Onweerskansen 20 t/m 23 juli 2016

Topic gezien door 20509 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 18 jul 2016 - 14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tam

Verhoogt het gevallen vocht nu de potentie van vanmiddag? Of is vanmiddag alweer van de kaart geveegd?

Oxize

Citaat van: Tam op vr 22 jul 2016 - 09:09
Verhoogt het gevallen vocht nu de potentie van vanmiddag? Of is vanmiddag alweer van de kaart geveegd?
Ligt eraan of het weer snel opwarmd, na de buien.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Alles activeert steeds 20-50 km ten noord(westen) van mij. Hier dus nog droog, temperatuur klimt langzaam over de 20 graden heen en de RV blijft hoog. Ik hoop dat de middag meer gaat geven voor hier. KNMI waarschuwt overigens maar tot 11u.

Arend

Het lijkt of die buien Hengelo gaan bereiken. Maar gebaseerd op resultaten uit het verleden zouden deze of vlak voor Hengelo moeten inkakken of zich splitsen en voorbij Hengelo weer activeren of afzwaaien richting Duitsland. Het zou een wonder zijn als het niet een van voorgenoemde scenario's wordt en we hier de volle laag krijgen.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Vanuit het zuiden komen er flinke opklaringen aan. De zon gaat de komende uren dus steeds meer schijnen en de temperatuur laten oplopen. Gezien de Estofex verwachting loopt het aardig op koers. De buien 'resten' van deze ochtend waren misschien een beetje overvloediger dan voorspeld maar ik verwacht dat met de zon erbij er toch al snel weer een flinke voedingsbodem komt voor nieuwe buien vanmiddag met opnieuw kans op overlast door lokaal veel regen.


Oxize

Zie volgens mij een rolkwolk/Arcus in de verte. Zal zo wel wat fotos maken.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Armand

Ik moet wel zeggen dat die bui op de grens met Duitsland er hevig uitziet op Lightningmaps... Boven Oost-Frankrijk kruipt er ook het een en ander naar boven, misschien dat we daar ook iets van gaan meepakken later vandaag?

Het lijkt hier een beetje op een regenwoud  ;D De lucht is grijs, het is nevelig, de zon prikt toch een beetje door de bewolking en daardoor voelt het benauwd aan. Een onverwachte wolkbreuk zou het rijtje helemaal compleet maken ;)

Jenkie

Citaat van: Arend op vr 22 jul 2016 - 10:10
Het lijkt of die buien Hengelo gaan bereiken. Maar gebaseerd op resultaten uit het verleden zouden deze of vlak voor Hengelo moeten inkakken of zich splitsen en voorbij Hengelo weer activeren of afzwaaien richting Duitsland. Het zou een wonder zijn als het niet een van voorgenoemde scenario's wordt en we hier de volle laag krijgen.  :)

Het lijkt er nu op dat de bui inderdaad net onderlangs trekt.

Marsel

Ik ben stiekem blij dat de buien van nu, later vandaag en morgen niet voor onze regio (het westen) zijn weggelegd. Langzaam trekkend onweer met enorme neerslaghoeveelheden daar komt vaak alleen maar ellende van. Eind juni heb ik hier ook bijna het water binnen gehad. Nee, deze ronde laat ik graag passeren. Hoe raar dat misschien ook klinkt uit de mond van onweerliehebber.  :P

Arend

Citaat van: Jenkie op vr 22 jul 2016 - 10:37
Het lijkt er nu op dat de bui inderdaad net onderlangs trekt.

Het regent hier nu stevig (gelukkig!) met af en toe wat gerommel.

Citaat van: Marsel op vr 22 jul 2016 - 11:02
Ik ben stiekem blij dat de buien van nu, later vandaag en morgen niet voor onze regio (het westen) zijn weggelegd. Langzaam trekkend onweer met enorme neerslaghoeveelheden daar komt vaak alleen maar ellende van. Eind juni heb ik hier ook bijna het water binnen gehad. Nee, deze ronde laat ik graag passeren. Hoe raar dat misschien ook klinkt uit de mond van onweerliehebber.  :P

Shame on you.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Citaat van: Marsel op vr 22 jul 2016 - 11:02
Ik ben stiekem blij dat de buien van nu, later vandaag en morgen niet voor onze regio (het westen) zijn weggelegd. Langzaam trekkend onweer met enorme neerslaghoeveelheden daar komt vaak alleen maar ellende van. Eind juni heb ik hier ook bijna het water binnen gehad. Nee, deze ronde laat ik graag passeren. Hoe raar dat misschien ook klinkt uit de mond van onweerliehebber.  :P

Daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden. Al meerdere malen toch een forse hoeveelheid water op straat gehad met overlopende sloten etc. in de omgeving Alphen aan den Rijn. Laat zulke buien maar voorlopig even langstrekken. Een onweersbui is niks mis mee maar die hoeveelheden regen van dit jaar leveren meer ellende als plezier op helaas.

vonk179

Paar foto's van de bui welke nu over Hengelo trekt.


AFTH14


ron12

In Dongen Brabant is tegen de 100 mm regen gevallenhttp://www.hetweeractueel.nl/weer/dongen/actueel veel waterschade daar. bron verschillende media :'(

edit:
Onweersbuien ontwikkeling in het oosten Belgie nu ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

Ik was vannacht in de regio Waalwijk en het ging hier echt urenlang los. Onweer trok hier recht overheen met bakken regen. Hier in de buurt ook veel waterschade.

Edit: Weet iemand waar ik een kaartje kan vinden met de blikseminslagen van de afgelopen uren?

Armand

Temperatuur stijgt weer flink boven de 25 graden uit hier nu. De buien ten zuiden van ons lijken niet echt dichterbij te komen. We wachten rustig af...

Arend

Citaat van: Stephanie op vr 22 jul 2016 - 13:44
Weet iemand waar ik een kaartje kan vinden met de blikseminslagen van de afgelopen uren?

http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_page=archive&lang=nl

Lekker verfrissend buitje hier gehad met af en toe wat gerommel. Niks spectaculairs, 11 mm in de pluvio. Kijken wat de dag verder brengt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal