Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247120 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: vdweste op ma 09 dec 2013 - 23:20
Wat praten we elkaar hier na zeg, over die zogenaamde 'bezem door de atmosfeer' etc. Net of dit ook maar tot enige garantie leidt. Feit is op dit moment gewoon dat er vooralsnog geen kansen zijn om binnen nu en afzienbare tijd de winter in te duiken, dus moeten we maar gewoon even geduld hebben en niet achter elke run een mogelijke weg naar winterweer zoeken.

alles beter dan dit eurohoog :) dit is gewoon tussen de 2, en zeker GEEN kans op (echt) winterweer. En een eurohoog kan soms lang aanhouden :)

Romigo

Gelukkig kunnen we niet bepalen wat voor weer we willen hebben, anders zou je daar ook nog een oorlog over krijgen.  ;) We nemen het maar zoals het is. Ik wacht geduldig af, totdat de pluimen kouder gaan worden. Zoals ik van meerdere mensen heb gehoord of gelezen, zal dat nog wel even duren door de OMEGA blokkade.

ron12

Op de 500 hpa kaarten 16 dagen vooruit van GFS verschijnen zeer lagendruk gebieden op de oceaan , heeft dat te maken met de kou boven Amerika en de blokkade hier . Met soms een druk verschil van 100 mbarr op korte afstand tussen de hoog en laag . Kan link niet plaatsen want dan kom ik bij ziggo uit  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 09 dec 2013 - 20:44
Mijn winterslaap is nog niet definitief, die van Marsel wel geloof ik. Het is te merken dat we de komende dagen onder invloed van tamelijk saai weer zijn omdat we nu liever ver weg kijken wat voor sommigen een sprankje hoop brengt. Afwachten maar wat er gaat gebeuren.
Ha Snipe! Ja die van mij is vrij definitief begonnen ja ;). Ben net terug van een weekje warmte op zuidelijke breedten. Dat doet een mens goed.

Misschien wanneer het eens een keer echt koud wordt, en dat gaat nog een hele tijd duren op deze manier, zal ik weer wat meer actief gaan posten. Tot die tijd (en anders tot in maart of april bij het krieken van de lente) lees ik rustig op de achtergrond mee.



Ramon Oost

Onder invloed van hogedrukgebieden ten oosten van ons land blijft het de komende week aardig droog, zie neerslag pluim hieronder.


SniperEye

Citaat van: Marsel op di 10 dec 2013 - 09:18
Ha Snipe! Ja die van mij is vrij definitief begonnen ja ;). Ben net terug van een weekje warmte op zuidelijke breedten. Dat doet een mens goed.

Misschien wanneer het eens een keer echt koud wordt, en dat gaat nog een hele tijd duren op deze manier, zal ik weer wat meer actief gaan posten. Tot die tijd (en anders tot in maart of april bij het krieken van de lente) lees ik rustig op de achtergrond mee.

He's alive :) Dat opwarmen doet de mens zeker goed. Ik heb nog steeds heimwee naar Miami :)

Ramon Oost

Licht winters weertype

Komende dagen licht winters met vooral woensdag, donderdag en vrijdag koud. Overdag blijft de temperatuur plaatselijk onder de 2 a 3 graden. In de nachten vriest het veelal licht. Lokaal kan het tot matige vorst komen. Ondanks de drukverdeling (die anti winters is) toch onder rustige omstandigheden en een aflandige wind een licht winters weertype!

Pluim EC00

wimbaens

Citaat van: Ramon Oost op di 10 dec 2013 - 11:27

Komende dagen licht winters met vooral woensdag, donderdag en vrijdag koud. Overdag blijft de temperatuur plaatselijk onder de 2 a 3 graden. In de nachten vriest het veelal licht. Lokaal kan het tot matige vorst komen. Ondanks de drukverdeling (die anti winters is) toch onder rustige omstandigheden en een aflandige wind een licht winters weertype!


Als de temperatuur volgens jou onder de 2 à 3°C blijft met ZW tot Z-wind vrees ik wel een beetje voor zonloze mistige dagen. Alhoewel jij ervan uit gaat dat de maximum temperatuur om 12u wordt bereikt als je er alleen de pluimen erbij haalt en niet een kaartje van bv 15u.

Ramon Oost

Citaat van: wimbaens op di 10 dec 2013 - 11:44
Als de temperatuur volgens jou onder de 2 à 3°C blijft met ZW tot Z-wind vrees ik wel een beetje voor zonloze mistige dagen. Alhoewel jij ervan uit gaat dat de maximum temperatuur om 12u wordt bereikt als je er alleen de pluimen erbij haalt en niet een kaartje van bv 15u.

