Hobbychasen vs Sciencechasen

Topic gezien door 3456 bezoekers
Gestart door Sven, ma 03 jun 2013 - 20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hobbystormchasers weigeren?

Ja!
Nee!

Sven

Naar aanleiding van wat er gebeurt is met het twistex team, begint het chasewereldje zo langzamerhand steeds irritanter te worden. Al gister werden andere chasers de schuld gegeven van het overlijden van Tim, Carl, en Paul. Ik vind dit persoonlijk echt de grootste onzin. Had dan geanticipeerd of het feit dat je niet alleen daar was, of is de hele alley alleen van jou? Dit heeft niets met Twistex te maken maar alleen met het feit dat de hobbychasers maar moeten oprotten, zodat de sciencechasers maar kunnen gaan en staan waar ze willen..

Waar gaat het heen? Iedereen hier heeft een passie voor het weer, de één wat meer dan de ander. Maar komop, als jij lang wilt genieten van een onweersbui, en of de hele cyclus wilt meemaken of een keer het echte zware onweer mee wil pakken, hebben wij daar alle recht op, niemand zal mij in ieder geval belemmeren te chasen.

Ik zal een poll toevoegen, want het kookt! en wil er niets meer aan vuil maken.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Michaeltje1986

Niets aan toe te voegen! CHASEN is CHASEN of het nu hobbymatig is of wetenschappelijk!
Chasen is een sport! NEVER STOP CHASING!!!

Hoe vaak worden de video's van hobbychasers wel niet gebruikt voor wetenschap?
Elkaar helpen! Het is tenslotte DE PASSIE van alle chasers, hobbymatig of niet!

Nou moet ik wel zeggen, dat het aardig druk kan worden op chases in america, net wat Reinier van den berg zei, als daar een hele rij auto's staan zie dan maar eens weg te komen.
Tevens heeft dit niets te maken met hobbymatig of niet, maar zelf de veiligheid inschatten!
Een ander team is gestopt omdat het te druk en gevaarlijk werd.

Komen ieder jaar zoveel mensen om het leven door tornado's, maar omdat nu meteorologen omkwamen zijn de hobby chasers de dupe?

Dus mijn stem is ook: NEE!!

Graphicnizor

+1 voor deze post, roerend mee eens. Hier in NL ook vaker ter sprake. Mensen die net beginnen tegenover de mensen die jaren chasen. Ik vind persoonlijk dat ik graag de mensen help met minder experience. Ik ben absoluut geen pro en vraag met regelmaat de mensen de oren van de kop. Ik deel graag mijn passie maar ben vanaf vorig jaar begonnen met wetenschappelijk chasen. het opnemen van events en t in kaart brengen waar het is wat de weersituatie is etc etc. mij zul je nooit horen zeggen omdat je net begint ben jij minder als mij. Stormchasen in Nl moet een gelijkheid krijgen. ja je moet een les of cursus volgen als je wilt warnen bij officiele instanties. maar als jij een funnel ziet en meld dit dan ben je net zo goed bezig als een Reed Timmer of Tim Samaras.

Naast het wetenschappelijk chasen heb je ook nog het reguliere en dynamiekchasen... maar ik ben t hier wel mee eens.
Mooie post Sven!

studio dewolf

Die discussie is al lang. De hobbychasers mogen wel chasen maar zij moeten wel de basiskennis hebben van het weer en de veiligheden vind ik. Zodat zij blokkeren de wegen niet dan is ok voor mij maar als toch blokkeren ze de wegen dan mogen ze van mij chasenverbod krijgen. Dus mijn antwoord is NEE.

Michaeltje1986

Mensen die stemmen, willen jullie aangeven waarom jullie ja of nee stemmen?
Persoonlijk ben ik geïnteresseerd in diegene die JA stemmen wat hun reden hiervan is!

Sven

Zojuist ook een mooi artikel gelezen van NOAA, welke geen onderscheid maken tussen de chasers, zolang het maar veilig gebeurt.

We know storm chasing is also done by local government and media personnel who provide valuable warning information, and by amateur storm chasers who wish to see and photograph storms.  We encourage all who chase to do so as safely and as responsibly as possible in order to avoid danger for themselves and all those threatened by tornadoes.

Bron: NOAA

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Giso84

Het is heel tragisch wat er gebeurd is maar dit is het risico wat 'chasen' met zich mee brengt.
Eén ieder die het team Twistex kent weet dat zij altijd uiterst voorzichtig tewerk ging, in mijn ogen zelf iets te voorzichtig waardoor ze velen mooie beelden en andere data-verzamelende info mis liepen.

De route die de befaamde tornado nam is er 1 voor in de boeken omdat deze extreem afweek (Z) van zijn oorspronkelijke route.
Team Twistex wist dat dit kon gebeuren en dan moet je snel kunnen anticiperen op de situatie die dan ontstaat.

Om de hobbychasers de schuld te geven vind ik ook erg ver gaan omdat iedereen mag chasen, de één voor de tornado's en de ander voor het onweer waarbij aan beide fronten informatie wordt doorgegeven aan de media zodat zij op hun beurt de lokale bevolking kunnen waarschuwen voor nadered noodweer.

Dat hobbychasers soms voor vervelende en gevaarlijke situaties zorgen komt gewoon aan het ontbreken van ervaring, al dan niet in hun rijvaardigheid als in het lezen van een storm en zijn baan.

Ik zeg: Iedereen mag chasen zolang het maar veilig en verantwoord gebeurd.

R.I.P.   ~Twistex~    ~Tim~ ~Paul~ ~Carl~
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Nizinny

Ik ben heb nee gestemd,  er is niemand die mij gaat vertellen waar ik wel of niet  mag gaan en staan op de openbare weg.
Met een beetje gezond verstand en logisch nadenken zal daar niemand hinder van ondervinden.

T-inus

Ik denk dat daar het probleem zit, niet iedereen bezit dat "gezond verstand" en willen net even wat verder gaan dan iemand anders.
En dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

En de file vorming waar ze het in de US veel over hebben, dat zorgt natuurlijk ook voor ontzettend gevaarlijke situaties. Maar daar zullen we hier in Nederland niet heel veel last van hebben denk ik.
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Vortex

Citaat van: Sven op ma 03 jun 2013 - 21:11
Zojuist ook een mooi artikel gelezen van NOAA, welke geen onderscheid maken tussen de chasers, zolang het maar veilig gebeurt.

We know storm chasing is also done by local government and media personnel who provide valuable warning information, and by amateur storm chasers who wish to see and photograph storms.  We encourage all who chase to do so as safely and as responsibly as possible in order to avoid danger for themselves and all those threatened by tornadoes.

Bron: NOAA

Dat lees ik toch anders. Als je het hele artikel leest, is het duidelijk een steun in de rug voor de wetenschapsteams en een bericht aan de media dat wat deze teams doen goed is.

Over de andere chasers wordt geen waardeoordeel gegeven, er wordt alleen gezegd dat als je het gaat doen, je het veilig moet doen.

Rick Smith (NWS Norman) zei vannacht in een interview min of meer hetzelfde maar lichtte het nog wel iets toe: 'We don't want them to go out and chase, but they are going to do it anyway. So we might as well provide them with the information to do it safely.' (Geen letterlijke quote, maar zo is het blijven hangen :))

Tuurlijk moet het hobbychasen mogelijk blijven en iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen acties, dus ook voor het in gevaar brengen van anderen. En als blijkt dat dat afgelopen gebeurd is, dan is commentaar op chasers helemaal terecht.

Alle respect voor de mensen die chasen en hun best doen anderen te waarschuwen. Ook alle respect voor de mensen die chasen voor hun eigen plezier en dat gewoon eerlijk toegeven. Maar er zijn er ook die de gekste dingen uithalen omdat ze zogenaamd met wetenschap bezig zijn.

Alle respect voor Tim, meer dan alle respect. Maar zolang de feiten nog niet bekend zijn kan ik niemand beschuldigen en ook een fout van Tim zelf niet uitsluiten.

