Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247155 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

MSB

Citaat van: Extremissimorum op za 14 dec 2013 - 11:56
Nieuwe pluim ECMWF gezien? Eén lid van de windstotenpluim in Noord-West gaat voor windstoten tot 47 (!!) m/s = 169 km/h op 22 december.
Ik denk dat die een beetje de weg kwijt is...

Trouwens, kunnen jullie mijn uploads zien? Bijvoorbeeld die grafiek onder dit bericht?

ja hoor goed te zien
Lang leven de winter

ron12

Wat wits te zien op de kaart 22 dec   ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Nopie

Citaat van: MichaelvdPoel linkjpg/img]

Terwijl de winter in West Europa het volledig laat afweten, is het aan de andere kant van de plas wel goed raak. Een messcherp Arctisch front juist ten zuiden van de Great Lakes slingert op dit moment oostwaarts richting New York. In delen van Canada vanmorgen weer ouderwetse diepvriestemps tot -40 gr C. Tja, hier kunnen we alleen maar met veel bewondering naar kijken :o Gr Michael

Jaloers!! Is toch een soort verband te zien, als het daar winters weer is, is er hier geen sprake van winter. Andersom hetzelfde.

Weerfreak 1337

Citaat van: Nopie op za 14 dec 2013 - 15:40
Jaloers!! Is toch een soort verband te zien, als het daar winters weer is, is er hier geen sprake van winter. Andersom hetzelfde.

Als ik het goed heb, komt dat doordat daar zeer koude lucht de oceaan opgeblazen word. Deze stoomt op richting de zachtere lucht zuidelijker op de oceaan en laat daardoor de depressieactiviteit sterk opleven, waardoor wij dus met een depressietrein(WC) te maken krijgen.

Volgens mij moet dit een beetje de oorzaak zijn ervan, maar ik kan het fout hebben :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op za 14 dec 2013 - 16:02
Als ik het goed heb, komt dat doordat daar zeer koude lucht de oceaan opgeblazen word. Deze stoomt op richting de zachtere lucht zuidelijker op de oceaan en laat daardoor de depressieactiviteit sterk opleven, waardoor wij dus met een depressietrein(WC) te maken krijgen.

Volgens mij moet dit een beetje de oorzaak zijn ervan, maar ik kan het fout hebben :P

Jazeker, als er koude lucht vanuit Canada de noordelijke Atlantische oceaan inknalt verhoogt de depressieactiviteit en daarmee de WC, maar het is nog altijd het weer dus er zijn altijd uitzonderingen.

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op za 14 dec 2013 - 16:09
Jazeker, als er koude lucht vanuit Canada de noordelijke Atlantische oceaan inknalt verhoogt de depressieactiviteit en daarmee de WC, maar het is nog altijd het weer dus er zijn altijd uitzonderingen.

Klopt, er zijn uitzonderingen, maar meestal is het inderdaad wel zo.
Word tijd dat die kou-uitbraak zich daar effe terugtrekt :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

GHkstra

Mooi weer voor de Kerstmarkt op de Zoutsloot in Harlingen.
Vandaag tot 21:00 uur vanavond.


www.webcam-harlingen.nl

Marc.S

Citaat van: GHkstra op za 14 dec 2013 - 16:41
Mooi weer voor de Kerstmarkt op de Zoutsloot in Harlingen.
Vandaag tot 21:00 uur vanavond.

Ziet er heel gezellig uit! :) Hier in Borne is vanavond ook kerstmarkt

Gelieve geen plaatjes mee te nemen in de qoute.

Marc.S


Jelte

Citaat van: GHkstra op za 14 dec 2013 - 16:41
Mooi weer voor de Kerstmarkt op de Zoutsloot in Harlingen.
Vandaag tot 21:00 uur


Jeetje kerstmarkt op de zoutsloot? Veel veranderd sinds ik daar woonde. Was toen niet echt gezellig daar... Maar dit ziet er wel gezellig uit!

Hector Pascal

Als er al zo lang niet gereageerd is in dit topic, dan is de winter ver te zoeken.
Nul bestaat niet.

gilleeesss

aangezien er nie veel winters op staat

dan maar dit,  is LT

ron12

Citaat van: TaL op za 14 dec 2013 - 16:09
Jazeker, als er koude lucht vanuit Canada de noordelijke Atlantische oceaan inknalt verhoogt de depressieactiviteit en daarmee de WC, maar het is nog altijd het weer dus er zijn altijd uitzonderingen.
en die koudere lucht knal de oceaan op http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/GM/t850_01.htm Gebruik animatie knop  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Romigo

Dit zal wel een eenmalige verschijning zijn op de kaarten, maar het zou leuk zijn als...... :P

ron12

Die lijnen liggen dan wel heel dicht tegen mekaar aan   ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

volgend weekend weer storm? windstoten in het kanaal  ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Tsja, GFS 18Z (pubrun) + 7 dagen verder = totaal niet realistisch, maar leuk voor het archief...

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Romigo

Wel leuk om in de gaten te houden, maar goed, dit zal wel weer met een sisser aflopen. Aangezien er geen kou op komst is, voor de korte termijn, dan maar naar stormen kijken.

Joep

Sneeuw op de piramides in Egypte sinds 112 jaar  :o
Wanneer zijn wij aan de beurt  :)

bron historical pics



Joep

Met de huidige setting op de kaarten is het inderdaad geen verrassing dat de modellen soms met een stevige depressie danwel venijnige randstoring op de proppen komen voor onze contreien. Tegelijkertijd is het daardoor ook een komen en gaan. Een run later is een storm maar zo weer verdwenen op de kaarten.
De 18z run van GFS kwam bijvoorbeeld voor Zondag de 22ste met een venijnig ding op de proppen, maar is in de 00Z run weer goeddeels verdwenen.
Wel broedt GFS al een tijdje op een mogelijkheid zo op of net na tweede kerstdag.
In de 00Z run berekend ie er nu één op de Vrijdag na kerst met een kerndruk van 950Hpa voor de deur:



Overbodig om te zeggen dat dit nog erg ver weg is en het dus nog tig keer anders berekend zal worden, maar vind het wel opvallend dat het nu al een aantal keren terugkomt in de runs

Het Europees model kijkt niet zover vooruit. Kijk je echter naar +240H zien je dat beide modellen wel ongeveer hetzelfde berekenen op dat moment, benieuwd of het vervolg dan uiteindelijk zo wordt als GFS het nu ziet:

bron boulevardf. Marel

Powered by EzPortal