Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 245615 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoffies

Heftig dagje morgen zo aan de kust, hoe staat het met onze duinen, met het oog op de springtij. Kan iemand wat meer vertellen over het kou front, ik zie het niet helemaal terug in de pluim...
Twitter: @hoffnar2911

GHkstra

Opgesteld: woensdag 4 december 2013 22.29 uur

Waarschuwing voor de scheepvaart:
Vlissingen Hoek van Holland IJmuiden
west tot zuidwest 6

Texel Rottum Delfzijl Harlingen
west tot zuidwest 7

IJsselmeer Marken
zuidwest 6

Overige districten:
geen waarschuwing

Weeroverzicht:
Laag zuid van IJsland diept snel uit en trekt snel naar Zuid-Zweden.

Verwachting van 01:00 tot 13:00 uur:
Vlissingen Hoek van Holland IJmuiden
west tot noordwest 4-5, krimpend west tot zuidwest 5-6, later toenemend 8-9,zicht goed, later afnemend matig

Zierikzee
west tot noordwest 3-4, krimpend zuidwest 4-5, later toenemend 8-9,zicht goed, in neerslag matig

Texel Rottum Delfzijl Harlingen
west 5-6, krimpend west tot zuidwest 6-7, later toenemend 9-10,later regen,zicht goed, later afnemend matig

IJsselmeer Marken
west 4-5, krimpend zuidwest 5-6, later toenemend 8-9,zicht goed, in neerslag matig

Verwachting van 13:00 tot 01:00 uur:
Vlissingen Hoek van Holland IJmuiden
zuidwest 8-9, spoedig ruimend noordwest 7-8,spoedig buiige regen,zicht matig, toenemend goed

Zierikzee
zuidwest 8-9, spoedig ruimend noordwest,spoedig buiige regen,zicht goed, in neerslag matig

Texel Rottum Delfzijl Harlingen
zuidwest 9-10, snel ruimend noordwest 8-9,eerst regen, later enkele buien,zicht matig, toenemend goed

IJsselmeer Marken
zuidwest 8-9, spoedig ruimend noordwest 7-8,eerst regen, later enkele buien,zicht goed, in neerslag matig

Bron: KNMI

Erik V

Ben benieuwd Morgen . Ik werk op het water(Rotterdam Europoort) en heb de afgelopen 18 jaar dat ik op het water werk een hoop gezien. Laat dit maar weer ns zo'n speciaaltje worden. De ingrediënten voor extreem hoog water zijn er iig.

Joep

Deze storm ontwikkelt zich razendsnel. Zgn snelle cyclogenese. Nu nog slechts witte plek NW van Schotland

p. kuipers

http://wolken.buienradar.nl/nl/eu


Joep

GFS laat nog steeds sneeuwkans vanaf morgenavond zien - noorden meeste kans op sneeuwbuien




Ricodehaan

Houdt dit ook in na de storm winter?!

gilleeesss

Vind beetje jammer dat we in wintertopic een storm moeten bespreken, had liever een sneeuwstorm gehad :D

NitroGenetics

Citaat van: gilleeesss op wo 04 dec 2013 - 23:00
Vind beetje jammer dat we in wintertopic een storm moeten bespreken, had liever een sneeuwstorm gehad :D

ik weet niet hoor, een storm in de winter past perfect in deze topic...:p ik bedoel er zal toch wel een beetje sneeuw bijzitten hoor ;)

Tam

Is er iemand die een leuk neerslag gifje kan plaatsen? Zoals we in het vorige topic regelmatig voorbij zagen komen? Ik weet dat de neerslag een ondergeschoven kindje is t.o.v. de wind maar het lijkt me toch handig om erbij te hebben voor eventuele referentie achteraf. Bvd.

Joep

Er zijn nog steeds enorme verschillen tussen de diverse modellen voor het weer de komende periode.
Eerste kaart toont de onzekerheid van morgen, en dan met name de windkracht. Grootste gemene deler in de Uitvoer is dat het gehele land te maken krijgt met windstoten tot 100 km/u, de Wadden kunnen zich voorbereiden op stoten tot 130 km/u. Verder lijkt opvallend dat het venijnige windveld langdurig zal zijn. Maar hoe het allemaal precies zal gaan verlopen dat gaan we morgen meemaken. Valt me op, zag ik vandaag op de weerfora, is dat vooral de weerfreaks achter de PC naar dit extreme weer uitkijken, en dat vooral de mensen uit het Noorden al een soort angst hebben voor wat komen gaat.

Wat in ieder komen gaat, is een vrij koude vrijdag met overal, de meeste in de kustprovincies, winterse buien en maxima tussen 2-5 C.

Onzeker is dan wel weer hoe het weer zich vanaf zaterdag zal gaan ontwikkelen. Niet zozeer qua weerbeeld, want er is redelijke overeenstemming binnen de Uitvoer dat de neerslagkansen vanaf zaterdag snel kleiner worden. Maar de onzekerheid zit 'm nog steeds in de thermische ontwikkelingen. Enige Uitvoer laat, vooral onder invloed van een relatief klein laag dat ten noorden van ons land oostwaarts trekt, in de dan ontstane westelijke aanvoer vochtige en vrij zachte lucht instromen. Waarin het zondag en de dagen daarna tot maximaal 10 C kan worden.
Andere Uitvoer, zie 2e en 3e kaart, laat de situatie minder doorstroomd zijn, dit omdat er ook ten noorden/noordoosten voldoende drukstijgingen komen, waardoor in een meer stagnerende situatie de maxima rond de 5 C zullen liggen met in de nacht en ochtend kans op lichte vorst bij voldoende opklaringen. In de loop van volgende week gaat in dit scenario de aanvoer naar meer ZO/O richtingen en wordt geleidelijk nog iets koudere lucht aangevoerd waarin het vrij algemeen tot lichte vorst in de nacht en ochtend gaat komen en overdag de maxima 2-5 C zullen zijn.
Voor daarna, is gezien onzekerheid tot +144, mi helemaal niets te zeggen.

Mvg, Ronald.



gilleeesss

Citaat van: Ricodehaan op wo 04 dec 2013 - 22:58
Houdt dit ook in na de storm winter?!

ik vind de pluimen toch weer verslechten, zo gaan w enooit winterweer krijgen.. Tjah.. we hebben gelukkig nog 3 maand


Joep

Sinterklaasstorm nadert Nederland: maatregelen op een rij

Nederland zet zich schrap voor de storm die tijdens Sinterklaas over ons land raast. Wat wordt er precies verwacht en welke maatregelen worden er getroffen? Een overzicht.
De verwachting:

•In de middag kunnen in het westen en noorden zeer zware windstoten voorkomen van 100 tot 120 kilometer per uur, met uitschieters in het Waddengebied tot 130 km per uur. Het KNMI heeft code oranje (extreem weer) afgegeven voor Zuid- en Noord-Holland, Groningen en Friesland. Elders in het land worden zware windstoten verwacht van 75 tot 100 km/u. Pas in de avond en nacht nemen de windstoten in het binnenland af.
•De avondspits kan druk worden en eerder beginnen dan normaal. Vanwege pakjesavond gaan veel mensen wat eerder naar huis. En het onstuimige weer zal het verkeer parten spelen, voorspelt de ANWB.  De eerste spitsfiles kunnen al rond 15:00 uur ontstaan. De wegen zullen rond 17:00 uur het drukst zijn.
•Na de storm zal er donderdagnacht springtij ontstaan, verwacht RTL-weerman Reinier van den Berg. Het hoge zeewater wordt opgestuwd en naar de kust geblazen. "Dat kan leiden tot serieuze problemen op de Wadden en in Zeeland." Toch moet het gevaar verder volgens de weerman niet worden overdreven. "Maar er zullen zeker wel wat bomen omwaaien."
De maatregelen:

•KLM heeft uit voorzorg een aantal vluchten binnen Europa geschrapt. Ook zegt KLM vertragingen te verwachten in verband met de verwachte harde wind. Het advies: houd de site in de gaten
•Ook het Duitse Lufthansa heeft een paar vluchten geschrapt.
•Op de Waddeneilanden Ameland en Terschelling zijn autobezitters opgeroepen hun auto's weg te halen bij de pieren en de lager gelegen parkeerplaatsen. Door de verwachte combinatie van storm en springtij kunnen de parkeerplekken onder water komen te staan.
•Rederij Doeksen heeft uit voorzorg enkele vaarten op van Harlingen naar Terschelling en Vlieland en vice versa laten vervallen. Andere afvaarten vertrekken eerder of later.
•De Kustwacht in Den Helder houdt extra mensen achter de hand en heeft een waarschuwing doen uitgaan naar de scheepvaart. Volgens een woordvoerder is de verwachte noordwesterstorm gevaarlijker voor de scheepvaart dan een zuidwester.   
•De dijkdoorgang in Den Oever wordt uit voorzorg gesloten in verband met hoog water. Dat gebeurt met deuren en zogeheten bigbags met zand. Volgens het hoogheemraadschap krijgt de dijkopening de volle laag van de noordwesterstorm.
•Ook het waterschap Scheldestromen bereidt zich voor om de Zeeuwse dijken te bewaken. In de nacht van donderdag op vrijdag is er rond 04:00 uur 90 procent kans op een waterstand van 3.80 meter boven NAP bij Vlissingen. Het risico dat het opgestuwde zeewater het alarmpeil van 4.20 meter boven NAP bereikt, is 30 procent.
•In de nacht van donderdag op vrijdag sluiten ook de Oosterscheldekering en de Algerakering in de Hollandsche IJssel. Ook zullen enkele sluizen worden gesloten.