Een verslag van een andere chaser vertelt dat ze op hun eigen chase tegengehouden werden door een agent op hun vlucht. Als je echter bekijkt wat er aan de hand was:

- de chasers bleven zo lang mogelijk in de bear's cage, ten noorden van de tornado.
- op het laatst probeerden ze richting zuid voor de tornado langstekomen
- nog ten noorden van de tornado werden ze tegengehouden
- vervolgens ging ze oost, op de slechte wegen naast de highway konden ze niet hard rijden
- de tornado knikte noord en schampte hun net

Was het slecht van de politie om ze tegen te houden? Ik denk het niet. Als de tornado de knik niet gemaakt had, was hij netjes ten zuiden langs de blokkade getrokken en was iedereen bij de blokkade veilig geweest. Sterker nog, de tornado is nooit op de plek van de blokkade geweest.

Hadden de chasers terug naar het noorden gekund? Ja. Dan waren ze ruim uit de baan van de tornado gebleven. Ze waren dan wel zeer zeer grote hagel tegengekomen, ook gevaarlijk, maar die zal niet met een auto gedaan hebben wat de tornado deed.

Hadden ze naar het westen gekund? Ja. Ook dan waren ze in de hagel en mogelijk de sterke RFD gekomen, maar ook veiliger dan de tornado waar ze dan juist vanaf zouden rijden, knik of niet.

Hadden ze de knik kunnen voorspellen? Voorspellen wil ik niet zeggen, maar het is vrij normaal gedrag voor een tornado bij een HP supercell (zie Greensburg). Ik denk wel dat hij hier extreem afgebogen is.

Deze chasers hebben er dus zelf voorgekozen om lang aan de noordkant te blijven en zijn ze in problemen gekomen doordat hun beoogde vluchtroute was afgesloten. (In dit geval door politie, maar dat had net zo goed een geschaarde vrachtwagen of file kunnen zijn). Vervolgens kozen ze voor de oost optie, wat de enige optie was waarbij het mogelijk bleef om te blijven chasen. De andere opties hadden ze te ver van de bui gebracht, met grote kans op vernielde ramen waardoor de chase voorbij zou zijn. Of dit meegespeeld heeft bij hun overwegingen... geen idee. En achteraf is het natuurlijk makkelijk praten.

In het kort:

Je fel tegen het chasen keren heeft geen zin, maar alle chasers blind verdedigen ook niet. DIt is juist het moment dat chasers, media en publiek moeten leren van wat er gebeurd is. Als iedereen de hakken in het zand zet is het een kwestie van tijd voor het weer gebeurt.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

ron12

Hier staat een plaatje bij waar het gebeurd moet zijn,en de baan van de tornado http://nos.nl/op3/artikel/513460-tornadojager-overleden-tijdens-jacht.html  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vortex

Ik weet niet precies meer waar ik het geplaats had, maar ik had al gezegd dat het mij niet zou verbazen als er meer chasers onder de slachtoffers zouden zijn en dat is nu bevestigd.

Het hele verhaal klinkt als een local die ook dacht er eens op uit te gaan, of te wel het verhaal waar iedereen al op zat te wachten.

http://newsok.com/article/3841315
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Vortex

Hier wat meer detail in een kaart die Scott McPartland heeft opgesteld:



Als ik het goed begrepen heb was de afsluiting richting zuid op de 81, bij de afslag Reno Avenue East. Ik denk dat de ongelukken gebeurd zijn op de plek waar de tornado die weg gkruisd heeft.

In het groen de plekken waar Scott zelf was. Als ik dat trouwens zie, dan vraag ik me af hoe hij wel voor de afzetting gekomen is. Misschien dat deze dan 1 afslag noordelijker was en dan zouden de meeste problemen geweest zijn op de plek waar 6:23pm staat.

Edit: het was inderdaad de afslag iets noorderlijker: Reuter Road West.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Sven

Citaat van: Vortex op di 04 jun 2013 - 13:53
Dat lees ik toch anders. Als je het hele artikel leest, is het duidelijk een steun in de rug voor de wetenschapsteams en een bericht aan de media dat wat deze teams doen goed is.

Over de andere chasers wordt geen waardeoordeel gegeven, er wordt alleen gezegd dat als je het gaat doen, je het veilig moet doen.

