch wel sneeuw denkik. Ook prachtig hoe (een ondertussen mislukt scandihoog) dat hogedruk gebied verbinding maakt daarboven met het groenlandhoog, en ook op de zee een hogedrukgebied, met een L bij ons :) van mij mag het in januari wel beetje zo zijn! wel wat perfecter dan nog maar.. (Ik ben amateur, als ik compleet mis ben, corrigeer me zeker!! ik wil bijleren en tenslotte meer en meer postjes kunnen maken)

Hector Pascal

Leuke kaart, mag van mij uitkomen.
Nul bestaat niet.

Henk1976

Dat is zeker een leuke kaart. Sneeuw wellicht op oud en nieuw.... Maar goed 't is maar een lid.

vossejongk

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 dec 2013 - 08:37
Even een mededeling, ik zie veel teksten van dit forum verschijnen op andere sites. Hiervoor hebben wij tot op heden nog geen toestemming voor gegeven en zullen wij ook niet snel doen, dus graag stoppen met het pakken van info voor andere sites

Zet dat er standaard maar bij, kun je als het echt te gek wordt er ook nog een slaatje uit slaan :)

Weatherman

Volgens het KNMI wordt het alleen maar zachter  :( echt een groene kerst dus.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 dec 2013 - 07:43
Kijk daar gaat het komen ;)

Als ik het goed heb lijken er nog sneeuwbuien te komen met deze noordwestelijke stroming. Of zie ik het dan verkeerd

Hector Pascal

Dit is geen winterse kaart, hooguit wat natte sneeuw. Niets interessant voor de echte winterliefhebber. Ook geen garantie voor hogedrukopbouw bij Scandinavië.
Nul bestaat niet.

lindapinda

Ik denk dat Jan met dit plaatje met name doelt op de positie van het Hoog boven Rusland.
Het Azorenhoog zorgt voor de vochtige warme aanvoer, deze mengt zich met de droge (koudere) aanvoer vanuit Rusland (komend vanuit zuid-oost Europa dit icm de polaire lucht/Laag boven de Britse eilanden/kust van Noorwegen...
Het zou kunnen, maar het is nog héél ver weg.

MamaAs

Bluh, wat een ze*kweer.
Laat die Russische beer maar komen hoor. Gelukkig hebben we nog een aantal maanden.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op wo 18 dec 2013 - 08:54
Dit is geen winterse kaart, hooguit wat natte sneeuw. Niets interessant voor de echte winterliefhebber. Ook geen garantie voor hogedrukopbouw bij Scandinavië.

Ik had het in mijn vorige postingen over een Hoog bij Scandinavië in eerste week januari wat voor ons winter gaat zorgen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Toch wel even flink slikken als je deze kaarten ziet voor de kerst. Windstoten tot 133 kilometer per uur in het binnenland volgens de recente berekeningen. Natuurlijk is dit nog veel te ver weg om daar iets zinnigs over te zeggen. Het Amerikaans weermodel laat helemaal niets zien in die twee dagen. Kortom.... onzeker nog allemaal.

In het Kanaal worden er zelfs windstoten weergegeven van 183 km/h!!!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: MamaAs op wo 18 dec 2013 - 09:10
Bluh, wat een ze*kweer.
Laat die Russische beer maar komen hoor. Gelukkig hebben we nog een aantal maanden.

De winter duurt volgens de kalender inderdaad tot 20 maart 2014. Helaas is een Witte Kerst een zeldzaamheid, wellicht zijn we met 2010 en 2011 veelste verwend geweest.....
Ik hoop nog steeds op een witte (of koude) Kerst, maar als ik Helga van Leur en William Huizinga hoor wordt ik allerminst vrolijk. Zij roepen iedere uitzending opnieuw dat het ''zacht is en blijft''.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 dec 2013 - 09:22
Het Amerikaans weermodel laat helemaal niets zien in die twee dagen.

Hmm, helemaal niets? Er lijkt toch wel iets op stapel te staan, meerdere modellen spelen daar mee.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Hector Pascal

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 dec 2013 - 09:13
Ik had het in mijn vorige postingen over een Hoog bij Scandinavië in eerste week januari wat voor ons winter gaat zorgen ;)
Dat is toch een kaart van de eerste week van januari. ;)
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op wo 18 dec 2013 - 09:37
Hmm, helemaal niets? Er lijkt toch wel iets op stapel te staan, meerdere modellen spelen daar mee.

Qua positie van dat laag zullen we er weinig van merken in het binnenland tov EC.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 dec 2013 - 09:42
Qua positie van dat laag zullen we er weinig van merken in het binnenland tov EC

Voor positie en timing is het natuurlijk nog veel te vroeg, gaat meer om de signalen die de modellen afgeven. Na de Sinterklaasstorm dan misschien een Kerststorm. In ieder geval weer boeiend om te volgen hoe e.e.a. zich ontwikkeld.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 17 dec 2013 - 20:46
Even een vraag aan Marsel/Jan/Johan:
Marsel had het van de week over een (koudbloedig)thermisch hoog bij Groenland. Deze ontstaat daar voornamelijk door de extreme kou die zich daar bevind (overheersend dalende lucht).
Nu is mijn vraag: Is een koud Scandinavië(wat het nu qua luchtsoort niet echt is) een voorwaarde voor een Scandinavisch hogedrukgebied? Of "maakt dat niet uit" en zijn het puur uitlopers van een ander hoog (bv een Vinger, Groenland of Russisch hoog) of andere omstandigheden waardoor de lucht daar kan dalen (en dus een hogedrukgebied gevormd kan worden). :)

Klinkt misschien als een ingewikkelde vraag, maar ben daar wel eens benieuwd naar. Want een Scandihoog is niet één van de alledaagse dingen. :P

Groeten, Weerfreak :)

Nee, in principe is een koud Scandinavië geen voorwaarde voor een Scandihoog.

Meeste hogen in die omgeving, althans de meest significante die in staat zijn om het complete stromingspatroon te blokkeren of om te gooien, worden gevormd door de bekende vinger aan de voorzijde van diepe depressies (door WAA bouwt zich een hoogterug op met oost van de as convergentie in de bovenlucht en dus stijgers aan de grond).

Die hogere geopotentiële waarden in de hoogterug (de vinger) kunnen heel subtiel zijn en hoeven dus niet een bepaalde vaste grens te overschrijden. Belangrijkste is dus de correct gepositioneerde WAA in het beginstadium. Wanneer ijzige lucht onderin al aanwezig is, juist op het moment dat een vinger op de juiste positie wordt uitgerold, werken beide factoren uiteraard mee aan een al dan niet standvastig hoog.

Groenland is een bijzonder ijzig en homogeen gebied op grote hoogte gelegen, Scandinavie is dat minder. Thermische hogen zijn daardoor minder voorkomend en uitgesproken in die omgeving. Al zal onder rustige omstandigheden in arctische lucht de stabiliserende werking wel optreden natuurlijk. Dat zien we wanneer de kou prominent aanwezig is ook regelmatig gebeuren.
Toch zijn dergelijke thermische hogen vaak (uitzonderingen daargelaten uiteraard) niet opgewassen tegen een familie opstomende oceaan depressies.

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 18 dec 2013 - 07:43
Kijk daar gaat het komen ;)

Trekruggetje Jan, wordt platgewalst of passeert ons waarna depressies weer vrij spel krijgen ;).

Powered by EzPortal