Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 243156 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ijsbloem

 8) Pascal...Waar kan ik jou HP gemiddelde terug vinden ?
Ik dacht dat ik alleen stond als een Winterhater en wat niet meer op dit forum.
En met mijn verwachting van totaal 15 HM deze Flutwinter de winnaar te worden van
de HM wedstrijd. Maar ik geef jou grote kans om te winnen als je niet hebt gesjoemeld
met jouw inzending.  ;D :P
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

Cdtje3,
Ga er eens van uit dat er van winterweer niets terecht komt.
Het lijkt wel of de laatste vijf winters menigeen de hopeloze vorstvrije winters
van daarvoor zijn vergeten.
Ik en met mij vele andere winterliefhebbers hebben in de jaren voor de laatste
wat koudere winters enorm moeten afzien en al in hosannastemming waren als er
een nachtvorstje of een natte sneeuwvlok werd gesignaleerd.
Sterker, ik kijk er niet vreemd van op als we aan de vooravond staan van weer een lange
serie van armoedige winters.
Maar gelukkig heb ik de foto's nog   ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op za 28 dec 2013 - 22:48
Cdtje3,
Ga er eens van uit dat er van winterweer niets terecht komt.
Het lijkt wel of de laatste vijf winters menigeen de hopeloze vorstvrije winters
van daarvoor zijn vergeten.
Ik en met mij vele andere winterliefhebbers hebben in de jaren voor de laatste
wat koudere winters enorm moeten afzien en al in hosannastemming waren als er
een nachtvorstje of een natte sneeuwvlok werd gesignaleerd.
Sterker, ik kijk er niet vreemd van op als we aan de vooravond staan van weer een lange
serie van armoedige winters.
Maar gelukkig heb ik de foto's nog   ;)

zo grappig ben jij! man

dennis089

klopt het dat het nat wordt met de jaarwisseling 's nachts? als ik de pluim goed begrijp.. met nog 3 dagen te gaan moet dit toch wel beetje zekerheid zijn niet?

ron12

Nu wel regen op oudejaars avond en de wind
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Rayonhoofd

Citaat van: Ijsbloem op za 28 dec 2013 - 22:48
Cdtje3,
Ga er eens van uit dat er van winterweer niets terecht komt.
Het lijkt wel of de laatste vijf winters menigeen de hopeloze vorstvrije winters
van daarvoor zijn vergeten.
Ik en met mij vele andere winterliefhebbers hebben in de jaren voor de laatste
wat koudere winters enorm moeten afzien en al in hosannastemming waren als er
een nachtvorstje of een natte sneeuwvlok werd gesignaleerd.
Sterker, ik kijk er niet vreemd van op als we aan de vooravond staan van weer een lange
serie van armoedige winters.
Maar gelukkig heb ik de foto's nog   ;)

Pffff, kan iemand die ijsbloem een beetje Pokon geven, of anders Amitriptyline ? ( Dit laatste middel kan het weer momenteel echter ook wel gebruiken ;-) )
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Joep

IJskoude 'Canadese koudebel' arriveert komend weekeinde boven het midden van de Atlantische Oceaan. Komende dagen aanhoudend wisselvallig maar tijdens de jaarwisseling wellicht droog. December naar 7de plaats voor wat betreft het aantal uren zonneschijn.

Aan het begin van het nieuwe jaar wordt de atmosferische bovenkamer boven het noordoosten van Canada extreem koud. Het 500 hPa-vlak (circa 5 kilometer hoogte) koelt af tot bijna -50º; op 850 hPa (1500 meter) worden door het ECMWF temperaturen tot circa -35º verwacht. De intense 'koudebel' jaagt de straalstroom aan waardoor het depressiecircus op volle toeren blijft draaien.
De Canadese koudebel situeert zich op 4 januari boven het midden van de Atlantische Oceaan. Door het (trogvormig) uitzakken van de kou wordt de straalstroom dan wat meer naar het zuiden gedrukt. Het is echter nog niet in kannen en kruiken wat uiteindelijk de positie van de uitzakkende hoogtetrog zal zijn. Het iets te zachte weer wordt wellicht geprolongeerd maar wanneer een randstoring uit de bocht vliegt, zouden we ook in koude lucht terecht kunnen komen. In dat geval zijn minima beneden nul mogelijk. Kortom de spreiding tussen de aan het ECMWF gelieerde oplossingen neemt toe. Wat op de lange termijn (10-15 dagen) niet wezenlijk verandert, is het wisselvallige karakter van het weer.

jan visser

Joep


New Years Day 2014 MAJOR STORM" is coming

29 Dec 06:00am WeatherAction

Imminent New Year's Day Storm Warning
Piers says "On 28th around 2pm The MetOffice showed, on BBC News 24, a new Low heading for SW Eire and said they didnt expect it to be as significant as recent Lows. However it falls in our new R5+ period so we expect it will be more significant and potentially damaging compared with normal conditions than the storm of 23-24th Dec for example and we expect significant snow in it's wake".

Important - The storms in UK+Ire+Eu and USA 23-24th wereSIMULTANEOUS with a major Radio storm on Jupiter. See 29Dec Space-Weather.com link above



Romigo

Citaat van: Joep op zo 29 dec 2013 - 10:42
New Years Day 2014 MAJOR STORM" is coming

29 Dec 06:00am WeatherAction

Imminent New Year's Day Storm Warning
Piers says "On 28th around 2pm The MetOffice showed, on BBC News 24, a new Low heading for SW Eire and said they didnt expect it to be as significant as recent Lows. However it falls in our new R5+ period so we expect it will be more significant and potentially damaging compared with normal conditions than the storm of 23-24th Dec for example and we expect significant snow in it's wake".

Important - The storms in UK+Ire+Eu and USA 23-24th wereSIMULTANEOUS with a major Radio storm on Jupiter. See 29Dec Space-Weather.com link above

Zou leuk zijn, dan hebben we met Sinterklaas, een dag voor kerst en op nieuwsjaarsdag een storm gehad.

grizzrh

Wil niemand de nieuwe pluim zien ?  :P
Doenrade, Limburg

Romigo

Kan niet achterhalen of "Bacci" dezelfde pluim heeft geplaatst.

ron12

Windveld word wel zeer groot op 5 januari,   8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Nu al hooikoorts door warme weer

Mensen die allergisch zijn, kunnen nu al last krijgen van hooikoorts.
Het is deze maand warmer dan normaal.
Daardoor komen nu de eerste bomen al in bloei die de pollen verspreiden waarvan hooikoortspatiënten last hebben.

De gemiddelde temperatuur lag in december meer dan twee graden boven het langjarig gemiddelde, meldt het KNMI.
Het was gemiddeld 5,8 graden. December 2013 komt daarmee op de zesde plaats van warmste decembermaanden sinds 1901.


Uitheemse elzen en hazelaars
Door de hoge temperatuur komen de eerste hazelaars al in bloei en een aantal uitheemse elzen.
De inheemse witte en zwarte els bloeien nog niet, maar wel soorten als de Kaukasische els en een kruising van die els met de Japanse.
Deze soorten komen normaal gesproken half januari in bloei, maar de eerste bloeiden nu al vlak voor kerst.

Er zijn nu nog niet veel pollen in de lucht, maar de concentratie elzenpollen kan de komende tijd oplopen.
Overigens bloeien de uitheemse elzen maar een paar dagen en zijn de pollen door westenwind en regen naar verwachting snel verdwenen.

Ook de hazelaars bloeien vroeger dan anders.
Afgelopen jaar waren ze ook al vroeg en lag de piek in de bloei op 6 januari. Nu komt die piek mogelijk nog eerder.


Allergieradar.nl
Er zijn honderdduizenden mensen die allergisch zijn voor boompollen, waaronder els en hazelaar.
Op Allergieradar.nl kunnen hooikoortspatiënten doorgeven in welke mate ze hooikoortsklachten ervaren.
Ook kunnen ze het eigen klachtenverloop vergelijken met de pollentellingen van het Leids Universitair Medisch Centrum.



Bron: NOS.nl





Joep

Ook Uitvoer 2912-00z bevestigt het beeld dat winterweer zeker niet in de periode t/m 1e decade januari te verwachten valt.
We moeten daarom voorlopig de hoop maar putten uit de stratosferische ontwikkelingen, die geven actueel boven Azie een start van een opwarming, die duurt t/m eerste week januari en al grote effecten heeft op de vortex voor wat betreft omvang en positie, en ook eind 1e decade opnieuw een opwarming rond het Amerikaanse/Groenlandse deel van het Noordelijk Halfrond laat ontwikkelen.
Dit kan de aanzet vormen tot het zogenaamde breken van de vortex, zie 1e kaart van vandaag en 2e kaart van einde termijn.
Aan de bodem vinden er -hierdoor- ook al de nodige veranderingen plaats, maar 3e kaart (vandaag) in combinatie met 4e kaart (einde termijn) laat zien dat pas rond half januari zich kansen kunnen gaan aanbieden.

r.de wildt

gilleeesss

Ik vraag me toch eens af, wnr die winter komt. GFS oper zelf weer met een storm, ipv kansjes op een blokkade die er paar dagen geleden inzat op MT

ron12

Voor de liefhebbers die de straalstroom volgen, mooie site gevonden, met archieven en al  tot 5 jaar terug, dan kun je zien dat er nu een totaal  andere straalstroom heerst , dan de afgelopen winters http://virga.sfsu.edu/scripts/jet_atl_archloop.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Vanavond een nieuw winter topic met betrekking tot het weer tijdens de jaarwisseling.

Ramon Oost

We gaan verder in Winter discussietopic 2013/2014 deel 4! http://goo.gl/5xZQ3v

Powered by EzPortal