Ik vraag me af wat jij anders ziet, terwijl je hetzelfde schrijft als mij ?

En triest om te horen dat er nog een chaser is overleden, verhaal van Tim spookt raar genoeg contineu door het hoofd. Maar zoals wij allen ook weten dalijk bij de eerste echte onweersbuien begint de adrenaline te gieren. Het is ergens logisch dat je dan wellicht meer dingen zou durven doen dan je normaal zou doen, ook al ben je je bewust van de gevaren. Mja dat is het risico van het vak. En dat geldt voor iedereen, media, normale chasers, en wetenschap gerelateerde chasers.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Vortex

Je schreef:

"welke geen onderscheid maken tussen de chasers"

Ik zie wel een duidelijk onderscheid. Alleen al in de benaming: 'Scientific storm intercept programs' vs 'Storm chasers'. En tussen hoe het nut  en het belang van de eersten wordt uitgelegd, en het neutrale 'doe het in elk geval veilig' wat de overige chasers mee krijgen.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Sven

Citaat van: Vortex op di 04 jun 2013 - 18:14
Je schreef:

"welke geen onderscheid maken tussen de chasers"

Ik zie wel een duidelijk onderscheid. Alleen al in de benaming: 'Scientific storm intercept programs' vs 'Storm chasers'. En tussen hoe het nut  en het belang van de eersten wordt uitgelegd, en het neutrale 'doe het in elk geval veilig' wat de overige chasers mee krijgen.

Dan nog maar een keer:

We know storm chasing is also done by local government and media personnel who provide valuable warning information, and by amateur storm chasers who wish to see and photograph storms.  We encourage all who chase to do so as safely and as responsibly as possible in order to avoid danger for themselves and all those threatened by tornadoes.

We weten dat stormjagen ook wordt gedaan door lokale overheden en media personeel welke bruikbare waarschuwingsinformatie verstreken, alsmede ook door storm jagers welke de stormen willen zien en fotograferen. We moedigen alle chasers aan om het veilig te doen en verantwoordelijk, om gevaar for henzelf en anderen te voorkomen.

Ik lees toch echt geen onderscheid, dat er eerder in het artikel lof is voor een bepaalde groep chasers is wat anders, want globaal gezien verafschuwen ze geen enkele chaser.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Vortex

We lezen er dus wat anders in :)

Ter verdeding van mijn standpunt heb ik nog dit:



Weatherbrains van afeglopen nacht, op 1u19m40s komt Rick Smith van de NWS (onderdeel van NOAA) aan het woord:

"The Weather Service does not endorse or condone or suggest anyone go chasing"

Of te wel: ze moedigen het niet aan, ze veroordelen het niet en ze zetten niemand er toe aan. Of te wel... het is niet hun verantwoordelijkheid, ze hebben er niks mee te maken. Maar ze weten dat het toch gebeurt en hopen dat ze kunnen helpen dat het dan zo veilig mogelijk gebeurt.

Maar dan, een paar seconden later, verspreekt hij zich toch:

1u20m15: "We don't want them doing it"

En dat is precies wat ik tussen de regels van het officiele bericht lees: het nut van het wetenschappelijk chasen wordt benadrukt. En alle andere chasers krijgen de boodschap mee: "Als je het gaat doen, doe het dan veilig"
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Marlieke

Ik heb "nee" gestemd. Ben zelf (nog) geen chaser, maar ik vind dat ook hobbychasers mogen chasen. Mits ze het wel verantwoord en veilig doen natuurlijk!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Tyshane

Goed initiatief Sven voor dit topic! ;)

Ik heb NEE gestemd. De openbare weg is voor iedereen, het weer is ook van iedereen. Je jaagt je passie letterlijk achterna en daarbij maakt het niet uit welke achtergrond je hebt. Wat het belangrijkste is, is veiligheid, respect voor elkaar en respect voor de natuur(krachten). Of je nu een toevallige voorbijganger bent die langs de weg stopt, een hobbychaser die jaagt of een wetenschappelijk chaser die onderzoek doet.

Powered by EzPortal