Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246982 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: winter op ma 16 dec 2013 - 15:42
Pluimen beginnen op lange termijn toch weer winter te vertonen. Krijgen Johan en Jan toch weer gelijk.

Ach ja wat heet gelijk, het speelt geen rol om gelijk te krijgen (natuurlijk wel leuk)

Zoals ik al eerder schreef hebben we nog steeds een kleine 10 dagen te gaan en maar liefst dikke 2 weken tot het nieuwe jaar. Ruimte genoeg dus voor een totale "Umstellung" van de GWL. Wat dat betreft ben ik nog steeds positief gestemd.
Interessant de vraag in hoeverre de singulariteiten door de modellen ook worden meegepakt. Anders gezegd, in hoeverre wordt bv de kerst depressie mee gepakt in de berekeningen ?! Tot zover mij bekend zou dit geen rol moeten spelen maar heb toch zo mijn twijfels.
Als ik tijd heb daar toch eens naar rechercheren (Marsel ?)

Ofschoon momenteel alles anti-winters doorspekt is blijf ik bij mijn stelling dat de boel op de schop gaat en wel eerder dan nu door de modellen wordt gesimuleerd. Het zou me dan ook niet verbazen dat met het verplaatsen van de "koude vortex" richting Scandinavië - Spitsbergen (modellen verschillen daar nog van mening) er "arctische" mogelijkheden voor Europa gaan komen. Maar eens kijken of eerste signalen vanavond of morgen in de modeluitdraai gaan verschijnen. (good hope).

To be continued.


Richard

Citaat van: grizzrh op ma 16 dec 2013 - 14:52
Vorig jaar waren er ook al wat sneeuwbuien gevallen ;) en meer vorst dan nu..
Seizoen zal wel maandje opgeschoven zijn!

Dus deze winter nog schaatsen op 1 mei? :P

JerryL

Citaat van: Richard op ma 16 dec 2013 - 16:18
Dus deze winter nog schaatsen op 1 mei? :P
Tsja als alles toch een maandje opschuift dan stel ik de weergoden voor om ons tot medio Mei 2014 te voorzien van wintersweer.... sneeuw met Koninginnedag, is dat ooit voorgekomen??

Hoe dan ook, dit relatief rustige weertype begint op mijn zenuwen te werken. Is totaal niets aan zo.

Weerfreak 1337

Citaat van: Richard op ma 16 dec 2013 - 16:18
Dus deze winter nog schaatsen op 1 mei? :P

Lol, AUB niet weer zo'n lange winter als afgelopen winter. Liefst zie ik op 1 mei de eerste onweersbuien verschijnen :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: winter op ma 16 dec 2013 - 15:42
Pluimen beginnen op lange termijn toch weer winter te vertonen. Krijgen Johan en Jan toch weer gelijk.
Kom op zeg, laten we nu eens realistisch blijven en die verschrikkelijke roze winterbril afzetten.
Die paar frissere lijntjes, of die langzame daling waar je het over hebt, zijn beide het gevolg van polaire lucht in de achterkamer van depressies, noord van de polaire jet als deze wat zuidelijker komt te liggen.

Met die compacte PV en sterke koude poel noord van ons is het enige lichtpuntje dan ook alleen die binnendringende frisse polaire lucht. Eigenlijk het scanario wat Johann hierboven schetst.
Maar uitgesproken winter met geblokkeerde patronen? Nee, ik zie het tot de jaarwisseling niet gebeuren. Boel ligt vast met vrijwel constant een aanlandige stroming.

Maar goed, laten we in de laatste paar dagen van dit jaar nog eens verder kijken. Wellicht dat dat 'beetje winter' van jou dan wat uitgebouwd is.


TaL

Citaat van: Johann op ma 16 dec 2013 - 16:00
Ach ja wat heet gelijk, het speelt geen rol om gelijk te krijgen (natuurlijk wel leuk)

Zoals ik al eerder schreef hebben we nog steeds een kleine 10 dagen te gaan en maar liefst dikke 2 weken tot het nieuwe jaar. Ruimte genoeg dus voor een totale "Umstellung" van de GWL. Wat dat betreft ben ik nog steeds positief gestemd.
Interessant de vraag in hoeverre de singulariteiten door de modellen ook worden meegepakt. Anders gezegd, in hoeverre wordt bv de kerst depressie mee gepakt in de berekeningen ?! Tot zover mij bekend zou dit geen rol moeten spelen maar heb toch zo mijn twijfels.
Als ik tijd heb daar toch eens naar rechercheren (Marsel ?)

Ofschoon momenteel alles anti-winters doorspekt is blijf ik bij mijn stelling dat de boel op de schop gaat en wel eerder dan nu door de modellen wordt gesimuleerd. Het zou me dan ook niet verbazen dat met het verplaatsen van de "koude vortex" richting Scandinavië - Spitsbergen (modellen verschillen daar nog van mening) er "arctische" mogelijkheden voor Europa gaan komen. Maar eens kijken of eerste signalen vanavond of morgen in de modeluitdraai gaan verschijnen. (good hope).

To be continued.


