Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247129 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Johann op do 12 dec 2013 - 01:46
Markant kouder, evt sneeuw richting de kerst. (retrograde blokkade)
Al die "groene kerst roepetoeters" ten spijt  :D

we zien wel, zou wel leuk zijn!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra


boucheron

das frisjes!! maar ziet er goed uit:D

Weerfreak 1337

Het voelt koud aan in sommige delen van het land. Hoek van Holland met een gevoelstemperatuur van -3,6


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

yookin

welke week januari kunnen we deze feestelijke temperaturen verwachten?
Stavoren

Ijsbloem

 :) Ha Jan,
Ik zie nu een totaal andere verwachting van het CFS dan ik heb opgeslagen eergisteren  :-\
Die kleurden alles roze - oranje .
Van Johann heb ik nog geen antwoord op mijn vraag gehad maar inhoeverre ' bouw , jij op de
S verw. van door mij genoemde NCEP - CFS (?) en daarnaast de Italianen en de Engelsen.
Ik memoreerde al dat als er geen conclusies getrokken mogen en of gemaakt kunnen worden,
ik de zin van dit soort bedrijven niet inzie en we beter (weer) af kunnen gaan op wat de boer of de
Molenaar Desch Lands ons te vertellen hebben :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

ALs ik die tekst van Johan lees word het nog spannend dan :)

Maargoed, eigenlijk zit de winter vandaag gewoon hier in ons land toch ?


Scully

Ijsbloem, de ene dag is het zus en 2 dagen later is het het tegenovergestelde. Ik vind al die verwachtingen leuk, maar zo ver van te voren kan het nog wel tig keer veranderen. Ik ga daar ook niet meer op af. Wel leuk om te lezen vind ik de onderbouwde stukjes van Johann. Afwachten wat dat wordt. Wel spannend vind ik dat.

Belangrijker vind ik de dag van morgen, ik heb het graag droog als ik met mijn post loop.... ;)

Bacci

Citaat van: Weerfreak op do 12 dec 2013 - 15:00
Wel grappig, het oosten van de Middellandse Zee (zelfs Kreta!) heeft te maken met zware sneeuw(buien)!
En hier zitten we dan volgende week met +10 :P

Hier even link naar nieuwsbericht(Nu.nl):
Hevige sneeuwval van Kreta tot Israël

Ja doordat centraal europa opgesloten zit in het hogedrukgebied gaat al het koude lucht richting die kant op, om ons heen.

Bron: Johanns (Alpen) Weer : http://alpenweer.blogspot.nl/


TaL

Kijk , johann heeft nog maar zijn toelichting gedaan en het laatste kaartje van GFS heeft hem precies gehoord. Uiteraard heeft het geen enkele waarde maar het is toch leuk om eens te zien, samen met johann zijn uitleg mss ook het eerste(?) lichtpuntje aan de donkere tunnel.

Trouwens, ik heb genoten van deze zonnige 4 daagse, en dat de drukverdeling verkeerd lag doet er niet toe. Ik denk dat er nog genoeg saaie grijze dagen komen dus ...
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op do 12 dec 2013 - 18:48
Kijk , johann heeft nog maar zijn toelichting gedaan en het laatste kaartje van GFS heeft hem precies gehoord. Uiteraard heeft het geen enkele waarde maar het is toch leuk om eens te zien, samen met johann zijn uitleg mss ook het eerste(?) lichtpuntje aan de donkere tunnel.

Trouwens, ik heb genoten van deze zonnige 4 daagse, en dat de drukverdeling verkeerd lag doet er niet toe. Ik denk dat er nog genoeg saaie grijze dagen komen dus ...

Inderdaad, en kijk ook eens naar dat hogedrukgebied op Groenland! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

vreemd plaatje , zie rechts onder  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Mannen, ik zie sinds enkele dagen veelvuldig het zogenaamde Groenland hoog voorbij komen.
Even ter informatie.
Dat hoog is vrijwel altijd virtueel aanwezig binnen de modellen. Immers, het is een thermisch hoog puur en alleen aanwezig door o.a. hoog albedo, ligging op grote hoogte en binnen de modellen de herleiding van de druk richting zeeniveau.
Probleem ligt in de rekenschema's van zowel EC als GFS. Dat kan in sommige gevallen (nu dan niet zo zeer) tot een belachelijk hoge druk leiden en dus een verkeerde synoptische situatie in die omgeving.

Zelfs onder de meest intense koude poelen (lage diktewaarden) zoals nu het geval is, is er boven groenland ten alle tijden op z'n minst rugwerking te zien, en dus een relatief (!) hoge luchtdruk. Vaak komen prompt kleinschalige hoogjes tevoorschijn. Soms met belachelijke gradiënten op korte horizontale afstand.

