Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247467 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny

Het euro hoog krijgt het zwaar de komende week door een serie aan lage druk systemen op de oceaan en boven het noorden van Europa. Het is een proces dat wel even tijd kost want het hoog laat zich niet zomaar verslaan. Bij ons krijgen we daardoor de komende week te maken met wat wisselvalliger weer met van tijd tot tijd ook een stevige wind. Voor de lange termijn geeft dit alles volgens de laatste GFS run wel mogelijkheden.

GFS laat namelijk op lange termijn een Hoog boven Rusland ontstaan. Tevens ontstaat er na lage tijd ook weer eens Hoge druk boven Groenland en dat in combinatie met een noordwaarts georiënteerd Azoren Hoog......... Het moet allemaal nog wel op de goede plek vallen, op de kaarten blijven staan en het massieve lage druk systeem op de oceaan moet nog wel gaan verdwijnen maar het geeft zeker mogelijkheden.

JerryL

Citaat van: Johann op do 12 dec 2013 - 01:46
Markant kouder, evt sneeuw richting de kerst. (retrograde blokkade)
Al die "groene kerst roepetoeters" ten spijt  :D

Een witte Kerst zou wel mooi zijn. Mocht dat er niet in zitten, dan tenmiste dat ''markant kouder''. Kan mij de Kerst van vorig jaar nog goed heugen. Circa 10 graden en afwisselend bewolkt. Kerst was te warm, Pasen te koud. Andersom is toch leuker.

En dan na de Kerst, eindelijk eens een oudjaarsavond zonder neerslag in de vorm van (miezer)regen?

boucheron

Citaat van: Johann op wo 11 dec 2013 - 23:58
Ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd ! :D
Zou best eens heel anders kunnen gaan dan we nu verwachten ! ;)
beste johan, zou je iets concreter kunnen zijn:P ben zeg maar soort van heel erg nieuwsgierig haha

Jan van Ooijen

Citaat van: boucheron op do 12 dec 2013 - 10:37
beste johan, zou je iets concreter kunnen zijn:P ben zeg maar soort van heel erg nieuwsgierig haha

Je kan er vanuit gaan dat Johann iets meer weet, ook zie enkele aanknopingspunten die vrij positief uit kunnen gaan pakken voor ons. Zie mijn eerdere berichten ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

boucheron

Citaat van: Jan van Ooijen op do 12 dec 2013 - 10:39
Je kan er vanuit gaan dat Johann iets meer weet, ook zie enkele aanknopingspunten die vrij positief uit kunnen gaan pakken voor ons. Zie mijn eerdere berichten ;)
jan bedankt:D ik gaat ff spitten:P

Johann

Citaat van: vossejongk op do 12 dec 2013 - 00:18
Ja hallo Johan, nu moet je 't ook uitleggen ipv ons een beetje lekker maken met "Misschien!!!11" :P

Daarvoor moeten we kijken naar hetgeen de blokkade veroorzaakt, heb hier recentelijk in het Alpenweer al een stuk over geschreven:
Even kort daaruit voor diegenen die dit  niet gelezen hebben:

Jetstream -Rossbygolven
Boven het noordelijk halfrond op een hoogte van pak hem beet 9 tot 12 kilometer waait een zeer sterke wind die met de naam straalstroom (jetstream) wordt aangeduid. De straalstroom, laten we hem gemakshalve maar even met de letters "JS" aanduiden, is gemiddeld enkele duizenden kilometers lang, enkele honderden kilometers breed en slechts een paar kilometer hoog. Het is dus een zeer langgerekte maar smalle band (corridor) met hoge windsnelheden die maxima van 300 a 350 kilometer per uur kunnen halen en die door de atmosfeer kronkelt als een rivier in het landschap. De stroming is normaal van west naar oost gericht, dat is dezelfde richting als de draaiing van de aarde. Meestal verloopt de JS  met een vrij recht golvend stromingspatroon. Het kan echter ook voorkomen dat de JS steeds meer gaat kronkelen (meanderen) en dan spreken we van zogenaamde Rossby golven of  planetaire golven (vernoemd naar de wetenschapper Carl Gustav Rossby).

Karakteristiek voor Rossby-golven is de fasesnelheid en amplitude van de golftoppen, hoe sterker de Rossbygolven hoe langzamer de westwaartse verplaatsing. Daarbij kunnen  bepaalde golflengten en amplitudes ervoor zorgen dat de Rossby-golven quasi stationair worden met als resultaat het optreden van een blokkade door opbouwende hogedruk tussen de golftoppen en golfdalen (afsnoering). In het uiterste geval kan de stroming (JS) zelfs compleet tegen de normale west-oost richting in gaan verlopen (retrograad).



Momenteel hebben we te maken met de hierboven beschreven situatie. De JS wordt keurig boven de Atlantische Oceaan naar het noorden toe afgebogen (top golf) om vervolgens via Scandinavië en het westen van Rusland en de Balkan weer naar het zuiden toe af te zakken (dal golf). Daar tussenin geklemd dan ons warmbloedige anti-winter hoog "Varnia" en nieuwkomer "Wanda".

Foute boel
Probleem met "Varnia" en "Wanda" voor ons wintervrienden is dat het op een wel heel ongelukkige positie stelling heeft ingenomen. Zou de blokkade bijvoorbeeld bij Groenland-IJsland of boven Scandinavië hebben gelegen dan hadden we gewoon te maken met diepvries kou. Een positie boven Engeland zou juist weer garant staan voor nordstau situaties met veel sneeuw (Alpen). Nu echter in plaats daarvan de inversie situatie zonder enige neerslag en winterkou.

Uitweg
Goed, leuk om te weten, maar de grote vraag voor de winterliefhebber is en blijft: hoe komen we er weer van af ? Het zal toch ook niet zo zijn dat dit nog tot in februari gaat voortduren ?!  Een antwoord hierop kunnen we wellicht vinden in de factoren die juist ook  de slingerende straalstroom veroorzaakt. Dit kan bijvoorbeeld een bergketen zijn zoals de Rocky Mountains, een koude reservoir (hoog) boven de Siberië, het afzwakken van de het winters lagedrukgebied hoog in de atmosfeer boven de Noordpool (Polar Vortex) of gewoon door het weer toenemen van de snelheid van de JS. In al deze gevallen krijgen we te maken met fase en amplitude veranderingen van de Rossby golven.

Een opwarming van de Stratosfeer is niet aan de orde, we moeten de oplossingen dus zoeken in de andere oorzaken. Aangezien dit soort grootschalig drukverdelingen met een machtig hogedrukbastion boven onze hoofden vaak zeer stug en vooral ook zeer log zijn zal het naar alle waarschijnlijkheid een langzaam verlopend proces worden. Overigens zijn er ook situaties uit het verleden dat een schijnbare hopeloze situatie zoals we die nu hebben binnen een week doorslaat in een winterse setting.

Maar goed, kijkende naar de drukpatronen hoger in de atmosfeer (250hPa)  en verloop van de polarejet dan zie ik toch zeker lichtpuntjes mbt een mogelijke complete "Umstellung der Grosswetterlange" boven onze hoofden juist voor of tijdens de kestdagen door een retrograd verlopend jet. (Scandihoog?) . Grote vraag is of de golftop met het oostwaarts verschuiven van de Rossbygolf en een steeds meer meanderende straalstroom boven onze hoofden weet te "breken" en de blokkade in de steigers kan zetten.  Steeds weer zie ik (nog zwakke) signalen opduiken die dit proces zouden kunnen gaan inleiden. Daarom ben ik, zeker ook gezien de tijdspanne van bijna 2 weken, nog helemaal niet overtuigd van de Kerstdepressie en zacht weer. Wellicht komt (kwam) deze dit jaar juist iets te vroeg.  ;)

Kaart GFS12 240H tropopause dynamiek

Extremissimorum

Citaat van: Johann op do 12 dec 2013 - 01:46
Markant kouder, evt sneeuw richting de kerst. (retrograde blokkade)
Al die "groene kerst roepetoeters" ten spijt  :D

Vraagje: Hoe is het dan mogelijk dat, hoewel vrijwel alle leden van de ECMWF (Noord-Westen), er toch een heel andere situatie ontstaat? Ik snap dat LT op een pluim niet betrouwbaar is, maar het lijkt me dat het een richtlijn is en niet iets wat zomaar weggegooid kan worden... toch?? (Zie afb. 1)

P.s.: Kaartje 2: Houd 19 december in de gaten! Ik zie al een tijdje meerdere leden die een zware storm verwachten!  ::)

boucheron

Citaat van: Johann op do 12 dec 2013 - 10:47
Daarvoor moeten we kijken naar hetgeen de blokkade veroorzaakt, heb hier recentelijk in het Alpenweer al een stuk over geschreven:
Even kort daaruit voor diegenen die dit  niet gelezen hebben:



mooi stuk johan thanks en het zou leuk zijn een echte witte kerst:D:D, laat ik het zo zeggen ik hoop er op

Edwin

Johan, heb jij het dan puur en alleen over de Alpen of ook over Nederland en Belgie?
Never Stop Exploring

DSDLimburg

Eens kijken of we na het weekend dan ook werkelijk langzaam van dat hoog af komen, is wel een kaart van de run 6h,
seizoen 2018/2019

Johann

Citaat van: Edwin op do 12 dec 2013 - 10:57
Johan, heb jij het dan puur en alleen over de Alpen of ook over Nederland en Belgie?

Wanneer hetgeen gaat gebeuren zoals beschreven dan betekent dat koud winterweer voor  west en centraal Europa.

Edwin

Citaat van: Johann op do 12 dec 2013 - 11:02
Wanneer hetgeen gaat gebeuren zoals beschreven dan betekent dat koud winterweer voor  west en centraal Europa.

Goed nieuws dus! Dat zou, mocht dat gebeuren, dan bijna het tegenovergestelde van 2012 zijn. Toen was het uitermate nat rond de 22e..


Gaat de herfst weer een poging doen?

Never Stop Exploring

Ijsbloem

 :)Hoi Johann, altijd fijn om jouw goed onderbouwde berichten te lezen.
Toch vraag ik mij af of jij (enige) waarde hecht aan seizoensverwachtingen van het CFS en NCEP.
Wat ik al eerder aankaartte en niet door iedereen met gejuich is ontvangen is dat ik WEL waarde hecht aan
seizoensverwachtingen van het CFS, Mett Office en het NCEP (zie andere jaren)
Hoe sta jij daar tegenover ? Het mag toch niet zo zijn dat die geldverslindende dure computers en hun medewerkers(sters)
voor de lol bezig zijn ?
Ik ben benieuwd en mocht het toch anders gaan dan ik al een tijdje bevroedt( (zeer)zachte winter, dan ben ik de eerste
die een koprol door de sneeuw maakt of vrijwillig de wakken dicht van de Elfstedenroute :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Bacci

Hoeveel rekenkracht je ook hebt, het blijft het weer. Geduld hebben kom je verder mee dan naar seizoensverwachtingen kijken.

wimbaens

Citaat van: Bacci op do 12 dec 2013 - 12:31
Hoeveel rekenkracht je ook hebt, het blijft het weer. Geduld hebben kom je verder mee dan naar seizoensverwachtingen kijken.

Geen zin om dan enige verwachting te bekijken, allemaal rekenkracht. Gewoon zoals vroeger, even buiten gaan staan en je weet direct of het koud of nat is  ;)

Hansle

Citaat van: Ijsbloem op do 12 dec 2013 - 12:11
seizoensverwachtingen van het CFS, Mett Office en het NCEP (zie andere jaren)
Hoe sta jij daar tegenover ?


Ik volg sinds november de"cfs monthly" op en vergelijk nadien of de patronen overeenkomen. En kan je wel zeggen dat dit redelijk betrouwbaar is tot nu toe. Natuurlijk een afwijking van paar 100km voor een hogedrukgebied heeft grote gevolgen voor temperatuur etc. Maar de grote lijnen komen redelijk overeen.

pascal

Ziet er niet winters uit.!!!!! ( zie GFS plaatje )

Deze winterverwachting komt tot nu toe goed uit.

Voorlopige gedachten over winter 2014 voor UK en Ierland van Ray van Reality Weather

30 oktober 2013

In onderstaand artikel de laatste gedachten over de komende winterperiode van Reality Weather. Het is dus geen definitieve wintervoospelling. Het gaat over de kansen op winterweer in de UK en Ierland, maar dat is ook wel grotendeels van toepassing op Nederland en West-Europa.

De auteur voorspelt dat het winterseizoen kouder dan normaal wordt, met enige blokkadevorming laat in november met een beetje sneeuw. Pas ver in december komen de eerste kansen op meer georganiseerde strenge koude periodes gedurende de tweede helft van de maand, maar dat is dan nog niet gegarandeerd. In het nieuwe jaar wordt de kans groter, met van half januari tot en met februari de grootste kans op streng winterweer. Een herhaling van een koude maart zoals in de afgelopen winter zou de auteur niet verbazen.

Koude winters komen vaak in reeksen maar met zachte winters tussendoor. Echter momenteel zijn er veel factoren die de auteur doen denken dat we een kouder dan normaal winterseizoen krijgen. Maar in tegenstelling tot de koude vorstperiodes in recente jaren, komt deze zeer waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar (dus niet eerder dan januari), als we deze winter weer één krijgen. Er is volgens de auteur zeker een hoge kans op uitzonderlijk winters weer in de komende maanden. Een zeer goede kans op kou en sneeuw deze winter.

Extremissimorum

Ook GFS heeft storm 9 Bft in de modellen voor 19 december, misschien zelfs zware storm, 10 Bft. Iets om in de gaten te houden? (!)

Bacci

Citaat van: pascal op do 12 dec 2013 - 12:56
Ziet er niet winters uit.!!!!! ( zie GFS plaatje )

Deze winterverwachting komt tot nu toe goed uit.

Hij zegt dat het tot Januari geen winter wordt en daarna wel, iedereen zou dat verwachten.

Weerfreak 1337

Wel grappig, het oosten van de Middellandse Zee (zelfs Kreta!) heeft te maken met zware sneeuw(buien)!
En hier zitten we dan volgende week met +10 :P

Hier even link naar nieuwsbericht(Nu.nl):
Hevige sneeuwval van Kreta tot Israël

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal