Stormkansen 21 oktober

Topic gezien door 47113 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 okt 2014 - 09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

david_meyer25


Danny

Hoek van Holland meet bijna storm (windkracht 9). Windsnelheid actueel: 20.3 m/s en de stormgrens is 20.8 m/s. Windstoten van 90+ km/u.

extremeweather

Citaat van: david_meyer25 op di 21 okt 2014 - 15:46
het is nog steeds online de stream van RTV-NH http://www.rtvnh.nl/nieuws/152961/Live%253A+Vliegtuigen+landen+tijdens+storm

Knap staaltje vliegwerk. Weet iemand waar in Schiphol ze nu staan te filmen?

david_meyer25

Citaat van: Reed Timmer op di 21 okt 2014 - 15:55
Knap staaltje vliegwerk. Weet iemand waar in Schiphol ze nu staan te filmen?

Op de Buitenveldertbaan.

Weerfreak 1337

Hoek van Holland nu westerstorm, windkracht 9.




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 okt 2014 - 16:01
Hoek van Holland nu westerstorm, windkracht 9.

Eerder vandaag heb ik je terecht het uurgemiddelde horen noemen. Dat is immers hoe stormen worden geclassificeerd. Deze kaartjes, zijn dat uurgemiddelden, of kan een windstoot ook al een 9bft opleveren?


david_meyer25


Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 16:05
Eerder vandaag heb ik je terecht het uurgemiddelde horen noemen. Dat is immers hoe stormen worden geclassificeerd. Deze kaartjes, zijn dat uurgemiddelden, of kan een windstoot ook al een 9bft opleveren?

Dit zijn kaarten met actuele gegevens van KNMI stations, Weerplaza haalt data van het KNMI, en zet dat om in eigen kaarten. Waarnemingen zijn dus ten eerste gewoon betrouwbaar.

Over die cijfers op de kaarten > Dit zijn 10 minuten-gemiddelden.
De afgelopen 10 minuten heeft de windsnelheid dus een gemiddelde snelheid van windkracht 9 gehaald in HvH. :)

Qua windstoten pikken ze elke 10 minuten de hardste windstoot eruit die in die 10 minuten is waargenomen.


------

Trouwens net de eerste stevige buien gehad, hagel en zware windstoten zaten daarbij. Onweer nog niet, al doemen er veel cb's op aan de horizon. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 okt 2014 - 16:11
Dit zijn kaarten met actuele gegevens van KNMI stations, Weerplaza haalt data van het KNMI, en zet dat om in eigen kaarten. Waarnemingen zijn dus ten eerste gewoon betrouwbaar.
Over die cijfers op de kaarten > Dit zijn 10 minuten-gemiddelden.
De afgelopen 10 minuten heeft de windsnelheid dus een gemiddelde snelheid van windkracht 9 gehaald in HvH. :)
Qua windstoten pikken ze elke 10 minuten de hardste windstoot eruit die in die 10 minuten is waargenomen.
Trouwens net de eerste stevige buien gehad, hagel en zware windstoten zaten daarbij. Onweer nog niet, al doemen er veel cb's op aan de horizon. :D

Over de betrouwbaarheid had ik niet mijn twijfels hoor ;). Was meer benieuwd naar de achterliggende logica.
Het zijn dus 10min gemiddelden. Check!

Hier overigens ook veel buien, volledig omringd door Cb's soms  :).

Weerfreak 1337

Haha, dat eerste (over de betrouwbaarheid), was gewoon ff voor in het algemeen ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 16:17
Over de betrouwbaarheid had ik niet mijn twijfels hoor ;). Was meer benieuwd naar de achterliggende logica.
Het zijn dus 10min gemiddelden. Check!

KNMI spreekt in de officiele benaming ook over 10min. gemiddelde. Als een 10min. gemiddelde 9Bft. haalt spreekt men volgens de eigen site van storm. Hoek van Holland heeft (het was nog maar 10min.) officieel storm gehad vandaag.

Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/30826/storm_met_zware_windstoten

Weerfreak 1337

Klopt Danny, Hoek van Holland heeft nu officieel stormkracht gehaald. Maar ze komen pas in het historische boekje der stormen als minstens een uur lang gemiddeld windkracht 9 of hoger word gehaald. Deze storm, mits er nergens een uur lang windkracht 9 word gehaald, zal dus niet te zien zijn in de historie der stormen.

Trouwens, in Zeeland nu onweer. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jasneker

Vanaf een uur of 2 is de wind gaan liggen en gaan draaien van het ZZW naar nu WNW en gemiddeld windkracht 1....
Zal wel weer gaan aantrekken vanavond, maar tot nu toe een misser.

Weerfreak 1337

Opnieuw stormkracht in Hoek van Holland. Moet zeggen dat het inderdaad goed doorwaait :P


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 21 okt 2014 - 16:28
Klopt Danny, Hoek van Holland heeft nu officieel stormkracht gehaald. Maar ze komen pas in het historische boekje der stormen als minstens een uur lang gemiddeld windkracht 9 of hoger word gehaald. Deze storm, mits er nergens een uur lang windkracht 9 word gehaald, zal dus niet te zien zijn in de historie der stormen.

Klopt als een bus. Even stormkracht is iets anders dan daadwerkelijk storm.
Stel je voor dat we het op 10min zouden classificeren. Dan zou een zomerse onweersbui met gedurende korte tijd flinke windstoten zomaar ineens in het rijtje van stormen opgenomen moeten worden. Dat geeft een volledig verkeerd beeld.

Weerfreak 1337

Juistem, is wel eens vaker gebeurd, windkracht 9 op Hoek van Holland tijdens 25 mei 2009... :P Om maar een voorbeeld te noemen ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Kans op zware storm afgenomen

Vannacht noordwesterstorm, mogelijk even zware storm
Vanavond gaat de wind in het zuiden en zuidwesten weer wat afnemen, maar door de ontwikkeling van het kleine lagedrukgebiedje (zie boven) neemt de wind in het noorden juist toe.

Onze inschatting is nu dat de wind vanaf 21 uur geregeld stormkracht zal halen en dat het daarna blijft stormen tot laat in de nacht. Volgens de laatste computerberekeningen is de kans op zware storm inmiddels afgenomen en houden wij hier geen rekening meer mee.

De windstoten halen veelal 70 tot 80 km/uur in Noord-Holland en Flevoland, maar Friesland en Groningen en vooral de Waddeneilanden kunnen rekenen op windstoten rond 90 km/uur. Bij de buien die ook nog steeds soms overtrekken, worden de hoogste uitschieters verwacht tot 100 km/uur.

Het stormachtige weer in het noorden en noordwesten houdt nog zeker tot morgenochtend aan. Dat betekent dat de ochtendspits woensdag in de noordelijke provincies van de wind nog behoorlijk last kan hebben. Later in de ochtend gaat de wind wel afnemen en 's middags waait het hard aan zee, kracht 7.

weerplaza

Reutel

Citaat van: Marsel op di 21 okt 2014 - 16:48
Klopt als een bus. Even stormkracht is iets anders dan daadwerkelijk storm.
Stel je voor dat we het op 10min zouden classificeren. Dan zou een zomerse onweersbui met gedurende korte tijd flinke windstoten zomaar ineens in het rijtje van stormen opgenomen moeten worden. Dat geeft een volledig verkeerd beeld.

En zelfs dat snapt de media niet... http://www.powned.tv/nieuws/tech/2014/10/knmi_het_stormt_echt.html

Ooh wacht, Powned heeft een eigen weerman!  :-X

Marsel

Citaat van: Reutel op di 21 okt 2014 - 16:59
En zelfs dat snapt de media niet... http://www.powned.tv/nieuws/tech/2014/10/knmi_het_stormt_echt.html

Ooh wacht, Powned heeft een eigen weerman!  :-X

Rare titel overigens. 'Het stormt echt wel jongens!' Ik hoor het ze al zeggen op het KNMI.....

Verder weet ik niet wat ik van je bericht moet maken, dus ik laat me er dan ook maar niet over uit hehe  ;D.

Powered by EzPortal