Onweerskansen 20 t/m 23 juli 2016

Topic gezien door 20554 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 18 jul 2016 - 14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Arend

En nu ontstaan er weer buien boven mijn hoofd. Zal richting Duitsland wel weer flink activeren.  >:(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Summer

Hier nog steeds erg warm, klein beetje wind maar niet verkoelend...wij hebben niks gehad, of we nog iets zullen krijgen is de vraag. Ik ben er in ieder geval wel klaar voor, heeft lang genoeg geduurd, die onweerloze weken  ::) :P

dennis089

denk dat we helaas pech hebben.. augustus heeft wat goed te maken, verloopt weer triest dit jaar

hesselsjoerd

Als ik harmonie zie dan kan het vrijdag flink te keer gaan in het zuidoosten en Belgie. Laat ik dan net in de ardennen zitten  :o

dondertje127

Citaat van: Summer op wo 20 jul 2016 - 23:34
Hier nog steeds erg warm, klein beetje wind maar niet verkoelend...wij hebben niks gehad, of we nog iets zullen krijgen is de vraag. Ik ben er in ieder geval wel klaar voor, heeft lang genoeg geduurd, die onweerloze weken  ::) :P

Mag van geluk spreken dat het hier na inzakken toch net weer wat activeerde gisteren. Het was niet veel, maar altijd iets meer dan niets. Het leverde zelfs 1 enorme flits en harde klap op.

Edit: Zag dat er net weer 1 ontlading was bij mij in de buurt in Oostelijke richting, op lightningmaps. Ik heb hem niet gehoord, was met andere dingen bezig :(
Het is hier trouwens zonnig.

Was ik nu maar al in Neuwied Döttesfeld (ten ZO van Bonn) dan had ik nu mijn lol op gekund met dat onweer. Komt er straks recht op af.

ron12

Citaat van: dondertje127 op do 21 jul 2016 - 14:48
Mag van geluk spreken dat het hier na inzakken toch net weer wat activeerde gisteren. Het was niet veel, maar altijd iets meer dan niets. Het leverde zelfs 1 enorme flits en harde klap op.

Edit: Zag dat er net weer 1 ontlading was bij mij in de buurt in Oostelijke richting, op lightningmaps. Ik heb hem niet gehoord, was met andere dingen bezig :(
Het is hier trouwens zonnig.

Was ik nu maar al in Neuwied Döttesfeld (ten ZO van Bonn) dan had ik nu mijn lol op gekund met dat onweer. Komt er straks recht op af.
Was niets oostelijk van jouw.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jenkie

In de buurt is een flinke bui aan het ontwikkelen. Inmiddels is het hier ook bewolkt en het rommelt aan een stuk door in de verte. Ik ben benieuwd hoe groot de bui nog gaat worden en of we hier dus iets meepakken.

Arend

Komt hier steeds dichterbij. Gaat het lukken?

Citaat van: Jenkie op do 21 jul 2016 - 15:55
In de buurt is een flinke bui aan het ontwikkelen. Inmiddels is het hier ook bewolkt en het rommelt aan een stuk door in de verte. Ik ben benieuwd hoe groot de bui nog gaat worden en of we hier dus iets meepakken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Citaat van: Arend op do 21 jul 2016 - 16:21
Komt hier steeds dichterbij. Gaat het lukken?

Het lijkt er wel op! Gerommel neemt alleen maar toe!

Jenkie

Ik zie op lightning maps dat het ergste hier net onder langs trekt, recht over Losser.... We pakken hier een randje: flink gerommel, dikke druppels en het waait wat harder.

Arend

Citaat van: Jenkie op do 21 jul 2016 - 16:43
Ik zie op lightning maps dat het ergste hier net onder langs trekt, recht over Losser.... We pakken hier een randje: flink gerommel, dikke druppels en het waait wat harder.

Hier wordt het ook niks, zal straks wel weer als een malle activeren over de grens.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Het dondert hier wel flink! Maar door lightning maps weet ik nu dat het zo'n 2 km hier vandaan zit  :) In ieder geval een heerlijk stuk frisser.

As we speak wordt het intenser. Continu gerommel en af en toe een flinke knaller!

Jenkie


Armand

Morgen en zaterdag zouden er ook best flinke buien kunnen gaan vallen.

Jenkie

Ik verbaas me er wel over waarom hier geen code oranje was. Zie ook nos.nl.

matroesjka-world

Citaat van: Ries op wo 20 jul 2016 - 20:26
Meh, net mis, voor de verandering (ahem).

Misschien vandaag meer geluk ? Komt zo een vette bui over jullie heen.. Ik ben jaloers  :(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Arend

Citaat van: Jenkie op do 21 jul 2016 - 17:54
Ik verbaas me er wel over waarom hier geen code oranje was. Zie ook nos.nl.

Het pakte allemaal wat heftiger uit dan verwacht. Overigens was er ook geen code geel (voorwaarschuwing) uitgegeven. We wonen nu eenmaal niet in het westen/midden van het land. ;D

Hier nog een stukje uit de KNMI guidance van vanmiddag:

Neerslag:

Vandaag is het de vraag of het gaat lukken met de buiigheid. Volgens Harmonie lukt dat niet, Hirlam en EC geven wel een signaal, met name daar waar sprake is van convergentie. We houden rekening met een enkele bui in het oosten. Als er een bui ontstaat is daarbij wel een grote onweerskans gezien de aanwezige potentiële energie. De Cape blijft vrij hoog, 1500-2500 J/kg, hoogste waardes voornamelijk boven het oosten van ons land en Duitsland. De schering is relatief laag met waardes veelal onder de 20 knopen. Single cells/ pulse storms is de meest waarschijnlijke convectiemodus. Dat geldt ook voor morgen.

Uitgifte: 21/07/2016 14.06 uur LT.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Kermisspin

Blijkbaar is het wel gelukt. De donder zit in de lucht. Er is dus toch iets ontstaan in het noordoosten :)
Volvo for life!

Ries

Dat was even een leuk verfrissend onweersbuitje. Voornamelijk cc's maar dat rommelde lekker door tijdens de lekkere stortbui. Echt zo'n warmweeronweersbuitje :) nu zalige 22 graden geworden!

Arend

Citaat van: Ries op do 21 jul 2016 - 19:42
Dat was even een leuk verfrissend onweersbuitje. Voornamelijk cc's maar dat rommelde lekker door tijdens de lekkere stortbui. Echt zo'n warmweeronweersbuitje :) nu zalige 22 graden geworden!

Met een beetje geluk mag je morgen weer genieten.  ;)

A level 2 was issued for parts of E-France, parts of Benelux, W/S Germany, W-Austria, N-Italy and Switzerland mainly for excessive rain.

A level 1 was issued for parts of Spain, France, Italy, Alpine regions, Hungary, Slovenia, Slovakia, W-Romania, the Czech Republic, Germany and Benelux mainly for excessive rain and isolated large hail. In addition a few severe downburst events are possible.

Voor het hele verhaal: http://estofex.org/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal