Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 246978 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

theowl999999


Romigo

Kijk naar de onderstaande kaartjes en daarom zegt Jan: 'Een lekkere bak met regen.'

Marc.S

Geen regen en storm op beide kerstdagen please!! :-\ en kan nog zat veranderen zodra kerstmis nadert. :)

grizzrh

Het is LT dus nog niets zinnigs over te zeggen.. het kan alle kanten op gaan dat zou je toch moeten weten Jan. LT is gonna be LT haha
Doenrade, Limburg

Romigo

Bron: KNMI

Is een witte kerst een aanwijzing voor een koude winter? Van de 7 winters na een witte kerst waren 1907 en 1982 koud, 1941 was streng (inclusief de Elfstedentocht van 6 februari). Dat is een kleine aanwijzing, maar dat geldt dan vooral voor de maand december zelf. Januari lijkt na een witte kerst eerder zachter te zijn. Alleen januari 1941 was erg koud (gemiddeld -2,5). Een strenge januari komt vaker voor dan 1 op de 15 jaar. Het lijkt dan ook dat een witte kerst eerder een aanwijzing is voor een zachte winter dan voor een kouder vervolg.
Sneeuw op één kerstdag komt ongeveer eens in de 4 jaar voor.

Hoe zit het dan met het `Wheinachtstauwetter`, ofwel het dooiweer op kerstavond? Heel vaak gaat de temperatuur juist vlak voor de kerst omhoog, iets wat ook in Duitsland en de Alpen merkbaar is. Dat klopt. Er zijn aanwijzingen dat de grote luchtstromingen rond de Noordpool daar een rol in spelen. Juist in december of aan het einde van het jaar geven die aanleiding tot een westelijke stroming en depressies op de oceaan. Een sneeuw- of vorstperiode wordt dan snel om zeep geholpen.

Een ander nadeel van dit Weihnachtstauwetter is dat het rond kerst vaak tot gladheid komt. Een bekend voorbeeld is de avond van 1e kerstdag 1994. Een ijzelfront trok over en liet in het westen en midden een centimeters dikke ijslaag achter, die pas na 2 dagen was gesmolten. Er waren 1200 ongelukken en 12 doden. Ongelukken zijn rond de kerstdagen dan ook niet van de lucht. Foto 6. Door de klimaatverandering neemt de kans op een witte kerst iets af, net als bij de Elfstedentocht. Maar het gaat nog eens gebeuren, al was vroeger natuurlijk alles beter.
De voorzichtige verwachting is dat december dit jaar vrij zacht blijft. Of er dan sneeuw ligt tijdens de kerstdagen, is een kwestie van toeval. En laten we eerlijk zijn: één dag met sneeuwballen is ook mooi.

Bron: Jules Geirnaerdt Meteo | Ed Aldus | KNMI.

Jan van Ooijen

Citaat van: theowl999999 op ma 09 dec 2013 - 16:43
Maybe not  ;D

Beter is niet met kaarten van afzonderlijke leden te gaan werken hier. Dit schept enorm veel verwarring
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

je moet ook zeggen dat het LT is en de oper er denkik alleen voor staat, de leden geven geen teken van zo'n kersstorm zoals de oper nu aangeeft

theowl999999

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 dec 2013 - 17:00
Beter is niet met kaarten van afzonderlijke leden te gaan werken hier. Dit schept enorm veel verwarring

sorry but it is the only one i've found that brings a bit of hope for winter freaks like me  :'(

grizzrh

Citaat van: theowl999999 op ma 09 dec 2013 - 17:09
sorry but it is the only one i've found that brings a bit of hope for winter freaks like me  :'(

We will see...
Doenrade, Limburg

Jenkie

Citaat van: grizzrh op ma 09 dec 2013 - 14:14
Globalwarming ? :P of gewoon Natuurlijke cyclus van de aarde ??

Alsjeblieft, praat hier niet meer over het klimaat. Ontopic.....

wimbaens

Citaat van: grizzrh op ma 09 dec 2013 - 17:11
We will see...

Ik had toch even gewacht op de nieuwe run, nu post je eentje van de 6u run en de 12u run loopt binnen.

Weerfreak 1337

Tja, als zoiets ten westen/noorden van ons positioneert dan zwaait de winter de scepter. Helaas kan ik me herinneren dat we 2011 in november ook zo'n vervelend ding hebben gehad. We waren blij met de bezem die door de atmosfeer ging, met een verkeerde afloop. Daarna hadden we namelijk last van 2 maanden stevige westcirculatie wat uiteindelijk in februari 2012 overging tot een heuse koudegolf, maar dat was het ook. :P Dusja, die bezem mag komen, maar dan wel met een goede afloop natuurlijk. Aangezien West-Europa de laatste twintig jaar de verboden zone is voor winterweer(op enkele jaren na uiteraard) zie ik het voorlopig nog even somber in voor de winterliefhebbers.
Overigens gaat mijn eigen verwachting nu ook de prullenbak in mocht het zo doorzetten zoals het er nu voor staat, ik verwachtte namelijk dat half december de winter zou toeslaan die zou volgen in een (iets) te koude periode tot eind januari.  ::)
Ach, wie weet slaat het nog om de komende dagen. Zoals je zegt Michael, modellen scherp in de gaten houden.  :)

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jens

is er dan geen mogenlijkheid dat dat hoog doorschuift naar scandinavie ???
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Bacci

Citaat van: jens op ma 09 dec 2013 - 19:48
is er dan geen mogenlijkheid dat dat hoog doorschuift naar scandinavie ???

Meest waarschijnlijk naar het oosten en dan een westcirculatie gevolgd door...?

Weerfreak 1337

De recente run van het ECMWF blaast het Eurohoog op de lange termijn richting het oosten op een goede manier. Een niet al te sterk doordringend laag met daarachter geen noemenswaardige openingen tot een volle westcirculatie, al zijn er wat randstoringen die in de gaten gehouden moeten worden. Die kunnen het nieuwe Azoren/Atlantisch hoog weer omver blazen en de westenwinden weer een kans geven.
Dit is gebaseerd op de oper (hoofdberekening).[




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Mijn winterslaap is nog niet definitief, die van Marsel wel geloof ik. Het is te merken dat we de komende dagen onder invloed van tamelijk saai weer zijn omdat we nu liever ver weg kijken wat voor sommigen een sprankje hoop brengt. Afwachten maar wat er gaat gebeuren.

Extremissimorum

Die nieuwe pluim doet gewoon pijn aan je ogen! Vorst is er, op een of twee leden na, helemaal uit....

Bacci

Citaat van: Extremissimorum op ma 09 dec 2013 - 21:55
Die nieuwe pluim doet gewoon pijn aan je ogen! Vorst is er, op een of twee leden na, helemaal uit....

Vind ik niet zo erg, nu komt er tenmiste wat beweging in de atmosfeer, eerst was er nauwelijks kans op neerslag en nu een stuk meer, van mij mag er wel een bak regen komen om alles even weg te wassen.

vdweste

Wat praten we elkaar hier na zeg, over die zogenaamde 'bezem door de atmosfeer' etc. Net of dit ook maar tot enige garantie leidt. Feit is op dit moment gewoon dat er vooralsnog geen kansen zijn om binnen nu en afzienbare tijd de winter in te duiken, dus moeten we maar gewoon even geduld hebben en niet achter elke run een mogelijke weg naar winterweer zoeken.

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op ma 09 dec 2013 - 22:06
Vind ik niet zo erg, nu komt er tenmiste wat beweging in de atmosfeer, eerst was er nauwelijks kans op neerslag en nu een stuk meer, van mij mag er wel een bak regen komen om alles even weg te wassen.

Beweging is anders de komende week, maar het klopt dat er lichte seintjes zijn dat de blokkade langzaam vertrekt op de lange termijn. Deze week gewoon stralingskou (tijdelijk) met 's nachts lichte tot lokaal matige vorst en overdag temperaturen rond 5 graden.
Daarna trekt de zuidwestelijke stroming aan en verzacht de lucht weer flink.. helaas.
Toch heb ik een goed gevoel over de periode richting de kerstvakantie.. :)

Groetjes, en welterusten alvast  :)
Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal