Onweersverslag & foto's van 1/2 augustus (Zutphen & Markelo)

Topic gezien door 1689 bezoekers
Gestart door weershots, vr 03 aug 2012 - 11:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weershots

Boven onze oostelijke regio Berkelland wilde het niet vlotten met het onweer en het duurde lange tijd voordat er eindelijk wat cellen over het midden van Nederland trokken. Rond 12 uur kwamen er een aantal cellen wat meer in oostelijke richting maar bleven toch redelijk westelijk van de Achterhoek. Een blik op de radar vertelde me dat Zutphen een aardige locatie zou zijn om te gaan kijken aangezien de cellen deze net zouden missen zodat ik uit het neerslaggebied zou blijven.
Met ook al locaties voor Eerbeek in het achterhoofd (mochten de cellen toch te westelijk gaan) ging ik op pad en om iets na half 1 's nachts stond ik bij de IJsselbrug te Zutphen. Tijdens de rit zag ik al regelmatig weerlicht en nadat ik de camera's opgesteld had kreeg ik een behoorlijk aantal cg's te zien. Aan de voorkant was een klein shelfje te zien. Het onweer was wat op afstand maar door de heldere en vele cg's was het ook op afstand goed te fotograferen. Hieronder een kleine selectie van het cg-festijn.







Shelf nu ook goed zichtbaar






Vlak voor het overtrekken van de shelf trok de wind even sterk aan waarna het ging plenzen. De cellen waren ten westen van me langsgetrokken maar de kern schampte toch net de plek waar ik stond met als gevolg een regenbui.
Een blik op de radar liet zien dat er vanuit het zuidwesten geen onweerscellen zouden komen dus besloot ik terug te rijden. Ik zag nog vaak weerlicht met af en toe een cg en besloot in de buurt van Markelo toch nog even m'n camera's op te stellen om de buien 'uit te zwaaien'. Hier een foto bij Markelo.



Rond 3 uur was er eigenlijk niet veel meer te zien en ben ik vertrokken naar huis. Wat opviel was dat na het onweer de temperatuur nauwelijks gedaald was. Het voelde nog steeds drukkend aan. De hele 'look en feel' was van een zomerse onweersbui en dat had ik dit jaar eigenlijk nog niet meegemaakt. Dat er nog vele mogen volgen...
Meer foto's en uitgebreid verslag komt binnenkort op m'n site.
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Mee eens dat zijn beste plaatjes, Mijn complimenten.
Lekker verslag ook trouwens

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Oxize

Anton had even in de chat langsgewipt, dan hadden we samen kunnen oprijden/chasen. Had Marcel-Enschede nog wel verwacht in de chat die avond.

Ben later richting Apeldoorn gegaan aangezien het bij ons het in Hof van Twente er niet erover ging komen.

Je hebt ieder geval weer mooie foto's gemaakt.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal