Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 247401 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: jorentje1997 op vr 06 dec 2013 - 20:42
Een betere reactie had ik niet kunnen bedenken  8)

@Zynex:

Dit klimaat is naar mijn mening perfect! Altijd spanning  ;)
Nou, vind het verrekte jammer dat ik zo'n opmerking "moet" maken op zo'n onnozele opmerking. Zulk soort dingen hoort hier niet thuis op dit forum. Dus wat mij betreft wordt het lekker gemodereerd.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

arjanbruggink

Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zorba

Ontopic, her en der nog wat natte flatsen ;-)

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

arjanbruggink

Yup, zie ze bij de lantaarnpaal voorbij schieten.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

dondertje127

Hier in Arnhem Zuid had ik tussen 00.00 en 01.00 uur (afgelopen nacht, 6 december) al enkele sneeuwbuien gehad. Bij de laatste die ik zag werd het tijdelijk al wit op auto's en op stukken gras. Dus de eerste sneeuwvlokken waren begin van de nacht hier al een feit :)

Extremissimorum

Zo, nu de storm ook op het forum is gaan liggen, wil ik graag een vraag stellen. Ik las vandaag in de krant dat iemand van meteoconsult denkt dat de kansen op een warme winter winter zijn gestegen tot 65%. Dit zou komen doordat er nu al twee zware stormen zijn geweest. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? De laatste zware storm vóór 28 oktober jl. was in 2007. We weten allemaal hoe die winter verlopen is. Alleen toen was dit een storm midden in de winter, nu in het begin van de winter.

Ik heb genoten van de stormen, maar zou nu ook weer een koude winter willen meemaken. Ben een enorme weerfreak en misschien nog wel meer een winterfreak!

Hoi trouwens!

jorentje1997

Citaat van: Extremissimorum op vr 06 dec 2013 - 22:26
Zo, nu de storm ook op het forum is gaan liggen, wil ik graag een vraag stellen. Ik las vandaag in de krant dat iemand van meteoconsult denkt dat de kansen op een warme winter winter zijn gestegen tot 65%. Dit zou komen doordat er nu al twee zware stormen zijn geweest. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? De laatste zware storm vóór 28 oktober jl. was in 2007. We weten allemaal hoe die winter verlopen is. Alleen toen was dit een storm midden in de winter, nu in het begin van de winter.

Ik heb genoten van de stormen, maar zou nu ook weer een koude winter willen meemaken. Ben een enorme weerfreak en misschien nog wel meer een winterfreak!

Hoi trouwens!

Hey hey, Welkom op het forum!

Zou je toevallig een afbeelding/link van het artikel hebben? In je reactie staat dat die persoon dat ''denkt'' maar met denken alleen ben je niet veel, hij zal wel wat onderbouwing gegeven hebben en deze zou ik graag even zien  ;)

Stephanie

Vanmorgen in Boxtel een aantal uur natte flatsen voorbij zien komen. Altijd leuk. (Ik sta voor de klas, en die kids vinden dat net zo leuk als ik ;D)

Extremissimorum

Citaat van: jorentje1997 op vr 06 dec 2013 - 22:36
Hey hey, Welkom op het forum!

Zou je toevallig een afbeelding/link van het artikel hebben? In je reactie staat dat die persoon dat ''denkt'' maar met denken alleen ben je niet veel, hij zal wel wat onderbouwing gegeven hebben en deze zou ik graag even zien  ;)

Heb geen link, want het stond in het Noordhollands Dagblad van gisteren. Heb helaas de krant niet meer. Zover ik me kan herinneren was de argumentatie niet meer dan het verband tussen stormen en een zachte winter. Daarbij werd gezegd dat stormen vaak van zee komen. Aangezien de kou van het oosten komt zou de kou ons niet bereiken door die aanvoering van stormen en buien uit het westen. Vond het een beetje vage argumentatie...

zorba

Citaat van: Extremissimorum op vr 06 dec 2013 - 22:59
Heb geen link, want het stond in het Noordhollands Dagblad van gisteren. Heb helaas de krant niet meer. Zover ik me kan herinneren was de argumentatie niet meer dan het verband tussen stormen en een zachte winter. Daarbij werd gezegd dat stormen vaak van zee komen. Aangezien de kou van het oosten komt zou de kou ons niet bereiken door die aanvoering van stormen en buien uit het westen. Vond het een beetje vage argumentatie...

Welkom! Staat de editie niet online? http://digikrant.noordhollandsdagblad.nl/

En tja, zonder wetenschappelijke onderbouwing is zo'n argument niks waard.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Citaat van: Extremissimorum op vr 06 dec 2013 - 22:26
Zo, nu de storm ook op het forum is gaan liggen, wil ik graag een vraag stellen. Ik las vandaag in de krant dat iemand van meteoconsult denkt dat de kansen op een warme winter winter zijn gestegen tot 65%. Dit zou komen doordat er nu al twee zware stormen zijn geweest. Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen? De laatste zware storm vóór 28 oktober jl. was in 2007. We weten allemaal hoe die winter verlopen is. Alleen toen was dit een storm midden in de winter, nu in het begin van de winter.

Ik heb genoten van de stormen, maar zou nu ook weer een koude winter willen meemaken. Ben een enorme weerfreak en misschien nog wel meer een winterfreak!

Hoi trouwens!
zelf ook gehoord op de radio omroep Gelderland, van iemand die bij het weer bedrijf uit Wageningen werkt afgelopen maandag of dinsdag  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: Extremissimorum op vr 06 dec 2013 - 22:59
Heb geen link, want het stond in het Noordhollands Dagblad van gisteren. Heb helaas de krant niet meer. Zover ik me kan herinneren was de argumentatie niet meer dan het verband tussen stormen en een zachte winter. Daarbij werd gezegd dat stormen vaak van zee komen. Aangezien de kou van het oosten komt zou de kou ons niet bereiken door die aanvoering van stormen en buien uit het westen. Vond het een beetje vage argumentatie...

Waarschijnlijk weer zo iemand die denkt '' Mijn kat drinkt plots veel melk, dus dit wordt een warme winter''.

ron12

Ik had al een filmpje geplaats van een vliegtuig die niet kon landen op het vliegveld, nog een gevonden, En nog veel  gaver ook nog, zelfde vliegveld trouwens
  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: zorba op vr 06 dec 2013 - 23:22
Welkom! Staat de editie niet online? http://digikrant.noordhollandsdagblad.nl/

En tja, zonder wetenschappelijke onderbouwing is zo'n argument niks waard.

Hij staat er wel tussen. Kan er alleen niet bij; ik heb geen digitaal abonnement. Het is die van 5 december. Dagblad voor West-Friesland

zorba

Citaat van: Extremissimorum op vr 06 dec 2013 - 23:36
Hij staat er wel tussen. Kan er alleen niet bij; ik heb geen digitaal abonnement. Het is die van 5 december. Dagblad voor West-Friesland

Ok, niet gezien dat je ervoor moet betalen (belachelijk)

Anyway, komt op mij over dat die man meer zijn eigen vermoedens geeft en niet met onderbouwing/bewijzen komt.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Hansle

CFS maandverwachting voor december. Spreekt voor zich en de pluim gaat hier ook al een heel stuk in mee. Zal rustig worden volgende weken op het forum ;D

flyerke

inderdaad, deel 4 van deze topic zal niet meer voor deze maand zijn denk ik ;-). De storm heeft voor geen groot effect gezorgd, vorig jaar was dit wel even anders ...
voor onze contreien geldt, stilte NA de storm :-)
Winter is coming

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

 

Weer

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog

Geldig van maandag 09 december tot zaterdag 21 december

Synoptische ontwikkeling
Na het weekeinde zien we dat het uitzakken van kou over westelijke deel van de Atlantische Oceaan voor de versterking en de opbouw van een hoog richting het vasteland van West-Europa plaats vindt. Mede als gevolg van een uitzakkende hoogtetrog boven Oost-Europa heeft de atmosfeer een stabiele oplossing in de vorm van een Omega-blokkade. Hierbij heeft ons land, zeker de eerste 10 dagen, volgens vrijwel alle EPS-leden met de hoogterug te maken, hetgeen resulteert in een stabiel weertype dat na het weekeinde zijn beslag krijgt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het opbouwen en verplaatsen van het hoogte rug zien we terug in de meerderheid van clusters. De blokkade lijkt pas na 10 dagen minder zeker te worden omdat dan een clusters met 20 % van de oplossingen de amplitude van de rug steeds kleiner laat worden en daardoor een meer zonale stroming boven ons land laat komen. De exacte positie van de as van het hoog is wel bepalend voor de precieze aanvoerrichting boven ons land. Slechts 20% van de oplossingen laat nu een koude oplossing zien. De neerslagpluim vertoont pas vanaf donderdag een aarzelend neerslag signaal (2 van de leden), ook aan het einde van de periode houdt ruime meerheid van de EPS-leden het droog. De neerslagmembers behoren tot die oplossingen waarbij de Omega-blokkade wordt afgebroken.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vanaf maandag af en toe zon en een rustig en droog weertype. De middagtemperatuur ligt rond de 5 graden met op dinsdag en woensdag mogelijk iets lagere waardes en de minima liggen op of iets onder het vriespunt.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (80 %) op het aanhouden van het rustige en droge weertype met minima en maxima iets onder de normale waarde voor de tijd van het jaar.

Paraaf meteoroloog: veeken
Uitgifte: 07/12/2013 04.45 uur LT   http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_meerdaagse.html.

pluim midden,
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal