Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 4

Topic gezien door 337588 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 07 dec 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Je ziet dat de professionels het al super lastig hebben om te bepalen wat voor neerslag er gaat vallen over 2 dagen of over de volgende dag.
Laat staan voor volgende week.
Veel runs lieten juist zien dat er weer kou zou komen na dins/woensdag, dus zal waarschijnlijk weer veranderen bij de volgende run.

winter

Belgen zijn nu al bang voor problemen door winter zie link :)
http://nos.nl/artikel/449219-belgie-vreest-energietekort.html
Misschien kan Nederland hier nog wat aan verdienen :)

Dennis

Hirlam 10cm temps voor morgen avond - als er regen komt ipv ijzel zal het alsnog eerst spiegelglad kunnen worden ....


Ramon Oost

Opklaringen momenteel ten noorden van de lijn: Den Helder - Lelystad - Doetinchem.


Jan van Ooijen

Citaat van: winter op vr 07 dec 2012 - 22:22
Jan, is het al zeker dat het zaterdag nacht/ zondag de neerslag overgaat in regen.
Of is er ook nog een redelijke kans dat het als sneeuw blijft vallen of natte sneeuw.
Weerplaza, meld namelijk voor eindhoven vanaf 23 uur morgen tot 6 uur in de ochtend sneeuw in eindhoven.
En pas in de middag rond 8 uur overgaand in regen maximumtemp word ongeveer 3,5 graden.
Kan het niet zo zijn dat er toch nog koude lucht ergens vandaan komt + neerslagafkoeling en dus een lagere temp en hopelijk sneeuw in eindhoven???

Is echt moeilijk te zeggen. Vanmiddag kwam Hirlam nog met sneeuw, nu alleen met regen/ijzel. Gfs daarintegen blijft wel sneeuw geven voor het noordoosten wat langzaam overgaat in ijzel/regen. Nowcasten of hopen dat er morgen meer duidelijkheid is. Dalijk de nieuwe run van Hirlam
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

GFS blijft met ijzel komen. Hirlam wat lichte sneeuw thv Arnhem morgen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 22:47
Is echt moeilijk te zeggen. Vanmiddag kwam Hirlam nog met sneeuw, nu alleen met regen/ijzel. Gfs daarintegen blijft wel sneeuw geven voor het noordoosten wat langzaam overgaat in ijzel/regen. Nowcasten of hopen dat er morgen meer duidelijkheid is. Dalijk de nieuwe run van Hirlam
Als dit nou hetzelfde doet als dat sneeuwfront van vandaag en wat zuidelijker gaat dan heb ik in het noordoosten misschien wel kans op veel sneeuw?
Of zit ik er nu naast?
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Zou best raar zijn als het vanmiddag -15 wordt en het de volgende dag regent.
Dan zou je denk dat er zich zeer koude lucht bevind boven Nederland.
Dus je zou kunnen zeggen dat het nu over land NoordOoste wind staat en boven op 5km hoogte een weste wind die zachtere lucht binnenplaatst?

Aris

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 22:20
Haha, je kan ze beter twee keer per dag gaan bellen. Om 10.15 en om 22.15 ;)

Ach, wat geeft het. Zo spreek je elkaar wat vaker. :)

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 22:51
GFS blijft met ijzel komen. Hirlam wat lichte sneeuw thv Arnhem morgen



en limburg ook :P
Doenrade, Limburg

DDJ

Citaat van: Aris op vr 07 dec 2012 - 22:11
Sjezus. Dat ding is ook elke dag weer anders.
Zat net vanavond de hele familie te bellen dat het na dinsdag grote kan is op langdurige koude. Kan ik ze weer allemaal bellen. :)

Dan ben je gewoon dom bezig als je ze daar voor belt

Jan van Ooijen

Citaat van: angelphotograpy op vr 07 dec 2012 - 23:01
Dan ben je gewoon dom bezig als je ze daar voor belt

Hoezo dat? Ik wordt ook bijna iedere dag door een aantal gebeld door mensen die mijn visie willen weten over het weer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 07 dec 2012 - 23:03
Hoezo dat? Ik wordt ook bijna iedere dag door een aantal gebeld door mensen die mijn visie willen weten over het weer
Yep,als je op een openlucht evenement zit of een delicaat hijsklusje hebt dan is het erg fijn als je iemand kan bellen die er verstand van heeft en je kan vertellen wat het weer op korte termijn doet :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Ik hoor mensen al weer roepen: WC! WC! WC! (voor mensen die niet weten wat WC betekend: Westcirculatie).
Ikzelf denk dat we het huidige stromingspatroon(meridionaal > Noord-zuidstromen) niet snel zullen verliezen. Een tijdelijke westenwind voor een aantal weken(en ik vraag me af of het dat wel word) hoort nou eenmaal gewoon bij de Nederlandse winter.
Waarom zou één lagedrukgebied er moeten voor gaan zorgen dat een WC gelijk de rest van de komende 4 tot 6 weken zou gaan moeten bepalen?
Bij een begin van een westcirculatie zien we vaak een omvangrijk lagedrukgebied, vaak gevolgd door een trein van stormdepressies. Denk aan vorig jaar december en begin januari. Echter zie ik nu alleen een enorm lagedrukgebied met een paar randstoringen/aparte kernen die rond de Britse Eilanden en op de oceaan tollen. Dit hoeft dus helemaal niet te zeggen dat dit de weg opent voor een depressietrein.
Een snelle voortzetting van een meridionaal stromingspatroon schat ik hoger in dan een wekenlange westcirculatie.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Erik V

Hier(Rotterdam Hoogvliet) vriest het nog helemaal niet. Bewolkt, waterkoud...

frankaloe

hier is het momenteel 0 grd..
maar ik ben voorbereid op slechte wegen

8) 8) 8)
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Eertje68

Heb vandaag genoten van dit forum. Las al jaren mee met de beiden J's maar was ze even kwijt.
Bedankt dat jullie zoveel tijd en energie hier insteken en jullie vakmanschap willen delen.
Komt overigens niet door de 17 cm van vandaag ;-)

Ramon Oost

Totale sneeuwdikte vrijdag 7 december. (bijgewerkt om 20:00)


zorba

Citaat van: Ramon Oost op vr 07 dec 2012 - 23:35
Totale sneeuwdikte vrijdag 7 december. (bijgewerkt om 20:00)

Huidig sneeuwdek? Dan klopt er voor hier niks meer van in ieder geval. Van de 3 a 4 cm wat er vandaag gevallen is, ligt enkel op gras etc nog iets van 0.3cm, rest is weg :p
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

frankaloe

hier is echt wel meer gevallen dan 3-4 cm hoor
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Powered by EzPortal