Stormkansen 21 oktober

Topic gezien door 47145 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 okt 2014 - 09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jonkheer

Balans voor Leeuwarden. Veel regen en een stevige wind maar niet iets wat de naam storm verdiend. Meer een onstuimige herfstdag. Nu wat buien en vrijwel windstil met een zonnetje dat doorbreekt.

Weerfreak 1337

Een interessant weetje over de noordwesters:

Bekijk de volgende tweet van MeteoGroup:

https://twitter.com/MeteoGroupWeer/status/524572685918302208?s=04

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 okt 2014 - 17:38
Een interessant weetje over de noordwesters:

Ze hebben ook gelijk, zeker nu de grenslaag vanavond en vannacht in de koele polaire lucht steeds verder stabiliseert/meer neutraal van opbouw wordt. Dan wordt uitwisseling met hoger gelegen luchtlagen tot een minimum beperkt.

Grappige is eigenlijk ook dat er in de afgelopen 24h ook niet gesproken over een aanstaande uitzonderlijke situatie in het binnenland. En dat is bewust gebeurd. Modellen lieten op voorhand, buiten een brede kuststrook om, weinig bijzonders zien.
Enige moment waarop het daar in potentie flink door had kunnen waaien was nabij het KF. Maar zelfs daar stond in principe niets boven de 100km/h uit.
Zware schade berokkenende windstoten zijn er bij passage KF lokaal weldegelijk geweest (moest ook), maar niet zoals het in de kustregio is geweest/nog steeds is (100+'ers).

Alle teleurgestelde binnenlanders snap ik in deze ook niet zo goed. Kijk de berichten van vandaar en gisteren nog eens door.

ron12

Meldingen mogelijke windhozen in Drunen en Tilburg, Brabant veel schade door wind. bron verschillende media  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 17:45
Ze hebben ook gelijk, zeker nu de grenslaag vanavond en vannacht in de koele polaire lucht steeds verder stabiliseert/meer neutraal van opbouw wordt. Dan wordt uitwisseling met hoger gelegen luchtlagen tot een minimum beperkt.

Grappige is eigenlijk ook dat er in de afgelopen 24h ook niet gesproken over een aanstaande uitzonderlijke situatie in het binnenland. En dat is bewust gebeurd. Modellen lieten op voorhand, buiten een brede kuststrook om, weinig bijzonders zien.
Enige moment waarop het daar in potentie flink door had kunnen waaien was nabij het KF. Maar zelfs daar stond in principe niets boven de 100km/h uit. Zware windstoten zijn er weldegelijk geweest, maar absoluut niet zoals het in de kustregio is geweest/nog steeds is.

Alle teleurgestelde binnenlanders snap ik in deze ook niet zo goed. Kijk de berichten van vandaar en gisteren nog eens door.

Om eerlijk te zijn snap ik zowiezo niet waarom veel binnenlanders erg uitkijken naar storm, er gebeurt in het binnenland meestal vrij weinig. (uitzonderingen daargelaten)
Al snap ik wel dat het voor sommigen in bijvoorbeeld de Achterhoek al heel wat is, dat er soms windkracht 7 word gehaald, en dat dat best een bijzondere ervaring kan zijn.
Ik weet dat mijn oma (die woonde daar) altijd zowat de kelder in wilde omdat het "maarliefst" windkracht 6 was. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: ron12 op di 21 okt 2014 - 17:46
Meldingen mogelijke windhozen in Drunen en Tilburg, Brabant veel schade door wind. bron verschillende media  :o

Hozen? Of downburst? Dat laatste lijkt me het meest voor de hand liggend eigenlijk.

ron12

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 17:51
Hozen? Of downburst? Dat laatste lijkt me het meest voor de hand liggend eigenlijk.
Mensen zitten zonder gas en water omdat bomen ontworteld zijn, Gas en water leidingen zijn kapot getrokken..Ook in Rijsbergen veel schade. foto uit Tilburg
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op di 21 okt 2014 - 17:55
Mensen zitten zonder gas en water omdat bomen ontworteld zijn, Gas en water leidingen zijn kapot getrokken..Ook in Rijsbergen veel schade.

Dat kan ook door een downburst komen. De situatie voor non-supercel-windhozen lijkt mij ongeschikt, gezien de stevige stroming.
Correct me if i'm wrong. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Citaat van: ron12 op di 21 okt 2014 - 17:46
Meldingen mogelijke windhozen in Drunen en Tilburg, Brabant veel schade door wind. bron verschillende media  :o

in ieder geval flinke schade

http://www.nufoto.nl/fotos/505161/stormschade-in-tilburg.html

Marsel

Citaat van: ron12 op di 21 okt 2014 - 17:55
Mensen zitten zonder gas en water omdat bomen ontworteld zijn, Gas en water leidingen zijn kapot getrokken..Ook in Rijsbergen veel schade.

Verdacht is het zeker.
Typisch van deze lijnen langs koufronten is dat op zeer lokale schaal zich soms excessen voordoen.
Ik had in de initiƫle verwachting de kans op een enkele embedded SC wel opgenomen. Maar ik vraag me dan af of dat daadwerkelijk hetgeen is dat er daar gebeurd is....
Een downburst met stoten tot rond 100km/h doet ook al veel kwaad met bomen vol in het loof...

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

benjamin112

Heeft regio Eindhoven nog kans op windstoten vanavond/vannacht of was het dit?

Marsel

Citaat van: benjamin112 op di 21 okt 2014 - 18:09
Heeft regio Eindhoven nog kans op windstoten vanavond/vannacht of was het dit?

Het had lokaal raak kunnen zijn nabij het koufront. Dat is bij jou al lang gepasseerd. Ga er maar vanuit dat dit het qua wind was.

pietjelol

Niet windstil maar valt op zich wel mee. Lijkt zelfs iets rustiger dan vanmiddag

Weerfreak 1337

Marsel, ff een vraagje:

Het valt mij nu op dat (waar ik helaas al bang voor was) de regenschaduw van Engeland een rol begint te spelen. Hoe denk jij daarover?
Want ik zie nu vrijwel alle buien op onze koers oplossen..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

PatrickM

Sinds het eind van de middag is de wind hier duidelijk toegenomen, af en toe flinke windvlagen. Daarnaast lijkt er ook nog onweer op komst ;).

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 okt 2014 - 18:38
Marsel, ff een vraagje:

Het valt mij nu op dat (waar ik helaas al bang voor was) de regenschaduw van Engeland een rol begint te spelen. Hoe denk jij daarover?
Want ik zie nu vrijwel alle buien op onze koers oplossen..

Later vanavond ruimt de stroming op de midlevels enigszins, zie bijvoorbeeld 700hPa patroon. Dat zou betekenen dat de schaduw van Engeland zuidelijker komt te liggen tov nu.
Vrijwel alle modellen laten dit ook zien, schaduw komt uiteindelijk vannacht grofweg tot over zuidelijk Zeeland te liggen. Jammere is dan wel dat de koudste bovenlucht en diepst onstabiele massa langzaam oostwaarts wordt weggedrukt.
Buien dus vanaf later vanavond en tijdens de nacht weer wat zuidelijker (ook bij jou dus), in eerste instantie nog mogelijk met onweer en hagel, in de loop van de nacht wordt die kans kleiner. Buien blijven echter wel vallen, zij het minder diep.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 19:07
Later vanavond ruimt de stroming op de midlevels enigszins, zie bijvoorbeeld 700hPa patroon. Dat zou betekenen dat de schaduw van Engeland zuidelijker komt te liggen tov nu.
Vrijwel alle modellen laten dit ook zien, schaduw komt uiteindelijk vannacht grofweg tot over zuidelijk Zeeland te liggen. Jammere is dan wel dat de koudste bovenlucht en diepst onstabiele massa langzaam oostwaarts wordt weggedrukt.
Buien dus vanaf later vanavond en tijdens de nacht weer wat zuidelijker (ook bij jou dus), in eerste instantie nog mogelijk met onweer en hagel, in de loop van de nacht wordt die kans kleiner. Buien blijven echter wel vallen, zij het minder diep.

Dank voor de uitleg!  :)
Op het moment van schrijven zie ik inderdaad de eerste buien al langzaam afbuigen, en richting onze regio trekken. (Net ten oosten van Engeland). Onweer zit daar ook al op.  :)

Edit: koudste bovenlucht, en daarmee de diepste onstabiliteit, leek rond 20u Nederland te bereiken. Wie weet kan het nog even "losgaan". :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Heerlijke flitsen, rommels en inslagen. Leuk kadootje zo bij de storm ;-)

Marsel

Citaat van: Koen-IJM op di 21 okt 2014 - 19:12
Heerlijke flitsen, rommels en inslagen. Leuk kadootje zo bij de storm ;-)

Gaat goed daar zeg  :o. Hoe houdt de wind zich bij die buien? Het zijn juist buien en hun directe omgeving waar zeer zware windstoten mogelijk zijn.

Powered by EzPortal