Winter discussietopic 2013/2014 deel 3

Topic gezien door 245732 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, wo 04 dec 2013 - 20:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerextrem

Citaat van: winter op za 28 dec 2013 - 11:32
ECMWF en GFS zijn echt slecht! Wat een slecht gemiddelden.

het valt nou wel weer mee, met name EC, deze zijn na de slechte run van gisteravond wel weer stukje kouder met zowaar sneeuwkansmogelijkheden in het eerste weekend van januari. bekijk het ook van positieve kant. heel veel weermodellen hebben moeite mee. hoe je meer druk maakt om een winterinval, dan lijkt het heel ver weg.

je moet juist van dag tot dag kijken. het kan ook zomaar ineens winter op de kaarten komen.

Joep

Citaat van: Jasneker op za 28 dec 2013 - 11:58
Corbijn en Joe Bastardi lopen wel wat meer te kraaien over horror winters enzovoorts, daar kwam ook niet veel van uit, sensatie voorspellingen allemaal.
De zonne activiteit is voor een zonnevlekken maximum op een laag peil en heeft dus weinig invloed op de bovenste atmosfeer...

Waaien zal het wel met deze west circulatie maar storm zie ik nog niet in de boeken staan zoals Bastardi & Coweer loopen te kraaien zeker niet met sneeuw....


Ik snap je reactie maar Corbijn heeft de laatste stormen wel goed voorspeld en dat 6 weken geleden al!

Weerfreak 1337

Citaat van: Edwin op za 28 dec 2013 - 12:39
Die corbijn is gewoon een aandachts.... die elke keer in de media wil met onzinnige stukken tekst.

Gelukkig schijnt de zon ook weer eens :) wel jammer dat er geen spoor van de winter te bekennen is, ja op 900 km in de Alpen liggen dikke pakketten. Officieel is de winter ook pas net begonnen en hebben we nog ruim 2 maanden te gaan

Als hij een koude winter had verwacht, was het een goede man geweest ;) Nu is het ineens een rare die enkel aandacht wilt.
Zoals een aantal jaren terug, hij verwachtte een koude winter, en hij was ineens de man die altijd gelijk had en goede verwachtingen had ;)
Verder niet persoonlijk op jou gericht Edwin, maar meer algemeen. :) Nou moet ik je wel gelijk geven, dat hij vaak overdrijft met rampen die uit dat soort weer voort kunnen komen, zoals al die overstromingen en snowmageddons :P

Nog een voorbeeld: Piet Paulusma verwacht een iets te koude winter, dan is het goed. Had hij een zachte winter verwacht, dan was Piet ineens weer die Piet die toch nooit gelijk heeft. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tjeerd

Citaat van: Weerfreak op za 28 dec 2013 - 15:08
Als hij een koude winter had verwacht, was het een goede man geweest ;) Nu is het ineens een rare die enkel aandacht wilt.
Zoals een aantal jaren terug, hij verwachtte een koude winter, en hij was ineens de man die altijd gelijk had en goede verwachtingen had ;)
Verder niet persoonlijk op jou gericht Edwin, maar meer algemeen. :) Nou moet ik je wel gelijk geven, dat hij vaak overdrijft met rampen die uit dat soort weer voort kunnen komen, zoals al die overstromingen en snowmageddons :P

Nog een voorbeeld: Piet Paulusma verwacht een iets te koude winter, dan is het goed. Had hij een zachte winter verwacht, dan was Piet ineens weer die Piet die toch nooit gelijk heeft. :P

Inderdaad zo is het eigenlijk wel. Als men maar hoort wat men graag wil dan is het altijd goed.
Toch kan het nog wel een iets te koude winter , want wij hebben nog twee maanden te gaan.

Serge

Vandaag heerlijk in de zon op het terras gezeten..... Koning winter laat nog niet van zich horen, misschien een koude 2 helft januari? Wie zal het zeggen iig voorlopig niet
Waar is mijn cape

Schaatsliefhebber

hmm, Eerste helft van januari kunnen we afschrijven, Begrijp ik als leek? :(

Bacci

Citaat van: Schaatsliefhebber op za 28 dec 2013 - 18:18
hmm, Eerste helft van januari kunnen we afschrijven, Begrijp ik als leek? :(

Tuurlijk niet, vooruitzichten zijn even wat minder en gelijk weer die negativiteit, vooruitzichten weer wat beter dan praat iedereen weer anders. Daarnaast is het ook makkelijker om te zeggen dat het aanhoudend zacht blijft dan kritischer naar het weer te kijken.

jonkheer

Hoewel er tekens zijn van verandering lijkt het erop dat de winter nog niet wil komen. Tja wat kun je ervan zeggen. Echt onnederlands is het nou ook weer niet. Eerst maar eens zien of die Corbijn gelijk krijgt met een nieuwe periode van stormachtig weer. Dat overdrevene van " armageddon"  maar even achterwege latend, heeft hij toch aardig gelijk gekregen met zijn vorige stormvoorspellingen.

Schaatsliefhebber

Citaat van: Bacci op za 28 dec 2013 - 18:40
Tuurlijk niet, vooruitzichten zijn even wat minder en gelijk weer die negativiteit, vooruitzichten weer wat beter dan praat iedereen weer anders. Daarnaast is het ook makkelijker om te zeggen dat het aanhoudend zacht blijft dan kritischer naar het weer te kijken.
Je hebt gelijk, met het weer weet je het maar nooit :)

NitroGenetics

Citaat van: Bacci op za 28 dec 2013 - 18:40
Tuurlijk niet, vooruitzichten zijn even wat minder en gelijk weer die negativiteit, vooruitzichten weer wat beter dan praat iedereen weer anders. Daarnaast is het ook makkelijker om te zeggen dat het aanhoudend zacht blijft dan kritischer naar het weer te kijken.
hoewel er wel wat feitjes zijn dat het voor de eerste 2 weken de winter er nog niet inzit, geen hoog en we hebben temaken met een wester stroming die voorloping nog wel aanhoud. dus de kans is relatief groot dat we diezelfde weerpatroon die we de afgelopen 3 weken hebben gehad wel aan gaan houden voor minstes een week of 2, er zijn nog geen grote veranderingen zichtbaar, die duiden op een koudere tijd.

aloa

Citaat van: NitroGenetics op za 28 dec 2013 - 18:48
hoewel er wel wat feitjes zijn dat het voor de eerste 2 weken de winter er nog niet inzit, geen hoog en we hebben temaken met een wester stroming die voorloping nog wel aanhoud. dus de kans is relatief groot dat we diezelfde weerpatroon die we de afgelopen 3 weken hebben gehad wel aan gaan houden voor minstes een week of 2, er zijn nog geen grote veranderingen zichtbaar, die duiden op een koudere tijd.
Het kan snel veranderen natuurlijk, verder dan 5 dagen vooruit kijken is eigenlijk niet te doen. Zeggen dat er nog 2 weken een west stroming komt is net zo betrouwbaar als zeggen dat er over een week een oost stroming komt.
Vorig jaar zagen de kaarten er ook ineens heel anders uit (meen ik me te herinneren)  :)

Joep

Zou het dan toch een keertje wit worden? Kaart voor 4 januari

Jan van Ooijen

Joep

Commentaar, zaterdag 28 december, 20:30 uur: operationele uitvoer ECMWF (de tiendaagse) wederom antiwinters. Neerslagkansen zijn kleiner geworden.

jan visser


Farid_A

Om maar even de anti winters stemming er een beetje uit te halen, hier de pluim van 29-12-2012.

Net zo dramatisch als nu. Maar we weten allemaal wat er 2 weken later gebeurde



Joep


Jasneker

Met een nacht temperatuur daaar van +5 C zie ik dat als regen vallen, geen wit poeder....;)

DSDLimburg

Citaat van: Joep op za 28 dec 2013 - 20:54
gfs geeft vanacht al sneeuw  ;) ;)
Er zit een klein kansje in ja voor vannacht, Maar ik zou 4 januari in de gaten gaan houden! :)
seizoen 2018/2019

winter

Pluimen van GFS en ECMWF nog verre van overtuiging.

Bacci

Achja nog genoeg leden die onder de 5 graden gaan, morgen draait die wel weer bij  ;)

Cdtj3

Citaat van: Farid_A op za 28 dec 2013 - 20:50
Om maar even de anti winters stemming er een beetje uit te halen, hier de pluim van 29-12-2012.

Net zo dramatisch als nu. Maar we weten allemaal wat er 2 weken later gebeurde


Citaat van: Bacci op za 28 dec 2013 - 22:08
Achja nog genoeg leden die onder de 5 graden gaan, morgen draait die wel weer bij  ;)

Toch wel leuk te zien dat deze 2 pluimen eigenlijk niet een groot verschil tonen, ook bij de pluim van vorig jaar pas aan het einde van de 10 daagse onder nul, net als nu. Leuk dat die van vorig jaar ook geplaatst is en we het even kunnen vergelijken.

Kortom alles is nog mogelijk!
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Powered by EzPortal