Hadden we vorig jaar in december ook niet zo'n situatie met een geblokkeerd stromingspatroon en wij zaten toen aan de verkeerde kant. Of heb ik het mis ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

marctsm

hmmm, het kan verkeren, op www.wetter3.de - gfs standaardkaart - mitteleuropa - schneefallgrenze, neuschnee zie ik toch dat de sneeuwvalgrens op het einde van de termijn (24/12, 12 utc) toch al in engeland zit, en toch al dichterbij komt.... ik volg dat zeker verder op.

Weerfreak 1337

Ik zeg niet dat er iets gaat veranderen, maar situaties in het verleden (bieden geen garanties voor de toekomst...), leren nog wel eens dat ook een zeer strakke pluimgrafiek zomaar ineens kan wijzigen naar een ander scenario. Of dat ook nu misschien gebeurt, zie ik op dit moment nog niet echt zitten. Bovendien zijn de hoofdberekeningen zeer consistent ("hetzelfde" als de vorige run(s)).

Wat betreft GFS 12: Deze laat wat koudere lucht onze kant op komen -> (extreem) lange termijn. Zoals Marsel beschreef als gevolg van een depressie met aan de noordkant opstoom van koude (boven)luchten. Deze trekt snel verder, gevolgd door een zachte invasie van hogedruk vanaf de oceaan/Azoren.

Ik zeg: Wacht rustig af. Misschien dat er de komende dagen enige wijzigingen uit de modellen komen draaien wat betreft mogelijk wat kouder en misschien winters weer. De grootste kans blijft nog steeds op een (zeer) wisselvallig weertype met regelmatig regen, later misschien ook wat meer buiig door de afkoelende bovenluchten. Zo zou er misschien hagel en op een enkele plek tijdens een koudere dag wat natte sneeuw naar beneden kunnen komen vallen tijdens een stevige bui. De 10 graden raken we in ieder geval later in de week kwijt, maar is nog zeker niet van de kaarten verdwenen. Nachtvorst blijft vrijwel uit.
Dit is zoals het er nu zo'n beetje voorstaat. We wachten de oper van EC12 af...

Groetjes :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

mauriceb

Ik zit al een paar dagen te gluren naar de kaarten maar iets zegt mij dat de kentering toch ergens rond de 22-24 december gaat liggen. Of we dan een witte kerst krijgen is niet te zeggen maar het weer zoals het nu is gaat volgens mij stuklopen op termijn. Her en der op de kaarten zie ik toch dat het hoog op de atlantische oceaan (zuidelijk) een verbinding probeert te maken maar de kans niet krijgt.  Daarbij kan ook het ook zomaar zijn dat we gewoon door een Scandilaagje een lekkere noordstroming hebben met wat winterse taferelen volgende week. Vanavond maar weer eens kijken waar de modellen mee komen.

JPP78

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Ramon Oost

ECMWF laat vanavond een 'kersstorm' zien. De komende dagen maar goed volgen hoe dat zich gaat ontwikkelen.


matroesjka-world

Citaat van: Ramon Oost op ma 16 dec 2013 - 21:20
ECMWF laat vanavond een 'kersstorm' zien. De komende dagen maar goed volgen hoe dat zich gaat ontwikkelen.



Voor wanneer is deze kaart? Staat geen datum bij  :-\
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Extremissimorum

Citaat van: Ramon Oost op ma 16 dec 2013 - 21:20
ECMWF laat vanavond een 'kersstorm' zien. De komende dagen maar goed volgen hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Effigies hic erat

interessantste kaart! Rond 133 km/h! Waar haal je deze kaartjes van, Ramon?

Ramon Oost

Citaat van: matroesjka-world op ma 16 dec 2013 - 21:24
Voor wanneer is deze kaart? Staat geen datum bij  :-\

Deze kaart is van het ECMWF12 voor woensdag 25 december 18-24utc ;)

Ramon Oost

Citaat van: Extremissimorum op ma 16 dec 2013 - 21:37
interessantste kaart! Rond 133 km/h! Waar haal je deze kaartjes van, Ramon?

Let wel op, dit zijn de windstoten. Deze berekening laat een windkracht 9 (storm) langs de zuidwestkust zien. De kaart komt van wetteronline.de maar helaas moet je ervoor betalen.

Frankieboy001

Het is sowieso wel raak de laatste tijd met stormen op de LT.. Eergisteren stond er voor de 27e weer eens een zware storm op, pas voor 19 december, en nu weer 25 december. Ook het GFS laat voor 26-30 december veel wind zien.

Bacci

Na kerststorm sneeuwstorm?  ;D Nee maar even serieus, eerste sneeuwkansjes komen tevoorschijn.

MSB

Citaat van: Bacci op ma 16 dec 2013 - 23:04
Na kerststorm sneeuwstorm?  ;D

Van mij mag het, laat maar komen.
Lang leven de winter

Jan van Ooijen

Even een mededeling, ik zie veel teksten van dit forum verschijnen op andere sites. Hiervoor hebben wij tot op heden nog geen toestemming voor gegeven en zullen wij ook niet snel doen, dus graag stoppen met het pakken van info voor andere sites
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: GHkstra op do 12 dec 2013 - 16:09
Elfstedentocht!  ;D
Dat er nog niemand gereageerd heeft. Maar ga jij es ff heel snel je mond (alsnog) spoelen....
Hoe durf je!! Das wel heel erg vloeken in de kerk!!  ;D ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal