Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247002 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Dat is de control, die maakt vaak gekke sprongen  ;D, beste kun je alleen naar het gemiddelde kijken.

Morgen belooft een mooie zonnige winterdag te worden! :D

Vanavond/vannacht in het westen kouder, zie je ook niet vaak  ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

wimbaens

Citaat van: Bacci op wo 11 dec 2013 - 19:39
Dat is de control, die maakt vaak gekke sprongen  ;D, beste kun je alleen naar het gemiddelde kijken.

Morgen belooft een mooie zonnige winterdag te worden! :D

Vanavond/vannacht in het westen kouder, zie je ook niet vaak  ;)
De mist houdt de warmte hier momenteel vast, de temperatuur stijgt alleen maar  :P

Weerfreak 1337

De oper van de nieuwe ECMWF-run geeft de blokkade een paar rammen, maar van winterweer nog zeker geen sprake.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jenkie

Nou, na 2 dagen dichte mist wil ik de zon wel weer eens zien!

TaL

Vraagje, zowel donderdag als vrijdag blijft het vrij koud, vandaag bleef het ijs zelf in de schaduw liggen ;) Als dat volgende dagen ook het geval is, en vrijdagavond begint het te regenen (ja regen want de bovenluchten zijn te warm), is er dan kans dat de eerste neerslag ijzel kan veroorzaken?

Actuele temperatuur nu weet niet wat hij moet doen, flirt al heel de tijd met de 1 graad.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 11 dec 2013 - 21:02
Vraagje, zowel donderdag als vrijdag blijft het vrij koud, vandaag bleef het ijs zelf in de schaduw liggen ;) Als dat volgende dagen ook het geval is, en vrijdagavond begint het te regenen (ja regen want de bovenluchten zijn te warm), is er dan kans dat de eerste neerslag ijzel kan veroorzaken?

Actuele temperatuur nu weet niet wat hij moet doen, flirt al heel de tijd met de 1 graad.

Als de temperatuur tijdens de regen onder nul ligt (wat dan waarschijnlijk niet zal zijn), dan zal de neerslag als ijzel gaan vallen ja.
Maar voor dat de regen valt zal de bewolking zodanig zijn toegenomen dat de temperatuur 's nachts niet meer onder nul zal komen en de neerslag zonder problemen zal vallen.
In het uiterste geval zou het inderdaad kunnen ja :)
Zelf denk ik dat de kans klein is dat dat gaat gebeuren :)


Edit: Het zit hier overigens ineens potdicht (mist), en de temperatuur daalt zeer rap. In een uurtje tijd van 4 naar 1 graden.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jens.

laagje naar turkije en hoof boven scandinavie en alles is goed :D


Marsel

Citaat van: TaL op wo 11 dec 2013 - 21:02
Vraagje, zowel donderdag als vrijdag blijft het vrij koud, vandaag bleef het ijs zelf in de schaduw liggen ;) Als dat volgende dagen ook het geval is, en vrijdagavond begint het te regenen (ja regen want de bovenluchten zijn te warm), is er dan kans dat de eerste neerslag ijzel kan veroorzaken?

Actuele temperatuur nu weet niet wat hij moet doen, flirt al heel de tijd met de 1 graad.
Dat ijs in die schaduw bij enorm positieve temperaturen blijf ik toch een heel aardig fenomeen vinden.
Negatieve stralingsbalans als gevolg van opklaringen en relatief droge lucht zijn vaak voldoende om zelfs bij +5 of meer ijs intact te houden in deze tijd van het jaar.
In geval van écht droge lucht (continentale aanvoer vanuit oost Europa bijvoorbeeld) kan het zelfs bij temperaturen in de plus tot ijsaangroei komen in de schaduw....terwijl het dus niet vriest.

Ach ja, het zijn de kleine dingen die het soms best leuk maken in deze tijd van het jaar. Daar moet ik het dan maar van hebben denk ik ;).

gilleeesss

Citaat van: jens. op wo 11 dec 2013 - 21:34
laagje naar turkije en hoof boven scandinavie en alles is goed :D

Beter kijk je niet naar de leden, tenzei er in meerdere leden hetzelfde in voor komt

jens.

Oke doe ik, bedankt! Ben zelf maar een amateur dusja :p twas even dromen over de winter...

gilleeesss

ik weet lange termijn, maar ik weet niet wat posten, niets van winterweer
dan maar een natte kerst? --' man pfff


Johann

Citaat van: gilleeesss op wo 11 dec 2013 - 23:50
ik weet lange termijn, maar ik weet niet wat posten, niets van winterweer
dan maar een natte kerst? --' man pfff

Ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd ! :D
Zou best eens heel anders kunnen gaan dan we nu verwachten ! ;)

vossejongk

Ja hallo Johan, nu moet je 't ook uitleggen ipv ons een beetje lekker maken met "Misschien!!!11" :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 11 dec 2013 - 23:58
Ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd ! :D
Zou best eens heel anders kunnen gaan dan we nu verwachten ! ;)

Ik heb ook zo mijn vermoedens Johann :)
Heb het idee dat binnenkort de weerkaarten anders zullen gaan worden.
Misschien komt er dan hopelijk toch nog iets van mijn verwachting uit, haha :P Ik ging voor half december de eerste echte kou, maar dat zal nog wel even iets langer gaan duren.  ::) :-X
Maar er zijn in ieder geval langzaam tekenen heb ik het idee, dat deze verkeerde luchtdrukverdeling(eurohoog) minder lang kan aanhouden dan dat we misschien denken. ;)

Groetjes en alvast welterusten :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Johann op wo 11 dec 2013 - 23:58
Ik ben daar nog helemaal niet van overtuigd ! :D
Zou best eens heel anders kunnen gaan dan we nu verwachten ! ;)

Bedoel je, dat het sneeuw kan worden, of juist een droge periode? of.. Ja laatmaar, ben benieuwd wat je bedoeld :D

grizzrh

Hij bedoeld duidelijk dat het alle kanten op kan.. Het kan regenen, sneeuwen of zelfs de zon kan schijnen :P
Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: gilleeesss op do 12 dec 2013 - 00:23
Bedoel je, dat het sneeuw kan worden, of juist een droge periode? of.. Ja laatmaar, ben benieuwd wat je bedoeld :D

Markant kouder, evt sneeuw richting de kerst. (retrograde blokkade)
Al die "groene kerst roepetoeters" ten spijt  :D


Energizer85

Ja het stabiele eurohoog weer, gaat eerder ten onder dan verwacht. Maar de echte kou laat zich tot nu toe nog niet zien. We gaan t zien.

Powered by EzPortal