De maximum temperatuur wordt in deze tijd van het jaar rond 12utc bereikt (1uur). In de zomer wordt de hoogste temperatuur pas aan het einde van de middag behaald zoals jij zegt. Dit komt dan ook door de zon die nu langzaamaan zijn laagste stand bereikt.

wimbaens

Citaat van: Ramon Oost op di 10 dec 2013 - 11:56
De maximum temperatuur wordt in deze tijd van het jaar rond 12utc bereikt (1uur). In de zomer wordt de hoogste temperatuur pas aan het einde van de middag behaald zoals jij zegt. Dit komt dan ook door de zon die nu langzaamaan zijn laagste stand bereikt.

Ik zat de kaarten van GFS te bekijken, daar is 15u het maximum. Zijn EC en GFS zo verschillend qua tijd?

pascal


Hector Pascal

Citaat van: vdweste op ma 09 dec 2013 - 23:20
Wat praten we elkaar hier na zeg, over die zogenaamde 'bezem door de atmosfeer' etc. Net of dit ook maar tot enige garantie leidt. Feit is op dit moment gewoon dat er vooralsnog geen kansen zijn om binnen nu en afzienbare tijd de winter in te duiken, dus moeten we maar gewoon even geduld hebben en niet achter elke run een mogelijke weg naar winterweer zoeken.
Mooi gesproken.
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op di 10 dec 2013 - 12:21
Mooi gesproken.

Kan wel mooi gesproken zijn.... maar dat is net zoals " Feit is op dit moment gewoon dat er vooralsnog geen kansen zijn om binnen nu en afzienbare tijd de winter in te duiken".

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MaartenDeBilt

Na het lezen van de winterdiscussie topic van de afgelopen weken valt het mij op dat veel mensen klagen over de huidige situatie. Warmer dan verwacht, geen winterse neerslag. Kan je niet stellen dat onze winters de afgelopen jaren steeds meer verschuiven richting de eerste drie maanden van het nieuwe jaar? Persoonlijk vind ik dit dus een heerlijke situatie. Voor sneeuw, ijs en andersoortig winterspul wil ik zo min mogelijk meemaken, gewoon een week of drie flinke vorst met sneeuw om het gevoel even te krijgen om daarna weer lekker te gaan voorbereiden voor de lente en zomer. Ik ben gek op weer extemen maar voor mij zijn dat vooral de weerextemen in de zomer en herfst. Wellicht schop ik nu tegen een hoop schenen aan maar zo vind ik dat nu eenmaal. Mijn verwachting: vanaf 1 januari krijgen we met een omslag te maken door het langzaam wegtrekken van de huidige blokkade. Temperaturen zullen harder onderuit gaan en winterse neerslag zal meer kans krijgen. Mijn bron? De huidige kaarten en het verloop van de winter in de afgelopen 10 jaar...

Gr. maarten

Ramon Oost

Citaat van: wimbaens op di 10 dec 2013 - 12:09
Ik zat de kaarten van GFS te bekijken, daar is 15u het maximum. Zijn EC en GFS zo verschillend qua tijd?

Het is algemeen bekend dat in de wintermaanden de maximum temperatuur in de eerste helft van de middag behaald worden. En in de zomer maandag pas aan het eind van de middag. Hoe de modellen hier mee omgaan weet ik niet.

Hector Pascal

Citaat van: Jan van Ooijen op di 10 dec 2013 - 12:26
Kan wel mooi gesproken zijn.... maar dat is net zoals " Feit is op dit moment gewoon dat er vooralsnog geen kansen zijn om binnen nu en afzienbare tijd de winter in te duiken".
En dat klopt ook...
Nul bestaat niet.

Arend

De zon heeft het hier vanmorgen wel geprobeerd, maar wederom gefaald. We zitten hier al weer in dagenlange eindeloze grijze meuk. De komende dagen heb ik voor hier ook weinig hoop op een sprankje zon.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

grizzrh

Kreeg net een foto van familie uit Amerika..
In de staat Kentucky;
Doenrade, Limburg

GHkstra

Citaat van: Arend op di 10 dec 2013 - 13:42
De zon heeft het hier vanmorgen wel geprobeerd, maar wederom gefaald. We zitten hier al weer in dagenlange eindeloze grijze meuk. De komende dagen heb ik voor hier ook weinig hoop op een sprankje zon.  :(

Dan moet je toch echt verhuizen, de rest van het land heeft wel zon.


www.webcam-harlingen.nl

Powered by EzPortal