Chaseverslag 28-7-2013 Midden/ Zuid Benelux

Topic gezien door 1587 bezoekers
Gestart door SniperEye, zo 28 jul 2013 - 09:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

** Veel tekst, voor één foto (niet spannend) moet je even naar onder scrollen **

Gistermiddag na eerst de hele dag gewerkt te hebben zijn forumlid Tinus en ik de auto ingestapt en gaan rijden. Steevast ben ik de navigator dus ben al vroegtijdig begonnen met mogelijke routes te plannen.

Zelf neem ik daarbij een aantal overwegingen in acht. Ten eerste: waar is het onweer ontstaan in Frankrijk, ten tweede kies ik een locatie centraal in het waarschuwingsgebied.

Vervolgens constateerden we al aan het einde van de morgen dat eventuele SC's niet kansrijk meer konden zijn op basis van de maar zwak stijgende temperatuur. De MCS van eerder die ochtend heeft voor teveel achterblijvende bewolking en teveel afkoeling gezorgd.

Desondanks bereikten mij berichten van o.m. Jan dat het accent en enige potentie op SC's meer richting het oosten van de Benelux zouden liggen, immers daar warmde het wel degelijk op. Daarop toch het besluit het almaar groeiende buiengebied wat de grens zuidwest België/ Frankrijk had bereikt niet meer frontaal te benaderen maar richting het zuidoosten te rijden, dus richting Luik.

Na een tussenstop in Borgloon (19 kilometer van Luik) merkten we dat het inmiddels sterk was afgekoeld en daarmee meteen de kansen op buien vanaf de grond verkeken. Aangezien wij beiden een werkdag erop hadden zitten en de week van tevoren ook al behoorlijk wat uren hadden gemaakt, er geen uitzicht was op snelle ontwikkeling van nieuwe buien besloten huiswaarts te keren. Voor duidelijke structuren heb je toch onweer nodig bij dag of schemering. Weerlichten is zeker niet minder mooi maar daar hoef ik per definitie geen 300 kilometer voor te rijden.

Wellicht rekenen we ons in Nederland vaak te rijk en moeten we toch maar eens een vakantie in Frankrijk of Duitsland overwegen.

Mijn grootste les is dan ook vooral je eigen boeren verstand gebruiken en niet blind staren op de verwachtingen en kansen maar veel meer real time naar kaarten kijken.

Tot slot wil ik met name Jan en Marsel danken voor hun enorme inzet en moeite die zij afgelopen dagen hebben gestoken in een nauwkeurige verwachting. Op naar de volgende kans :)

Bonus: een foto van het moment in Borgloon waar we uiteindelijk besloten de chase te staken.


Geen onweer on Flickr

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: SniperEye op zo 28 jul 2013 - 09:19
Mijn grootste les is dan ook vooral je eigen boeren verstand gebruiken en niet blind staren op de verwachtingen en kansen maar veel meer real time naar kaarten kijken.

Tot slot wil ik met name Jan en Marsel danken voor hun enorme inzet en moeite die zij afgelopen dagen hebben gestoken in een nauwkeurige verwachting. Op naar de volgende kans :)
Geen onweer on Flickr
Graag gedaan :). Dat boeren verstand is iets wat vaak op korte termijn nog wel eens goed wil werken ja :). Een verwachting die 12-24 uur voor initiatie is uitgegeven is eigenlijk alweer 'oud' in dat opzicht.
Maar zo gaat het vaak hoor.
Eigenlijk zien we het elk jaar wel een paar keer gebeuren dat et verwachte zware onweer voor ons landje toch niet zo zwaar was als in eerste instantie gedacht. Of dat het, en dat is nog veel erger, helemaal niet tot onweer komt.
Situaties die in potentie erg zwaar zijn rusten altijd op vele pilaren. Sommigen daarvan zijn voor onze omgeving vaak wankel of blijken in de loop van de dag zwakker te zijn waardoor de hele constructie uiteindelijk in elkaar zakt.

Het is iets waar we ons bij neer moeten leggen. We wonen aan de noordwestpunt van een continent, in principe zijn we op Europese schaal gewoon kustgebied...en tja, dat zijn nou simpelweg niet de plekken waar het veelvuldig tot zware buien komt.

SniperEye

Goed verwoord. Ik denk daar precies hetzelfde over :)

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Powered by EzPortal