Het zijn dan ook absoluut niet de befaamde Groenland/IJsland hogen die bij ons vaak de sleutel tot winterweer vormen. Gaan we in die omgeving echter naast een grootschaliger hoog ook nog eens hogere diktewaarden terugvinden, dan mogen we ons op gaan maken voor een verandering. Immers, pas dan zit de oceaan ook op grotere hoogte op slot.

Weerfreak 1337

In situaties zoals december 2010 werd door een zeer sterk groenlandhoogje samen met een arctisch laag (met die belachelijke gradiënten) zeer snel, zeer koude lucht naar het zuiden geblazen.
Klopt het dan dat het in dat soort situaties wel van belang is dat er zo'n "tijdelijk" zeer sterk hoog aanwezig is daar?

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 12 dec 2013 - 20:19
In situaties zoals december 2010 werd door een zeer sterk groenlandhoogje samen met een arctisch laag (met die belachelijke gradiënten) zeer snel, zeer koude lucht naar het zuiden geblazen.
Klopt het dan dat het in dat soort situaties wel van belang is dat er zo'n "tijdelijk" zeer sterk hoog aanwezig is daar?

Het virtuele hoogje (met veel te hoge kerndruk) was ook toen aanwezig, zie onderstaande kaart in het NNE van Groenland.

Echter, zoals beschreven zagen we toentertijd wél de aanwezige hogere diktewaarden nabij Groenland en IJsland en hadden we dus met een geblokkeerd stromingpatroon op de oceaan te maken (met dus sterke meandering van de polaire jet).
Bovendien was het toen gevormde dynamische (warmbloedige) hoog netjes gepositioneerd in de regio waar voor ons de sleutel ligt: grofweg tussen Groenland en IJsland.
Als je de onderstaande kaart vergelijkt met de huidige situatie zie je in een oogopslag het verschil.

In December 2010 hadden we te maken met een écht Groenland/IJsland hoog...het resultaat staat ons allen nog helder voor de geest denk ik ;).

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 12 dec 2013 - 20:26
Het virtuele hoogje (met veel te hoge kerndruk) was ook toen aanwezig, zie onderstaande kaart in het NNE van Groenland.

Echter, zoals beschreven zagen we toentertijd wél de aanwezige hogere diktewaarden nabij Groenland en IJsland en hadden we dus met een geblokkeerd stromingpatroon op de oceaan te maken (met dus sterke meandering van de polaire jet).
Bovendien was het toen gevormde dynamische (warmbloedige) hoog netjes gepositioneerd in de regio waar voor ons de sleutel ligt: grofweg tussen Groenland en IJsland.
Als je de onderstaande kaart vergelijkt met de huidige situatie zie je in een oogopslag het verschil.

In December 2010 hadden we te maken met een écht Groenland/IJsland hoog...het resultaat staat ons allen nog helder voor de geest denk ik ;).

Ja, groot verschil inderdaad. Toendertijd inderdaad hoge diktewaarden, wat nu niet het geval is. :)
Bedankt voor de info Marsel! :D Duidelijk en netjes verwoord! Weer wat geleerd :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 12 dec 2013 - 20:33
Ja, groot verschil inderdaad. Toendertijd inderdaad hoge diktewaarden, wat nu niet het geval is. :)
Bedankt voor de info Marsel! :D Duidelijk en netjes verwoord! Weer wat geleerd :P

You're welcome . Ondanks m'n winterslaap houd ik nog wel een oogje in het zeil hoor ;).

Overigens zou ik zo tekenen voor een situatie ala december 2010. Heerlijk om kustbewoner te zijn in dergelijke situaties.

Dennis

we stappen dit weekend over naar meer dynamisch weer

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 12 dec 2013 - 20:38
You're welcome . Ondanks m'n winterslaap houd ik nog wel een oogje in het zeil hoor ;).

Overigens zou ik zo tekenen voor een situatie ala december 2010. Heerlijk om kustbewoner te zijn in dergelijke situaties.

Ja dat heb ik gemerkt toen, tot twee keer toe 30cm of meer(eerste periode 30 en tweede periode 35-40) en zelfs onweer bij een zware sneeuwbui.  8)
Heerlijk even zo'n klap onweer tussendoor in de winter. :) Toch even een likje "zomer".. :P
Vervelende ervan is dat gelijk het verlangen naar zo'n heerlijke onweersbui dan wel even voor een paar dagen terugkomt :P
Sneeuw is daar voor mij een goede wintervervanger van :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal