Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246986 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hansle

Zoals Jan al poste op twitter, eerste tekenen aan de wand? Volgende dagen / weken maar opvolgen. En inderdaad het is nog LT. ;)

Danny

Het is duidelijk dat het begin van de officiële winter nog niet brengt wat we allemaal zo graag willen en hopen. De kaarten voorzien in de dagen die nog resteren in 2013 weinig positieve veranderingen die direct een gevolg hebben voor ons land. Maar toch straalt de termijn verwachting ook wel wat positiviteit uit:

De winterse omstandigheden momenteel boven Noord-Amerika voeden een stroom aan vaak stevige Lage druk systemen die de Oceaan op trekken. Langzaam nemen deze systemen de ergste kou mee de Oceaan op. Op de lange termijn trekken de depressies de kou steeds verder mee naar Europa toe zodat de zeer zachte lucht die momenteel Scandinavië heeft veroverd op een retourtje naar het zuid wordt getrakteerd. Daarbij stroomt er ook nog een flinke portie koude lucht Rusland in.
Met de huidige roerige atmosfeer en de vele, soms forse depressies die over het noorden trekken zal het nog niet zomaar 1, 2, 3 tot een stabiele winter komen in Nederland. Maar dit patroon zal niet eeuwig stand houden.

Op de kaart van GFS zien we een Hoge druk gebied ontstaan vlak voor de kerst. Een flink Hoge druk systeem met in de huidige kaarten een druk van 1050 hPa. Helaas lijkt het nog niet stevig genoeg om ons ook de kou die dan in Rusland aanwezig is door te sturen. Zeker niet omdat depressies Scandinavië blijven bezoeken. Toch is dit wel een moment waar we de komende tijd onze ogen maar eens op moeten richten. Tot dit moment wordt het namelijk zeker geen winter.......
Als het Hoge druk systeem later in de berekening toch sterker lijkt dan het nu bedacht is of de activiteit van de Lage druk systemen sneller af neemt door het verdwijnen van de ergste kou boven o.a. Noord Amerika kunnen we prima een transport van kou in gang gezet zien worden vanuit Rusland......
Afwachten, hopen en vooral de kaarten in de gaten houden de komende tijd.




zorba

Citaat van: Danny op di 10 dec 2013 - 16:07



Graag bron erbij zetten, anders zijn we genoodzaakt dit te verwijderen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

GHkstra


Danny

Citaat van: zorba op di 10 dec 2013 - 16:19
Graag bron erbij zetten, anders zijn we genoodzaakt dit te verwijderen.

Hoezo Bron? Zelf geschreven stukje over de huidige GFS 06z run.....

zorba

Citaat van: Danny op di 10 dec 2013 - 16:33
Hoezo Bron? Zelf geschreven stukje over de huidige GFS 06z run.....

Dan heb ik niks gezegd! ;-)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Danny

Citaat van: zorba op di 10 dec 2013 - 16:38
Dan heb ik niks gezegd! ;-)

Geen probleem. Ik zie het als een compliment voor het stukje ;)  :P

theowl999999

Citaat van: Danny op di 10 dec 2013 - 16:40
Geen probleem. Ik zie het als een compliment voor het stukje ;)  :P

Indeed Danny, nice one, but sorry man, i still have hope  ;D ( i hope Jan will not tick op mijn fingers)

Ramon Oost

Waarom de aandacht focussen op de lange termijn terwijl het de komende dagen 'gewoon' licht winters weer is? De temperatuur duikt momenteel ook alweer flink naar beneden. De komende nacht gaat het dan ook op uitgebreide schaal licht vriezen, lokaal zelfs tot -5 (matige vorst)! Dit alles bij opklaringen en nauwelijks wind onder invloed van een hogedrukgebied met de kern ten oosten van ons land.


TaL

Precies zoals Ramon zegt, heerlijk die zonnige dagen. Jammer dat ik moet leren anders genoot ik er zeker van. Welk seizoen het nu is, dagen zoals vandaag zijn altijd heerlijk. En het maakt dan niet meer uit of er sneeuw ligt of niet :)

Ik teken voor nog zo'n dagen , zo'n eurohoog heeft zijn voordelen, als er maar geen mist hangt  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ijsbloem

 :)Offtopic............
Wat voor 'n prijs wint de winnar van de hellmancompetitie ? ::)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Reutel

Citaat van: Ijsbloem op di 10 dec 2013 - 18:08
:)Offtopic............
Wat voor 'n prijs wint de winnar van de hellmancompetitie ? ::)

Avondje uit met Helga en eeuwige roem.  ;D

Eric

Chips, had ik toch beter mijn best moeten doen ........ ;D

Snowfreak

even off topic:

hoe groot achten jullie de kans dat die omega blokkade er volgende week ook is. ik vertek volgende week namelijk op wintersport in oostenrijk en die blokkade is gewoon goed nieuws voor mij :)

Ijsbloem

 :)Zoals het er nu uitziet blijft die blokkade nog wel eventjes in stand. Bovenluchten worden wel
nog wat warmer en de wind gaat wat toenemen.
langere termijn ook niet hoopvol: herhaling van zetten, korte onderbreking door depressie daarna
Eurohoog nummero twee :(

;Dhahaha, Nou ' avondje uit met Helga vind ik ook al voldoende hoor,. ;D :P
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Unknown-user1778

Oftopic;

aparte voetbalwedstrijd ben ik aan het kijken in Instanbul, natte sneeuw, hagel en onweer =)

winter

Citaat van: dennis089 op di 10 dec 2013 - 21:37
Oftopic;

aparte voetbalwedstrijd ben ik aan het kijken in Instanbul, natte sneeuw, hagel en onweer =)

Ik ook wou net posten hierover prachtig. Zwaar hagel en DROGE Sneeuwval. Daarnaast ook onweer. Mooi om te zien binnen 20 seconde was het veld al half wit. Raar dat de winters in Turkije toch vaak erg koud zijn jammer hier in NED niet zoals in de Turkse bergen.

winter

Jaja wordt een koude nacht! Pluimen erg saai voor een hele lange periode!


Zynex

wtf er is hier ijs op het dak maar volgens KNMI actueel is het hier 5 graden.

Danny

Wat een monsters van depressies staan er trouwens op de kaarten momenteel.
Zeker ook aandachtspuntje. Kleine koers verandering van zulke systemen kan alle verwachtingen aardig in de warm gooien.

Powered by EzPortal