RTL Nieuws

Edwin

oogste voorspelde waterstand:
Vlissingen +400 cm
Hoek van Holland +270 cm
Den Helder +210 cm
Harlingen + 290 cm
Delfzijl + 380 cm

Ter vergelijking stormvloed in 2007:
Vlissingen +367 cm (nu 33 cm hoger dus) (in 1953 zat Vlissingen op +455 cm)
Hoek van Holland +316 cm (nu 46 cm lager dus)
Den Helder + 271 cm (nu 61 cm lager dus)
Harlingen +350 cm (nu 60 cm lager dus)
Delfzijl +421 cm (nu 41 cm lager dus) (in 2006 zat Delfzijl op +483 cm))
Never Stop Exploring

Edwin

Never Stop Exploring

Remy

Citaat van: Joep op wo 04 dec 2013 - 23:03
Valt me op, zag ik vandaag op de weerfora, is dat vooral de weerfreaks achter de PC naar dit extreme weer uitkijken, en dat vooral de mensen uit het Noorden al een soort angst hebben voor wat komen gaat.
Die PC is wel handig als je kaartjes wil zien :) Denk dat momenteel meer niet weerfreaks nu de fora en weersites belasten.
Die storm kan wel eens epische proporties aannemen(voor wat in ons land norm is).Ennuh ik maak mij niet zo druk hoor,een beetje wind sloopt wel maar hooguit waaien hier de dakpannen weg.
En ik ben toch al van plan nieuwe te gaan leggen ;)
Wel hoop ik dat er in Duitsland wat windmolens gesloopt worden,die hebben nog nooit eerder zo'n vette storm meegemaakt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Satelliet waterdamp (water vapour) beeld 18h00

Mooi te herkennen de "warmtefrontgolf" (sector, shield) die zich ten zuiden van IJsland ophoudt. Deze zal door WLA en door een verdere verscherping van de thermische tegenstellingen (subtropische lucht vanuit het zuiden versus arctische lucht vanuit het noorden) aan de linker uitgang van de jet verder sterk gaan uitdiepen. De "dry intrusion" (DI), het instromen van droge stratosferische lucht (te herkennen aan de donkere kleuren, rood omcirkeld) zal het geheel extra energie geven waardoor het criterium van de zgn. rapid cyclogenese" (RC) gehaald zal worden. Interessant zullen morgen de beelden op de WV  (water vapour) zijn met de dry intrusion die in de kern van het laag gaat indraaien ! Juist deze DI achter het koufront zal voor grote onstabiliteit gaan zorgen !

glenn

Misschien toch belangrijk om te melden , als de depressie afwijkt van zijn pad al gaat dit maar om een luttele 50 km verwacht ik grote en zware problemen want dan komt nederland en noord belgie gewoon onder een dik pak sneeuw te liggen hou de depressie in de gaten ik zeg het 50 km kan genoeg zijn voor sneeuw !

Southman

Citaat van: glenn op do 05 dec 2013 - 00:13
Misschien toch belangrijk om te melden , als de depressie afwijkt van zijn pad al gaat dit maar om een luttele 50 km verwacht ik grote en zware problemen want dan komt nederland en noord belgie gewoon onder een dik pak sneeuw te liggen hou de depressie in de gaten ik zeg het 50 km kan genoeg zijn voor sneeuw !

Reageer morgen avond nog eens, met deze tekst in je bericht, en dan vertel je wat er echt gebeurd is. Daarna kun je een vergelijking maken tussen wat je vanavond en morgen zegt. Waarschijnlijk zul je dan moeten concluderen dat je alleen maar sensatie hebt gemaakt. Houd hier mee op, het is namelijk irritant om te lezen. Overigens geldt dit niet alleen voor jou, maar voor alle sensatie posters.

Houdt het bij de werkelijkheid en de realiteit, dat leest makkelijker en komt geloofwaardiger over.

8)
I like extreme weather!

Powered by EzPortal